تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ورود اطلاعات صورت وضعیت (حسابداری پیمانکاری) در نرم افزار سپیدار
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[list]

[*]صورت وضعیت Cool
[/list]پیمانکار، وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را طبق الحاقیه، دستور کارها و صورت جلسه‌ها اندازه گیری می‌نماید و مقدار مصالح پای کار را تعیین می‌کند، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کرده و آنرا معمولاً در آخر ماه تسلیم کارفرما می‌نماید. کارفرما صورت وضعیت پیمانکار را از نظر تطبیق با اسناد و مدارک قرارداد کنترل کرده و در صورت لزوم با تعیین دلیل اصلاح می‌نماید.
کارفرما صورت وضعیت کنترل شده را رسیدگی کرده و بعد از کسر وجوهی که بابت صورت وضعیت‌های موقت قبلی پرداخت شده است و همچنین اعمال کسور قانونی و کسور متعلقه طبق قرارداد، باقیمانده مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار را ظرف مدت مورد توافق از تاریخ وصول صورت وضعیت، پرداخت می‌کند. با پرداخت صورت وضعیت موقت، تمام کارها و مصالح که در صورت وضعیت مزبور درج گردیده است متعلق به کارفرماست، لیکن به منظور اجرای بقیه کارهای موضوع قرارداد، به رسم امانت، تا موقع تحویل موقت، در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد .
مقادیر درج شده در صورت وضعیت‌های موقت و پرداخت‌هایی که بابت آنها به عمل می‌آید جنبه موقت و علی الحساب دارد و هر نوع اشتباه اندازه گیری و محاسباتی و جز اینها، در صورت وضعیت‌های بعدی یا در صورت وضعیت قطعی، اصلاح و رفع می‌شود.
[font=iranyekan, Tahoma]ورود اطلاعات صورت وضعیت
[/font]

پس از ورود به سیستم در منوی سمت راست، وارد سیستم پیمانکاری شده و در قسمت عملیات روی گزینه “صورت وضعیت جدید” کلیک کنید.

در پنجره‌ای که در اختیار شما قرار می‌گیرد، در صفحه اطلاعات اصلی، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

جهت ورود اطلاعات، موارد و نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

1- ورود اطلاعات نوع، صورت وضعیت، مبلغ تسویه شده، شماره، تاریخ، قرارداد، معین صورت وضعیت، جزئیات صورت وضعیت الزامی است.

2-  “نوع” صورت وضعیت می تواند عادی یا تعدیلی باشد.

3-  “صورت وضعیت” می‌تواند موقت، ماقبل قطعی یا قطعی باشد.

4-  “استقرار”، در صورتی که قراردادی در سنوات گذشته منعقد شده است و بخواهید اطلاعات صورت وضعیت‌های سنوات گذشته را در سیستم ثبت کنید باید از گزینه استقرار استفاده کنید.

5- “مبلغ تسویه شده” در صورتی که قراردادی در سنوات گذشته منعقد شده است و بخواهید اطلاعات صورت وضعیت‌های آنرا همراه با میزان باقی مانده جهت تسویه در سیستم ثبت کنید، باید از گزینه استقرار و ثبت مبلغ تسویه شده استفاده نمایید.

6-     ورود “شماره” اجباری نیست. در صورتی که در “قسمت تنظیمات/روش شماره گذاری صورت وضعیت” را به صورت دستی انتخاب کرده باشید، شماره رسید فعال بوده و شما می‌توانید شماره را به صورت دستی وارد نمایید و در صورت وارد ننمودن شماره، هنگام ذخیره قرارداد، خود سیستم به صورت خودکار به صورت وضعیت ذخیره شده، شماره اختصاص خواهد داد. ولی در صورتی که در “قسمت تنظیمات/روش شماره گذاری صورت وضعیت” را به صورت خودکار انتخاب کرده باشید، شماره صورت وضعیت فعال نبوده و خود سیستم به صورت خودکار به صورت وضعیت ذخیره شده، شماره اختصاص خواهد داد.

نکته: با توجه به مبنای شماره گذاری صورت وضعیت، صورت وضعیت‌ها می‌توانند براساس نوع (موقت، تعدیلی) و به تفکیک قرارداد شماره گذاری شوند.

7-  ورود “تاریخ” اجباری است. سیستم به صورت پیش فرض “تاریخ” را با تاریخ روز نمایش می‌دهد.

نکته: با توجه به تجمیعی بودن صورت وضعیت‌ها، حفظ ترتیب شماره و تاریخ برای صورت وضعیت‌های هر قرارداد توسط سیستم اعمال می‌شود و شما همیشه فقط می‌توانید آخرین صورت وضعیت را ویرایش نمایید.
[font=iranyekan, Tahoma, sans-serif]8-   “جزئیات صورت وضعیت” در این قسمت شرح عملیات انجام شده به همراه میزان و مبلغ آن جهت ارائه به کارفرما مشخص می‌شود. در قسمت مقدار تایید شده، مقادیری که توسط دستگاه نظارت کارفرما برای هریک از اقلام جزئیات تایید می شوند وارد می‌شوند و بر آن اساس مبلغ تایید شده قابل مشاهده می‌باشد. محاسبه مبلغ دریافتنی صورت وضعیت با توجه به مبالغ تایید شده صورت وضعیت انجام می‌پذیرد.[/font]
[font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][font=iranyekan, Tahoma]ضرایب و برداشت‌ها
[/font]
[/font]

1- ضرایب

بر اساس مبالغ تاییده شده صورت وضعیت و درصد ضرایب قرارداد، مبالغ مالیات، بیمه تامین اجتماعی، حسن انجام کار، انجام تعهدات، مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شوند. برای سایر ضرایب کاهنده قرارداد یک گزینه که شامل مبلغ سایر ضرایب کاهنده قرارداد است در نظر گرفته شده که کاربر می‌تواند مبلغ محاسبه شده توسط سیستم را ویرایش کرده و تغییر دهد. برای ضرایب افزاینده قرارداد نیز به همین صورت عمل شده و یک گزینه جهت جمع مبالغ سایر ضرایب افزاینده در نظر گرفته شده که کاربر می‌تواند مبلغ سایر ضرایب افزاینده را نیز ویرایش کند.

نکته: حساب معین هر یک از ضرایب قرارداد جهت صدور سند حسابداری در شرکت‌های پیمانکاری، صورت وضعیت در فرم تنظیمات سیستم در قسمت تنظیمات پیمانکاری مشخص می‌شود.

نکته: جهت صدور سند حسابداری در شرکت‌های پیمانکاری صورت وضعیت برای کلیه ضرایب کاهنده/افزاینده، از حساب معین سایر ضرایب کاهنده/افزاینده که در تنظیمات سیستم پیمانکاری مشخص شده است استفاده می‌شود.

نکته: در صورتی که مقادیر ضرایب صورت وضعیت را تغییر داده‌ایم و بخواهیم مقادیر به مقدار محاسبه شده توسط سیستم برگردد کافی است از گزینه محاسبه مجدد استفاده کنیم تا مقادیر ضرایب مجدداً توسط سیستم محاسبه شود.

2- برداشت از علی الحساب

در این قسمت بر اساس علی الحساب، پیش دریافت و مصالح کار فرما مشخص شده در قرارداد میزانی که در این صورت وضعیت مستهلک می‌‍شود را در ستون مربوطه مشخص می‌کنیم.

ثبت تسویه حساب

تسویه حساب در پیمانکاری به دو صورت انجام می‌شود

[list]
[*]تسویه حساب از نوع بدهی (صورت هزینه‌ها)
[*]تسویه حساب از نوع مطالبات (صورت وضعیت‌ها)
[/list]


الف) تسویه حساب از نوع بدهی (صورت هزینه‌ها)

پس از ورود به  سیستم در منوی سمت راست، وارد قسمت پیمانکاری شده و در قسمت عملیات روی گزینه “تسویه حساب” کلیک کنید.

برای ثبت تسویه حساب از نوع بدهی نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

نوع تسویه حساب را بدهی انتخاب کنید

نکته: درصورت انتخاب تسویه از نوع “بدهی” تسویه برای صورت هزینه‌ها صادر می‌شود.

[list]

[*]توجه داشته باشید که انتخاب اطلاعات “قرارداد” اجباری است.

[*]پس از انتخاب قرارداد اطلاعات “کارفرما”به صورت خودکار پر می‌شود. جهت تغییر کارفرما باید قرارداد خود را اصلاح نمایید.

[*]پس از انتخاب قرارداد باید توجه داشته باشید “طرف مقابل” هایی قابل انتخاب هستند که برای آن‌ها صورت هزینه در آن قرارداد صادر شده باشد.

[*]در سمت اقلام صورت هزینه، درج حداقل یک قلم اجباری است و امکان ثبت تسویه بدون قلم وجود ندارد.

[*]برای اضافه کردن قلم به صورت هزینه با استفاده از کلید + پایین صفحه یک ردیف ایجاد کنید.

[*]شماره صورت هزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

[*]پس از انتخاب یک صورت هزینه مبلغ تسویه نشده آن در بخش “مانده” نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با توجه به این مبلغ ریال قابل تسویه در قسمت “مبلغ پرداخت” وارد نمایید. توجه داشته باشید که این مبلغ نمی‌تواند از مبلغ مانده بیشتر باشد.

[*]پس از ورود اطلاعات کلید ذخیره را بزنید.
[/list]
ثبت اعلامیه پرداخت برای تسویه حساب Arrow
[font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][font=iranyekan, Tahoma, sans-serif]پس از ثبت تسویه حساب در صورتی که از “سیستم دریافت و پرداخت سپیدار ” استفاده می‌کنید، می‌توانید برای تسویه حساب‌های خود رسید دریافت یا اعلامیه پرداخت ثبت کنید. به دلیل اینکه تسویه‌ای که صادر گردیده از نوع بدهی است از بالای فرم گزینه “صدور اعلامیه پرداخت” قابل انتخاب است.[/font][/font]
[font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][تصویر:  businessman-working.jpg][/font][/font]
[font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][font=iranyekan, Tahoma, sans-serif]در پنجره‌ای که در اختیارتان قرار می‌گیرد اطلاعات مربوط به “طرف مقابل”، “حساب معین” و “شرح”پر شده است. کافیست جزئیات پرداخت را وارد نمائید.
[/font]
[/font]
[/font]

نکته: برای اطلاع از جزئیات مربوط به نحوه صدور اعلامیه پرداخت می‌توانید به راهنمای آن در بخش دریافت و پرداخت مراجعه نمایید.

ب) تسوبه حساب از نوع مطالبات (صورت وضعیت‌ها) Arrow

ثبت تسویه حساب از نوع (مطالبات) جدید:

جهت ورود اطلاعات تسویه حساب از نوع مطالبات، موارد و نکات زیر را مد نظر داشته باشید: نوع تسویه حساب را مطالبات انتخاب می‌کنیم

نکته: در صورت انتخاب نوع “مطالبات” تسویه برای صورت وضعیت‌ها صادر می‌شود.

توجه داشته باشید که انتخاب اطلاعات “قرارداد” اجباری است. اطلاعات “کارفرما”با انتخاب قرارداد بطور خودکار پر می‌شود و جهت تغییر آن باید قرارداد خود را اصلاح نمایید. با توجه به تاریخ وارد شده امکان تسویه صورت وضعیت‌های ثبت شده و تسویه نشده قبل از آن تاریخ را خواهید داشت.

در قسمت اقلام تسویه حساب درج حداقل یک قلم اجباری است و امکان ثبت تسویه بدون قلم وجود ندارد. برای اضافه کردن قلم به تسویه حساب با استفاده از کلید + پایین صفحه یک ردیف ایجاد کنید. چنانچه قبلاً برای قرارداد خود صورت وضعیت صادر کرده باشید می‌توانید “شماره صورت وضعیت” مورد نظرتان را انتخاب نمایید. پس از انتخاب یک صورت وضعیت مبلغ تسویه نشده آن در بخش “مانده” نمایش داده می‌شود.

مبلغی از این صورت را که می‌خواهید تسویه کنید در قسمت “مبلغ دریافت ” وارد نمایید. توجه داشته باشید که این مبلغ نمی‌تواند از مبلغ مانده بیشتر باشد.

ثبت رسید دریافت برای تسویه حساب‌ Arrow

در صورتی که از “سیستم دریافت و پرداخت سپیدار” استفاده می‌کنید می‌توانید برای تسویه حساب‌های خود رسید دریافت ثبت کنید. به دلیل اینکه تسویه حسابی که ثبت کرده‌اید از نوع مطالبات است، از بالای فرم گزینه “صدور رسید دریافت”قابل انتخاب می‌باشد.
[font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][font=iranyekan, Tahoma, sans-serif][font=iranyekan, Tahoma, sans-serif]نکته: برای اطلاع از جزئیات مربوط به نحوه صدور رسید دریافت می‌توانید به راهنمای آن در بخش دریافت و پرداخت مراجعه نمایید. برای هر تسویه حساب، امکان صدور بیش از یک رسید دریافت یا اعلامیه پرداخت وجود ندارد و همه اطلاعات یک تسویه حساب در یک رسید دریافت اعلامیه پرداخت ثبت می‌شود.[/font][/font][/font]