تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  Difference-between-teaching-based-and-re...-level.jpg]تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد


نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

مقطع کارشناسی ارشد و یا فوق لیسانس از جمله دوره های آموزش عالی محسوب می شود که با توجه به افزایش سطح علمی کشور ، هر ساله داوطلبان زیادی تصمیم به ادامه تحصیل در این مقطع می گیرند. اگر جزو علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشید ، قطعا ابهاماتی در رابطه با تفاوت شیوه “آموزش محور” و “آموزشی و پژوهشی” ذهن شما را به خود مشغول کرده است. در این مقاله قصد داریم پاسخگوی سوالات شما پیرامون شیوه های آموزشی مقطع کارشناسی ارشد باشیم.
برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با محوریت آموزش نیازی به ارائه پایان نامه نمی باشد.
تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد
بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در مقطع فوق لیسانس به دنبال تفاوت روش های آموزش محور و پژوهش محور می باشند و می خواهند بدانند که کدام یک از این شیوه ها نسبت به دیگری برتری دارد؟ آیا محدودیتی برای ورود به مقطع دکتری با مدرک ارشد آموزش محور وجود دارد یا خیر؟
شیوه آموزشی و پژوهشی
در روش آموزشی و پژوهشی ، محتوای برنامه های آموزشی بر پایه واحدهای درسی و پایان نامه بنا شده اند. این شیوه تا سال 1389 تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و پذیرش تمامی دانشجویان در این با مقطع با شیوه مذکور انجام می شد.
شیوه آموزشی و پژوهشی ، دوره ای با محوریت پژوهش است که هدف از آن ارائه ایده ها و نظریه های جدید ، ثبت اختراع ، افزایش سطح دانش فنی و… می باشد. دانشجویان در این شیوه آموزشی موظف به گذراندن 6 تا 10 واحد درسی می باشند و می توانند همزمان با واحدهای آموزشی ، واحدهای پژوهشی خود را نیز اخذ نمایند.
شیوه آموزش محور
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با محوریت آموزش ، تنها مبتنی بر واحدهای درسی بوده و فاقد ارائه پایان نامه می باشد. واحدهای درسی مذکور شامل گذراندن حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار (تحقیق و تتبع نظری) هستند و سایر شرایط و ضوابط مربوطه مطابق با آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد می باشند.
توجه داشته باشید که جهت تحصیل در رشته هایی که به صورت آموزش محور ارائه می شوند ، لازم است هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد ، کدرشته هایی را انتخاب کنید که عبارت ” آموزش محور” در قسمت توضیحات رشته محل های مندرج در دفترچه انتخاب رشته ارشد درج شده باشد.

تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

طول مدت دوره تحصیل در هر دو روش حداکثر دو سال (چهار نیمسال تحصیلی) می باشد و تنها در شرایط خاص ، امکان افزایش طول مدت دوره ، آن هم با تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه محل تحصیل فراهم می گردد. در هر صورت طول مدت تحصیل در هر دو شیوه نباید از دو و نیم سال بیشتر شود.
آیا امکان تغییر شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و در حین تحصیل وجود دارد؟
تغییر شیوه آموزشی در دوران تحصیل شرایط و مقررات خاصی را می طلبد. دانشجویی که قصد تغییر روش آموزشی خود را دارد ، پیش از هر اقدامی می بایست تقاضای خود را به صورت کتبی به اداره آموزش دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهد. پس از تقاضانامه کتبی ، درخواست دانشجو مطابق با مقررات بررسی شده و در صورتی که دلایل وی مبنی بر تغییر شیوه و یا عدم ارائه پایان نامه قانع کننده باشد ، منعی برای تغییر شیوه از آموزش محور به آموزشی و پژوهشی و بالعکس وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که هر دانشجو فقط یک بار در دوران تحصیلی خود می تواند نسبت به تغییر شیوه آموزشی اقدام نماید.
نحوه پذیرش در مقطع دکتری با مدرک کارشناسی ارشد به دو روش آموزش محور و پژوهش محور
ورود به مقطع دکتری ، در گام اول مستلزم شرکت در آزمون می باشد و در صورتی که داوطلبان موفق به کسب نمره قبولی در آزمون کتبی شوند ، جهت پذیرش نهایی می بایست مرحله مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند. اما بسیاری از متقاضیان تصور می کنند که اگر مدرک کارشناسی ارشد خود را از طریق شیوه آموزش محور اخذ نمایند ، دیگر شانسی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری ندارند! اما باید بگوییم چنین باوری درست نبوده و دانشجویانی که از دوره کارشناسی ارشد آموزش محور فارغ التحصیل می شوند ، منعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری نخواهند داشت.

تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد

عاملی که موجب ایجاد چنین ابهامی در میان دانشجویان می شود ، مرحله دوم پذیرش دکتری یعنی مصاحبه می باشد. در واقع دلیل آن که بسیاری از دانشجویان و یا اساتید تصور می کنند دانش آموختگان نظام آموزش محور نمی توانند به ادامه تحصیل در دوره دکتری بپردازند آن است که این دوره فاقد پایان نامه بوده و دانشجویان تنها با گذراندن واحدهای درسی و سمینار فارغ التحصیل می شوند. اما باید توجه داشت که در مصاحبه دکتری روزمه داوطلبان شامل معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد ، میزان تسلط بر زبان انگلیسی ، مقالات علمی و پژوهشی در کنار پایان نامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تنها ارائه پایان نامه مد نظر نمی باشد.
از همین رو دانشجویان مقطع کارسناسی ارشد آموزش محور که نگران قبولی در مقطع دکتری می باشند باید در دوران تحصیل خود ، اقدامات لازم را جهت تقویت زورمه انجام دهند و با نگارش و انتشار مقالات علمی و پژوهشی ، گامی موثر در مسیر موفقیت و پذیرش خود در مقطع دکتری بردارند. البته نمی توان نقش پایان نامه و کیفیت علمی آن را برای تیم مصاحبه کننده نادیده گرفت ، اما ماهیت مصاحبه نشان دهنده رزومه علمی و پژوهشی داوطلبان بوده و هر چه روزمه قوی تر باشد شانس قبولی در مصاحبه نیز حتی با وجود رتبه پایین تر از سایر شرکت کنندگان و عدم ارائه پایان نامه بیشتر است.
[تصویر:  telegram-iranmoshavere-baner-1.gif]


نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

منبع : تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد