تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خدمات الکترونیک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
بسياري از كشورها در سراسر جهان به خوبي از مزاياي دولت الكترونيك و خدمات الكترونيك اگاه هستند كه مهمترين مزاياي سرويس هاي خدمات الكترونيكي صرفه جويي در هزينه هاي اقتصادي و براي بهبود ارايه خدمات به شهروندان و رفاه بيشتر انان است و ايجاد رابطه ميان مصرف كننده و توليد كننده ميباشد كه به رشد اقتصادي كمك ميكند.
وجود خدمات يا سرويس الكترونيكي مستلزم نوعي هماهنگي ميان امكانات اساسي مثل شهرداري و اتش نشاني و نيروي انتظامي است تا سرويس هماهنگي را به شهروندان ارايه دهند و مديريت مطمين مورد نياز را در اختيار مردم قرار دهند و همچنين وجود شبكه هاي مخابراتي پشتيبان براي ارايه اينترنت پر سرعت و دايمي بدون قطعي مورد نياز سرويس دهي الكترونيكي ميباشد، با اين تفاسير ميتوان برترين شهرهاي الكترونيكي جهان را كره جنوبي،كانادا،امريكا،سنگاپور و همچنين شهرهاي توكيو،سيدني،ميلان،لندن،كپنهاك،دبي را نام برد زيرا ٥٠٠ نوع خدمات انلاين در اين شهرها ارايه ميشود(از جمله مزاياي خدمات الكترونيك در شهرها ميتوان اشاره كرد به الودگي هوا وترافيك و مصرف سوخت و تصادفات رانندگي و... كاهش يافته است)
اواخر دهه 1990 میلادی، مفهومی به نام «دولت الکترونیک» با هدف ارائه خدمات مجازی دولت به شهروندان پا به عرصه وجود گذاشت و در مدت دو دهه از زمان پیدایش توانست به یکی از مسائل روزمره زندگی تبدیل شود.
گزارش دولت الکترونیک اتحادیه اروپا در سال 2014

یازدهمین گزارش محک دولت الکترونیک اتحادیه اروپا که براساس بسته محک دولت الکترونیک 2015ـ2012 به بررسی خدمات عمومی آنلاین پرداخته است، نشان می‌دهد دسترسی و قابلیت استفاده آنلاین از کانال‌های الکترونیک موجود برای ارائه خدمات عمومی در دوره مورد بررسی به طور متوسط در 72 درصد از اتحادیه اروپا وجود دارد و نتایج بررسی قابلیت استفاده آنلاین نیز که از طریق سرویس‌های پشتیبابی و کمک و بازخوردها، به ارزیابی تجربه استفاده آسان و سریع کاربر می‌پردازد، حاکی از آن است که میزان قابلیت استفاده از وبگاه‌های دولتی برابر با 78 درصد و سهولت و سرعت استفاده با 20 درصد کمتر برابر با 58 درصد است.

گزارش ارزیابی دولت الکترونیک ملل متحد در سال 2014

برنامه مدیریت عمومی ملل متحد در سال‌های 2003، 2004، 2005، 2008، 2010، 2012 و 2014 به ارزیابی دولت الکترونیک در 193 کشور عضو سازمان ملل متحد پرداخته و پیشرفت این کشورها را در ارائه خدمات دولت الکترونیک با توجه به دو شاخص «توسعه دولت الکترونیک» و «مشارکت الکترونیک» (e-Participation) طبقه‌بندی کرده است.

با نگاهی اجمالی به این گزارش می‌توان به رشد جهانی این حوزه پی برد و در پایان، به ارزیابی کارنامه ایران در حوزه خدمات دولت الکترونیک در دوره زمانی 2012 تا 2014 پرداخت.

در تازه‌ترین دوره این طبقه‌بندی، کره جنوبی همچنان رتبه اول را در عرصه دولت الکترونیک به خود اختصاص داده است و پس از آن، کشورهای استرالیا و سنگاپور (هر دو با ارتقای رتبه نسبت به دوره قبل) در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. این رده‌بندی نشان می‌دهد 25 کشور از بالاترین سطح خدمات دولت الکترونیک برخوردارند و با نگاهی به گزارش دوره قبل مشاهده می‌شود که از این تعداد 20 کشور در رده‌بندی سال 2012 نیز حضور داشته‌اند.

از میان 25 کشور برتر در ارائه خدمات دولت الکترونیک، 16 کشور در اروپا، پنج کشور در آسیا، دو کشور در قاره آمریکا و دو کشور در قاره اقیانوسیه قرار دارند.

جایگاه ایران در گزارش ارزیابی توسعه دولت الکترونیک ملل متحد 2014

در این ارزیابی، قاره آسیا به مناطق غرب، مرکز، جنوب، شرق و جنوب شرق گروه‌بندی شده و ایران در کنار کشورهای افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا در منطقه جنوب آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.

برپایه این ارزیابی، ایران در سال 2014 در سطح جهانی با کسب ارزش عددی EGDI برابر با 0.4507 در رتبه 105 جهان ایستاد. این در حالی است که در گزارش دوره قبل، کشورمان به رقم 0.4876 در شاخص توسعه دست یافته و با دو پله رشد نسبت به سال 2010 در رتبه صد جدول قرار گرفته بود.

شاخص خدمات آنلاین برای ایران برابر با 0.3701 است، در حالی که این رقم برای فرانسه به عنوان پیشتاز در این بخش معادل با 1.0000 است. شاخص زیرساخت‌های مخابراتی برای ایران برابر با 0.2940 و برای کشور موناکو به عنوان پیشتاز جهانی در این حوزه برابر با 1.0000 است. در بخش شاخص مشارکت الکترونیک، سهم ایران تنها برابر با 2941/0 و سهم هلند به عنوان پیشتاز در این بخش برابر با 1.0000 است. همچنین در مورد شاخص سرمایه انسانی، امتیاز 0.6882 برای ایران، 1.0000 برای نیوزیلند به عنوان پیشتاز جهانی در این بخش به ثبت رسیده است.

در مجموع به نظر می‌رسد روند رو به رشد ایران در بحث توسعه دولت الکترونیک هر چند راهی طولانی در پیش دارد، اما با شیب مطلوبی حرکت خود را آغاز کرده و در صورت پیشرفت در به سرانجام رسیدن سیاست‌های فعلی در حوزه فناوری‌های مجازی تا چند سال آینده شاهد بهبود رتبه ایران در ارزیابی‌های بین‌المللی توسعه دولت الکترونیک خواهیم بود.
بسیاری از کشورهای مختلف جهان ازمزایای دولت الکترونیک وخدمات ان اگاهی دارند کشورهای نظیر ترکیه مالزی افریقای جنوبی اروپا هند امریکا ژاپن فرانسه .ک کشور امریکا در ارائه خدمات الکترونیک رتبه اول را دارامی باشد. دولت الکترونیک استفاده از سامانه درمان از راه دور.خدمات الکترونیک برای کشاورزان. پروژهای ملی ودر حوزه بهداشت اموزش گردشگری کسب کار در اختیار افراد قرار داده
(10-03-2017, 01:18 PM)فریده رجبی نوشته است: [ -> ]کدام کشورها در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی موفق تر عمل  نموده اند.نام برده وشرح دهید  Blush

کشورهای در حال توسعه گرایش بيشتری برای حضور در جریان تجارت جهانی دارند.بطور خاص توليد کنندگان از طرف مشتریانشان در کشورهای توسعه یافته برای پذیرش تجارت الکترونيک ٬ تحت فشار قرار دارند.چين بزرگترین بازار بالقوه تجارت الکترونيک را دارد و اکنون به عنوان یکی از ۵ کشور برتر جهان در زمينه استفاده از اینترنت مطرح است[font=Arial, sans-serif]در حالی که بسياری از چينی ها برای نخستين بار .آنلاین می شوند ٬ نزدیک به ۲۰ درصدشان حداقل یک خرید اینترنتی داشته اند آمریکای لاتينچهار کشور آرژانتين ٬ برزیل ٬ شيلی و مکزیک ٬ دو سوم کاربران اینترنت این منطقه را در اختيار دارند.بيشتر استفاده های تجاری شامل جستجو برای برقراری تماس ٬ جمع آوری اطلاعات و استفاده محدود از تراکنش های ]مالی[ می شود.اما تجارت الکترونيک بنگاه­مصرف کننده با فروشگاه .های آنلاین اتومبيل ٬ حراجی های مصرف کنندگان ٬ خدمات مسافرتی ٬ نرم افزار ٬ سخت افزار و بانکداری با بيشترین سوددهی ٬ در حال رشد است.تجارت ميان بنگاهی نيز بيشتر توسط شرکت های بزرگ چندمليتی در بخش خودروسازی مورد استفاده قرار می گيرد خاورميانهتعداد کاربران اینترنت بسرعت در حال رشد است و در این ميان بيشترین تقاضا مربوط به اینترنت و ایميل است.تنها تعداد کمی شرکت بزرگ تجارت الکترونيک ميان بنگاهی را پذیرفته اند.توسعه تجارت الکترونيک بنگاه تجاری­مصرف کننده نيز با موانعی چون هزینه های بالای ارتباطی و و این لبنان سيستم تجارت الکترونيک دوگانه ای را پياده سازی کنند که به مصرف GetForLess حقيقت که بسياری از مصرف کنندگان عرب خرید نقدی را به پرداخت از طریق کارت اعتباری ترجيح می دهند ٬ رو برو است.این مسئله موجب شده است برخی شرکت ها از جمله رستوران شبانه روزی .کنندگان امکان می دهد بصورت آنلاین سفارش داده و نقدا پرداخت کنند آمریکای شمالی / اروپا / اقيانوسيهحوزه تجارت ميان بنگاهی رشدی سریعتر از تجارت بنگاه­مصرف کننده دارد.در حالی که پيش بينی می شود تا پایان سال ۲۰۰۶ ٬ ۲۶ درصد تجارت ميان بنگاهی ایالات متحده بصورت آنلاین صورت٬. Inc Research Forrester در جهان توسعه یافته هم رشد اینترنت ادامه دارد.مطابق گزارش .گيرد ٬ تجارت الکترونيک بنگاه­مصرف کننده تنها در برخی از بخش ها چون نرم افزار ٬ موسيقی و خدمات مسافرتی پيشرفتی قابل ملاحظه خواهد داشت فرصت ها و موانع ● .برخی سازمانها چارچوبی برای پيگيری توسعه تجارت الکترونيک و دولت الکترونيک ارائه کرده اند. با وجودی که این مدل در اصل برای دولت الکترونيک توسعه یافته است ٬ اما می توان آن را برای تجارت الکترونيک نيز بکار برد گام یک یا حضور دولت الکترونيک (وب سایت) شامل یک منبع اطلاعاتی عمومی ابتدایی است که اغلب بجای توسعه دهندگان حرفه ای ٬ توسط کارمندان خود سازمان توليد می شود.در گام دوم ٬ وب سایت بطور منظم به روز رسانی می شود[/font]
(10-03-2017, 01:18 PM)فریده رجبی نوشته است: [ -> ]کدام کشورها در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی موفق تر عمل  نموده اند.نام برده وشرح دهید  Blush

براساس گذارش تحقیقاتیdata monitorاماراستفاده کنندگان از سیستم های الکترونیکی در هشت کشور فرانسه المان هلند اسپانیاسوئد سویس وانگلیس از 4.5میلیون درسال1999ب 22میلیون نفر درسال2004 رسیده است امنیت حساب کاربران 2امکان مراجعه ب بانک در هر زمان ومکان3باعث رشد و پویایی اقتصاد هرکشور است
کشور کره جنوبی‌بعنوان‌بهترین کشور در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی اتحادیه جهانی مخابرات برگزیده شد. کشورهای سوئد و ایسلند در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
براساس بررسی های صورت گرفته توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)،کره جنوبی با نمره ۸/۷۵ از ۱۰ نمره در جایگاه نخست شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( IDI) در سال ۲۰۱۲ قرار گرفت.
1) مالزی:
دولت مالزی در زمینه ارائه خدمات تاکنون اقداماتمختلفی درقالب پروژه های ملی تعریف نموده ک هریک ارائه بخشی از خدمات زیر ساختی ب روستاییان و.جامعه هحروم کشور مالزی تعریف و اجرا شدند،
۲)خدمات الکترونیکی روستایی اتحادیه اروپا
خدمات مختلفی به صورت الکترونیکی در حوزه‌های آموزش، بهداشت، گردشگری و کسب و کارهای روستایی در اختیار روستاییان قرار داده است.
راه‌اندازی بستر هماهنگی و تبادل تجارب در حوزه گردشگری روستایی
تهیه راهنما و محتوی الکترونیکی گردشگری برای نقاط روستایی
سیستم نشانه‌گذاری به وسیله تلفن همراه برای دسترسی به اطلاعات و محتوای چندرسانه‌ای
استقرار شبکه دوربین‌های مداربسته گردشگری
سیستم ارتباط با گردشگران برای دریافت نیازمندی‌های آنان
پروژه ارائه خدمات سلامت به صورت رقابتی
درمان زخم از راه دور
دیالیز از راه دور
گفتار درمانی از راه دور
واحد آزمایش چشم سیار
معاینه از راه دور
درگاه اینترنتی حمایت از دا‌مپروران- شمال غربی انگلستان
استفاده از فناوری اطلاعات برای مدیریت کارای مزارع
بستر اینترنتی برای آموزش الکترونیکی در مناطق دور افتاده روستایی
جوامع حرفه‌ای ۲.۰ برای کشاورزان و دامپروران
فناوری جدیدی برای نظارت بر مرغداری
روستاهای هوشمند آینده
خدمت آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات سیار در مناطق روستایی
کلاس کامپیوتر برای افراد ناتوان و جوانان بیکار
پیاده‌سازی کلاس رایانه سیار
خدمت الکترونیکی ایرلند در حوزه محصولات غذایی کشاورزی
۳). کشور هند
کشور هند سابقه طولانی در خصوص توسعه خدمات الکترونیکی روستایی در کارنامه خود دارد. این کشور برای رفع محرومیتهای اجتماعی و اقتصادی در جامعه همواره از فناوری اطلاعات به عنوان یک توانمندساز بهره جسته است. مدل این کشور در توسعه خدمات روستایی حول محور توسعه نقاط دسترسی از جمله دفاتر فناوری اطلاعات روستایی و همچنین ارائه خدمات الکترونیکی بر روی بستر اینترنت بوده است. در ادامه برخی از تجربیات کلیدی این کشور در زمینه خدمات الکترونیکی روستایی نام برده شده است.

مراکز خدمات الکترونیکی eSeva
شبکه ارائه خدمت Gyandoot
جامعه هوشمند در Kuppam
شبکه الکترونیکی خرید محصولات کشاورزی ITC e-Choupal
کیوسکهای خدمات الکترونیکی n-Logue Chiraag Kiosks
اتصال و یکپارچه‌سازی تعاونیهای روستایی
پروژه eKutir در حوزه کشاورزی
4)کشور آفریقای جنوبی
شبکه الکترونیکی بهداشت و درمان کشور آفریقای جنوبی
با توجه به استقرار نیمی از جمعیت آفریقای جنوبی در روستاها، این کشور سعی نموده است تا با استفاده از فرصتهای فناوری اطلاعات نسبت به ارتقای سطح کیفی زندگی ساکنین این مناطق اقدام نماید. در این مسیر از کمکها و حمایتهای بین‌المللی نیز استقبال نموده و تجربیات این کشور تلفیقی از توانمندیهای داخلی به همراه تجارب بین‌المللی است:
راه‌اندازی مراکز دانش جوامع روستایی
تجهیز مدارس روستایی به امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات
دریافت هدایا و کمکها برای تجهیز گروههای مردم‌نهاد روستایی
Pan-African e-Network project
درمان از راه دور
استفاده از سامانه درمان از راه دور Emocha
شبکه کشاورزی الکترونیکی esoko
۵.) کشور ترکیه
دولت ترکیه هم در قالب طرح خدمات عمومی الزامی و هم در راستای سایر طرحهای ملی و محلی اقدام به توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاها نموده است.، مدارس به عنوان یکی از ذینفعان کلیدی مورد توجه بوده و اقدامات گسترده‌ای برای تجهیز مدارس و اتصال آنها انجام شده است
کشورهای انگلیس، اتریش، کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد

 
   اواخر دهه 1990 میلادی، مفهومی به نام «دولت الکترونیک» با هدف ارائه خدمات مجازی دولت به شهروندان پا به عرصه وجود گذاشت و در مدت دو دهه از زمان پیدایش توانست به یکی از مسائل روزمره زندگی تبدیل شود.
 
   براساس استانداردهای بین‌الملل برای خدمات دولت الکترونیک سه شاخص خدمات آنلاین، زیرساخت‌های مخابراتی و سرمایه انسانی تعریف شده است.
1. خدمات آنلاین دولتها، وب‌سایت‌های ملی هر کشور که شامل پورتال‌های مرکزی ملی، پرتال‌های خدمات الکترونیک، پرتال‌های مشارکت الکترونیک و همچنین وب‌سایت‌های مربوط به آموزش، نیروی کار، خدمات اجتماعی، بهداشت و درمان، امور مالی و محیط‌زیست مورد ارزیابی قرار گزفته است.
 
2.  زیرساخت‌های مخابراتی نیز مجموع متوسط شاخص‌های برآورد کاربران اینترنت به ازای هر 100 نفر جمعیت، تعداد خطوط تلفن ثابت به ازای هر 100 نفر، تعداد مشترکان تلفن همراه در هر 100 نفر، مشترکین اینترنت ثابت به ازای هر 100 نفر و تعداد امکانات باند پهن ثابت به ازای هر 100نفر را مدنظر قرار داده است.
 
3.  سرمایه انسانی نیز شاخص هایی چون «نرخ باسوادی بزرگسالان»، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
   براساس داده‌های اعلام‌شده از سوی دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد UNDESA  برای سال 2016 میلادی، کشورهای انگلیس، اتریش،کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد بالاترین میزان شاخص EGDI را در جهان به خود اختصاص دادند و در این رتبه‌بندی جهانی، ایران رتبه 106 جهانی را به دست آورده که نسبت به سال 2014 یک رتبه تنزل یافته است.
 
(10-03-2017, 01:18 PM)فریده رجبی نوشته است: [ -> ]کدام کشورها در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی موفق تر عمل  نموده اند.نام برده وشرح دهید  Blush

کشورهای آمریکا ژاپن سنگاپور آلمان اسپانیا استرالیا کانادا انگلیس فرانسه مهم ترین و قویترین کشورها در زمینه ای خدمات الکترونیکی میباشند. ارتباط مستقیم با مقامات، صرفه جویی در زمان حمل و نقل و ساعات کارو هزینه و خدمات اداری، دسترسی مستقیم به خدمات مالی از مهمترین مزیت های خدمات الکترونیک میباشد وهمچنین کاهش یافتن ترافیک، مصرف سوخت، تصادفات رانندگی نیز از اصلی ترین دلایل خدمات الکترونیک میباشد.

(12-03-2017, 06:21 PM)مرضیه زمانیان بخشایش نوشته است: [ -> ]
(10-03-2017, 01:18 PM)فریده رجبی نوشته است: [ -> ]کدام کشورها در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی موفق تر عمل  نموده اند.نام برده وشرح دهید  Blush

دولت الکترونیک در دهه 1990توسط بخش  خصوصی کشور امریکا شکل گرفت وبعنوان ابزاری برای بهبود فرایندهای کسب وکار وارایه خدمات به بخش دولتی واشخاص تعریف شده است وکره جنوبی هلند وانگلستان بالاترین رتبه در شاخصه های خدمات آنلاین ،زیر ساختهای مخابراتی وسرمایه انسانی در زمینه  ارایه خدمات الکترونیکی را دارند.
صفحه‌ها: 1 2