تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اشنایی با مفاهیم پایه رایانه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شنایی با مفاهیم پایه رایانه
انسان همواره درصدد یافتن راهی برای آسان کردن کارهای سخت بوده است و به همین دلیل در طول تاریخ، ابزارها و ماشین متفاوتی را ساخته است. هر کدام از این ابزارها  و ماشین ها نقش زیادی در پیشرفت و رفاه بشر به عهده داشته اند. زمانی به کارگیری چرتکه توسط چینی ها در امر محاسبات تحول بزرگی محسوب می شد. پاسکالریاضی دان فرانسوی اولین دانشمندی بود که ماشین حساب مکانیکی را اختراع کرد و به دنبال آن ماشین حسابهای پیشرفته تری ساخته شد. در سال ۱۸۲۲ میلادی چارلز بابیج انگلیسی که بیشتر مردم او را به عنوانپدر علم رایانه می شناسند، اولین ایده ماشین های محاسبه خودکار را مطرح کرد. اولین رایانه محاسباتی  توسط هاروارد ایکن در دانشگاه هاروارد و با کمک مالی و فنی شرکت IBM در سال ۱۹۴۴تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت. و تا به امروز که سرعت رشد علم و فناوری هر روز از روز قبل بیشتر می شود هنوز انسان درصدد راهی است که کارهای پیچیده خود را آسانتر بکند. در این بین کامپیوتر در عصر حاضر یکی از پر کاربرد ترین وسایل در پیشبرد اهداف علمی است.
 
تعریف رایانه
برای آشنایی با مفاهیم پایه رایانه اولین قدم این است که بدانید رایانه چیست؟ هرکسی ممکن است تعریف رایانه را به شکلی که با آن کار می کند بیان نماید. اما بطر کلی رایانه (Computer) دستگاهی دارای حافظه و قابل برنامه ریزی است ، که قادر است عملیات ریاضی و منطقی را با سرعت بالا انجام داده و نتیجه را ارایه نمایید. به عبارت دیگر رایانه دستگاهه است که بتواند سه عمل زیر را انجام دهد.
[list]

[*] دریافت داده

[*]پردازش داده

[*] اعلام نتیجه پردازش (اطلاعات)
[/list]
 
سیستم SYSTEM
به مجموعه عناصر واجزای مرتبط به هم که برای رسیدن به یک هدف خاص با یکدیگر کار میکنند ، سیستم یا سامانه یا نظام می گوییم. هر سیستم دارای ۳ بخش اصلی است.
[list]

[*]ورودی

[*] عملیات

[*]خروجی
[/list]
 
بطور کلی نمای شماتیک سیستم را می توان به صورت زیر در نظر گرفت: