تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ویژگیهای عصر رایانه چیست.
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کامپیوتر
نقلاب شگرف الکترونيکي در اواسط  صده بيستم و رشد روزافزون کاربرد ريز پردازنده هاي الکترونيکي در محصولات مختلف و همچنين کاهش بهاي تمام شده آن‌ها از يک سو، و نياز بشر به استفاده از اطلاعات از ديگر سو، موجب پديد آمدن موج اطلاعات گرديد.
جهاني که پس از سپري کردن دوره کشاورزي با تمام فراز و نشيب ها و زمان طولاني خود با وقوع انقلاب صنعتي به دوره صنعت و زندگي ماشييني روي آورد، با ظهور شبکه هاي رايانه اي و توسعه ارتباطات، اينک به عصري جديد موسوم به «عصر اطلاعات» پا مي نهد. عصر اطلاعات، جامعه بشري را با رويکردهاي جديد در کليه ابعاد مختلف مواجه مي سازد.
از چنين جامعه اي با عنوان «جامعه اطلاعاتي» ياد مي شود. تعاريف متعددي از جامعه اطلاعاتي ارائه شده است؛اما محوريت چنين جامعه اي اطلاعات و توليد ارزش هاي اطلاعاتي است و نه توليد ارزش هاي مادي.
ويليام مارتين، در زمره اوّلين کساني است که موضوع جامعه اطلاعاتي را مطرح کرده است. او معتقد است که هر چند واژه «جامعه اطلاعاتي» از دهه 1980 به بعد متداول گشته است، ولي تعريف واحدي از آن ارائه نشده و حتي گاهي مشروعيت کاربرد چنين واژه اي مورد ترديد قرار مي گيرد.
به عقيده وي، جامعه اطلاعاتي، جامعه اي است که در آن کيفيت زندگي همانند چشم انداز هاي تحول اجتماعي و توسعه اقتصادي به ميزان بسياري به اطلاعات و بهره برداري از آن وابسته است.
در چنين جامعه اي، استانداردهاي زندگي، الگوهاي کار و فراغت، نظام آموزشي و بازار کار کاملاً تحت تأثير پيشرفت هايي قرار گرفته اند که در قلمرو اطلاعات و دانش به وقوع پيوسته است .
گاهي نيز جامعه اطلاعاتي را از جهت تأثيرات فنّاورانه، اقتصادي، شغلي، جغرافيايي و فرهنگي مورد توجه قرار مي دهند. در اين باره معمول ترين تعريف جامعه اطلاعاتي بر تأثيرات فنّاورانه تأکيد دارد؛ به گونه اي که پيشرفت در زمينه هاي پردازش، ذخيره و انتقال اطلاعات، به بهره گيري از فنّاوري اطلاعاتي تقريباً در همه زمينه هاي اجتماعي منجر گشته است.
برخي ديگر نيز از زاويه جامعه فرا صنعتي به موضوع جامعه اطلاعاتي مي نگرند. پروفسور بل (Daniel Bell)، جامعه شناس برجسته آمريکايي از اين گروه محسوب مي شود.
 وي به اهميت اطلاعات و آگاهي در ظهور جامعه فرا صنعتي تأکيد مي ورزد. در جامعه ما قبل صنعتي، زندگي «بازي بر ضدّ هستي» است؛ جايي است که انسان‌ها با نيروي عضلاني غير ماهر کار مي کنند و در عصر صنعتي، آن جا که ماشين حکم فرما است، زندگي، بازي بر ضدّ هستي مصنوعي است؛ در حالي که در يک جامعه فرا صنعتي که بر خدمات بنا نهاده شده، بازي ميان اشخاص است.
بنابراين، آنچه به حساب مي آيد، نيروي عضلاني غير ماهر يا انرژي نيست؛ بلکه اطلاعات است .
دقّت در تعاريف جامعه اطلاعاتي، گوياي آن است که چنين جامعه اي بيانگر مدلي نوين از جامعه بشري است که در آن، مفاهيم رايج آموزش، کسب و کار، اقتصاد و تجارت متحول مي گردد. به صورت خلاصه مي توان گفت:
[list=1]
تغييري بنيادين در چگونگي توليد ثروت و ارزش پديد آمده و منابع سنتي اقتصاد (مواد اوّليه/منابع فيزيکي) ، جاي خود را به خبرگي و مهارت هاي انساني خواهد داد؛ به عبارت بهتر، ارزش هاي اطلاعاتي جايگزين ارزش هاي مادي مي شود.اطلاعات به سرعت توليد و در اختيار همه قرار مي گيرد.فعاليت هاي کاري بيشتر در پردازش اطلاعات است تا در توليد صنعتي يا کشاورزي.بيشتر پردازش ها به صورت الکترونيکي انجام مي شود.نهادهاي الکترونيکي و سازمان‌هاي مجازي شکل مي گيرد.مفهوم کار و کسب و شيوه زندگي تغيير مي کند.مهارت ها و مشاغل جديد در عرصه فنّاوري ارتباطات و اطلاعات ايجاد مي گردد.تعامل با ساير کشورها و جوامع به ميزان چشمگيري گسترش مي يابد.مؤلفه هاي اقتدار، نظام هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي، مديريت و سازماندهي متحول مي گردد. اطلاع رساني به مفهوم عام و در ارتباط با کليه نيازمندي هاي جامعه، از نقشي کليدي و ارزشمند برخودار است.[/list]