تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آیا ایران به فناوری ابر کامپیوترها دست یافته است ؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آیا ایران به فناوری ابر کامپیوترها دست یافته است در چه سالی با چه مشخصاتی ؟
(07-11-2017, 01:18 AM)mojtaba gorjian نوشته است: [ -> ]آیا ایران به فناوری ابر کامپیوترها دست یافته است در چه سالی با چه مشخصاتی ؟

ابر رایانه پژوهشگاه دانشهای بنیادی با توان پردازشی یک ترا فلاپ (1012 پردازش در ثانیه) 
ابر رایانه دانشگاه صنعتی شریف با توان پردازشی 2 ترافلاپ
ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت
ابر رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ابر رایانه دانشگاه صنعتی اصفهان
[font=RTNassim,]جزئیات مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی اصفهان:[font=RTNassim,]این ابر رایانش قادر به انجام 34 هزار میلیارد عملیات محاسباتی در ثانیه است و پردازنده های گرافیکی آن قادر است بیش از 32 بیلیارد عملیات در هر ثانیه را انجام دهد[/font][/font]
[font=RTNassim,][font=RTNassim,][font=RTNassim,]حافظه محاسباتی این سیستم بیش از 7 هزار و 500 گیگابایت بوده و حجم ذخیره سازی که در این سامانه پیش بینی شده در حال حاضر به بیش از 30 هزار گیگابایت می رسد که متناسب با نیاز صنایع امکان افزایش نامحدود این فضا نیز در آینده وجود خواهد داشت[/font][/font][/font]
ایران نیز قصد دارد پا به این میدان جهانی بگذارد و بر اساس آنچه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده اند با اجرای طرح کلان تولید ابر رایانه ملی توسط محققان، ایران به جمع کشورهای دارای برترین ابر رایانه های دنیا می پیوندد و در لیست 500 ابر رایانه برتر جهان قرار خواهد گرفت.
اولین ابر رایانه در ایران در سال 1380 از سوی توسط محققان مرکز تحقیقات پردازش های فوق سریع دانشگاه صنعتی امیر کبیر به بهره داری رسید. محققان این مرکز این ابر رایانه را با بهره گیری از فناوری کلاستر با حافظه ای برابر 56 گیگا بایت و ظرفیت ذخیره سازی 5 هزار و 800 گیگا بایت به مرحله بهره برداری رساندند.
این ابر رایانه دارای حداکثر توان پردازشی 860 میلیارد عمل در ثانیه است این در حالی است که در قوانین تجارت جهانی، ابر رایانه های قوی تر از 190 میلیارد عمل در ثانیه به عنوان کالاهایی راهبردی محسوب می شوند.



سیستم عامل مورد استفاده در این سامانه، لینوکس است و یک نرم افزار نیز برای مدیریت، نظارت و کنترل سیستم توسط محققان مرکز تهیه شده است.


گام بعدی از سوی پژوهشگران پژوهشگاه دانشهای بنیادی برداشته شد. محققان این پژوهشگاه اولین ابر رایانه برای پردازش در حوزه نانو محاسباتی در پژوهشگاه دانشهای بنیادی را راه اندازی کردند. این ابر رایانه ظرفیت پردازش 500 گیگا فلاپ را دارد ولی محققان این پژوهشگاه امیدوارند بتوانند ظرفیت پردازش را تا یک ترا فلاپ ارتقا دهند. 

 
این ابر رایانه، محققان و متخصصان حوزه نانومحاسباتی و فیزیک نظری را در مطالعات سیستمهای مولکولی و اتمی، ساخت حسگرهای فوق حساس برای تشخیص و درمان بیماریها، ساخت روباتهای بسیار کوچک، ساخت داروهای هوشمند، فیزیک زیستی و ساخت اتمهای مصنوعی یاری می دهد.
بله ایران جزو ۱۰کشور سازنده ابر کامپیوتر می‌باشد
ابر کامپیوتر دانشگاه امیر کبیر
رتبه 186در جهان برای ابر کامپیوتر دانشگاه امیر کبیر
80 هزار میلیارد عملیات در ثانیه
دارای 60 نرم افزار ...(ترافلاپس) 46.5ترافلاپس پردازنده کمکی
42.5ترافلاپس پردازنده اصلی می‌باشد...
160 ترامپ بایت حافظه
حجم حافظه اصلی 9 ترا بایت
با توجه به کاربردهای وسیع این سیستم ها در حوزه هایی چون تحقیقات آب و هوایی، نمونه سازی مولکولی و محاسبه ساختارها و خصوصیات ترکیب های شیمیایی، شبیه سازیهای فیزیکی و تحقیقات در مورد جوش هسته ای و رمزگشایی در سالهای اخیر اقداماتی در جهت طراحی و تولید ابر رایانه ها در مراکز پژوهشی و دانشگاهی صورت گرفت که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ابر رایانه پژوهشگاه دانشهای بنیادی با توان پردازشی یک ترا فلاپ (1012 پردازش در ثانیه) 
ابر رایانه دانشگاه صنعتی شریف با توان پردازشی 2 ترافلاپ
ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت
ابر رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ابر رایانه دانشگاه صنعتی اصفهان
(07-11-2017, 01:18 AM)mojtaba gorjian نوشته است: [ -> ]آیا ایران به فناوری ابر کامپیوترها دست یافته است در چه سالی با چه مشخصاتی ؟