09-06-2021, 12:32 AM
پردس فناوری کیشـطرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه حسابداری و مالی
طراحی احساس گرا Emotional Design
طراحی احساس گرا، هم عنوان کتابی از Donald Norman است و هم به مفهومی اطلاق می شود که در آن ارائه می کند. اساسی ترین موضوع در این بحث این است که احساسات نقش مهمی را در توانایی انسان برای درک جهان و یادگیری چیزهای جدید، بازی می کند. برای مثال اشیائی که از لحاظ بصری دلپذیرترند به نظر استفاده کننده بهتر کار می کنند. و این امر به دلیل نردیکی احساسات فرد در مورد شیئی است که برای او جذاب است، به خاطر شکل گیری یک ارتباط احساسی با محصول.
از نظر نورمن، سه بعد اساسی برای طراحی محصول، غریزی، رفتاری و انعکاسی می باشند و یک طرح خوب باید هر سه بعد را در نظر بگیرد.
اکنون طراحان مستقیماً به این نکته دست یافته اند که محصولات می توانند واکنش های احساسی قوی ای را برانگیزند. وقتی که نقش مهم تجاری احساسات در هنر به عنوان یک کانسپت پذیرفته شد، پیدا کردن مکان دقیق شکل گیری واکنش ها در مغز هنوز یک معما بود؛ تا این اواخر که تحقیقات علمی نشان می دهند که مکان هایی در مغز که راحتی و آسودگی و خرسندی را ثبت می کنند، هنگامی که به آنها یک محصول یا یک برند آشنا و زیبا نشان داده می شود هم واکنش نشان می دهند.
اکنون احساس نقش اصلی را در طراحی محصولات بازی می کند و برتری کاربرد بر فرم ظاهری سریعاً در حال تعویض است. در طراحی احساس گرا، پتانسیل عظیمی از ترکیب علم و هنر نهفته است. اسکن های مغزی نشان می دهند که هیچ چیز نمی تواند جای تاًثیر یک طرح ممتاز و خلاق را در مغز بگیرد.
تحقیقات علمی نشان می دهند که شرایط مختلف باعث برانگیخته شدن احساسات مختلف در انسان می شوند، برخی شرایط که باعث برانگیختن احساسات خوب در افراد می شوند عبارتند از:
- محیط های گرم و صمیمی با نور مناسب
- آب و هوای معتدل (نه خیلی سرد یا گرم و نه خیلی خشک یا مرطوب)
- طعم ها و بوهای شیرین
- رنگ های روشن و با اشباع بالا
- موسیقی و صداهای خوش آهنگ
- نوازش و در آغوش کشیدن
- چهره های خندان
- ضرب های ریتمیک
- اشیاء منحنی، نرم و هموار
- احساسات، صداها و اشکال وابسته به لذات جسمانی
همین طور برخی شرایطی که به طور اتوماتیک اثرات منفی بر افراد می گذارند عبارتند از:
- ارتفاع زیاد
- صداهای بلند و ناگهانی، نورهای شدید ناگهانی
- اشیاء بزرگ و با هیبت (که ترس برخورد با آنها در ذهن انسان شکل می گیرد)
- گرما و سرمای شدید
- تاریکی
- رنگ ها ی خیلی روشن و صداهای خیلی بلند
- زمین های خالی و مسطح (مثل بیابان)
- مکان های متراکم (مثل جنگل ها)
- مکان های پر ازدحام با انبوهی از جمعیت انسانی
- بوی تعفن، غذای فاسد
- مزه های تلخ
- اشیاء تیز
- صداهای ناخوشایند و خشن و ناموزون
- بدن های بد شکل و دفرمه
- جانورانی مثل مار و عنکبوت
- مایعات و فضولات بدن انسان
منابع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_Design
http://blog.futurelab.net/2007/10/emotional_design.html
تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=397&rnd=8143
طراحی احساس گرا Emotional Design
طراحی احساس گرا، هم عنوان کتابی از Donald Norman است و هم به مفهومی اطلاق می شود که در آن ارائه می کند. اساسی ترین موضوع در این بحث این است که احساسات نقش مهمی را در توانایی انسان برای درک جهان و یادگیری چیزهای جدید، بازی می کند. برای مثال اشیائی که از لحاظ بصری دلپذیرترند به نظر استفاده کننده بهتر کار می کنند. و این امر به دلیل نردیکی احساسات فرد در مورد شیئی است که برای او جذاب است، به خاطر شکل گیری یک ارتباط احساسی با محصول.
از نظر نورمن، سه بعد اساسی برای طراحی محصول، غریزی، رفتاری و انعکاسی می باشند و یک طرح خوب باید هر سه بعد را در نظر بگیرد.
اکنون طراحان مستقیماً به این نکته دست یافته اند که محصولات می توانند واکنش های احساسی قوی ای را برانگیزند. وقتی که نقش مهم تجاری احساسات در هنر به عنوان یک کانسپت پذیرفته شد، پیدا کردن مکان دقیق شکل گیری واکنش ها در مغز هنوز یک معما بود؛ تا این اواخر که تحقیقات علمی نشان می دهند که مکان هایی در مغز که راحتی و آسودگی و خرسندی را ثبت می کنند، هنگامی که به آنها یک محصول یا یک برند آشنا و زیبا نشان داده می شود هم واکنش نشان می دهند.
اکنون احساس نقش اصلی را در طراحی محصولات بازی می کند و برتری کاربرد بر فرم ظاهری سریعاً در حال تعویض است. در طراحی احساس گرا، پتانسیل عظیمی از ترکیب علم و هنر نهفته است. اسکن های مغزی نشان می دهند که هیچ چیز نمی تواند جای تاًثیر یک طرح ممتاز و خلاق را در مغز بگیرد.
تحقیقات علمی نشان می دهند که شرایط مختلف باعث برانگیخته شدن احساسات مختلف در انسان می شوند، برخی شرایط که باعث برانگیختن احساسات خوب در افراد می شوند عبارتند از:
- محیط های گرم و صمیمی با نور مناسب
- آب و هوای معتدل (نه خیلی سرد یا گرم و نه خیلی خشک یا مرطوب)
- طعم ها و بوهای شیرین
- رنگ های روشن و با اشباع بالا
- موسیقی و صداهای خوش آهنگ
- نوازش و در آغوش کشیدن
- چهره های خندان
- ضرب های ریتمیک
- اشیاء منحنی، نرم و هموار
- احساسات، صداها و اشکال وابسته به لذات جسمانی
همین طور برخی شرایطی که به طور اتوماتیک اثرات منفی بر افراد می گذارند عبارتند از:
- ارتفاع زیاد
- صداهای بلند و ناگهانی، نورهای شدید ناگهانی
- اشیاء بزرگ و با هیبت (که ترس برخورد با آنها در ذهن انسان شکل می گیرد)
- گرما و سرمای شدید
- تاریکی
- رنگ ها ی خیلی روشن و صداهای خیلی بلند
- زمین های خالی و مسطح (مثل بیابان)
- مکان های متراکم (مثل جنگل ها)
- مکان های پر ازدحام با انبوهی از جمعیت انسانی
- بوی تعفن، غذای فاسد
- مزه های تلخ
- اشیاء تیز
- صداهای ناخوشایند و خشن و ناموزون
- بدن های بد شکل و دفرمه
- جانورانی مثل مار و عنکبوت
- مایعات و فضولات بدن انسان
منابع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_Design
http://blog.futurelab.net/2007/10/emotional_design.html
تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=397&rnd=8143