08-06-2019, 12:27 PM
(آخرین ویرایش: 11-06-2019, 11:25 AM، توسط mehrnosh111.)
نقلقول:
در مرکز تمام این تشکیلات: سالن ها و ترمینال ها
در فرودگاه شلوغی مانند فرودگاه بین المللی هارتسفیلد آتلانتا، 2500 پرواز هر روز به این فرودگاه وارد و خارج می شوند. به این معناست که هر روز، شاید 250 هزار نفر از طریق فرودگاه پرواز می کنند و ممکن است به خدمات خاصی نیاز داشته باشند. فرودگاه ها این خدمات را در سالن ها و پایانه های خود، که قلب هر فرودگاهی است را ارائه می دهند. در این بخش ها از فرودگاه، شما می توانید کانترهای ایرلاین های فرودگاه را ببینید که مشغول به انجام رویه اداری بلیط هواپیما شما هستند، مسافران را Check-in می کنند، چمدان ها را تحویل می گیرند و درخواست های مسافران را پیگیری می کنند.
پایانه ها در اندازه ها و طرح های مختلف هستند.
در فرودگاه های کوچک، یک ساختمان کوچک معمولی برای خرید بلیط خارجی و منطقه انتظار با چندین خروجی - یا گیت – که شما را به سمت سالن پرواز می برد، جایی که هواپیماها در آنجا پارک کرده اند و منتظر بارگیری مسافران و بار هواپیما هستند.
در دهه 1950 مفهوم خطی به ترمینال های pier-finger تبدیل شد. در این پیکربندی، مسافران در ترمینال اصلی مراحل را طی می کنند و سپس به سمت به یکی از چندین pierها فرستاده می شوند، جایی که هواپیماها در گیت ها منتظر ورود مسافران هستند، با نام finger slot شناخته می شوند. سالن ها، که همان ساختمان ترمینال اصلی هستند که فضایی برای چندین pier، مغازه ها، رستوران ها و سالن تشریفات یا همان لانج را فراهم می کنند.
مجتمع ترمینال در فرودگاه امام خمینی 13.500 هکتار را پوشش می دهد (یعنی 135 کیلومتر مربع)، که این مجتمع سه ترمینال با نام های ترمینال یک (در حدود 9 میلیون مسافر و بیش از 120.000 تُن بار)، ترمینال سلام یا ترمینال 2 که با مساحت 32 هکتار و ظرفیت 5 میلیون مسافر تا اواخر امسال افتتاح می شود و پروازهای داخلی هم در آن انجام می شود و پایانه ایرانشهر که در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و در زمان افتتاح خود باعث خواهد شد که ظرفیت این فرودگاه در سه فاز به 100 میلیون مسافر برسد. تنها در داخل سالن ترمینال یک 10 رستوران و کافی شاپ (که متعلق به شرکت های خصوصی هستند)، 45 اماکن و فروشگاه (که متعلق به شرکت های خصوصی هستند)، 7 بانک و صرافی، کافی نت، دو هتل بین المللی زنجیره ای ibis و Novotel، خدمات بسته بندی بار و فریت بار، جایگاه تشریفات اختصاصی یا CIP حضور دارند.
در فرودگاه های بزرگ، این طراحی اولیه می تواند گسترش یابد، که منجر به یک ترمینال خطی یا منحنی می شود، که اغلب یک ساختمان بسیار طولانی با تعداد زیادی کانتر برای خرید بلیط هواپیما و Check-in و چند دروازه برای سوار شدن به داخل هواپیما است.
روند معمول تعمیر و نگهداری هواپیما، مانند شستشو، یخ زادیی و سوخت گیری، توسط پرسنل خطوط هوایی در حالی که هواپیما در گیت پارک شده است انجام می شود. در بعضی موارد، سایر کارهای تعمیر و نگهداری ممکن است در گیت و زمانی که مسافرین در هواپیما نشسته اند، انجام گیرد – خیلی غیر معمول نیست اگر شما در هواپیما نشسته اید و در همان زمان پرسنل تعمیر و نگهداری ایرلاین در حال تعویض ترمز هیدرولیک هواپیما باشند.منبع: بلیط خارجی