25-04-2021, 07:11 PM
پرديس فناوري کيش _ طرح ملي مشاوره متخصصين صنعت و مديريت _ گروه فناوري اطلاعات و ارتباطات
atm وتغييرات آن از گذشته تا امروز
دستگاه خودپرداز که با نام دستگاه atm نیز شناخته می شود.از همان ابتدا با هدف ارائه پول نقد به مراجعه کنندگان بانک ها خلق شده است. اما امروزه تنها گرفتن پول نقد نیست که کاربران این دستگاه ها را پای آن ها می کشاند. جا به جا کردن پول به حساب های مختلف، خدمات پرداخت قبوض و خرید شارژ خدماتی هستند که در طول روز کاربران زیادی از آن ها استفاده می کنند و به سادگی و سرعت با دستگاه خودپرداز قابل انجام هستند.
طرز کار دستگاه هاي خود پرداز در گذشته
اولین خودپردازهایی که وارد ایران شدند با خرید ووچرهایی کار می کردند که یکبار مصرف بودند و تنها با آن ها یک تراکنش قابل انجام بود. کاربران می توانستند از بانک ها درخواست ووچر بکنند. این کارت ها یا ووچرها برای افرادی صادر می شد . که سقف موجودی روزانه آن ها به یک حد خاص می رسید.
دارندگان کارت نمی توانستند به حساب خود دسترسی داشته باشند و بعد از برداشت پول، فردای روز دریافت، مسئولان بانک بعد از کنترل ژورنالی که در دستگاه به ثبت می رسید، این پول را از حساب او کسر می کردند.
اجزاي تشکيل دهنده دستگاه هاي atm امروزي
اولین دستگاه های خودپرداز مانند امروز نبودند . و کارت هایی هم که برای کار با آن ها استفاده می شد، با این کارت ها متفاوت بودند. اجزای دستگاه های atm امروزی از اجزای زیر تشکیل می شوند:
[list]
[*]کامپیوتر مرکزی که وظیفه آن کنترل وظایف گوناگون و اصلی ترین بخش این دستگاه است. تمام بخش ها تحت نظر این بخش قرار دارند.
[*]بخش پرداخت کننده مانند یک روبات است وظیفه آن دادن پول به کاربر و تحت نظر کامپیوتر کار می کند.
[*]چاپگر رسید که به کاربر رسید تحویل می دهد و آن هم بر اساس دستگاه کامپیوتر کار می کند.
[*]چاپگر که وظیفه آن ثبت تمام اتفاقات است. مثلاً در زمان مغایرت اطلاعات مشتری با بانک، به آن ها کمک می کند.
[*]کارت خوان نیز بخشی است که توانایی خواندن کارت های بانکی را دارد. در این دستگاه است که محتویات کارت خوانده و بر اساس آن به کاربر سرویس داده می شود.
[*]صفحه کلید هم بخشی است که با استفاده از آن رمز کارت بانکی یا دیگر اطلاعات به دستگاه داده می شود.
[*]نمایشگر صفحه ای است که تمام موارد روی آن نمایش داده می شود و برای کمک و راهنمایی کاربر است.
[*]بلندگو دستگاه خوپرداز نیز دریافت کارت و پول را به کاربر اعلام می کند و در ضمن با فشار دکمه ها بوق می زند.
[/list]این دستگاه های خوپرداز با این شکل و شمایل در سال 1376 به وسیله بانک ملی به ایران وارد و نصب شدند. زمانی که رفته رفته استفاده از این دستگاه ها بیشتر شد، امکانات بیشتری هم به آن ها اختصاص داده شد. کم کم بانک های دیگر نیز به نصب دستگاه های atm رو آوردند. البته مهم ترین مسئله کاربران بودند که از امنیت این دستگاه ها اطمینان یافتند.
ايجاد تحول در دستگاها هاي خودپرداز با شبکه شتاب
گسترش دستگاه های خودپرداز به توسعه شبکه شتاب از سال 1381 و قبول کردن همه کارت های بانکی به وسیله تمام دستگاه های atm بر می گردد. همان موقع بود که این دستگاه ها از دستگاه هایی که تنها برای دریافت پول نقد استفاده می شدند، به دستگاه هایی تبدیل کرد که بخشی از وظایف باجه های بانکی را بر عهده گرفته بودند.
برخی باور دارند که با آمدن دستگاه های مدرن ممکن است دستگاه های خودپرداز جایگاه خود را در میان کاربران از دست بدهند، اما برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که پول نقد چیزی نیست که به آن نیاز نباشد و به همین دلیل است که این دستگاه ها به حیات خود ادامه خواهند داد. در حال حاضر تمام بانک های کشور از جمله خصوصی و دولتی عضو این شبکه هستند.
تعداد دستگاه هاي خودپرداز
تعداد دستگاه های خودپرداز نسبت به سال های گذشته بسیار تغییر کرده است. و تعداد زیادی از افراد دارنده کارت بانکی هستند . و به جای معطل شدن در بانک ها ترجیح می دهند از دستگاه خودپرداز استفاده کنند.
از نظر استاندارد تعداد خودپردازها بر اساس تعداد کارت های بانکی یا تعداد جمعیت در نظر گرفته می شود. آمارهای سال 1396 نشان می دهد که در مجموع 54300 دستگاه atm در کشور وجود دارد. بیشترین دارنده تعداد دستگاه های atm متعلق به بانک ملی و 7550 دستگاه است. در سال 1396، به ازای هر 1491 نفر یک دستگاه خودپرداز در کشور وجود داشته است.
دستگاه هاي خودپرداز درآينده
استفاده از گوشی های هوشمند روز به روز در حال گسترش است. همین مسئله موجب شده است که بانکداری الکترونیک بیش از گذشته رو به افزایش برود.تکنولوژی و اینترنت امکان تراکنش ها را امن تر و سریع تر و همین مسئله کاربران را ترغیب به استفاده بیشتر از آن ها کرده است. در امریکا، تعدادی دستگاه خودپرداز جدید نصب شده است که با نصب اپلیکیشن روی موبایل به کاربران اجازه می دهد که مبلغ مورد نیاز خود را انتخاب و با اسکن کد ایجاد شده به وسیله برنامه و بدون وارد کردن کارت بانکی درون دستگاه، پول نقد مورد نیاز خود را دریافت کنند.
این سیستم در 2000 دستگاه atm در دست کم 28 بانک در کشور امریکا مشغول فعالیت شده است. تغییراتی مشابه در کشورهای دیگر هم در حال وقوع است. یکی از مزایای دستگاه های جدید احراز هویت روی گوشی های همراه در دستگاه های atm را از 40 ثانیه به 10 ثانیه کاهش داده است. سرعت بالای عملکرد دستگاه های خودپرداز جدید امنیت فیزیکی را افزایش می دهد. احتمال دارد که این سیستم در سال های آینده به کشورهای دیگر نیز راه پیدا کند و با توجه به در دسترس بودن گوشی های هوشمند، افراد زیادی به استفاده از آن ها تمایل پیدا کنند. در کل می توان گفت هر سیستمی که سرعت عمل بالاتری داشته باشد و بتواند کارها را زودتر پیش ببرد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اما در مورد پول مسئله امنیت نیز از اهمیت برخوردار است . که با اثبات امنیت روز به روز کاربران بیشتری به آن روی خواهند آورد.
www.kishtech.ir
atm وتغييرات آن از گذشته تا امروز
دستگاه خودپرداز که با نام دستگاه atm نیز شناخته می شود.از همان ابتدا با هدف ارائه پول نقد به مراجعه کنندگان بانک ها خلق شده است. اما امروزه تنها گرفتن پول نقد نیست که کاربران این دستگاه ها را پای آن ها می کشاند. جا به جا کردن پول به حساب های مختلف، خدمات پرداخت قبوض و خرید شارژ خدماتی هستند که در طول روز کاربران زیادی از آن ها استفاده می کنند و به سادگی و سرعت با دستگاه خودپرداز قابل انجام هستند.
طرز کار دستگاه هاي خود پرداز در گذشته
اولین خودپردازهایی که وارد ایران شدند با خرید ووچرهایی کار می کردند که یکبار مصرف بودند و تنها با آن ها یک تراکنش قابل انجام بود. کاربران می توانستند از بانک ها درخواست ووچر بکنند. این کارت ها یا ووچرها برای افرادی صادر می شد . که سقف موجودی روزانه آن ها به یک حد خاص می رسید.
دارندگان کارت نمی توانستند به حساب خود دسترسی داشته باشند و بعد از برداشت پول، فردای روز دریافت، مسئولان بانک بعد از کنترل ژورنالی که در دستگاه به ثبت می رسید، این پول را از حساب او کسر می کردند.
اجزاي تشکيل دهنده دستگاه هاي atm امروزي
اولین دستگاه های خودپرداز مانند امروز نبودند . و کارت هایی هم که برای کار با آن ها استفاده می شد، با این کارت ها متفاوت بودند. اجزای دستگاه های atm امروزی از اجزای زیر تشکیل می شوند:
[list]
[*]کامپیوتر مرکزی که وظیفه آن کنترل وظایف گوناگون و اصلی ترین بخش این دستگاه است. تمام بخش ها تحت نظر این بخش قرار دارند.
[*]بخش پرداخت کننده مانند یک روبات است وظیفه آن دادن پول به کاربر و تحت نظر کامپیوتر کار می کند.
[*]چاپگر رسید که به کاربر رسید تحویل می دهد و آن هم بر اساس دستگاه کامپیوتر کار می کند.
[*]چاپگر که وظیفه آن ثبت تمام اتفاقات است. مثلاً در زمان مغایرت اطلاعات مشتری با بانک، به آن ها کمک می کند.
[*]کارت خوان نیز بخشی است که توانایی خواندن کارت های بانکی را دارد. در این دستگاه است که محتویات کارت خوانده و بر اساس آن به کاربر سرویس داده می شود.
[*]صفحه کلید هم بخشی است که با استفاده از آن رمز کارت بانکی یا دیگر اطلاعات به دستگاه داده می شود.
[*]نمایشگر صفحه ای است که تمام موارد روی آن نمایش داده می شود و برای کمک و راهنمایی کاربر است.
[*]بلندگو دستگاه خوپرداز نیز دریافت کارت و پول را به کاربر اعلام می کند و در ضمن با فشار دکمه ها بوق می زند.
[/list]این دستگاه های خوپرداز با این شکل و شمایل در سال 1376 به وسیله بانک ملی به ایران وارد و نصب شدند. زمانی که رفته رفته استفاده از این دستگاه ها بیشتر شد، امکانات بیشتری هم به آن ها اختصاص داده شد. کم کم بانک های دیگر نیز به نصب دستگاه های atm رو آوردند. البته مهم ترین مسئله کاربران بودند که از امنیت این دستگاه ها اطمینان یافتند.
ايجاد تحول در دستگاها هاي خودپرداز با شبکه شتاب
گسترش دستگاه های خودپرداز به توسعه شبکه شتاب از سال 1381 و قبول کردن همه کارت های بانکی به وسیله تمام دستگاه های atm بر می گردد. همان موقع بود که این دستگاه ها از دستگاه هایی که تنها برای دریافت پول نقد استفاده می شدند، به دستگاه هایی تبدیل کرد که بخشی از وظایف باجه های بانکی را بر عهده گرفته بودند.
برخی باور دارند که با آمدن دستگاه های مدرن ممکن است دستگاه های خودپرداز جایگاه خود را در میان کاربران از دست بدهند، اما برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که پول نقد چیزی نیست که به آن نیاز نباشد و به همین دلیل است که این دستگاه ها به حیات خود ادامه خواهند داد. در حال حاضر تمام بانک های کشور از جمله خصوصی و دولتی عضو این شبکه هستند.
تعداد دستگاه هاي خودپرداز
تعداد دستگاه های خودپرداز نسبت به سال های گذشته بسیار تغییر کرده است. و تعداد زیادی از افراد دارنده کارت بانکی هستند . و به جای معطل شدن در بانک ها ترجیح می دهند از دستگاه خودپرداز استفاده کنند.
از نظر استاندارد تعداد خودپردازها بر اساس تعداد کارت های بانکی یا تعداد جمعیت در نظر گرفته می شود. آمارهای سال 1396 نشان می دهد که در مجموع 54300 دستگاه atm در کشور وجود دارد. بیشترین دارنده تعداد دستگاه های atm متعلق به بانک ملی و 7550 دستگاه است. در سال 1396، به ازای هر 1491 نفر یک دستگاه خودپرداز در کشور وجود داشته است.
دستگاه هاي خودپرداز درآينده
استفاده از گوشی های هوشمند روز به روز در حال گسترش است. همین مسئله موجب شده است که بانکداری الکترونیک بیش از گذشته رو به افزایش برود.تکنولوژی و اینترنت امکان تراکنش ها را امن تر و سریع تر و همین مسئله کاربران را ترغیب به استفاده بیشتر از آن ها کرده است. در امریکا، تعدادی دستگاه خودپرداز جدید نصب شده است که با نصب اپلیکیشن روی موبایل به کاربران اجازه می دهد که مبلغ مورد نیاز خود را انتخاب و با اسکن کد ایجاد شده به وسیله برنامه و بدون وارد کردن کارت بانکی درون دستگاه، پول نقد مورد نیاز خود را دریافت کنند.
این سیستم در 2000 دستگاه atm در دست کم 28 بانک در کشور امریکا مشغول فعالیت شده است. تغییراتی مشابه در کشورهای دیگر هم در حال وقوع است. یکی از مزایای دستگاه های جدید احراز هویت روی گوشی های همراه در دستگاه های atm را از 40 ثانیه به 10 ثانیه کاهش داده است. سرعت بالای عملکرد دستگاه های خودپرداز جدید امنیت فیزیکی را افزایش می دهد. احتمال دارد که این سیستم در سال های آینده به کشورهای دیگر نیز راه پیدا کند و با توجه به در دسترس بودن گوشی های هوشمند، افراد زیادی به استفاده از آن ها تمایل پیدا کنند. در کل می توان گفت هر سیستمی که سرعت عمل بالاتری داشته باشد و بتواند کارها را زودتر پیش ببرد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اما در مورد پول مسئله امنیت نیز از اهمیت برخوردار است . که با اثبات امنیت روز به روز کاربران بیشتری به آن روی خواهند آورد.
www.kishtech.ir