19-12-2019, 11:02 AM
از آنجایی که کشور های درحال توسعه با مشکلاتی نظیر بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و تک محصولی بودن اقتصاد مواجه می باشند لذا توجه به توسعه صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از آنجایی که اقتصاد ایران به درآمدهای حاصلاز صادرات نفت وابستگی بالایی دارد و نوسانات قیمت جهانی نفت در طول زمان متغیر های کلان اقتصادی نظیر تولید ملی، سرمایه گذاری های ناخالص، اشتغال و درآمدهای ارزی را تحت تاثیر قرار داده است. لذا به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشداقتصادی، درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت های مختلف شغلی در کشور، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت دو چندانیبرخوردار می باشد. با توجه به این شرایط و با توجه به اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی است و همچنین جمعیت جوان روبه گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایشدرآمد ارزی و سرمایه گذاری خارجی، توجه بیش از پیش به این بخش می تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمدارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی، را فراهم کند. در کنار روش های پرهزینه، روش های کم هزینه، ولی پرباری نیز برای جذب توریست در اکثر کشورهایصنعتی دنبال می شود. از طرفی دیگر با توجه به اینکه یکی از دلایل موقیت همه شرکتهای بزرگ توجه آنها به تحقیقات بازاریابیدر همه ی ابعاد بوده است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد بنابراین ضروری به نظر می رسد که درباره ی جذب توریست باید از بازاریابی استفاده شود. مطالعات زیادی در مورد تاثیر گردشگری بر رشد اقتصادی انجام شده که در ذیل به چند مورد آن اشارهشده است، ولی تابحال حداقل در ایران مطالعه ای در مورد تاثیر بازاریابی و اتخاذ استراتژیهای بازاریابی بر رشد گردشگری انجام نشده است،این تحقیق به بررسی نقش صنعت گردشگری بر متغیرهای اقتصادی پرداخته استurl:http://kishindustray.com