روانشناس و مشاوره کودک چه می کند؟ کارکردها و اهداف این پروفایل حرفه ای - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: مجموعه مشاوره روانشناسی، تحصیلی و مددکاری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=110) +--- موضوع: روانشناس و مشاوره کودک چه می کند؟ کارکردها و اهداف این پروفایل حرفه ای (/showthread.php?tid=81665) |
روانشناس و مشاوره کودک چه می کند؟ کارکردها و اهداف این پروفایل حرفه ای - lavazemkhanegi - 02-03-2024 روانشناس و مشاوره کودک چه می کند؟ کارکردها و اهداف این پروفایل حرفه ای
با آگاهی روزافزون شهروندان از مراقبت از سلامت روان، نقش روانشناسی کودک و در نتیجه روانشناس و مشاوره کودک، در تحکیم پایه های یک جامعه سالم فراتر می رود.
است روانشناسی کودک شاخه ای از روانشناسی که به مطالعه و درمان مشکلات روانی و رشد عصبی کودکان و نوجوانان (اوتیسم، بیش فعالی، اعتیاد...) می پردازد. اگرچه اکثر مواردی که به مطبها و کلینیکهای روانشناسی مراجعه میکنند مربوط به حوزه کودک و نوجوان است، اما اطلاعات کمی در مورد نحوه کار و کارهای روانشناس و مشاوره کودک وجود دارد .
روانشناسی کودک و اهمیت آن
اگرچه هنوز برخی از درخواست کمک در مورد مسائل مربوط به سلامت روان یا صحبت آشکار در مورد آن بی میلی وجود دارد، اما جامعه رو به جلو حرکت می کند و این دیگر یک انگ نیست. اهمیت مراقبت از سلامت روان امروزه مطرح است و وقتی به فرآیندهای ذهنی، عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان اشاره می شود، باید در اولویت قرار گیرد.
روانشناسی کودک تا آنجا که اجازه می دهد مهم است:
توانایی شناسایی مشکلات مختلف در دوران کودکی و پایه گذاری برای حل آنها.
هر یک از مراحل تکامل کودک را درک کنید و والدین را وادار کنید رفتارهای خاصی را درک کنند.
نیازهای آموزشی هر کودک را برآورده کنید.
به والدین در مورد شیوه فرزندپروری خود برای منافع بیشتر فرزندانشان توصیه کنید.
آسیبها و ترسها را برطرف کنید تا به زندگی بزرگسالی گسترش نیابد.
یکی از اهداف اساسی روانشناسی کودک تلاش برای دستیابی به رشد کامل کودک، فراهم آوردن ابزار لازم برای حل مشکلات عاطفی، رفتاری و ارتباطی است.
وظایف روانشناس و مشاوره کودک چیست؟
مداخله روانشناختی برای کوچولوها به تکنیک هایی نیاز دارد - هم ارزیابی و هم مداخله - که بسیار متفاوت از تکنیک هایی است که برای بزرگسالان استفاده می شود. روانشناس و مشاوره کودک باید در زمینه های مختلف نیز دانش عمیق علاوه بر آسیب شناسی روانی کودک، مانند روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی یا عصب شناسی، داشته باشد. همه این زمینه ها در در روانشناسی گنجانده شده است. مدرک UNIR
ارزیابی روانشناختی ویژه مشکلات دوران کودکی
فرآیند ارزشیابی روانشناختی با کودکان از چندین جهت متفاوت از آن چیزی است که برای بزرگسالان انجام می شود. اول اینکه ابزار روان سنجی باید مختص سن خردسال و مشکل او باشد. در واقع، روانشناس باید قبل از درمان، سطح رشد عصبی کودک را بررسی کند. علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشید که زمان کار کوتاهتر است ، زیرا بیشتر مستعد خستگی و از دست دادن توجه هستید.
در مورد مداخله، روانشناس به همکاری خانواده و مربی و/یا مشاور مدرسه در طول فرآیند مداخله نیاز دارد: هم در جمع آوری داده ها از تاریخچه کودک و هم در طول درمان و پیگیری. بسیار متداول است که مربی و تیم راهنمایی آموزشی مدرسه نیاز به مراجعه فرزندشان به روانشناس را به والدین توصیه می کنند. این گاهی اوقات مستلزم یک مشکل اضافی است: انگیزه یا همکاری اندک از جانب بیمار، به ویژه در هنگام کار با نوجوانان. بنابراین، یک روانشناس و مشاوره کودک همیشه به مهارت های عالی به عنوان یک درمانگر نیاز دارد.
گروه درمانی با کودکان و نوجوانان
علاوه بر مداخله درمانی فردی، برای روانشناسان کودک بسیار رایج است که درمان های گروهی را به عنوان یک روش مداخله مکمل برای روش اول هدایت کنند. به عنوان مثال، این گروه های حمایتی با نوجوانانی که از مشکلات اعتیاد، اختلالات خوردن یا قربانیان قلدری رنج می برند بسیار خوب کار می کنند.
گروه درمانی مزایای درمانی زیادی برای جوانترین افراد دارد ، زیرا همسالان یک مرجع اجتماعی عالی هستند. علاوه بر این، به آنها کمک می کند تا مهارت های اجتماعی و ارتباطی خوبی داشته باشند، همدلی کنند، تعارضات را حل کنند و مهمتر از همه، از تجربیات دیگران بیاموزند. با این حال، گروه درمانی با نوجوانان نیز مستلزم مشکلات خاصی است. روانشناس نه تنها باید اعتماد گروه را جلب کند، بلکه باید جو مثبت و محترمانه ای ایجاد کند که تعامل را تسهیل کند . شما نمی توانید خیلی دستور دهنده باشید، اما در عین حال باید مطمئن شوید که همه از قوانین تعیین شده پیروی می کنند.
روانشناس-کودک چه می کند
مدرسه برای خانواده ها
بسیاری از مراکز آموزشی ابتدایی و متوسطه - اعم از خصوصی و دولتی - از دفاتر روانشناسی کودک و نوجوان درخواست می کنند تا برنامه های مشاوره ای را برای خانواده ها خارج از ساعات مدرسه هدایت کنند. این کلاس ها برای پدران و مادران که توسط روانشناسان کودک برگزار می شود، با هدف مشاوره و آموزش خانواده ها در زمینه مهارت هایی است که به آنها در حل و رفع نیازهای عاطفی فرزندان کمک می کند.
مباحث مطرح شده در این مشاوره ها بر رایج ترین مشکلاتی است که برای والدین در طول تربیت و آموزش فرزندانشان به وجود می آید. به عنوان مثال، به والدین کودکان خردسال، نکات کلیدی برای خودمختاری بیشتر فرزندان، دستیابی به یک روال مطالعه، همکاری در کارهای خانه یا نحوه رسیدگی به مشکلات رفتاری آموزش داده می شود.
نوجوانی مرحله حساسی برای خانواده است: نوجوان مستعد زیر پا گذاشتن قوانین وضع شده در خانه، مقابله با اقتدار و منزوی شدن از زندگی خانوادگی است. در این مدارس برای والدین نوجوانان، مهارت های ارتباطی و حل تعارض کار به ویژه می شود . همچنین از منظر پیشگیرانه به مسائلی میپردازد که بر نسلهای جدید تأثیر میگذارند، مانند استفاده صحیح از اینترنت و فناوریهای جدید یا چگونگی تشخیص اینکه آیا کودک شما از قلدری رنج میبرد.
گرایش تحصیلی
بسیاری از مواردی که به مشاوره روانشناس و مشاوره کودک میآیند مربوط به زمینه مدرسه است: کودکانی که از مشکلات یادگیری رنج میبرند (نارساخوانی، نارساخوانی...)، که نشانههایی از فوبیای مدرسه را نشان میدهند یا قربانی قلدری شدهاند. اما مراجعه والدین به این متخصص برای راهنمایی تحصیلی فرزندشان نیز رایج است. به طور معمول ، اینها نوجوانانی هستند که نسبت به مطالعه احساس بی انگیزگی می کنند یا به سادگی در مورد چگونگی تمرکز بر آینده تحصیلی خود گم می شوند.
تکنیک های روانشناسی که توسط روانشناس و مشاوره کودک استفاده می شود
کلمه ابزار اساسی روانشناس در کارش است، اما آیا برای کودکان کوچکتر نیز مفید است؟ نه همیشه. مهارت های ارتباطی کوچولوها بسیار محدود است و به مشکلات آنها در شناسایی و ابراز احساسات اشاره نمی کنیم . بنابراین، این یک چالش بزرگ برای روانشناس و مشاوره کودک و دانش خوب از تکنیک های روانشناختی خاص برای کار با بچه های کوچک است.
رایج ترین منابع در کودک درمانی عبارتند از بازی ، نقاشی، بیان بدن و نمایش . به عنوان روشهای مداخلهای برای تقویت و مدلسازی رفتارها ، از تکنیکهایی مانند اقتصاد نشانهها، قراردادهای رفتاری یا تکنیک «زمان خروج» نیز استفاده میشود.
دشواری نیست پس از دیدن کارهایی که یک روانشناس و مشاوره کودک انجام می دهد، پی بردن به پیچیدگی کار با کودکان کار . با این حال، رضایتی که از دیدن تکامل این بیماران کوچک حاصل می شود، جبران همه تلاش هاست.
روانشناس-کودک چه می کند
آموزش روانشناسی کودک و نوجوان
اولین شرط لازم برای روانشناس شدن کودک داشتن مدرک روانشناسی است . پس از گذراندن چهار دوره این مدرک، کسانی که می خواهند خود را وقف روانشناسی کودک کنند، باید این تخصص را که از انواع دوره های کارشناسی ارشد تشکیل شده است، تکمیل کنند.
هیچ راه واحدی برای آموزش روانشناسی کودک و نوجوان وجود ندارد، بنابراین هر حرفه ای می تواند مسیر خود را انتخاب کند. انتخاب کنید یکی از گزینه ها این است که مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت عمومی را و سپس آن را با مطالعات تخصصی در روانشناسی کودک تکمیل کنید. به عنوان مثال، کارشناسی ارشد روانشناسی کودک و نوجوان گزینه خوبی خواهد بود.
اگر علاقه ای به کار در زمینه مراقبت های بهداشتی ندارید، می توانید مستقیماً مدرک کارشناسی ارشد را در روانشناسی کودک دنبال کنید، که به افرادی که آن را تکمیل می کنند واجد شرایط می شود تا در این زمینه خارج از حوزه بالینی، چه به عنوان کارمند یا به عنوان خود، تمرین کنند. -فرد شاغل
همچنین امکان شرکت در آزمون PIR (روانشناس داخلی رزیدنت)، آمادگی به مدت چهار سال در روانشناسی بالینی و متعاقباً تکمیل مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی کودک وجود دارد. به این ترتیب، با کار به عنوان یک روانشناس مقیم، شما قبلاً تمرینات زیادی را کسب کرده اید.
|