یکی از اولین و مهمترین دلایلی که باعث می شود هنگام ترمز خودرو صدا ایجاد کند و صدایی شبیه خراش بین دو فلز ایجاد کند، مربوط به مدت زمانی است که خودرو پس از سایش تایر می زند و بیش از مقدار کارکردی که سازنده مشخص کرده است سایش می کند.
نشانگر قسمت فلزی و لنت به دیسک چرخ برخورد می کند و هنگام ترمزگیری و حتی زمانی که چرخ بدون اعمال نیروی ترمز در حال حرکت است، صدای خش خش یا ساییدن بین دو فلز ایجاد می کند. در این موارد باید عملکرد لنت های ترمز بررسی شود و در هنگام بررسی سایش لنت ها در صورت خالی شدن سطح نرم لنت، لنت های جدید تعویض شود تا صدای غیرعادی ترمز از بین برود.
در صورت بروز سوت یا هر صدایی از سیستم ترمز هنگام ترمزگیری خودرو، ممکن است به دلیل استفاده از یاتاقان های مصنوعی یا مواد بی کیفیت مدتی قبل از تعویض واشر باشد. برخی از تولیدکنندگان از آلیاژها و ذرات فلزی برای ساخت صفحات استفاده می کنند. این ذرات در نهایت در هنگام ترمز با دیسک چرخ برخورد می کنند و در هنگام ترمزگیری صدای سوت روی ترمز خودرو به صدا در می آید.
تماس نامناسب با دیسک چرخ
در برخی موارد، لنت های ترمز خودرو به درستی تعویض نمی شوند و لنت ها به طور کامل با دیسک چرخ در هنگام ترمزگیری تماس نمی گیرند که می تواند باعث ایجاد صداهایی مانند سوت یا خراش بین دو فلز شود. اگر این مشکل با گذشت زمان ادامه پیدا کند، می تواند منجر به سایش ناهموار واشرها و آسیب به لاستیک های خودرو و همچنین ترمزها شود.
مشکل دیسک چرخ
در برخی موارد لاستیک های خودرو به درستی کار می کنند و از مواد مناسب ساخته شده اند اما بار دیگر شاهد صدای سوت ترمز در خودرو هستیم. در این موارد ممکن است علت صدای سیستم ترمز به دلیل دیسک ترمز باشد.
با گذشت زمان، خراش هایی روی سطح دیسک که در برخی خودروها رخ می دهد یا وجود ذرات خارجی بین دیسک و دیسک یا خراش روی دیسک می تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم ترمز خودرو در هنگام ترمزگیری و رانندگی شود. ایمن هستند و سکو با مواد مناسب استفاده می شود، دیسک چرخ باید بررسی شود و در صورت وجود کثیفی روی سطح دیسک و صاف نبودن، سطح دیسک باید پولیش یا تعویض شود تا ترمز برداشته شود.
موارد دیگری که باعث سوت زدن ترمز می شود
در برخی موارد ممکن است علاوه بر موارد فوق مشکل ترمز ترمز خودرو نیز رخ دهد. در موارد دیگر، صدای ترمز به دلیل تنظیم نشدن لنت های ترمز یا شل بودن کوپلینگ ها یا آسیب دیدن بلبرینگ چرخ ها ایجاد می شود. در صورت بروز مشکل با بررسی این موارد می توان آن را برطرف کرد و سوت ترمز شکسته می شود.
ترفندهای شرکت های لنت سازی برای کاهش سوت کشیدن لنت :
پخ زدن یا چمفر(chamfer)
در ابتدای تعویض لنت نو با کهنه تا چند ساعتی که لنت با دیسک هماهنگ بشوند، احتمال سوت کشیدن وجود دارد. در این زمان قدرت ترمز گیری اندکی کاهش پیدا می کند. کالیپر شاید نتواند تمام سطح لنت ترمز را در زمان ترمز گیری به دیسک ترمز خودرو بچسباند. در این هنگام فشار پیستون کالیپر کمتر به حاشیه لنت ترمز وارد می شود(مخصوصا زمانی که لنت نو باشد)که این مسئله باعث سوت کشیدن لنت می شود. پخ زدن باعث توزیع مناسب و بهتر فشار بر روی لنت می شود.
شیار وسط لنت یا اسلاتslot
شیار زدن وسط لنت باعث خروج گرد وغبار و گاز های لنت در زمان ترمز گرفتن می شود. این تکنیک ارتعاشات و نویز و سوت لنت را کاهش می دهد.
ورقه های پشت لنت shim
این صفحه های چند لایه در جذب صداها و ارتعاش تولید شده از لنت نقش دارند. این صفحات در پشت لنت قرار می گیرند و همانند بالشتک عمل میکنند.این شیم ها ارتعاشات بین لنت و کالیپر و در نهایت نویز و سوت لنت را کاهش می دهند.
سخن آخر
در این پست شما را با یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به سیستم ترمز خودرو پرداخته ایم. امیدوارم برای شما آموزنده باشد.