تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه در صورت انصرا - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: دانشگاه پیام نور (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=8)
+--- موضوع: امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه در صورت انصرا (/showthread.php?tid=64862)



امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه در صورت انصرا - heyvagp1 - 02-12-2021

منع استفاد مجدد از سهمیه ایثارگران در صورت انصراف از تحصیل مندرج در تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای رزمندگان، شامل تمامی مصادیق و حا لات پذیرفته شدگان اعم از روزانه، شبانه، خودگردان، بین الملل و مجازی و ... است.


منع استفاد مجدد از سهمیه ایثارگران در صورت انصراف از تحصیل مندرج در تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای رزمندگان، شامل تمامی مصادیق و حالات پذیرفته شدگان اعم از
روزانه، شبانه، خودگردان، بین الملل و مجازی و ... است. متن دادنامه به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره پرونده: 9802706
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای صباح محمودی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 5 صفحه 25 دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1398 مبنی بر امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران توسط پذیرفته شدگان در دوره های غیر روزانه دانشگاه ها که انصراف از تحصیل داده اند
گردش کار:

شاکی به موجب دادخواستی ابطال بند 4 و 5 صفحه 25 دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1398 مبنی بر امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران توسط پذیرفته شدگان در دوره های غیر روزانه دانشگاه ها که انصراف از تحصیل داده اند را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:

" تبصره 2 ماده 10 آئین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان مصوب سال 1367 صرفا عدم امکان استفاده مجدد از امتیازات مندرج در آیین نامه در صورت انصراف از تحصیل را مقرر ساخته است و دلالتی بر استفاده مجدد کسانی که در دانشگاه پذیرفته شده و فارغ التحصیل شده اند، ندارد. آیین نامه فوق صرفا حاکم بر رزمندگان (حداقل 6 ماه حضور در مناطق عملیاتی از تاریخ 1359 الی 1367) است. اما قانون جامع ایثارگران فراتر از بازه زمانی مذکور و همچنین شامل دیگر ایثارگران همچون
شهدای ترور و ... است. در هیچکدام از قوانین مربوط به ایثارگران تصریحی بر لزوم استفاده یک بار از سهمیه وجود ندارد. استفاده از سهمیه ایثارگران منوط به تصویب آیین نامه اجرایی نیست که سازمان سنجش در این رابطه به آئین نامه اجرایی مصوب 1367 استناد می نماید. استناد به آیین نامه مقدم برای اجرای قوانین موخر وجهی ندارد. قوانین حاکم بر امور ایثارگران اکنون قانون جامع ایثارگران مصوب 1390 ، ماده 47 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم مصوب 1393 و ماده 90 قانون برنامه ششم مصوب 1396 می باشد. اما سازمان سنجش برای اجرای این قوانین به آیین نامه مصوب 1367 استناد می نماید. ایجاد حق به موجب حکم مقنن است و تحدید و تخصیص آن نیز بایستی به موجب حکم قانونگذار باشد که در مورد حاضر چنین نیست. قانون ایجاد تسهیلات برای رزمندگان و آیین نامه اجرایی آن به موجب قوانین موخر التصویب همانند ماده 90 قانون برنامه ششم یا تبصره 1 ماده 118 قانون برنامه پنجم نسخ شده است. رای شماره 1205-1391/10/22، رای شماره 144-1396/11/10 رای شماره 735-1390/7/10 و رای 734-1392/10/30 دلالت بر محدود نبودن سهمیه ایثارگران به یکبار است. بند 5 صفحه 25 دفترچه مستند به مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور مقرر داشته است که چنانچه داوطلبان سنوات قبل با استفاده از سهمیه در دوره های غیر روزانه پذیرفته شده باشند در صورت انصراف از رشته قبولی، برای یک بار مجاز به استفاده مجدد از سهمیه خواهند بود. این مصوبه قابل یافت نیست. در این خصوص:


الف- مطابق ماده 3 قانون مدنی و به طریق اولی بخشنامه و مقررات بایستی در روزنامه رسمی ذکر شوند وگرنه قابلیت اجرایی نخواهند داشت.


ب- مطابق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و قانون ارتقا سلامت اداری مقررات دولتی مستوجب حق و تکلیف برای اشخاص بایستی منتشر و به اطلاع عموم برسد.


ج- مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی مغایر با تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای رزمندگان است چرا که آیین نامه مزبور صرف اً از منع استفاده مجدد رد صورت انصراف از تحصیل سخن گفته است.


پ- تخصیص استفاده از سهمیه جزء هیچ یک از اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیست.


ت- ماده 6 قانون سنجش و پذیرش دانشجو و ماده 6 آیین نامه آن نیز صرف اً بر ابقای سهمیه های پیشین دلالت دارند و دلیلی بر تخصیص آنها در میان نیست.


اکنون از آن مقام خواستارم در راستای بند 1 ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به ابطال بندهای 4 و 5 صفحه 25 دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1398 که ضایع کننده حق تمام ایثارگران است، اقدام و با صدور رأی وحدت رویه ای نسبت به آزمون های آتی من جمله آزمون های ورودی دانشگاه ها که در سال 1399 برگزار می شوند حق استفاده مجدد از سهمیه را به شرح دادخواست برای ایثارگران منظور نمایید. "
بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

4. بر اساس تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب 1367/11/30 هیات وزیران، آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر یک بار در رشته های تحصیلی دوره روزانه آزمون سراسری ) (برای پذیرفته شدگان رزمنده از سال 1368 به بعد و برای پذیرفته شدگان سهمیه شاهد از سال 1376 به بعد) پذیرفته شده اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت نام
کرده یا نکرده باشند حق استفاده مجددد از سهمیه مذکور در آزمون سراسری را نخواهند داشت.

5. بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی غیر روزانه (دوره های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا دوره های پردیس خودگردان (بین الملل) و مجازی) قرار گرفته اند در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های
مربوط در این آزمون خواهند بود. "

- در پاسخ به شکایت مذکور مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان سنجش آموزش کشور به موجب لایحه شماره 54743 - 1398/9/27 توضیح داده است که:

1. بدوا موضوع خواسته و شکایت شاکی (ابطال تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب سال 1367) سابقا در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح و رد شده است، بنابراین از اعتبار مختومه برخوردار و قابل طرح مجدد در صحن هیات عمومی نیست.

2. طبق ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و تبصره آن مواردی قابل ابطال در هیات عمومی است که موجب تضییع حقوق اشخاص شود. هرچند در ظاهر قانون مارالذکر موجب ایجاد محدودیت برای اقلیت خاصی می شود ولیکن عملا به نفع اکثریت ایثارگران است و باعث می شود تعداد بیشتری از تسهیلات مذکور برخوردار شوند. از طرف دیگر طبق تبصره ماده 12 قانون مذکور و رویه معمول در دیوان، آرای شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل نقض در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نمی باشد.

3. به منظور برخورداری اکثریت ایثارگران از امتیازات و تسهیلات قانونی ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور (دوره روزانه-رایگان) محدودیت هایی برای ورود به دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از سوی هیأت وزیران و کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور ایجاد شده است.

4. بر اساس تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب سال 1367 هیات وزیران آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه در دوره روزانه آزمون سراسری پذیرفته شده اند اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف یا در رشته قبولی ثبت نام کرده و یانکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه در آزمون سراسری را نخواهند داشت.

5. کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون ورودی دانشگاه ها (شورای عالی انقلاب فرهنگی) در پنجاه و چهارمین جلسه خود نیز مصوب نمود «آن دسته از داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر در دوره های غیر روزانه قبول شده اند در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار مجاز به استفاده مجدد از    سهمیه های مربوطه خواهند بود». همان گونه که ملاحظه می فرمایید با توجه به محدودیت ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوره روزانه مصوبات هیأت وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای برخورداری جامعه بیشتری از ایثارگران از امتیاز مذکور بوده است.  اگر محدودیت مذکور نباشد، تعداد زیادی از پذیرفته شدگان با امتیاز ایثارگری در کد رشته محل قبولی ثبت نام نخواهند کرد. این امر موجب خالی ماندن ظرفیت دانشگاه ها و عدم برخورداری سایر ایثارگران از امتیاز مذکور خواهد بود.


6. شاکی در صفحه دوم دادخواست تقدیمی با استنباط اشتباه از تبصره 2 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان به دانشگاه ها و با تفسیر موسع آن اظهار می دارد: «هر کدام از شرکت کنندگان در صورت قبولی در دانشگاه و انصراف حق استفاده مجدد از این سهمیه را ندارند و فردی که قبول شده و ثبت نام نکرده مشمول این قانون نمی شود». در پاسخ به استحضار می رساند ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوره روزانه (رایگان) بسیار محدود است و در مجموع 30 درصد ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به ایثارگران اختصاص می یابد. چنانچه محدودیتی برای پذیرفته شدگان دوره روزانه وجود نداشته باشد بسیاری از قبول شدگان با استفاده از سهمیه ثبت نام نخواهند کرد تا در سال های آتی در رشته بهتری قبول شوند. این امر موجب می شود ظرفیت بسیاری از دانشگاه ها (با توجه به ممنوعیت تکمیل ظرفیت)خالی بماند و ایثارگران دیگری که تمایل به تحصیل در این کد رشته ها را دارند هم نتوانند وارد دانشگاه شوند. هر یک از داوطلبان در آزمون سراسری می توانند تا 150 کد رشته محل انتخاب کنند. اگر ایثارگری به رشته محلی تمایل ندارد در زمان انتخاب رشته آن را انتخاب نکند. داوطلب می بایست اقلیت رشته و شهرهایی را انتخاب کند که تمایل قطعی به تحصیل در آن رشته و شهر را دارد. تردید تعدادی داوطلب ایثارگر که داوطلب هستند نباید مشکل بسیار بزرگی (خالی ماندن ظرفیت و عدم امکان پذیرش سایر ایثارگران) برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایجاد کند.

7. با عنایت به مراتب مذکور و با توجه به اینکه سازمان سنجش آموزش کشور صرفا مجری برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می باشد مکلف به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای سنجش و پذیرش و سایر دستگاه های ذیربط می باشد. مصوبات فوق الذکر توسط هیأت وزیران و کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و این سازمان صرفا مجری مصوبات مذکور است. بنابراین موضوع خواسته
و شکایت ارتباطی به سازمان سنجش آموزش کشور ندارد و محکوم به رد است."
بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور

در اجرای ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، پرونده به هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و هیأت مذکور به موجب دادنامه شماره 28 مورخ 1390/2/22 بند 4 صفحه 25 دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1398 مبنی بر عدم امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران برای پذیرفته شدگان دوره های روزانه دانشگاه ها را قابل ابطال تشخیص نداد و رأی به رد شکایت صادر کرد. رأی مذکور به علّت عدم اعتراض از سوی رئیس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافت.

رسیدگی به بند 5 صفحه 25 دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1398 مبنی بر امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران توسط پذیرفته شدگان در دوره های غیر روزانه دانشگاه ها که انصراف از تحصیل داده انددر دستورکار هیأت عمومی قرار گرفت.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 14؍11؍1399 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.
منبع : امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه در صورت انصراف