![]() |
نظریه جبران درباره بازی - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: مجموعه مشاوره روانشناسی، تحصیلی و مددکاری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=110) +--- موضوع: نظریه جبران درباره بازی (/showthread.php?tid=59227) |
نظریه جبران درباره بازی - heyvafamily - 24-08-2021 بازی از شروع حیات آدمی با او همراه بوده است ، چون بازی جزئی از حیات انسان است . بنابراین تاریخ شروع بازی با تاریخ انسان یکی است . بازی فعالیتی است که با تمایل ، اختیار و برای سرگرمی و بدون توجه به نتیجه در زمان فراغت انجام می شود و باعث نشاط و شادابی می شود . از طریق بازی می توان کودکان مضطرب ، پرخاشگر ، خجالتی ، عاطفی ، مایوس ، افسرده ، بیش فعال ، بدبین ، ترسو و ... را شناسایی کرد . کودکان به کمک بازی ها ، نیروی اضافی خود را تخلیه می کنند ، رفع خستگی می کنند ، مسائل و مشکلات عاطفی خود را حل می کنند هم چنین از لحاظ جسمی و ذهنی رشد می کنند و برای بهتر زیستن در محیط اجتماعی آماده می شوند . از قدیم و گذشته بیان کرده اند کودکی که خوب غذا می خورد، خوب استراحت می کند و می خوابد و خوب بازی می کند حتماً سالم است . بازی فرایندی است که تقریباً در بیشتر حیوانات و در همه افراد تا پایان عمر ادامه دارد که علت آن بر حسب مراحل رشد و تکامل و تحت تاثیر عوامل مختلف است . نظریه های بازی مختلفی وجود دارد یکی از این نظریه ها ، نظریه جبران درباره بازی است . در این مقاله به بررسی نظریه جبران درباره بازی می پردازیم . حتما بخوانید: نظریه مارگارت لوون فلد نظریه روان درمانی جبران درباره بازی جبران مکانیزم دفاعی روانی مهمی است که به قول آدلر فرد برای از بین بردن حقارت ها و ناکامی های خود و ظاهر ساختن نوعی برتری به آن دست می زند . نظریه جبران درباره بازی از سال 1920 به بعد مورد توجه قرار گرفت ." ویی نی " و " رابینسون " از نظریه جبران طرفداری می کنند . این افراد به علت این که اهمیت زیادی برای بازی های جبرانی رمزی قایل بودند ، به بازی های جبرانی رمزی پرداختند ، در واقع با توجه به تعداد و تنوع این نوع بازی در بین کودکان ، جبران را اساسی برای تبیین بازی های کودکان قرار دادند . بدیهی است که تنها قسمتی از بازی های رمزی را می توان با نظریه بازی درباره جبران تبیین کرد که کودکان از طریق بازی می کوشند محرومیت ها ، ضعف ها و حقارت های خود را جبران کنند . حتما بخوانید: نظریه تکرار فعالیت های اجدادی درباره بازی بازی های رمزی بازی های رمزی بازی هایی هستند که هیچ قانون خاصی ندارند و سازنده این بازی ها کودک است و این نوع بازی ها برای هر کودکی متفاوت است و در این جریان تعامل و ارتباط کودک با همسالان و هم بازی های شان به دیگران منتقل می شود . بازی در سن 2 سالگی تا 6 سالگی به علت تخیل کودک است و کودک به تنهایی بازی می کند . کودک با اشیا و وسایل در دسترس به گونه ای بازی می کند که در تخیل شان با آن رو به رو هستند . مثلاً یک تکه چوب برای یک کودک نماد اسب است و بر آن سوار می شود و برای کودکی دیگر شمشیر است و با آن می جنگد . منبع : روانشناسی بازی تالیف دکتر محمد علی احمدوند در ادامه بخوانید: نظریه استراحت و رفع خستگی سوالات متداول 1- ✔️ نظریه روان درمانی جبران درباره بازی چیست؟ ✔️ نظریه جبران درباره بازی از سال 1920 به بعد مورد توجه قرار گرفت که در متن مقاله به طور کامل ارتباط جبران با بازی مطرح شده است. 2- ✔️ بازی های رمزی چیست؟ ✔️ بازی های رمزی بازی هایی هستند که هیچ قانون خاصی ندارند و سازنده این بازی ها کودک است که در متن مقاله شرح داده شده است. 3- ✔️ جبران چیست؟ ✔️ جبران مکانیزم دفاعی روانی مهمی است که به قول آدلر فرد برای از بین بردن حقارت ها به آن دست می زند و در متن مقاله شرح داده شده است. منبع : نظریه جبران درباره بازی |