تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
سئو چیست و چه تاثیری در رشد یک کسب و کار آنلاین دارد؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: طراحی صنعتی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=198)
+--- موضوع: سئو چیست و چه تاثیری در رشد یک کسب و کار آنلاین دارد؟ (/showthread.php?tid=54350)



سئو چیست و چه تاثیری در رشد یک کسب و کار آنلاین دارد؟ - samaryaghoubi - 30-05-2021

سئو(SEO) مخفف چه عبارتی است؟
این اصطلاح، کوتاه شده‌ی عبارت Search Engine Optimization یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو به حساب می‌آید که اگر حرف اول هر کلمه را بهم بچسبانیم، مشخصا واژه‌ی SEO حاصل می‌شود و در زبان فارسی نیز به آن بهینه سازی موتور جستجو و یا به طور اختصار سئو می‌گوییم. اکنون می‌توانید به کسی که از شما می‌پرسد سئو چیست، از لحاظ معنایی پاسخ دهید اما در ادامه کمی دقیق‌تر آن را بررسی می‌کنیم.

موتور جستجو چیست؟
موتورهای جستجو به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که محتویات دیگر سایت‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند؛ بنابراین طبیعی است هر سایتی که محتوای کامل‌تر و درست‌تری داشته باشد را در رتبه‌های برتر نشان می‌دهند. در واقع موتورهای جستجو یک اصولی را برای سایت‌ها و محتواها در نظر می‌گیرند و ابزارهای بسیاری نیز به سایت‌ها برای هماهنگ شدن با موتور جستجو کمک می‌کنند که در نهایت باعث می‌شود در میزان ارزشمندی محتواها یک رقابت ایجاد شود. سایتی که به بهترین شکل در طراحی بهینه شده باشد و محتوای ارزشمند داشته باشد، توسط موتورهای جستجو در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرند و در اصل کار موتور جستجو این است که این موارد را شناسایی کند.

[font=Yekan-Bakh, arial]چرا موتور جستجوی گوگل بهترین موتور جستجو است؟
[/font]

بدون شک با نام گوگل غریبه نیستید؛ این موتور جستجو که به عنوان پربازدیدترین سایت دنیا همواره از آن یاد می‌شود، ماهانه بیش از 1.6 میلیارد کاربر را به سمت خود جذب می‌کند. از طرفی دیگر، شاید جالب باشد که بدانید بیش از 70 درصد ورودی سایت‌ها از طریق موتورهای جستجو، مربوط به Google است. بعد از گوگل، وب سایت بینگ در رتبه‌ی دوم قرار دارد که سهم آن به‌طور میانگین، تنها 7 درصد است. بنابراین باید طراحی سایت و استراتژی تولید محتوا شما در راستای خواسته‌های گوگل باشد!

بدون شک این موتور جستجو قدرتمندترین بوده و به همین علت بیشتر اصول و مبانی سئو در جهت موفقیت یک وب سایت در نتیجه‌ی جستجوی گوگل قرار دارد. پس باید بدانید که برای به موفقیت رساندن کسب و کار اینترنتی خود نیاز دارید تا به صفحه‌ی اول جستجوی گوگل و سپس به لینک‌های بالاتر برسید.


اهمیت سئو چیست به چه دلیل ارزشمند است؟
[font=Yekan-Bakh, arial]در بازار رقابتی امروز، ارزش سئو بیشتر از همیشه است. میلیون‌ها کاربر در هر روز به دنبال پاسخ سؤالات خود و یا به دنبال حل مشکلات خود هستند و این کار را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می‌دهند. اگر شما یک وب‌سایت، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین دارید، سئو می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند و شما را به اهدافتان برساند. اهمیت سئو نیز در همین است و اگر می‌خواهید که در نتیجه‌ی جستجوی یک کلمه، یکی از لینک‌های اول باشید باید به اصول و قواعد سئو احترام بگذارید. پس اگر به دنبال برندسازی، کاهش هزینه‌های بازاریابی و یافتن مشتری‌های هدفمند هستید، به هر نحوی که شده، موضوع SEO را جدی بگیرید. [/font]
[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]سئو فنی یا تکنیکال سئو چیست؟
[/font]
[/font]

سئو فنی بیشتر به مسائل فنی سایت شما می‌پردازد و شما باید یک اصول اولیه‌ای را در هنگام ایجاد سایت خود رعایت کنید تا ربات‌های گوگل به راحتی بتوانند سایت شما را بررسی کنند تا سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شود. گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس از جمله ابزارهایی هستند که می‌توانند به شما در سئو فنی کمک کنند.


سئو داخلی یا آن پیج سئو چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که درون سایت صورت می‌گیرد تا بتوانیم به محبوبیت بیشتری نزد موتورهای جستجو دست پیدا کنیم. از مهم‌ترین مواردی که در مبحث سئوی آن پیج قرار می‌گیرد، می‌توان به مباحث فنی، تولید محتوا و البته رابط کاربری و ظاهر سایت اشاره کرد. 

سئو خارجی یا آف پیج سئو چیست؟
[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]منظور از سئو خارجی فعالیت‌هایی است که خارج از سایت خودمان انجام می‌دهیم تا بهینه‌سازی بهتری برای موتورهای جستجو داشته باشیم. این فعالیت‌ها مواردی مانند رپورتاژ آگهی، تبلیغات دیجیتال و لینک‌سازی مناسب خارجی است. در صفحه‌ی سئو خارجی چیست به طور کامل به توضیح اینکه در واقع آف‌پیج سئو چیست و چگونه به طور صحیح باید ار آن استفاده کرد پرداخته‌ایم. یکی از مراحل حساس در سئو، سئو خارجی است که باید با حساسیت بسیاری روی آن کار شود چراکه زیاده‌روی در سئو خارجی ممکن است سایت شما را با مشکل مواجه کند و پیشنهاد می‌کنیم به خوبی درباره‌ی آن مطالعه کنید.[/font][/font]

[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]سئو چه اهدافی را دنبال می کند؟
[/font]
[/font]
[/font]

واقعیت این است که هرگونه فعالیتی که ما در سایتمان انجام می‌دهیم در انتها قرار است به توسعه کسب و کارمان منتهی شود. هدف از بهینه سازی سایت این نیست که تنها ورودی‌های سایت خود را افزایش دهیم بلکه هدف این است که با این کار ورودی‌های ارزشمند را به سایت خود هدایت کنیم. بنابراین زمانی که مشغول بهبود سئو سایت خود هستید هرگز از هدف اصلی که درواقع افزایش درآمد و مشتریان است غافل نشوید. بسیاری از کارشناسان سئو موفق به افزایش بازدید وبسایت‌ها می‌شوند ولی این افزایش بازدید منجر به افزایش درآمد سایت‌ها نمی‌شوند و در انتها یا کسب و کار با شکست رو به رو ‌می‌شود و یا فرد سئوکار شعل خود را از دست می‌دهد.

با توجه به توضیحات بالا؛ یکی از مهم‌ترین  هدف‌های کارشناس سئو این است که بتواند ترافیک سایت را به صورت هدفمند افزایش دهد. با این حساب باید گفت هدف اصلی سئو افزایش بازدید هدفمند وب‌سایت است. پیشنهاد می‌شود تا سری آموزشی تحقیق کلمات کلیدی را دنبال کنید تا بتوانید اول گام‌های سئو سایت را عالی بردارید.


تاثیر سئو بر موتور جستجو

سئو از نظر موتور جستجو تفاوت بسیاری با نظر کارشناسان و صاحبین سایت دارد. اگر بخواهیم خیلی رک با این مسئله برخورد کنیم، گوگل به هیچ عنوان برایش تفاوتی ندارد که چه سایتی رتبه اول یا آخر را بدست آورد. هدف گوگل تنها رضایت کاربران خودش است. همین موضوع باعث شده، که در طی این سال‌ها گوگل یک موتور جستوجوی بی‌رقیب باقی بماند. یاهو، بینگ و بسیاری از موتورهای جستجو با اختلاف زیادی از گوگل عقب‌تر هستند. دلیل این پیشی گرفتن گوگل، تمرکز برروی رضایت مخاطبان خودش است. گوگل قصد دارد تا بهترین نتایج را به مخاطبانش ارائه دهد و برای این هدف الگوریتم‌های زیادی را به وجود آورده است. سئو کردن یک وب‌سایت هم در واقع بهینه کردن یک وب‌سایت نسبت به همین الگوریتم‌هایی است که گوگل با ارائه آن‌ها قصد داشته تا کیفیت خودش را بالا ببرد.
[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]تاثیر نهایی که سئو برروی موتو جستجو می‌گذارد، کیفیت نتایج آن است. وقتی صاحبین سایت‌ها و کارشناس‌های سئو به صورت اصولی کار خود را انجام دهند، کیفیت محتوای موجود در وب بالاتر می‌رود؛ زیرا هدف گوگل رضایت کاربر است. البته این مورد را باید همینجا به اطلاع شما برسانیم که اگر از روش‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کنید هم شما و هم گوگل ضرر می‌کنید؛ اما قطعا ضرر شما بسیار بزرگ‌تر از گوگل خواهد بود. پس به هیچ عنوان از روش‌های خلاف و کلاه سیاه که در همین مقاله راجب آن به شما توضیح داده‌ایم استفاده نکنید.[/font][/font][/font]

[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]تاثیر سئو بر کسب و کار آنلاین
[/font]
[/font]
[/font]
[/font]

سئو شریان ورودی اصلی هر کسب و کار آنلاین است. بدون شک هیچ ترافیکی به پایداری ورودی گوگل برای شما نخواهد بود. حتی این روزها که بخشی از ورودی وب‌سایت‌ها از بخش دیسکاور گوگل است، باز هم ورودی موتور جستجو پایدارترین و با کیفیت‌ترین بازدیدکننده را به سایت‌ها هدایت می‌کند. البته به هیچ عنوان نباید قدرت شبکه‌های اجتماعی را در این دوران نادیده بگیریم، اما واقعیت این است که این شبکه‌ها در فازهای ابتدایی دیجیتال مارکتینگ به کسب و کار شما کمک زیادی می‌کنند؛ اما برنده واقعی دنیای آنلاین بیزنس‌هایی هستند که سال‌ها برروی اعتبارشان پیش گوگل کار کرده‌اند و بازدید تضمین شده‌ای از سمت آن دارند.

همینطور نباید از سئوی یوتیوب هم غافل شوید. یوتیوب که در واقع بخشی از شرکت گوگل است بزرگترین موتور جستجوی ویدیویی در دنیاست که رتبه داشتن در نتایج آن هم تاثیر خیلی زیادی می‌تواند در رشد شما داشته باشد. اگر ویدیو مارکتینگ بخشی از کار شماست باید دقت کنید که رتبه گرفتن در یوتیوب می‌تواند کسب و کار شما را بسیار بسیار معتبر و پایدار کند.

در کل باید بدانید، که پایداری و قدرت یک کسب و کار اینترنتی به داشتن رتبه‌های پایدار در موتو جستجوی گوگل است. حتی اگر تمرکز زیادی روی شبکه‌های اجتماعی هم داشته باشند و از آن نتایج مطلوبی هم بگیرند این گوگل است که به یک کسب و کار اینرنتی جلو و اعتبار می‌دهد.



رتبه اول موتور جستجو چگونه به کسب و کار ما اعتبار می دهد؟

بسیاری از حوزه‌ها رنکینگ دقیقی برای مشخص کردن رهبر آن حوزه ندارند. بنابراین اولین اعتباری که سئو به کسب و کار ما ‌می‌دهد این است که اگر در لینک اول مهم‌ترین عبارت کلیدی حوزه خود باشید؛ از دید رقبا و مشتریان به عنوان پیشرو صنعت خودتان به نظر ‌می‌آیید. برای این موضوع مثال‌های بسیار زیادی وجود دارد؛ برای مثال دیجی‌کالا شاید برترین فروشگاه آنلاین ایران باشد اما احتمالا بهترین سایت فروش آنلاین تلویزیون در ایران نیست اما برروی عبارت «خرید تلویزیون» رتبه اول گوگل را در اختیار دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا مشتریان با دیدن این وب‌سایت در رتبه اول بسیاری از نتایج اعتماد بیشتری به آن بکنند و نهایت خریدهای خود را از این سایت انجام دهند. جالب است بدانید که تنها اثر این موضوع برروی فروش یک دسته‌بندی خاص از محصولات آن نیست و احتمالا برروی فروش تمامی محصولات اثر می‌گذارد.

تصور بکنید با سرچ هر عبارتی از یک حوزه به سایتی مشخص برسید. قطعا اگر این موضوع یک هفته به صورت مدام برای شما اتفاق بیافتد شما از کاربران دائم سایت مورد نظر خواهید شد و نتیجه آن برای وب‌سایت مورد نظر بسیار عالی خواهد بود. شاید رتبه گرفتن برروی یک کلمه برای شما درآمد ایجاد کند اما اعتبار واقعی را وقتی از سئو بدست می‌آورید که برروی کل عبارات یک حوزه رتبه داشته باشید. رسیدن به این نقطه برای هر وب‌سایتی زمان زیادی می‌برد اما رسیدن به آن بدون شک می‌تواند آورده‌های زیادی برایتان داشته باشد.



چگونه می‌توانیم با استفاده از سئو فروش سایت را افزایش دهیم؟

اگر قصد دارید تا فروش سایت خود را با استفاده از سئو افزایش دهید؛ مهم‌ترین کار شما انتخاب صفحات هدف است. تصور بکنید شما یک وب‌سایت در حوزه فروش موبایل دارید. اگر یکی از محصولات شما برروی عبارت «خرید موبایل» رتبه بگیرد  احتمالا فروش آن افزایش می‌یابد و شما به درآمد خوبی می‌رسید. اما این اتفاق فقط برای یک مدت کوتاه است؛ زیرا بعد از مدتی احتمالا یا آن محصول قدیمی می‌شود و تقاضای آن کاهش می‌یابد یا ممکن است موجودی انبار شما برای آن به پایان برسد.

در این زمان با صفحه‌ای رو به رو هستید که بازدید بالایی دارد ولی فروشی ایجاد نمی‌کند. باید بدانید که اگر قصد دارید فروش محصولات شما افزایش پیدا کند؛ بهتر است تا صفحات محصولات را برروی نام هر محصول سئو کنید و روی آن رتبه بگیرید. برای عبارت های کلی مانند «خرید موبایل» هم باید برروی صفحات دسته بندی سایت کار کنید سعی کنید تا برای آن صفحه رتبه بگیرید. وقتی کاربر به دسته بندی تمامی موبایل های موجود در فروشگاه اینترنتی شما وارد می‌شود و با استفاده از فیلترها کالاهای مورد نظر خود را مرتب می‌کند آن زمان احتمال فروش سایت بسیار بالاتر می‌رود.
[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]همینطور اگر کالای برند نمی‌فروشید باید حتما یک کال سنتر یا همان تیم فروش تلفنی راه اندازی کنید. زیرا مخاطبان محصولات شما را نمی‌شناسند و به آن اعتمادی ندارند. برای همین باید تلاش کنید تا شماره تماس آن‌ها را بدست آورید یا کاری کنید به شما از طریق سایت پیام بدهند یا تماس تلفنی بگیرند. سپس از طریق مکالمات تلفنی یا در جلسات حضوری اعتماد آن‌ها را جلب کنید و سپس موفق شوید تا یک فروش موفق را برای کسب و کارتان ثبت کنید. این همان موردی است که بسیاری از صاحبین کسب و کارهای آنلاین و کارشناسان سئو به آن دقت نمی‌کنند. این را بدانید که اگر بازدید یک سایت را به عنوان کارشناس سئو افزایش داده‌اید اما در پنل سایت فروشی را مشاهده نمی‌کنید؛ شاید افراد به صورت سنتی و پس از تماس با تیم پشتیبانی و فروش خرید خود را انجام می‌هند.[/font][/font][/font][/font]

[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]سئو سرمایه گذاری رایگان گوگل بر روی سایت شماست
[/font]
[/font]
[/font]

حال دیگر تا حدود زیادی می‌دانید سئو چیست و دلیل سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌ها بر روی آن به چه علت است اما به خاطر داشته باشید که هنوز مفاهیم و نکات بسیاری زیادی برای داشتن یک سئوی خوب وجود دارد که باید آن‌ها را هم یاد بگیرید. حالا با دانستن نکات فوق، ساده‌تر از قبل می‌توانید به دنبال یادگیری مفاهیم و تکنیک‌های تخصصی‌تری از علم سئو باشید تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را به نتیجه‌ی دلخواه برسانید یا از این بستر پرجمعیت، برای معرفی برند خود استفاده کنید. از این طریق می‌توانید به جای یک محل یا یک شهر، محصول خودتان را در سطح استان، کشور یا حتی دنیا معرفی کنید پس هرگز قدرت اینترنت را دست کم نگیرید و از همین حالا به آموزش سئو بیاندیشید.
[font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial][font=Yekan-Bakh, arial]نظر شما درباره‌ی مقاله « سئو چیست » چیست؟ آیا تا به حال سعی کرده‌اید که بر روی سئو سایت خود کاری انجام دهید و یا به یادگیری سئو بپردازید؟ نظرات خود را در زیر همین پست برای ما و همراهان همیار آکادمی به اشتراک بگذارید و برای ما بنویسید که این مقاله تا حد بر روی دانش سئو شما تاثیرگذارند.[/font][/font][/font]