داستان برند: آمازون فروشگاهی برای همه چیز - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: طراحی صنعتی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=198) +--- موضوع: داستان برند: آمازون فروشگاهی برای همه چیز (/showthread.php?tid=54025) |
داستان برند: آمازون فروشگاهی برای همه چیز - samaryaghoubi - 26-05-2021 شرکت آمازون در سال ۱۹۹۵ توسط جف بزوس بنیانگذاری شد و فعالیت رسمی خود را با فروش کتاب آغاز کرد و امروزه بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خردهفروشی جهان شناخته میشود. داستان شکلگیری برند آمازون جف بزوس پیش از بنیانگذاری آمازون بهعنوان نایب رئیس در شرکت D. E. Shaw & Co کار میکرد. او در سال ۱۹۹۴ شغلش را علیرغم نصیحتهای رئیس شرکت، پدر و مادرش ترک کرد و به سیاتل رفت تا روی پروژهی کسبوکار خود کار کند. او معتقد بود که تلاش کردن برای راهاندازی یک استارتاپ و شکست خوردن در آن بسیار بهتر از این است که انسان هیچ کاری انجام ندهد و چند وقت بعد از این موضوع پشیمان شود.
جف بزوس نهایتا شرکت خودش را در ۵ جولای ۱۹۹۴ با نام Cadabra ثبت کرد. او یک سال بعد و زمانی که یک وکیل نام شرکت را به اشتباه Cadaver به معنای «جسد» تلفظ کرده بود، نام آن را به آمازون تغییر داد. جف بزوس در سپتامبر ۱۹۹۴ آدرس اینترنتی Relentless.com به معنای «بیرحم» را خریداری کرد و قصد داشت تا فروشگاه آنلاین خود را با این آدرس اینترنتی عمومی کند. اما دوستانش به او گفتند که این نام کمی شیطانی به نظر میرسد و بهتر است که نام آن را تغییر دهد. جف بزوس برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود که با حرف A آغاز شود به جستجو در فرهنگ لغت پرداخت و تحت تاثیر نام آمازون قرار گرفت. زیرا از جنگلهای آمازون بهعنوان مکانی عجیبوغریب و متفاوت نام برده شده است و این دقیقا همان توصیفی بود که جف بزوس از آیندهی کسب و کار خود داشت. رود آمازون بزرگترین رود جهان است و او نیز تصمیم داشت تا کسبوکار خودش را تبدیل به بزرگترین فروشگاه دنیا کند. او در یکی از مصاحبههایش گفته است: «هیچ چیزی در مدل کسبوکار ما وجود ندارد که قابل کپی کردن نباشد. همانطور که صدها رستوران بعد از مک دونالد و با کپی کردن ایدهی آن راهاندازی شد. اما این شرکت همچنان دارای درآمد میلیون دلاری است. نام برند یکی از مهمترین عوامل در ماندگاری یک برند است و اهمیت آن در دنیای آنلاین بسیار بیشتر از اهمیت آن در دنیای واقعی است.» بنابراین نام سایت به Amazon.com تغییر پیدا کرد و در سال ۱۹۹۵ و با این نام فعالیت آنلاین خود را آغاز کرد. جالب است بدانید که آدرس Relentless.com همچنان به نام جف بزوس است و اگر آن را در مرورگر خود باز کنید به صفحهی اصلی سایت آمازون هدایت خواهید شد.لوگوی معروف این برند در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۰ طراحی شد. اگر به این لوگو دقت کنید متوجه خواهید شد که یک فلش از حرف A به حرف Z و بهصورت یک لبخند کشیده شده است. از آنجایی که حروف الفبای انگلیسی از a آغاز شده و به z ختم میشوند پس منظور از طراحی این لوگو این بوده است که هر چیزی که بخواهید را میتوانید در این سایت پیدا کنید. منحنی زیر آن نیز نشان دهندهی لبخند حاکی از رضایت مشتریهای این برند است. جف بزوس بعد از خواندن مقالهای دربارهی آیندهی اینترنت به تهیهی لیستی از ۲۰ محصولی پرداخت که میتوانستند جایگاه خوبی در بازار آنلاین داشته باشند. او این لیست را محدود کرد و ۵ محصول نهایی یعنی دیسکهای فشرده، سختافزار، نرمافزار، ویدئو و کتاب را انتخاب کرد. او کتاب را از این جهت به لیست محصولات خود اضافه کرد زیرا احساس میکرد که تقاضای زیادی برای ادبیات در بازار جهانی و ارائهی کتاب با قیمت کمتر وجود دارد. شرکت آمازون در گاراژی در خانهی جف بزوس و با تعداد کمی کارمند در خیابان بلویو واشنگتن بنیانگذاری شد و او به توسعهی نرمافزار پرداخت. این شرکت بعد از مدتی به یک خانهی ۲ اتاقه منتقل شد. آمازون بعد از دعوت از ۳۰۰ دوست برای شرکت در تست بتا بالاخره در سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد. آنها در روزهای اول کار خود زنگی را در دفتر نصب کرده بودند که با هربار خرید کردن یک مشتری به صدا در میآمد و همه دور هم جمع میشدند تا ببینند آیا مشتری را میشناسند یا خیر. بعد از گذشت چند هفته تعداد خرید بهاندازهای بالا رفت که آنها مجبور شدند زنگ را از کار بیندازند. این شرکت فعالیت خودش را بهعنوان یک کتابفروشی آنلاین و با دسترسی به عمده فروشی کتاب اینگرام آغاز کرد. شرکت آمازون در ۲ ماه اولیهی کسبوکار خود به ۵۰ ایالت و بیش از ۴۵ کشور آمریکا کتاب فروخت و درآمد آن به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید که بسیار بیشتر از مقداری بود که تیم استارتاپ او پیشبینی میکرد. یک کتابفروشی بزرگ در دنیای واقعی میتواند ۲۰۰ هزار عنوان کتاب را در فروشگاه خود داشته باشد اما از آنجایی که انبار یک کتابفروشی آنلاین بهصورت مجازی است بنابراین میتواند منبع نامحدودی از کتابها باشد. بستهبندی کردن سفارشات انبار این شرکت از قفسههای چهارگوش تشکیل شده است و اجناس بیشماری در آنها قرار گرفتهاند. در گذشته کارمندان این شرکت با قدم زدن در میان قفسهها اجناس مورد نظر مشتریها را پیدا میکردند اما امروزه قفسهها توسط رباتهایی که آنها را هدایت میکنند جابهجا می شوند. این رباتها توسط کامپیوترها هدایت میشوند و قفسهها را مرتب میکنند و قفسهی مورد نظر را برای کارگران میآورند. این رباتها قفسهها را بهگونهای مرتب میکنند که اجازه میدهد اجناس بیشتری در کنار هم قرار بگیرند. آنها قفسههای مورد نظر از اجناس را سریعتر از کارمندان انسان پیدا میکنند و آنهایی که خالی شدهاند را برای اینکه مجددا پر شوند بهتر تشخیص میدهند. در سوی دیگر این انبار کارگران محصولات را بستهبندی میکنند. این محصولات به صورت اتوماتیک شناسایی میشوند و برای هر مشتری در کنار هم قرار میگیرند. درنهایت قبل از اینکه بستهها داخل کامیونها قرار بگیرند وزن میشوند تا مطمئن شوند که اشتباهی رخ نداده است. وضعیت کنونی برند آمازون تعداد کارمندان تماموقت شرکت آمازون در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰ هزار نفر اعلام شد و در آخر سال ۲۰۱۶ به ۱۸۰ هزار نفر رسید. تعداد کل کارمندان تماموقت و پارهوقت این شرکت در دنیا به ۳۰۶ هزار و ۸۰۰ نفر میرسد. آمازون همچنان به فکر گسترش دادن زیرساختهای خود است. این شرکت در چند سال اخیر دستگاههای پخش تلویزیون، بلندگوهای هوشمند مجهز به دستیار صوتی الکسا و تلفنهای هوشمند خودش را به بازار عرضه کرده است. البته تلفنهای هوشمند آمازون با موفقیت چندانی همراه نبودهاند؛ اما به گفتهی جف بزوس تیم سختافزاری آنها در حال کار کردن روی این موضوع هستند و به زودی خبرهای جدیدی در این رابطه منتشر خواهد شد. درواقع رشد شرکت آمازون تنها به تجارت الکترونیکی آن محدود نمیشود. خدمات رایانش ابری این شرکت حدود ۸ میلیارد دلار برای آنها درآمد داشته است و در آینده نیز شاهد اختراعات و ارائهی سرویسهای جدیدی از طرف این شرکت خواهیم بود؛ چرا که جف بزوس در یکی از مصاحبههایش گفته است: «شرکتهایی که به دنبال تجربه کردن چیزهای جدید نیستند و با آغوش باز از شکستها استقبال نمیکنند درنهایت در یک موقعیت ناامید کننده قرار خواهند گرفت». |