طراحی خدمات از زیر شاخه های رشته طراحی صنعتی - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: طراحی صنعتی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=198) +--- موضوع: طراحی خدمات از زیر شاخه های رشته طراحی صنعتی (/showthread.php?tid=53723) |
طراحی خدمات از زیر شاخه های رشته طراحی صنعتی - علی خانی - 21-05-2021 پردیس فناوری کیشـطرح مشاوره متخخصصین صنت و مدیریت-گروه حسابداری و مالی طراحی خدمات ، به برنامهریزی و سازماندهی افراد، زیرساخت ارتباطات و اجزای موجود در خدمات، به منظور ارتقاء سطح کیفی و همچنین بهبود نحوه تعامل خدمات با دریافت کنندگان آن گفته میشود. هدف متدولوژی های مختلف طراحی خدمات، دایر کردن بهترین شیوههایی است که بتوان خدمات را با توجه به نیاز مشتریان و همچنین قابلیتها و امکانات خدمات دهندگان طراحی کرد. در صورت بکارگیری یک متدولوژی مناسب، خدمات برای مشتریان کارپسند خواهند شد و همچنین امکان رقابت را برای خدمات دهندگان فراهم آورده و احتمال تداوم آنها را افزایش میدهد. تاریخچه عنوان طراحی خدمات اولین بار توسط یک مدیر بانک و مشاور بازاریابی به نام لین شوستاک ( G. Lynn Shostack)، در کتب و مقالات به کار برده شد. در ابتدا فعالیت طراحی خدمات بخشی از حوزههای بازاریابی و مدیریت در نظر گرفته میشد. به عنوان مثال، در سال ۱۹۸۲ شوستاک پیشنهاد طراحی یکپارچه مواد (محصولات) و اجزای غیرمادی (خدمات) را ارائه داد. طبق گفته او، این فرایند طراحی، با استفاده از "نقشه خدمات" قابل ثبت و مستندسازی است تا توالی وقایع و توابع اساسی آن به صورت عینی و صریح ترسیم شوند. نقشه خدمات برنامهای گسترده از سفر کاربر است و این سند کلیه تعاملات کاربر با سازمان را طی یک چرخه مشخص میکند. Servicescape مدلی است که توسط مری جو بیتن (Mary Jo Bitne) و بی. اچ بومز (B.H. Booms) ارائه شد و هدف آن تاکید بر تاثیر محیط فیزیکی بر روند خدماتی است که ارائه میشود. همچنین تعریف رفتار مردم در محیط، طراحی محیط بر اساس اهداف سازمان و بازخوردهای مطلوبی که از آن دریافت میشود. تحصیلات طراحی خدمات در سال ۱۹۹۱ طراحی خدمات برای اولین بار توسط استادها میشل اِرلهاف (Michael Erlhoff) و برژیت مِیگر (Brigit Mager) در دانشکده طراحی بینالمللی کلن به عنوان یک رشته طراحی معرفی شد. در سال ۲۰۰۴، شبکه طراحی خدمات توسط دانشکده بینالمللی طراحی کُلن، دانشگاه کارنگی ملون،دانشگاه لینکشوپینگز، پلی تکنیک میلان و آکادمی داموس، با هدف ایجاد یک شبکه بینالمللی از افراد آکادمیک و حرفهای در زمینه طراحی خدمات، راهاندازی شد. در سال ۲۰۰۱ اولین شرکت مشاوره طراحی خدمات و نوآوری با عنوان (Livework) در لندن افتتاح شد. در سال ۲۰۰۳ شرکت (Engine) که ابتدا به عنوان یک شرکت ایدهپردازی در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده بود، جایگاه خود را به شرکت مشاوره طراحی خدمات تغییر داد. |