تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
سبک شناسی در طراحی صنعتی _ قسمت سوم - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: طراحی صنعتی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=198)
+--- موضوع: سبک شناسی در طراحی صنعتی _ قسمت سوم (/showthread.php?tid=53135)



سبک شناسی در طراحی صنعتی _ قسمت سوم - azita_usefi - 11-05-2021

طراحی خدمات (new design)


گاهی فرم مهیج و تملق گونه ی یک عینک، رویه ی نرم یک مداد و یا صدای متمولانه ی بسته شدن درب یک خودرو باعث می شود که اشیا روزمره به چیزهایی خواستنی تبدیل شوند. زمانی که یک طراح، محصولی را می آفریند، جنبه های احساسی، عقلانی و یا کیفیت و ماندگاری آن را در نظر می گیرد، با این حال به واسطه ی هیچ ابزاری نمی توان تضمین کرد که آیا محصول خریداری پیدا می کند یا خیر. موفقیت یا شکست به فعالیت ها ی طراحان و تولید کنندگان مربوطه بستگی دارد.
اساس اقتصادی کشورهای صنعتی غرب در سه دهه ی اخیر به طور چشم گیری از تولید کارخانه ای، به تهیه و تدارک اطلاعات و خدمات تغییر یافته است.

در حال حاضر خدمات بین 60 تا 70 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته و بیشتر شرکت های در حال تأسیس و مشاغل نوین - که با نام نسل سوم خوانده می شوند- را شامل می شود.
چالش های نوین زمانی پدیدار شده اند که این بخش فرعی به سرعت گسترش پیدا می کند. در گذشته تولید کارخانه ای منبع اصلی سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و توسعه بوده است. این بدین معناست که بخش تحقیقات و توسعه روی بهینه سازی دارائی ها و ابداع در تولیدات متمرکز بوده است و سرمایه گذاری ها در زمینه ی پژوهش های علمی در بازار فروش و طراحی تولیدات مصرف می شد. در مقابل هیچ روش عینی برای تحقیقات وتوسعه و آفرینش خدمات وجود ندارد.


طراحی خدمات دقیقا چیست؟
طراحی خدمات عملکرد و فرم خدمات را از دیدگاه مشتریان نشان می دهد. طراحان خدمات به تجسم کردن، قاعده مند کردن و طرح ریزی راه حل هایی برای مشکلاتی می پردازند که لزوما در دنیای امروز وجود ندارد. آنها به مشاهده و تفسیر نیازها و الگوهای رفتاری می پردازند و در نهایت آنها را تبدیل به خدماتی امکان پذیر برای آینده می کنند.
وقتی از این زاویه نگاه می شود، طراحی خدمات جایگزین سنت طراحی محصول و طراحی تعاملی شده و توانایی این را دارد که روش های طراحی خلاق و تحلیلی اثبات شده را به دنیای قوانین خدمات انتقال دهد. به طور خاص ارتباط نزدیکی بین ابعاد و تعامل و تجربه وجود دارد که سرچشمه ی به وجود آمدن طراحی تعاملی می شوند.
در دهه ی 1990 رویکرد مصرف گرایی در طراحی تعاملی مورد توجه قرار گرفت و گرفتن دیدگاه مشتریان به عنوان نقطه شروعی برای تغییر دادن بسیاری از روش های مرسوم شرکت های خدماتی است و این سوال را ایجاد می کند که روند و ساختار سازمانی خلاق، کاربر محور، منعطف و پویا چگونه باید باشد.
بحثی وجود دارد در مورد اینکه آیا طراحی خدمات عمدتا درباره ی تعریف هم زمان از جنبه های مجازی و مادی خدمات، هماهنگی تعاملات انسان- انسان و انسان- ماشین است؟. و یا طراحی تجربه ها که به صورت عملکردی و احساسی برای یکپارچه سازی فناوری جدید برای استانداردسازی هوشمند و مشتری گرا به حساب می آید؟

این بحث در نهایت می تواند تنها با یک گروه طراحی چند رشته ای حل شود. در یک سو طراحی خدمات می تواند چگونگی استفاده از توانایی های تئوری و نظری در ایجاد قابلیت ها طراحی را مهیا کند و از سوی دیگر سوال های جدیدی نیز آشکار می کند. آیا خدمات می تواند بیشتر به عنوان ابزاری برای خلاقیت توسعه یافته و بهینه باشد؟

با این وجود این سوال باقی می ماند که چگونه ابعاد احساسی تعامل مشتری در روند طراحی به صورت سیستماتیک گنجانده می شود. این سوال منجر به توسعه ی روند آشنایی مشتری با خدمات و محصول در غالب یک مدل می شود که توسط آن طراح خدمات می تواند طرز عمل اجزای سازنده، مواد و احساسات مرتبط خدمات را از نقطه نظر مشتری ثبت کند و نشان دهد، بنابراین امکان مدل سازی هم فراهم می شود.
Story board روند آفرینش خدمات جدید را از نقطه نظر مشتریان به تصویر می کشد و در تجسم کردن تمام مشاهده ها، ساختار الگو مانند مناظر و صحنه ی نمایش کمک می کند. با کمی تلاش، مدل های اولیه می توانند روشن سازند که طراحی در کدام قسمت خدمات می تواند مداخله کند. اجرای جایگیری های خدمات به سرعت مشخص می سازد که روند طراحی خدمات چه جهتی را باید اتخاذ کند.
هنرهای نمایشی از رشته هایی است که در پروژه های طراحی خدمات امروزی به منظور بهره برداری از پتانسیل آن برای انتقال مفاهیم، ایجاد فرم های خلاقانه، ساختار سازمانی، نشانه گذاری ها و ارتباطات استفاده می شود. ثابت شده است که ادراک و طرز رفتار ناشی از هنرهای نمایشی زمانی که در روند طراحی خدمات به کار گرفته می شوند، مفید هستند.

طراحی خدمات زمینه ای است که از نظر تئوری و روشمندی به سرعت در حال پیشرفت است و خود را در سطح بین المللی پژوهش و آموزش گسترش داده است. اگر چه هنوز یک رشته ی جدید است که شامل بسیاری موارد قابل توجه و خطوط ناشناخته ی پژوهشی است که ما را دعوت به کشف ناشناخته ها و دنبال کردن تجربه های مهیج می کند.





طراحی برای 90% دیگر (design for the other 90%)


در کل جمعیت 5/6 میلیارد نفری در جهان 8/5 یا 90% مردم دسترسی کم و جزئی به محصولات و سرویس های مهمی که مفروض زندگی هستند دارند. واقعیت این است که تقریبا نیمی از آنها دسترسی مرتب به غذا و آب سالم و یا حتی پناهگاه را ندارند. طراحی برای 90% بقیه یک جنبش رو به رشد در میان طراحان است که به دنبال طراحی کم بها برای حل این 90% بقیه صورت گرفته است.


جنبش طراحی برای 90% دیگر:

این جنبش ریشه درسال های 1960 و 1970 دارد زمانی که اقتصاددان ها و طراحان به دنبال پیدا کردن راه حل هایی ساده و ارزان برای مبارزه با فقر بودند. طراحان، مهندسان، دانشجویان، پروفسورها، معماران و تمام موسسات اجتماعی جهانی به دنبال راه های مفید و موثری هستند برای توسعه دادن و دسترسی به غذا، آب، انرژی، آموزش، بهداشت، فعالیت های در آمدزا و حمل و نقل قابل دسترسی برای افرادی که به این مسائل نیازمند هستند. بعضی از طرح ها حق ثبت و کنترل کیفیت را دریافت می کنند. این موارد پیشرفت غیر منتظره ی مهمی است. در همین بین برای دریافت و پذیرفتن آسان تر انتشار و انطباق محلی و جهانی از منابع باز طبیعی استفاده می شود. طراحی برای 90% بقیه ثابت می کند که هر طرحی در سراسر جهان می تواند نیرویی پویا در نگه داشتن و دگرگون کردن زندگی ها باشد.


زمینه ی فعالیت ها:




حمل و نقل:

مهندسان، طراحان و سازمان های غیر انتفاعی در تعامل با تولیدکنندگان هستند برای تولید کم هزینه و بهبود در حمل و نقل کالا، مواد غذایی و مردم. آنها با تأسیس کارگاه های محلی، کار با کارگران فلز و سفال گران برای تولید دیگ های سرمایش، ساختن دوچرخه و کمک به رشد آن در واقع کمک های زیادی در به وجود آمدن روش های راحت در حمل و نقل و سیستم های خنک کننده می کنند.



انرژی:

انسان ها به سوخت و برق برای پخت وپز، روشنایی وحرارت و ارتباط نیاز دارند. عدم دسترسی بیش از6/1 میلیارد نفربه برق و 4/2 میلیارد نفر به سوخت های مدرن برای پخت و پز و گرمایش خود باعث به وجود آمدن ایده های کم هزینه و ساده به جای پروژه های گران قیمت و زیر ساخت های عمومی می شود.


بهداشت و درمان:

فقر در برخی از نقاط جهان به معنای زندگی بدون دسترسی به آب تمییز و بهداشت است. هر روز بیش از 12000 کودک از مالاریا، بیماری های تنفسی و یا نا امنی و شرایط بهداشتی می میرند. طراحان، مهندسان، کار آفرینان و دانشمندان با توجه به دانش و تجربه خود به دنبال یافتن راه های کم هزینه برای رفع این مشکلات هستند.


آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش فرصتی برای توانمند سازی اجتماعی و اقتصادی است. افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند به حاشیه رانده می شوند و از آموزش بی بهره اند. طراحان و کارآفرینان و مهندسان به دنبال راه هایی برای آوردن منابع آموزشی به مناطق دور افتاده از طریق ابزارهای نو آورانه ی آموزشی هستند.


آب:

آب در تمام زندگی انسان عنصری ضروری است که برای آشامیدن، استفاده ی خانگی، کشاورزی و بقای ما لازم است. در کشورهای فقیر 70% مردم در مناطق روستایی زندگی می کنند و وابسته به کشاورزی هستند. طراحان به دنبال طراحی ابزارهای آبیاری کم هزینه هستند که منجر به افزایش بازده و درآمد خواهد شد. بدون شک این پروژه ها باعث ایجاد فرصت ها وشکستن چرخه های فقر خواهد شد.


پناه گاه:

پناه گاه نیازاساسی بشر است. تعداد زیادی ازطراحان و افراد و گروه های مختلف با مواد و روش های ساخت جدید به ارائه ی سازه های موقت و انتقالی یا دائم برای مردم می پردازند. آنها با استفاده از مواد جدید و سبک برای پناه گاه های موقتی و بهبود توزیع و اجرای آن در مناطق ویران شده توسط بلاهای طبیعی و ... به بهبود زندگی افراد و حفظ فرهنگ های محلی و فراهم آوردن امید برای آینده می پردازند.


برخی از محصولات طراحی شده با دیدگاه "طراحی برای 90% دیگر":


خنک کننده دیگ در دیگ: Pot-in-pot cooler

این سیستم متشکل از دو دیگ سفال است که یک دیگ کوچک درون دیگ دیگری قرار می گیرد و فضای میان این دو، با شن و آب پرشده است. یکی ازمشکلات کشاورزان نگهداری مواد غذایی است. با دیگ در دیگ گوجه فرنگی ها به جای دو تا سه روزبه مدت 21 روز سالم باقی می مانند.





                                                [تصویر:  2011-3-28-pot-in-pot.jpg]



طراح: محمد صاحب ابا، نیجریه 1995
تولید کننده:سفال گر محلی
در حال استفاده در: کامرون، نیجر، اریتره، اتیوپی، بورکینافاسو. 


پروژه چراغ قابل حمل sierra: Sierra portable light project

این محصول سبک و قابل حمل است و قسمت سنتی و پارچه ای آن توسط زنان در منطقه ی سان آندریاس مکزیک بافته شده است که از جنس نخ اکریلیک و یا پشم طبیعی است. این چراغ نیمه هادی و قابل انعطاف و همچنین دارای باتری قابل شارژ است.

                           [تصویر:  2011-3-28-sierra.jpg]


طراح چراغ قابل حمل: (تیم MATXKVA) و قسمت سنتی (Estella Hernandez، بافنده Huichol و خانواده)، ایالات متحده و مکزیک 2006

در حال استفاده در:مکزیک و استرالیا



هر کودک یک لپ تاپ One laptop per child:

لپ تاپ برای هر کودک لپ تاپی است که به عنوان یک ابزار آموزشی برای یادگیری کودکان وافزایش ارتباط آنها در کشورهای در حال توسعه است. دولت های کشورهایی چون نیجریه، آرژانتین، برزیل، تایلند، اروگوئه و لیبی به طور مستقیم لپ تاپ را خریداری کردند و در مدارس خود توزیع کرند.

                                                       [تصویر:  2011-3-28-laptop-per-child.jpg]


طراح: Yves Behar با Martin SchnitzerوBret Recor. چین 2007.

تولید کننده: Quanta Computer، Inc. ، وOLPC



سرپناه روستایی همگانی Global village shelter:

این پناه گاه های موقت پیش ساخته، مسطح و بدون نیاز به هیچ گونه ابزار مونتاژ است و نمونه های نخستین آن به افغانستان و گرانادا فرستاده شد.



[تصویر:  2011-3-28-shelter.jpg]
طراح:Ferrara ایالات متحده2004
تولید کننده:شرکت Weyerhaeuser
در حال استفاده در:پاکستان، گرانادا، افغانستان، ایالات متحده و آسیای جنوبی.