تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
موتور القایی رتور سیم بندی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=169)
+--- موضوع: موتور القایی رتور سیم بندی (/showthread.php?tid=52621)



موتور القایی رتور سیم بندی - امیرحسین عباسی - 02-05-2021

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک
یکی از ویژگی هاي موتور هاي القائی دورانی روتور سیم بندي شده است به موتورهاي قفس سنجابی آن است که به مصالحه بین مشخصات حالت راه اندازي و کار دائم، نیازي ندارد. تور وسیم بندي ربامقاومت کوچک طراحی میگردد و بطوریکه در حالت دائم راندمان مناسب و لغزش دکوچکی ایجا می شود.مشخصه اي راه اندازي با اضافه نمودن مقاومت درمدار روتور اصلاح می شوند .
در شرایطی که به گشتاور راه اندازي بزرگ نیاز باشد، مقاومت خارجی رتور چنان تعیین می کند تا بیشترین گشتاور در راه اندازي ایجاد گردد. این عمل کاهش جریان راه انداري را نیز به دنبال دارد و به 
محض آنکه ور تور سرعت گرفت مقاومت خارجی موتور کاهش می یابد. بطوریکه موتور در مرحله راه اندازي با بیشترین گشتاور شتاب گیري می کند. از آنجائی که قسمت اعظم تلفات روتور در مقاومت 
خارجی ایجاد می شود، افزایش دماي روتور در شرایط راه اندازي کم است. انتخاب مقاومت مناسب رتور ، باعث می شود که از بیشترین ظرفیت گشتاور استفاده شود، بنابراین در کاربردهایی که به راه 
اندازي و شرایط ترمزي پی در پی نیاز باشد(با گشتاور بالا) واز موتور ر تور سیم بندي شده استفاده می شود .
بخاطر در دسترس بودن سیم بندي روتور، قابلیت انعطاف وکنترل پذیري موتور وهاي ر تور سیم بندي شده بیش از موتور هاي قفس سنجابی است. زیرا هم امکان تغییر مقاومت روتور و هم تزریق ولتاژ به رتور وجود دارد. ولی در مقابل ضعف هایی نسبت به موتور قفس سنجابی دارد. از جمله می توان به قیمت بالا، نیاز به نگهداري و تعمیر مکرر جاروبک و حلقه هاي ولغزان ر تور و کاهش استحکام ر تور و
اشاره نمود لذا همانند موتورهاي قفس سنجابی کار برد وسیعی ندارد .
زمانیکه موتورهاي القائی دورانی بطور مستقیم به ولتاژ خط متصل شود جریان راهاندازي بزرگی را می کشد. در شرایطی که امپدانس داخلی منبع تغذیه بزرگ و یا ظرفیت جریان خروجی آن محدود 
باشد، راه اندازي موتور موجب افت ولتاژ خط می شود. درنتیجه سایر بارهاي متصل به آن منبع تغذیه دچار اشکال می گردند. لذا لازم است با استفاده از روشهایی، جریان راه اندازي محدود شود. رفتار 
موتورهاي قفس سنجابی در شرایط راه اندازي با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. راه اندازي موتورهاي رتور سیم پیچی شده با افزایش مقاومت خارجی رتور انجام می شود و جریان راه اندازي نیز 
محدود می شود. روش هاي دیگري هم وجود دارد که هم در مورد موتورهاي قفس سنجابی و هم در شرایطی که به گشتاور راه اندازي بزرگ نیاز باشد، مقاومت خارجی رتور چنان تعیین می کند تا 
بیشترین گشتاور در راه اندازي ایجاد گردد. این عمل کاهش جریان راه انداري را نیز به دنبال دارد و به محض آنکه رتور سرعت گرفت مقاومت خارجی موتور کاهش می یابد. بطوریکه موتور در مرحله راه 
اندازي با بیشترین گشتاور شتاب گیري می کند. از آنجائی که قسمت اعظم تلفات روتور در مقاومت خارجی ایجاد می شود، افزایش دماي روتور در شرایط راه اندازي کم است. انتخاب مقاومت مناسب 
تورور ، باعث می شود که از بیشترین ظرفیت گشتاور استفاده شود، بنابراین در کاربردهایی که به راهاندازي و شرایط ترمزي پی در پی نیاز باشد(با گشتاور بالا) واز موتور ر تور سیم بندي شده استفاده می شود .
بخاطر در دسترس بودن سیم بندي روتور، قابلیت انعطاف وکنترل پذیري موتور وهاي ر تور سیم بندي شده بیش از موتور هاي قفس سنجابی است. زیرا هم امکان تغییر مقاومت روتور و هم تزریق ولتاژ به رتور وجود دارد. ولی در مقابل ضعف هایی نسبت به موتور قفس سنجابی دارد. از جمله می توان به قیمت بالا، نیاز به نگهداري و تعمیر مکرر جاروبک و حلقه هاي ولغزان ر تور و کاهش استحکام ر تور و
اشاره نمود لذا همانند موتورهاي قفس سنجابی کار برد وسیعی ندارد .
زمانیکه موتورهاي القائی دورانی بطور مستقیم به ولتاژ خط متصل شود جریان راه گیاندازي بزر را می کشد. در شرایطی که امپدانس داخلی منبع تغذیه بزرگ و یا ظرفیت جریان خروجی آن محدود 
باشد، راه اندازي موتور موجب افت ولتاژ خط می شود. درنتیجه سایر بارهاي متصل به آن منبع تغذیه دچار اشکال می گردند. لذا لازم است با استفاده از روشهایی، جریان راه اندازي محدود شود. رفتار 
موتورهاي قفس سنجابی در شرایط راه اندازي با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. راه اندازي موتورهاي رتور سیم پیچی شده با افزایش مقاومت خارجی رتور انجام می شود و جریان راه اندازي نیز 
محدود می شود. روش هاي دیگري هم وجود دارد که هم در مورد موتورهاي قفس سنجابی و هم در بندي ها در مدار قرار می گیرد.این امر باعث افزایش امپدانس معادل موتور شده و درنتیجه جریان راه 
اندازي محدود می شود. این روش بنام روش راه اندازي با سیم بندي کسري نامیده می شود .
گشتاور فاصله هوایی در موتور القائی دورانی متناسب با مجذور ولتاژ تغذیه است .
شکل کلی منحنی ها ي سرعت - گشتاور مشابه است ولی با مجذور ولتاژ تغییر می نماید .کنترل سرعت، باتغییر ولتاژ تغذیه به گونه ا ي انجام می شود که در سرعت مورد نظر گشتاور بار بوسیله 
موتور تامین می شود. از آنجایی که افزایش ولتاژ بالاتر از ولتاژ نامی مجاز نمی باشد بنا بر این در این روش،افزایش سرعت تا سرعت نامی امکان پذیر است .
رون گشتاور در لغزش مشخص با مجذور ولتاژ متناسب است، لذا جریان رتور مستقیما متناسب با ولتاژ تغذیه است .در نتیجه نسبت گشتاور به جریان با کاهش ولتاژ تغذیه کاهش می یابد. همچنین گشتاور موجود براي یک بار گذاري حرارتی مشخص براي موتور کاهش می یابد .گشتاور شکست نیز با مجذور ولتاژ کم می شود. بنابراین بهره برداري در سرعتهاي پایین و با شرایط حرارتی طبیعی موتور، در 
صورتی امکان پذیر است که گشتاور بار با کاهش سرعت تقلیل یابد بطور مثال میتوان به بارهاي پنکه اي بعنوان این دسته از بار هاي متغیر اشاره نمود . 
براي داشتن محدوده وسیعی ازتغییرا ت سرعت، لازم است از موتورهاي با لغزش نامی بالا استفاده شود و بنا براین موتورهاي کلاس D قفس سنجابی با لغزش بین 10 تا 20 درصد در بار نامی و یا 
وموتورهاي ر تور سیم بندي شده با مقاومت خارجی بالا بکار گرفته میشوند. در موتورهاي روتور سیمبندي شده بواسطه آنکه تلفات مسی رتور در مقاومت خارجی ایجاد می شود (خارج از 
تورور )نسبت به موتورهاي کلاسD مناسبتر می باشند. لذا می توان از موتورهاي کوچکتري نیز استفاده نمود و اما این امر لزوما منجر به داشتن محرکه با هزینه پایین تر نیست، چونکه هزینه هاي
بالاتر مربوط به نگهداري یک موتور روتور سیم بندي شده و همچنین مقاومتها ي اضافی خارجی وجود دارد .