تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
رتور قفس سنجابی دوبل - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=169)
+--- موضوع: رتور قفس سنجابی دوبل (/showthread.php?tid=52620)



رتور قفس سنجابی دوبل - امیرحسین عباسی - 02-05-2021

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک
موتورهاي القائی دورانی از نوع قفس سنجابی سه فاز بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. 
متناسب با هر کار برد، مشخصه یهاي خاص از سرعت –گشتاور وسرعت جریان لازم است. باانتخاب ومناسب ر تور از نظر مقاومت و راکتانس و میزان عمق شیار و یا دوبل بودن آن می توان موتوري 
طراحی نمود که مشخصه هاي مورد نیاز را داشته باشد . موتورهاي با ظرفیت بالابراي کار بردهاي خاص طراحی می شوند. در موتورهاي متوسط و کوچک ( در حدود کمتر از 150کیلو وات ) طراحی بر 
اساس طبقه بندي هاي استاندارد انجام میشود. استانداردهاي فوق با توجه به مشخصه هاي سرعت - گشتاور و سرعت - جریان در طول زمان و براي برآورده شدن نیازهاي اکثر موتورهاي القائی دورانی 
تعیین شده اند در کار بردهاي مهندسی، انتخاب بگونه اي انجام می شود که مشخصه موتور به مشخصه مورد نیاز نزدیکترین حالت باشد. برخی از کشورها استاندارها ي خاصی براي خود وضع نموده اند . 
یک موتور کلاس A و، داراي ر توري با مقاومت و راکتانس کم است و لغزش کوچک، بازدهی و ضریب قدرت بالا در بار نامی، گشتاور شکست بالا، گشتاور راه انداز معمولی، وجریان راه انداز ي بالایی دارد. 
موتور کلاس A ، رفتار مناسبی در حالت کار دائم از خود نشان میدهد. ولی رفتار راه اندازي مطلوبی ندارد . لغزش بارکامل از 2 %در موتورهاي با ظرفیت بالا تا 4 %در موتورهاي با ظرفیت پائین تغییر می کند. گشتاور شکست دو برابر گشتاور نامی است. محدوده گشتاور راه اندازي از گشتاور نامی براي موتورهاي بزرگ تا دو برابر گشتاور نامی براي موتورهاي کوچک میباشد در موتورهاي بزرگ جریان 
راهاندازي 8 برابر جریان نامی و در موتورهاي کوچک 5 برابر جریان نامی است .
یک موتور کلاس B ،نیز داراي لغزش نامی کوچک وگشتاور راه اندازي معمولی است. جریان راه انداز موتور کلاس B ،70 تا 80 درصد جریان راه اندازي موتور کلاسA مشابه است .زیرا رتور رلوکتانس یک 
موتورکلاس B بزرگتر از راکتانس موتور مشابه کلاس A است. گشتاور راه اندازي با استفاده از یک رتور شیار عمیق یا دوبل فراهم می شود. بعلت افزایش راکتانس پراکندگی روتور، گشتاور شکست از2 برابر گشتاور نامی کمی کمتر است. همچنین ضریب قدرت در بار نامی کمی تقلیل می یابد  در موتور کلاس C واز ر تور دوبل استفاده می شود . مقاومت رتور در لحظه راه اندازي از مقاومت موتور مشابه کلاس B بیشتر می باشد. همچنین جریان راه اندازي کوچکی دارد. درموتور کلاس C در مقایسه با کلاسB مشابه گشتاور شکست کوچکتر، راندمان بار نامی کمتر و لغزش بار نامی بزرگتر (لغزش کمتر از 5 (%دارد .
موتور قفس سنجابی کلاس Dبه صورت تک شیار بامقاومت بزرگ و راکتانس کم طراحی می شود 
گشتاور راه اندازي بالا (در حدود 3تا 4 برابر گشتاور نامی) و جریان راه اندازي آن کوچک است .ولی علیرغم اصلاح مشخصه در حالت راه اندازي مشخصه حالت کار دائم نامناسبی را از خود نشان می 
دهد. ازجمله می توان به لغزش بار نامی بالا (5 الی 50 درصد) و راندمان کاري کم اشاره نمود . 
کلاسF ترکیبی از مشخصه هاي مناسب ائم ددر کار (لغزش 2 الی 4 درصد) وجریان راه اندازي کوچک را دارد. ولی در مقابل گشتاور راه انداز وشکست کمی را ایجاد می کند به همین دلیل، بر خلاف 
موتورهاي قفس سنجابی کار برد وسیعی ندارد .