عیب یابی تابلو برق - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=169) +--- موضوع: عیب یابی تابلو برق (/showthread.php?tid=49953) |
عیب یابی تابلو برق - aminmotamedi - 06-03-2021 پردیس فناوری کیش طرح مشاوره ومتخصصین صنعت ومدیریت.زیرگروه مهندسی الکتروتکنیک عیب یابی تابلو برق خازنی ایراد یابی در تابلو برق های خازنی باید با احتیاط کامل صورت بگیرد مخصوصا در مواردی که میخواهیم سیم ها و کابل های قدرت را مورد بررسی قرار دهیم. زیرا در این تابلو ها با قطع شدن کلید باید خازن ها نیز تخلیه بار شوند در صورت تخلیه نکردن این بار هر گونه تماس خطر هایی همچون قطع عضو و مرگ را در پی دارد. ایراد در این تابلو میتواند تنظیم نادرست رگولاتور یا سیم بندی اشتباه در فرمان تابلو برق میباشد که بسته به نوع رگولاتور و تعداد پله ها و کسینوس فی تنظیم این المان صورت میگیرد. در این تابلو عموم فرمان ها از رگولاتور صادر شده و بررسی این المان زمان بروز خطا در اولویت قرار دارد. عیب یابی تابلوبرق های صنعتی برای عیب یابی ابتدا میبایست کارکرد دستگاه و تابلو برقی که برای این منظور اسمبل شده است را به طور کامل بشناسیم. کاربرد تک تک المان هایی که در تابلو برق وجود دارد را باید بدانیم . برای مثال اگر چندین کنتاکتور بکار رفته باشد می بایست بدانیم که این کنتاکتور ها هر کدام به چه منظور استفاده میشوند . ممکن است یک کنتاکتور برای راه اندازی موتور بوده و یک کنتاکتور دیگر برای المنت های دستگاه بکار برود. اگر تمامی المان ها را شناختیم که بسیار عالی! ولی اگر رله یا المانی نا آشنا در تابلو برق دیدیم حتما مورد بررسی قرار دهیم و دیتا شیت آن را مطالعه کنیم. زیرا برخی رله ها و المان ها ولتاژ تغذیه ی متفاوتی داشته و مدارات خاصی دارند که حتما میبایست مورد توجه قرار بگیرد. در اکثر تابلو برق ها یا باکس های راه انداز کنترل فاز وجود دارد. در ابتدای امر میبایست کنترل فاز را چک کنیم تا بر اثر اضافه ولتاژ یا جابجایی فاز یا دو فاز شدن فالت نداده باشد. در صورت فالت با قطع و وصل کردن کلید اصلی احتمال برطرف شدن آن خطا وجود دارد. اگر فالت از روی این المان برطرف نشد حتما جابجایی فاز یا دو فاز شدن پیش آمده که باید آن را برطرف کنیم. بیشتر بخوانید : اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟ برخی اوقات این ایراد میتواند از جانب سایر المان های اندازه گیری باشد مانند کنترل بار ها که با داشتن سه CT در خود اضافه جریان را در مدار تشخیص داده و مدار را با فالتی که میدهد به کلی قطع میکند که باید این فالت برطرف شود. یا میتواند از جانب بی متال بوده که به علت اضافه بار موتور و حرارت ناشی از آن فالت داده و مدار را به کلی قطع میکند. و یا سایر المان های اندازه گیری که در تابلو برق به کار میرود این فالت ها پدید آمده و باید آن ها را بر طرف کرد. اگر مدار فرمان بدون فالت ها از کار افتاده باشد و یا قسمتی از آن به طور صحیح کار نکند ما باید با توجه به مدار فرمانی که در تابلو بکار رفته آن را بررسی کنیم . مدارات مهم و پرکاربرد در برق صنعتی میبایست ابتدا فیوزی که مدار فرمان را تغذیه میکند را بررسی کنیم که سوخته یا خراب نباشد. سپس مدار را به ترتیب دنبال کرده و در مسیر تمامی المان ها اعم از شستی استپ و استارت , سلکتور ها , استپ قارچی , تیغه های کمکی کنتاکتور ها , تغذیه ی صحیح کنتاکتور ها را بررسی نماییم. این ایراد میتواند بسیار ساده و جزیی مانند قطعی سیم و یا خرابی یک قطعه ی مهم در مدار باشد. که با استفاده از مولتی متر و اندازه گیری ها و تست های مختلفی میتوان خرابی یا مشکلات اتصالی آن را متوجه شد. برای مثال اگر در تابلو برقی بلافاصله بعد از استارت فیوز ها عمل میکنند و مدار را قطع میکنند میبایست به سراغ موتور رفته و آن را بررسی نمود. به این صورت که کابل های موتور را از ترمینال خروجی تابلو برق مربوط باز میکنیم و تابلو را بدون وجود موتور در مدار استارت میکنیم . در این هنگام اگر موتور مشکلاتی از قبیل قفل شدن رتور برایش پیش آمده باشد تابلو بدون مشکل در حالت وصل مانده و استارت می شود. برای بررسی سایر المان ها نیز باید همین ترفند را به کار برد. بعضی اوقات نیز برخی افراد غیر متخصص اقدام به تعویض قطعه ای میکنند و در این وضعیت احتملا سیمی را خوب متصل نکرده و باعث میشوند تابلو برق برخی مشکلاتی در آن بوجود آید مانند : دو فاز شدن یا درست متصل نکردن نول های جامپر یا بستن تیغه ی NO به جای تیغه ی NC که در هر کدام مدار یا عمل نکرده یا با عملکردی ضعیف یا خطرناک مواجه میشود. در تابلو برق هایی که PLC در آن ها به کار رفته است میبایست بررسی شود که اگر فرمان اشتباه از PLC صادر میشود با استفاده از برنامه ی مربوط به برند مخصوص PLC میبایست آن را رفع باگ کرد ولی در خیلی از موارد مشکل از برنامه PLC نبوده و میبایست المان ها و تجهیزات تابلو را مورد بررسی قرار داد تا در صورت مشکل آن را برطرف کنیم برای مثال در تابلو های PLC از ترمینال های فیوز دار استفاده میشود که امکان سوختن این فیوز ها نیز هست. که این امر نیز برای جلوگیری از بروز حادثه در دستگاه باید از کسانی که در امر تابلو برق و شناخت مدار های آن ها دارای مهارت و تجربه هستند, استفاده نمود. منبع :https://noabargh.ir |