تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
رایانش ابری - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گروه رشته های مدیریت (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- انجمن: مدیریت فناوری اطلاعات (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=89)
+---- موضوع: رایانش ابری (/showthread.php?tid=42183)



رایانش ابری - alializadeh - 24-06-2020

در سالهای اخیر رایانش ابری در حال تبدیل شدن به یک فناوری مهم در حوزهی فناوری اطلاعات است. متخصصان این حوزه بر این باورند که رایانش ابری
(Cloud Computing) ، فرآیندها را در حوزهی فنآوری اطلاعات دگرگون خواهد کرد . مینامند. رایانش ابری یک روش نوین پردازش » رایانش ابری « در یک تعریف عمومی، دیتاسنترهای سختافزاری و نرمافزارهای تأمینکنندهی سرویس پردازشی را
است که در آن منابع قابل گسترش و اغلب مجازی شده، به صورت یک سرویس پردازشی و از طریق شبکههای ارتباطی مانند شبکههای محلی و اینترنت عرضه
میشود. محوریت این مدل، سرویسدهی به کاربر بر اساس تقاضا است، بدون آن که کاربر نیازی به تجهیزات خاصی برای پردازش داشته یا از محل انجام این پردازش
آگاه باشد. این سرویس را میتوان به شبکه برقرسانی تشبیه کرد که مشترک بدون نیاز به داشتن اطلاع از نحوهی تولید برق و مکان دقیق تولید آن، تنها با اتصال از
طریق یک درگاه، انرژی لازم برای استفاده از وسایل الکتریکی خود را تامین میکند . هدف اصلی فناوری رایانش ابری میسر ساختن دسترسی به حجم عظیمی از منابع محاسباتی به صورت مجازیسازی شده است. این کار با استفاده از تجمیع منابع و
ایجاد یک سیستم یکپارچه انجام میشود. در این مدل از سرویسهای محاسباتی، پرداخت هزینه توسط مشتری نیز بر اساس مقدار و مدت استفاده از منابع انجام
میشود . تاریخچه سرویسهای ابری
منطق رایانش ابری (Cloud Computing) ، اشتراک زمانی است؛ به این معنی که منابع مختلف رایانه میان چند کاربر با بهره گرفتن از شگردهای چندبرنامهای
و چندوظیفهای به اشتراک گذاشته میشود. این راهکار اولین بار در دهه ۰۵۹۱ مورد استفاده قرار گرفت؛ زمانیکه به دلیل قیمت بالا و اندازه بزرگ رایانههای مرکزی،
امکان تهیه رایانه برای هر کاربر وجود نداشت، در نتیجه با این روش، چند کاربر به یک رایانه مرکزی دسترسی داشتند و به طور مشترک از خدمات آن استفاده
میکردند. بنابراین میتوان سرویسهای ابری را تکامل تدریجی راهکارهای بهاشتراکگذاری رایانهها در دهه ۰۵۹۱ دانست . در دهه ۰۵۹۱ میلادی، ایدهی ماشینهای مجازی مطرح شد که امکان استفاده از چند محیط محاسباتی متفاوت روی یک محیط فیزیکی واحد را امکانپذیر میساخت،
این ایده، اشتراک زمانی را که در دهه ۰۵۹۱ مطرح شده بود، به سطح جدیدی ارتقا داد. در دهه ۰۵۵۱ میلادی، شرکتهای مخابراتی امکان دسترسی به ارتباطات
مجازیسازی شده را امکانپذیر ساختند. به این وسیله به جای ایجاد ساختارهای فیزیکی مستقل برای هر کاربر، امکان بهاشتراکگذاری زیرساختهای فیزیکی برای
طیف وسیعی از کاربران فراهم شد . در سال ۲۱۱۲ شرکت آمازون وب سرویس خود را ایجاد کرد که نقش مهمی در گسترش پردازش ابری ایفا کرد. این شرکت از سال ۲۱۱۲ امکان دسترسی به سامانه
خود از طریق وب سرویسهای آمازون را بر پایه پردازش همگانی فراهم کرد. شرکت گوگل هم با ارائه سرویس ابری گوگل داکس ] ۰[ در همان سال، خدمات ابری را
به سطح عموم جامعه آورد و پس از آن شرکتهای مختلف خدمات متنوعی را بر بستر رایانش ابری فراهم کردند . مدلهای بهکارگیری رایانش ابری
 ابرهای عمومی : در این روش، مالکیت زیرساخت و منابع محاسباتی در اختیار یک شرکت است و از طریق شبکهی عمومی، خدمات خود را ارائه میکند.
در این نوع ابر، برنامههای مشتریان مختلف در سرورها و سیستمهای ذخیرهساز و شبکه ابری باهم قرار دارند .  ابر خصوصی : در مقابل تعریف ابرهای عمومی، ابرهای خصوصی قرار دارند که زیرساخت آن در داخل یک واحد تجاری یا سازمان قرار دارد و در دسترس
عموم نیست. به بیان دیگر، ابر خصوصی به معنی طراحی یک زیرساخت محاسباتی با اضافه کردن مجازیسازی و واسطهای مشابه ابر است. این ساختار به
کاربران اجازه میدهد تا با دیتاسنترهای محلی خود تعامل داشته باشند. در واقع ابر خصوصی، مراکز داده مجازی شده داخل FireWall شرکت هستند.
در این مدل اغلب مصرفکننده و فراهمکننده ابر یکی هستند؛ البته ممکن است این فضا در مرکز داده شرکت دیگری باشد که به آن ابرخصوصی برون
سازمانی میگویند .  ابر ترکیبی : به روشی که در آن چند ابر ارتباط دارند )انجمنی، خصوصی یا عمومی( ابر ترکیبی گفته میشود. به عنوان مثال ممکن است سازمانی برای
نیازهای اصلی خود مانند سرور اصلی وبسایت از ابر خصوصی استفاده کند ولی برای برخی کاربردها مانند کار با فایلهای چندرسانهای با ترافیک بالا از ابر
عمومی استفاده کند. یک ابر مرکب، متشکل از چندین فراهمکننده ابر است. این ارائهدهندگان به صورت مؤسسات مجزا هستند ولی به واسطهی فناوری
استاندارد که امکان جابجایی و انتقال داده و برنامه را فراهم میکند، اتصالات محدودی دارند .
مدلهای ارائه خدمات در رایانش ابری
خدمات رایانش ابری را میتوان در سه گروه عمده تقسیمبندی کرد :  زیر ساخت به عنوان خدمت یا به اختصار [ ۲ ] IaaS : پایهایترین خدمات زیرساخت مانند تهیهی سرور، پردازنده، فضای ذخیرهسازی و دیگر منابع بر حسب نیاز در این مدل ارائه میشود. در حال حاضر غالب خدماتی که
تحت فناوری رایانش ابری در داخل کشور ارائه میشود از این نوع است .  بستر به عنوان خدمت یا به اختصار [ ۳ ] PaaS : این خدمات شامل نرمافزار و سرویسهایی است که به کاربران اجازه میدهد با استفاده از ابزارهای عرضه شده توسط ارائهدهنده، برنامههای کاربردی و نرمافزار ایجاد
کنند. این خدمات میتواند شامل ویژگیهای از پیش پیکربندی شدهای باشد که مشترکین میتوانند به عضویت آن در بیایند و از آنها استفاده کنند .  نرمافزار به عنوان خدمت یا به اختصار [ ۴ ] SaaS : خدمات این گروه تنوع زیادی دارند؛ چرا که بیشتر خدمات ارائه شده از یک برنامه کاربردی میتواند تحت عنوان خدمات نرمافزاری در اختیار کاربر قرار گیرد. در این
روش کاربر با یک حساب کاربری و بر بستر اینترنت میتواند از نرمافزار استفاده کند. همچنین بهروزرسانی و نگهداری این نرمافزارها به عهده ارائه دهنده خدمت است . در سالهای اخیر استقبال از این فناوری در بازار نرمافزارهای سازمانی افزایش یافته و عرضهکنندگان، علاوه بر روشهای معمول، راهکارهای خود را بر بستر این فناوری
نیز فراهم کردهاند. در مقاله بعد به دلایل این استقبال و مزایای این فناوری در بازار نرمافزارهای سازمانی خواهیم پرداخت . همکاران سیستم همسو با فناوریهای روز دنیا، راهکارهای نرمافزاری خود را با فناوری رایانش ابری عرضه کرده است . ERP راهکاران « ابری همکاران سیستم با نام
روی سرورهای شرکت همکاران سیستم نصب میشود و شما بینیاز از خرید سرور و سختافزار، از طریق اینترنت و در بستری امن، به این سرورها وصل میشوید » ابری .
ویژگیهای کلیدی
از دیدگاه سختافزاری رایانش ابری در مقایسه با فناوریهای مشابه قبلی سه جنبه جدید دارد:
ایجاد تصور و توهم دسترسی به منابع نامحدود فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و در نتیجه، از بین بردن نیاز کاربر به برنامهریزی تدارک منابع فناوری
اطلاعات برای مصارف آینده
از بین بردن نیاز به سرمایهگذاری پیشاپیش برای منابع فناوری اطلاعات. شرکتهای تجاری میتوانند در اندازه کوچکتر کارشان را آغاز کنند و بر اساس
نیاز در زمان دلخواه منابع سختافزاری مورد نیاز خود را افزایش یا کاهش دهند .
امکان پرداخت برای استفاده از منابع فناوری اطلاعات در واحدهای زمانی کوتاه مدت مورد نیاز آن منبع. )مثال: برای پردازشگر در واحد ساعت؛ یا برای
رسانههای ذخیرهسازی در واحد روز(
مزایای اصلی رایانش ابری عبارتند از :
چابکی:]واژهنامه ۳۲ [ کاربر میتواند در زمان نیاز میزان منابع مورد استفاده را کاهش یا افزایش دهد .[ ۳۹ ]
مستقل از مکان:]واژهنامه ۳۳ [ کاربر میتواند در مکانی که قرار دارد فارق از محدودیتهای جغرافیای از خدمات مبتنی بر این سرویس بهرمند گردد .[ ۳۲ ]
هزینه: ادعا میشود که این فناوری هزینهها را به میزان زیادی کاهش میدهد و هزینه سرمایهای را به هزینه عملیاتی تبدیل میکند.] ۳۹ [ این به ظاهر
موانع ورود به بازار را کاهش میدهد، زیرا رایانش ابر، مشتریان را از مخارج سختافزار، نرمافزار و خدمات و همچنین از درگیری با نصب و نگهداری
نرمافزارهای کاربردی به شکل محلی میرهاند. همچنین هزینه توسعه نرمافزاری را کاهش داده و فرایند را مقیاس پذیرتر مینماید [ ۳۳ ]
عدم وابستگی به دستگاه و مکان: کاربران میتوانند در هر مکانی و با هر دستگاهی ( مثل PC یا تلفن همراه ) به وسیله یک مرورگر وب از راه اینترنت
به سامانهها دسترسی داشته باشند .
چند مستأجری:]واژهنامه ۳۴ [ این ویژگی امکان به اشتراکگذاری منابع و هزینهها بین گروهی از کاربران را به وجود میآورد و بدین وسیله موارد زیر را
امکانپذیر میسازد :
متمرکز سازی زیر ساختها در مکانهایی با هزینه کمتر )مثل مکانهایی با هزینه برق یا قیمت زمین کمتر(
افزایش بکارگیری و کارایی برای سامانههایی که در اغلب مواقع بیش از ۰۱ تا ۲۱ درصد بکارگیری نمیشوند
قابلیت اطمینان:]واژهنامه ۳۹ [ در صورتی که از سایتهای چندگانه استفاده شود قابلیت اطمینان افزایش مییابد .
سنجش پذیری: کاربران میتوانند در زمان تقاضا و به صورت دینامیک منابع را تدارک ببینند و نیازی به تدارک پیشین برای زمانهای حداکثر بار مصرف
منابع]واژهنامه ۳۲ [ نیست. منابع در رایانش ابری باید قابل اندازهگیری باشند و لازم است که میزان مصرف منابع برای هر کاربر و هر منبع بر اساس
واحدهای ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه اندازه گرفت .
امنیت: به دلیل تمرکز دادهها و منابع امنیتی بیشتر و پیچیدهتر امنیت افزایش مییابد،] ۴۰ [ اما نگرانیها به دلیل از دست دادن کنترل روی دادههای
حساس همچنان پابرجاست.] ۴۲ [ امنیت در رایانش ابری اغلب بیشتر یا برابر با سیستمهای سنتی میباشد، زیرا ارائه دهندگان رایانش ابری به منابع
اختصاصی امنیتی دسترسی دارند که بیشتر مشتریان از عهده خرید این منابع بر نمیآیند
نگهداری: به دلیل عدم نیاز به نصب برنامههای کاربردی برای هر کاربر نگهداری آسانتر و با هزینه کمتر انجام میشود. شرکتهایی که سکوهای خودشان
را پیادهسازی و اجرا میکنند، باید زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری خودشان را خریداری و نگهداری نمایند و کارمندانی را برای مراقبت از سیستم
استخدام کنند، همه اینها میتواند پر هزینه و زمان بر باشد. درحالیکه رایانش ابر نیاز به انجام این کارها را از میان میبرد.] ۳۳ [ هر دستگاه ساده که
توانایی اتصال و برقراری ارتباط با سرور را داشته باشد، برای استفاده از خدمات رایانش ابر کافی است و میتواند نتایج را با دیگران به تشریک مساعی
بگذارد.