تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
تجارت الکترونیک چیست - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گروه رشته های مدیریت (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- انجمن: مدیریت فناوری اطلاعات (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=89)
+---- موضوع: تجارت الکترونیک چیست (/showthread.php?tid=42182)



تجارت الکترونیک چیست - alializadeh - 24-06-2020

سرتان بسیار شلوغ است و وقت کافی براي رفتن به بازار و خرید اجناس مورد نیاز خود ندارید، یا به دلیل آلودگیهاي هوا و ترافیک شهر ترجیح میدهید
قید خرید را بزنید! شاید هم از بس خیابانها را پیموده اید و کالاي مورد نیاز خود را پیدا نکردهاید خسته شدهاید. در چنین شرایطی واقعا عالی است که
پدیدهاي که به سرعت « تجارت الکترونیک » ! با چند کلیک بتوانید تمام خریدهاي خود را در چند دقیقه انجام دهید و حتی ناهارتان را هم سفارش دهید
درحال فراگیر شدن است، توانسته این امکان را در اختیارمان بگذارد. در این مقاله میخواهیم تجارت الکترونیک را بهتر بشناسیم و با مزایا و معایبش
آشنا شویم. شاید روزي خواستید براي یکبار هم که شده از فروشگاههاي اینترنتی خرید کنید!

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاري، از طریق ابزارهاي الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.
(VANs) بر روي شبکههاي ارزش افزوده (EDI) تجارت الکترونیک، براي نخستین بار در دههي 1960 و از طریق یک مبادلهي الکترونیکی دادهها
معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دههي 1990 و اوایل دههي 2000 ، رشد کرد. براي نمونه، وبسایت
که EBay به عنوان کسبوکار حملونقل کتاب شروع کرد. یا وبسایت (Jeff Bezos) آمازون، کار خود را در سال 1995 و در گاراژ جف بزوس
امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرفکنندگان را فراهم میکند، در سال 1995 مزایدههاي آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال 1997 و با استقبال
شهرت و محبوبیت بسیار زیادي یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاري بر این باورند که به زودي ، Beanie Babies شدید از عروسکهاي
تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاري مبدل میشود.
تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژي دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگري که بر مصرفکننده استوار است، در طول سالها تکامل یافته است. با محبوبتر
، (Pinterest) شدن دستگاههاي تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است. با ظهور سایتهایی مانند فیسبوك و پینترست
از سال 2014 ، در فروشهاي انجام شده ،Paymill شبکههاي اجتماعی به محرك مهمی براي تجارت الکترونیک مبدل شدهاند. براي نمونه، بر اساس
که به دلیل تبلیغات موجود بر روي شبکههاي اجتماعی بوده است، در 85 درصد موارد خریداران با ،Shopify بر روي پلتفرمِ تجارت الکترونیکِ
استفاده از تبلیغات موجود بر روي فیسبوك به این پلتفرم هدایت شدهاند.
بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را براي کسبوکارها فراهم میکند تا ارتباط خود با مشتري را بهبود دهند و بازار خود را در دنیاي آنلاین گسترش
تا سال 2013 ، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به 1,2 تریلیون ( 1000 میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی ،Statista دهند. بر اساس
تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به 38 میلیارد دلار رسید. بیش از 40 درصد از کاربران اینترنت (در مجموع 1 میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین
خریداري کردهاند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهاي در
حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.
دستهبنديهاي تجارت الکترونیک
C2C. وC2B ،B2C ،: B2B در تجارت الکترونیک نیز مانند تجارت سنتی، چهار دستهبندي وجود دارد که عبارتند از
تجارت به تجارت – (شامل شرکتهایی است که با یکدیگر تجارت انجام میدهند. براي مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به B2B ( •
توزیعکنندگان میفروشند و عمدهفروشانی که محصولاتی را به خردهفروشان میفروشند .
تجارت به مصرفکننده – (شامل تجارتهایی است که از طریق فروشگاههاي اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، B2C ( •
دارند. براي نمونه میتوان به فروشگاه « تجارت الکترونیک » کالاهایی را به عموم مردم میفروشند. این همان تصوري است که بیشتر مردم از
اینترنتی آمازون اشاره کرد .
مصرفکنندگان پروژهاي با بودجهاي مشخصشده را به صورت آنلاین ، C2B مصرفکننده به تجارت – (در تجارت الکترونیک C2B ( •
ارسال میکنند و شرکتها براي انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت میدهند. سپس مصرفکننده پیشنهادهاي قیمت را بررسی میکند و شرکت
نمونهاي از این نوع تجارت الکترونیک است Elance مورد نظر خود را انتخاب میکند. وبسایت .
مصرفکننده به مصرفکننده – (این نوع تجارت، در تبلیغات دستهبنديشدهي آنلاین، انجمنها یا بازارهایی انجام میشود که در C2C ( •
نمونههایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند Etsy وeBay ،. Craigslist آن افراد میتوانند با یکدیگر، کالا خرید و فروش کنند .
مزایاي تجارت الکترونیک
1 .مزایاي تجارت الکترونیک براي مشتریان
• راحتی
هر محصولی را که بخواهید، به معناي واقعی کلمه، تنها با یک اشاره بر روي اینترنت قابل مشاهده است. فقط کافی است نام محصول مورد نظرتان را در
موتور جستجوي مورد علاقهتان تایپ کنید تا تمام گزینهها به شکلی سازماندهی شده و مرتب، تنها پس از چند ثانیه ظاهر شوند.
• صرفهجویی در زمان
با تجارت الکترونیک دیگر نیازي نیست که ساعتها رانندگی کنید و به امید پیدا کردن چیزي که میخواهید، مغازهها را نگاه کنید و جستجو کنید.
فروشگاههاي آنلاین، خط کامل محصولات خود را به شما ارائه میدهند و به جاي استفاده از مغازه براي ارائهي محصولاتشان، از انبارهاي کالا استفاده
میکنند. محصولات را به راحتی پیدا میکنید و ظرف چند روز به درب منزلتان میرسند.
• وجود طیف وسیعی از گزینههاي مختلف
در تجارت الکترونیک، مشتري میتواند بدون نیاز به رفتن از این مغازه به مغازهي دیگر، به راحتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و متوجه شود که
کدام فروشنده، بهترین قیمت را ارائه میدهد و گزینههاي بیشتري براي انتخاب دارد. در دنیاي واقعی هر فروشگاه فضاي محدودي دارد، ولی همان
فروشگاه میتواند بر روي اینترنت، کل موجودي انبار را ارائه بدهد.
• راحتی در مقایسه
در تجارت الکترونیک، مقایسههاي دو به دو به راحتی قابل انجام هستند. وقتی کالاها به صورت آنلاین عرضه میشوند، تمام مشخصات و ویژگیهاي آنها
بیان میشود و فروشگاههاي اینترنتی از شما میخواهند تا کالاهاي آنها را با سایر کالاها مقایسه کنید تا متوجه شوید که آنها بهترین گزینهها را ارائه
میدهند و دوباره براي خرید به آن فروشگاه بازگردید.
• راحتی در یافتن بررسیها و نظرات
شرکتها به دلیل بالا بودن رقابت، از شما میخواهند تا به نظرات و بررسیهاي سایر مصرفکنندگان نگاهی بیندازید. بررسیهاي مثبت و منفی در هر
وبسایتی وجود دارد و علاوه بر آنکه میتوانید نقدها و نظرات مثبت مربوط به هر کالا را مشاهده کنید، از دلایل کسانی که آن محصول را دوست
نداشتهاند نیز آگاه میشوید.
• کوپنها و تخفیفها
براي هر تجارت آنلاینی که به دنبال شماست، تعداد زیادي کوپن و تخفیف وجود دارد و این مسئله به طور کلی براي مشتريها بسیار عالی است. با وجود
سایتهایی که مانند فروشگاههاي بزرگ عمل میکنند، میتوانید اقلامی را پیدا کنید که شامل تخفیفی تا 80 درصد شدهاند! نهایت استفاده را از این
رقابت ببرید و بهترین قیمتِ موجود را پیدا کنید .
2 .مزایاي تجارت الکترونیک براي کسبوکارها
• افزایش پایگاه مشتریان
پایگاه مشتریان از دغدغههاي اصلی تمام کسبوکارهاي آنلاین و غیرآنلاین است. نیازي نیست که کسبوکارهاي آنلاین، نگران برخوردار بودن از بهترین
ویژگیها در شهر خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آنها دسترسی دارند و میتوانند در هر زمانی براي خرید به آنها بازگردند.
• افزایش فروش
کسبوکارهاي آنلاین، نیازي به اداره کردن یک فروشگاه ندارند و میتوانند فروش آنلاین بیشتري با حاشیهي سود بالاتري داشته باشد. آنها میتوانند
به روشهاي مختلفی پول را از مشتري دریافت کنند تا خرید را براي مشتري سریعتر و راحتتر کنند. این کسبوکارها با در دسترس بودن به صورت
بینالمللی، میتوانند محصولات بیشتري را به فروش برسانند.
• دسترسی 24 ساعته در 365 روز سال
اگر هوا برفی باشد و جادهها بسته باشند یا هوا آنقدر گرم و مرطوب باشد که حتی نتوانیم از خانه بیرون برویم، یا روز تعطیلی باشد و تمام مغازهها در
شهر بسته باشند، بازهم تجارت آنلاین شما 24 ساعته و در تمام 365 روز سال، براي مشتريها باز است. درها هرگز بسته نمیشوند و سود کسبشده
همچنان افزایش مییابد.
• گسترش حوزهي تجارت
ترجمه یکی از ابزارهاي عالی موجود در اینترنت است! بنابراین کسبوکار آنلاین مجبور نیست براي هر زبان، یک سایت ایجاد کند. با بازاریابی درست،
مشتريها در سراسر جهان میتوانند وبسایت، محصولات و اطلاعات آن کسبوکار را بدون نیاز به ترك کردن خانه، پیدا کنند.
• ساده شدن پرداختهاي دورهاي
با کمی تحقیق، هر تجارتی میتواند براي خود پرداختهاي دورهاي را ایجاد نماید. ارائهدهندهاي را بیابید که با نیازهاي شما بیشترین همخوانی را دارد
تا صدور صورتحساب به شیوهاي منسجم انجام شود و پرداختها نیز به همین روش و به صورتی منسجم دریافت شوند.
• تراکنشهاي فوري
در تجارت الکترونیک، دیگر نیازي به انتظار براي نقد شدن چک یا انتظاري 30 روزه براي انواع دیگر پرداختها نیست. تراکنشها بلافاصله انجام میشوند
یا حداکثر به 2 یا 3 روز زمان نیاز دارید تا پول، از طریق سیستم بانکی وارد حسابتان شود
معایب تجارت الکترونیک
1 .معایب تجارت الکترونیک براي مشتریان
• حریم خصوصی و امنیت
پیش از انجام تراکنشها به صورت آنلاین، ابتدا گواهیهاي امنیتی (نظیر نماد اعتماد الکترونیکی و …) آن وبسایت را بررسی کنید. درست است که
خرید آنلاین ساده و راحت است، ولی هیچکس دوست ندارد اطلاعات شخصیاش به سرقت برود. بسیاري از سایتها قابل اطمینان هستند، ولی باز هم
همیشه باید تحقیق کنید و سایتهایی را که از امنیت کافی برخوردار نیستند، شناسایی کنید.
• کیفیت
با وجود اینکه در تجارت الکترونیک، همه چیز به راحتی در دسترس قرار گرفته است، مشتري فقط پس از تحویل گرفتن محصولات میتواند آنها را
واقعا ببنید و لمس کند. بنابراین حتما باید پیش از خرید، روش بازگرداندن کالا در صورت عدم رضایت از آن را بررسی نمایید. همیشه پیش از خرید
مطمئن شوید که گزینهاي براي بازگرداندن کالا وجود دارد.
• هزینههاي پنهان
مشتري در زمانِ خرید، از قیمت کالا، هزینهي حملونقل، بارگیري و مالیات آگاه میشود. ولی باید مراقب باشید، زیرا ممکن است هزینههاي پنهانی
وجود داشته باشد که بر روي صورتحساب خرید شما ذکر نشدهاند، ولی بر روي فرم پرداخت ظاهر میشوند. ممکن است هزینههاي اضافهاي براي
وجود داشته باشد (به ویژه در مورد خریدهاي بینالمللی). (handling fee) جابجایی و بارگیري در محل فروشندهي کالا
• تاخیر در دریافت کالا
اگرچه در بیشتر موارد، تحویل محصولات، سریعتر از زمان مورد انتظار انجام میشود، باید آمادگی تاخیر در دریافت کالا را نیز داشته باشید.
براي مثال، طوفان برف در یک نقطه میتواند کل سیستم حملونقل در منطقه را مختل کند. این احتمال نیز وجود دارد که محصول شما گُم شود یا به
آدرسی اشتباه تحویل داده شود.
• نیاز به اینترنت
استفاده از اینترنت، رایگان نیست و اگر شما از وايفاي رایگان استفاده میکنید، این احتمال وجود دارد که اطلاعات شما بر روي وبسایتی ناامن به
سرقت برود. اگر نمیخواهید از اینترنت رایگان استفاده کنید یا نمیتوانید در منزلتان اینترنت یا رایانه داشته باشید، بهتر است خریدهايتان را حضوري
انجام دهید.
• نبود تعامل شخصی
با وجود اینکه قوانین و مقررات هر کسبوکار در تجارت الکترونیک، براي مطالعهي شما در دسترس قرار گرفته است، مطالب بسیار زیادي وجود دارد که
باید مطالعه کنید و ممکن است مسائل قانونی براي شما گیجکننده باشد. در مورد سفارشهاي بزرگ یا مهم نیز کسی وجود ندارد که بتوانید در مورد
پرسشها یا نگرانیهاي خود، رو در رو با او صحبت کنید .
2 .معایب تجارت الکترونیک براي کسبوکارها
• مسائل امنیتی
با وجود اینکه کسبوکارها اقدامات فراوانی انجام میدهند تا امنیت خود و مشتریانشان را حفظ کنند، افرادي وجود دارند که میتوانند از هر دیوار
آتشینی عبور کنند و اطلاعاتی را که میخواهند به دست بیاورند. همهي ما در سالهاي اخیر شاهد این مسئله بودهایم که بزرگترین و مشهورترین
کسبوکارها نیز ممکن است هک شوند.
• مسائل پرداختی و مالی
بسیاري از موسسات مالی، در زمان مناقشه در مورد پرداخت صورتحساب، طرفِ مشتري را میگیرند، زیرا میخواهند مشتري خود را حفظ کنند. این
مسئله زمانی که کالاها قبلا به مشتري تحویل داده شدهاند، ولی مبلغ پرداختشده به حساب مشتري برگشته است، موجب تحمیل شدن خسارت به
کسبوکار تجارت الکترونیک میشود.
• نیاز به تخصیص هزینهي بیشتر براي زیرساختهاي تجارت الکترونیک
براي اطمینان از اینکه کسبوکار آنلاین شما به درستی اداره میشود، باید هزینه کنید. شما به عنوان مالک آن کسبوکار، باید مطمئن شوید که معاملات
به شکل درستی انجام میشوند و محصولات به بهترین شیوه به نمایش گذاشته میشوند. براي اطمینان از این مسئله، باید فردي حرفهاي را استخدام
کنید تا کاستیهاي موجود را برطرف کند.
• ارجاع کالا و خدمات پس از فروش
زیرساختهاي کسبوکار آنلاین، باید کامل و بیعیب باشند. این نیز هزینههاي دیگري را براي کسبوکار ایجاد میکند، زیرا مشتریانی هستند که پس
از تحویل گرفتن کالا، از کیفیت آن راضی نبوده و کالا را ارجاع میدهند. به ویژه مصرفکنندگانی هم وجود دارند که چیزي بیش از بازپرداخت مبلغ
خود را میخواهند.
• وجود خدمات اینترنتی کافی
امروزه ظاهرا همهي مردم، همیشه میتوانند از اینترنت استفاده کنند، ولی باید بدانید که هنوز هم مناطقی وجود دارد که پهناي باند شبکه در آنها
میتواند مشکلساز شود .پیش از راهاندازي کسبوکار تجارت الکترونیک خود، مطمئن شوید که منطقهي شما از پهناي باند مخابراتیاي که براي ادارهي
موثر کسبوکارتان ضروري است، برخوردار است.
• نگهداري مستمر
وقتی کسبوکاري، فعالیت خود را به صورت تجارت الکترونیک شروع کرده است، باید براي سازگار ماندن، آمادهي تغییر باشد. با رشد تکنولوژي،
سیستمهاي مورد استفاده در کسبوکار شما نیز باید به روز نگه داشته شوند یا در صورت نیاز، جایگزین شوند. یا ممکن است براي ادامهي کار پایگاههاي
داده و نرمافزارها، مخارج کلیاي وجود داشته باشد.