تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
نيروگاه های آبی:(بخش سوم ژنراتور) - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=169)
+--- موضوع: نيروگاه های آبی:(بخش سوم ژنراتور) (/showthread.php?tid=41297)



نيروگاه های آبی:(بخش سوم ژنراتور) - Murtaza - 17-05-2020

ژنراتور:
ژنراتــــــور مهمترين بخــــش نيــــروگاه آبي اســـت كه انـــــرژي مكـــــانيكي دورانـــي را تبديـــــل به انرژي الكــــتريكي مــيكند و از دو بخــــش اصلــــي روتــور و استاتور تشكيل شده است.
ژنراتورهای سنکرون:
ماشین هایی هستند که انرژی مکانیکی را از محرک اصلی به یک توان الکتریکی در ولتاژ و فرکانس خاصی تبدیل می نماید.کلمه سنکرون به این حقیقت اشاره دارد که فرکانس الکتریک این ماشین با سرعت گردش مکانیکی شفت قفل شده است ، ژنراتورسنکرون برای تولید بخش اعظم توان الکتریکی در سرتاسر جهان به کار می رود.
دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکرد ژنراتورها وجود دارد. اولین اصل فیزیکی اصل القائی الکترومغناطیسی است. اگر یک هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند یا اگر طول یا حلقه ی القائی ساکنی جهت تغییر استفاده شود. یک جریان ایجاد میشود یا القاء می شود. اگر یک جریان از میان یک کنتاکتور که در میدان مغناطیسی قرار گرفته ، عبور کند میدان ، نیروی مکانیکی بر آن وارد می کند.
ژنراتور ها از دو قسمت تشکیل شده اند: قسمت متحرک را رتور و قسمت ساکن آن را استاتور می گویند . رتور ها نیز از نظر ساختمان دو دسته اند: ماشین های قطب صاف و ماشین های قطب برجسته.
 
 ژنراتورها بسته به آنکه نوع وسیله گرداننده رتور آنها چه نوع توربینی باشد به صورت زیر تقسیم می شوند:
توربو ژنراتورها: در این وسیله گرداننده رتور ، توربین بخار است و چون توربین بخار جزء ماشین های تند گرد است بنابراین توربوژنراتور دارای قطب های صاف بوده و این ماشین توانائی ایجاد دورهای بسیاربالا را در قدرت های زیاد دارد امروزه اغلب توربوژنراتورها را دو قطبی می سازند چون با افزایش سرعت گردش کار توربین های بخار با صرفه تر وارزان ترتمام می شود.
هیدرو ژنراتور ها : در آن وسیله گرداننده رتور توربین آبی است و چون توربین آبی دارای دور کم است بنابراین هیدروژنراتور دارای قطب برجسته بوده و دارای سرعت کم می باشد.
دیزل ژنراتور ها : در قدرت های کوچک و اضطراری وسیله گرداننده رتور دیزل است که در این مورد هم قطب های رتور آن برجسته می باشد.
ساختمان و اساس کار ژنراتور سنکرون:
در یک ژنراتور سنکرون یک جریان DC به سیم پیچ رتور اعمال می گردد تا یک میدان مغناطیسی رتور تولید شود. سپس رتور مربوط به ژنراتور به وسیله محرک اصلی چرخانده میشود ، تا یک میدان مغناطیسی دوار در ماشین بوجود آید.این میدان مغناطیسی ، یک ولتاژ سه فاز را در سیم پیچ های استاتور ژنراتور القاء می نماید.
 
در یک ماشین دو عبارت در توصیف سیم پیچ ها بسیار مورد استفاده است یکی سیم پیچ های میدان و دیگری سیم پیچ های آرمیچر. بطور کلی عبارت سیم پیچ های میدان به سیم پیچ هایی گفته می شود که میدان مغناطیسی اصلی را در ماشین تولید می نماید و عبارت سیم پیچ های آرمیچر به سیم پیچ هایی اتلاق می شود که ولتاژ اصلی در آن القاء می شود . برای ماشین های سنکرون ، سیم پیچ های میدان در رتور است.
رتور ژنراتور سنکرون در اصل یک آهنربای الکتریکی بزرگ است . قطب های مغناطیسی در رتور می تواند از نوع برجسته یا غیر برجسته باشد . کلمه برجسته به معنی قلمبیده است و قطب برجسته ، یک قطب مغناطیسی خارج شده از سطح رتور می باشد. ازطرف دیگر ، یک قطب برجسته یک قطب مغناطیسی هم سطح با سطح رتور است . یک رتور غیر برجسته یا صاف معمولا” برای موارد ۲ یا ۴ قطبی بکار می روند . در حالی که رتورهای برجسته برای ۴ قطب یا بیشتر مورد استفاده هستند. چون در رتور میدان مغناطیسی متغیر است برای کاهش تلفات ، آن را از لایه های نازک می سازند. به مدار میدان در رتور باید جریان ثابتی اعمال شود ، چون رتور می چرخد ، نیاز به آرایش خاصی برای رساندن توان DC به سیم پیچ های میدانش دارد برای انجام این کار ۲ روش موجود است:
تهیه توان DC از یک منبع بیرونی به رتور با رینگ های لغزان و جاروبک .
فراهم نمودن توان DC از یک منبع توان DC که مستقیما” روی شفت ژنراتورهای سنکرون نصب می شود.
 
اجزای ژنراتور:
ژنراتورهاي نوع سنكرون عمودي شامل بخشهاي زير ميباشند:
قاب استاتور(Stator Frame)
هسته استاتور( Stator Core)
سيمپيچ استاتور(Stator Winding)
روتور(Rotor)
حلقه مورق روتور(Rotor Rim)
قطبها(Poles)
ياتاقانهاي كفگرد(Thrust Bearing)
ياتاقانهاي هادي(Guide Bearing)
سيستم روانكاري هيدوراستاتيك(Hydrostatic lubrication system)
سيستم خنككننده      Cooling system
واحد ترمز و بالابري (Braking and jacking unit)
استاتور فريم يا قاب استاتور(Stator Frame)
 
 قاب استاتـــــور از اجـــــزاء فـولادي نورد شده ســــاخته شـده است كه هســـته، سـيمپيچ و اجـــزاء جــــانبي اســـتاتور نظـــيركولرهــاي هوايي-آبي را روي خـــــود جـــاي ميدهد. قاب اســـتاتور با ســـاختار خـــاص خود كل وزن روتــور را از طــريق براكــت تراست تحمل مينمـــايد. عـــلاوه بر نيــروهاي ناشي از گشــتار و وزن خود استاتـــور، قاب استاتـــور وزن كليه اجراء گردان (ژنراتــور و توربيــــن)، وزن براكـــت تراست و بارهـاي ناشـــي از فشــــار هيدروليـــكي را از طريق سل پليت ها  يا حلقههـــاي نگهدارنده به فونداسيــــون منتقل مينمـــايد. دريچههـــاي خـــروج هـــوا نيز در قـــاب استاتـور تعبيه شده است.در شكل زير مي توانيد نماي استاتور ژنراتور را مشاهده نماييد.
هسته استاتور (Stator Core)
هستة استاتور مسيري با رلوكتانس مغناطيسي پايين جهت عبور شار مغناطيسي فراهم مي سازد. قطر داخلي استاتور بوسيلة گشتاور در حجم( Torque Per Volume) و اثر لختي GD² تعيين مي شود.
هستة استاتور از دو قسمت تشكيل شده است :
)يوغ(Yoke  : قسمتي است كه بين شيار و قطر خارجي قرار مي گيرد.
  Teeth)دندانها( : قسمتهايي از هسته كه بين شيارها قرار مي گيرد.
قسمتهاي انتهايي هسته ، جهت كاهش دماي ناشي از عبور شار مغناطيسي به روش خاصي تهيه مي شوند و معمولا“ در اين قسمتها فاصلة هوايي بيشتر از مركز هسته مي باشد. شيارها در بدنة هستة استاتور پانچ مي شوند و محل قرار گرفتن سيم پيچي استاتور مي باشند. ورقه هاي هسته از سيليكن با تلفات پايين و مقاوم در برابر پيري(Non-Aging)  و با ضخامت 5/0 ميليمتر تهيه مي شوند. اين ورقه ها از هر دو طرف با لايه هاي وارنيش عايق شده اند. هسته بر روي Stator Frame نصب مي شود و در ضمن هنگام ورقه چيني ، ورقه‌هاي لايه‌هاي مختلف بر روي يكديگر همپوشاني دارند. براي محكم كردن ورقه ها ، از تعدادي Pressure Finger كه بر روي Clamping Plate جوش مي شوند و همچنين از تعدادي پيچ با مقطع دم‌چلچله‌اي(DoveTail)  استفاده مي‌شود و ورقه ها به همديگر پرس مي شوند. در ماشينهاي بزرگ از تعدادي Clamping Bolt كه از هسته نيز عايق مي باشند براي استحكام بيشتر استفاده مي كنند.
هسته استاتــور شامل صفحات دينامو كم تلفات است كه ضخامت هر يك 5/0 ميليمتر ميباشد. براي خنك كردن هسته ، تعدادي كانال درون هسته جاسازي شده است كه جنس اين كانالها از تعدادي ميله هاي غيرمغناطيسي كه بر روي ورقه هاي سيليكون با ضخامت 65/0 ميليمتر جوش مي شوند، تشكيل شده است. جريان هوا از درون اين كانالها عبور كرده و هسته را خنك مي كند. شيارهايي در داخلي ورقهها تعبيه شدهاند تا امكان استقرار سيمپيچهاي استاتور فراهم گردد. وقتي كه سيمپيچها در شيارها قرار گرفتند توسط گوههايي عايق به شكل دم چلچله در محل خود ثابت شده و محل شيار پر ميگردد.
هستة استاتور از طريق Stator Frame ، نيروهاي ناشي از وقوع خطا و يا انبساط حرارتي را به فونداسيون منتقل مي كند.
 
سيمپيچ استاتورُStator Winding:
سيم‌پيچ استاتور را با نامهاي سيم‌پيچ آرميچر يا سيم‌پيچ اندويي ( Induced Winding) نيز بيان مي كنند. اين سيم‌پيچ شامل يك مدار الكتريكي است كه ولتاژ و جريان آن ( وقتي كه به شبكه وصل مي شود) ، توسط يك شار مغناطيسي متغير حاصله از "جريان روتور و حركت روتور" ، القا مي شود.
نوع ، جانمايي و ابعاد اين سيم‌پيچي توسط توان نامي ، ولتاژ ، تعداد قطبها(سرعت)، نيازمنديهاي ناشي از حداكثر مجاز گرم شدن سيم‌پيچي، راكتانس، راندمان و هزينه كمتر تعيين مي شود. سيم پيچ استاتور از هاديهاي مستطيلي تشكيل شده كه به منظور اعمال ولتاژ مورد نظر و انجام تستهاي معين ، نسبت به هم عايق شده اند. سيم پيچ استاتور  به صورت ستاره به هم متصل شده و داراي 3 ترمينال فاز و 3 ترمينال زمين مي باشد. سيم پيچ استاتور از دو ماده گرانقيمت عايق و مس ساخته شده است.
 
روتور ريم(Rotor Rim) :
 روتـــور ريم (Rotor Rim) داراي ساختار مورق ميباشــد. طوقه روتور ريم از قطعــــات مجـزاي ورقههاي فولادي تشكيـــل شده كه روي هم چيـــده ميشوند. صفحات فولادي با استحـــكام بالا و داراي همپوشاني، توسط تعـــداد زيـــادي پيچهاي محــوري كه به طور يكنـــواخت روي محيط تعبيه شدهاند بهم بسته ميشوند.
 
قطبهاي روتور و سيم پيچي آن :
ورقههـــاي قطب از جنـــس فولاد با نـورد گرم ميباشــنـد كه از دو طـــرف توســط يك لايه اكسيد، عايق شــده اســـت. اين لايههــا توسط پيچهاي محـــوري به يكديگر محكــم ميشوند. صفحـــات انتهــايي ورقـــههاي قطبهـــا را محكم نگاه داشتـــه و نيروي گريز از مركز ناشي از سيمپيچهـــاي ميـــدان را خنثي مينمايد. سيمپيچهاي ميـــدان شامل نوارهاي تخت مسي ميشود كه به صـــورت يك لايه دور بدنه قطب پيچيـده شده است. سيمپيچهـــا از كفش قطـب، صفحـــه كلمـپ و بدنه قطب عايق شدهاند. بين دورهـــاي سيمپيچـــي نيز لايه عايقي از جنــس رزين مصنوعـــي وجود دارد، سپــس يك رزين مصنوعي به صورت تحت فشـــار و گرم بين لايهها تزريق ميشـــود تا ساختــاري محكم، فشـــرده و پايدار را ايجاد نمــايد. شينههاي تحريك نيز سيمپيچــي روتـــور را به حلقههــــاي لغـــزان  (Slip Ring)متصل مينمايد. اين شينههــا از جنس مـس الكتروليتيك ميباشــند. ارتبـــاط قطبهــا به طوقـــه روتـــور(روتور ريم) توسط شيارهــــاي T شكلـــي ايجاد ميشـــود كه پايه T شـــكل قطبهـــا درون آنها مستقر ميشود.
 
قطبهاي ژنراتورهاي آبي از نوع برجسته مي‌باشند. اين قطبها از اجزاي زير تشكيل شده‌اند:
1-      سيم پيچ ميدان (Field winding)
2-      دمپرها
3-      هسته قطب (Pole core)
قطبها وظيفه ساختن ميدان مغناطيسي چرخان در فاصله هوايي بين استاتور و روتور را بر عهده دارند.
هسته قطب (Pole Core):
هسته قطبها به همراه روتور ريم، مسيري با رلوكتانس پايين براي شار مغناطيسي در روتور ايجاد مي‌كند. ابعاد اصلي هسته قطب، با توجه به ماگزيمم چگالي شار، راكتانس موردنظر، نيروهاي گريز از مركز و همچنين نوع تهويه، تعيين مي‌شود.
هسته قطب از دو قسمت تشكيل شده است:
1-      كفشك قطب(Pole Shoe) : كه شكل فاصله هوايي را تعيين مي‌كند.
2-      بدنه قطب(Pole Body): كه نشيمنگاه سيم‌پيچ تحريك مي‌باشد.
 
فاصلة هوايي (Air Gap )  در ژنراتورهاي آبي:
فاصلة هوايي بين استاتور و روتور در حقيقت وظيفة تبادل انرژي الكترومكانيكي را بر عهده دارد. فاصلة هوايي قسمتي از مدار مغناطيسي محسوب مي شود كه داراي رلوكتانس بالايي بوده و بيشترين مصرف انرژي مغناطيسي را بر عهده دارد.
اندازة فاصلة هوايي با توجه به مقدار نسبت اتصال كوتاه و راكتانس مورد نظر تعيين مي گردد. در ضمن اين فاصلة هوايي به همراه شكل كفشك قطبها ، شكل موج ولتاژ را تحت تاثير قرار مي دهد. معمولا“ اندازه فاصلة هوايي ( در مركز قطب ) تقريبا“ 3% گام قطب(Pole Pitch)  در نظر گرفته مي شود.
 
یاتاقان‌ها:
ياتاقان راهنما (guide bearing) :در بالا و پايين شفت ژنراتور، دو ياتاقان بالايي و پاييني(upper & Lower)  براي جلوگيري از حركت عرضي شفت وجود دارد.
 
ياتاقان كفگرد(thrust bearing)   در بالا ژنراتور، نصب می‌شود و وزن كل قطعات چرخنده(روتور، شفت، توربين و ...) بر روي آن قرار مي‌گيرد.
يكي از ياتاقانهاي راهنما به همراه ياتاقان كفگرد، در يك مجموعه مشترك قرار مي‌گيرند كه به آن Combined Bearing گويند.
 
ياتاقان هادي ژنراتور- گايد بيرينگ (Guide Bearing):
اين ياتاقــــان، كاركــــرد صحيــــح و هممحـور ماشـــين را در تمــــامي سرعتهـــا (از حالت سـكون تا ســـرعت فرار) تضمين مينمــــايد. ياتاقــان هـــادي، مي‌تواند هر نيـــروي شعاعي كوچكي را تحمـــل نمـــايد. اين نيرو ممكـن است ناشي از عدم تعادل و عدم بالانس اجتناب نــــاپذير روتـــور و يا عدم تقــــارن كوچـــك مغنــاطيسي مربوط به خطاهـــاي ساخت و نصب باشـــد.
در ژنراتورهاي آبي عمودي از دو عدد گايد بيرينگ فوقاني و تحتاني استفاده مي‌شود(قابل ذكر است كه خود توربين نيز بصورت مستقل داراي گايد بيرينگ مي‌باشد).يكي از مجموعه گايد بيرينگهاي تحتاني و يا فوقاني به همراه ياتاقانهاي تراست در يك مجموعه مركب قرار مي‌گيرند كه به آن Combined Bearing و يا ياتاقان مركب نيز مي‌گويند.در ياتاقـــان مركب، قطعات ياتاقــان هــادي روي جداره تراست بلوك مـــيلغزندو روانكاري و خنككننــدگي ياتاقــان هـــادي نيز توسط سيسـتم روغـــن ياتاقــان تراست انجام ميشـود. روغــن مورد نيــــاز هـــم از مخــــزن روغـــن موجود و توسط حركت تراست بلوك تـأمين ميشود.
معمولا" در Combined Bearing ، از روش Self Pumping ناشي از حركت تراست بلوك براي به گردش در آوردن روغن استفاده مي‌شود و پمپي وجود ندارد.
قابل ذكر است كه روتور، شفت، توربين و تراست بلوك كه به يكديگر متصل هستند  در حال حركت بوده و ياتاقانهاي گايد و تراست ثابت مي‌باشند.
سيستم روانكاري هيدرواستاتيك(Hydrostatic Lubrication System) : روانكاري هيدرواســـتاتيك به منظـــور جلوگيــــري از فرســــودگي زياد ياتاقــــان در زمان راهانـدازي واحــــد و يا توقــــف آن صورت ميگيـرد. اين سيســــتم همچنيـــن راهانـــدازي ژنراتورهـــايي بـــا ياتاقــان تراست، تحت فشار زياد را تسهيل مينمايد. در اين سيستم روغن تحت فشار زياد بين قطعات ياتاقان كفگرد و تراست بلوك به صورت يك لايه ايجاد ميگردد.

ياتاقان كف
گرد(Thrust Bearing):
اين ياتاقـــان كل وزن اجـــزاء گردان مجمــوعه (ژنراتـــور و تـــوربين) و همچنيــن فشـــار محـــوري توربيـــن را تحـــمل مينمــايد. بخش اصلي ياتاقـــان، بلوك فشــاري(thrust block) ميباشد. فشــار محــــوري از تراست بلوك ‌به قطعات ياتاقـــان منتقل ميشود. اين قطعات روي spring platesها و نهايتــــاً بر روي براكـت فشار (thrust bracket) قرار مــــيگيرند. روغـــن مورد نيــاز روانكــــاري و خنككننـدگي ياتاقانهــــا توسط عمل خود پمپـــاژ (بدون پمپ) سوراخهـــاي شعـاعي تراست بلوك و در حين گردش اين قسمت، جريان مييابد.
سطـــح ياتاقـــان از فلز سفيد(بابيت) با كيفيــــت بالا تشكيل شــده است. صيقلـــي بودن دو ســـطح لغــزان، تضمينكننـــده وجود هميشــــگي يك لايـــه روغــــن بين آنها در ســـرعت حداقل و ســرعت نامـــي ميباشد.اهميت وجود اين لايه روغن در كاركرد دايم و صحيح ژنراتور بسيار موثر است و از بين رفتن آن مي‌تواند باعث صدمه خوردن شديد ياتاقانها و در نهايت از كار افتادن ژنراتور گردد. قطعـــات ياتاقـــان كفگرد بر روي صفحـــات فنـــري بشقـابي شـــكلي مســـتقر ميشـــوند تا توزيـــع يكنواخــت بار محــــوري بــر روي اين قطعــــات تضميـــن گــردد.
 
 
سيستم خنك كننده ژنراتور آبي Generator Cooling System :
  ژنراتورتوسط هوا خنك ميشوند. در ابتدا هوا به طور شعاعي از بيرونزدگي سيمپيچ (Winding Overhang) عبور كرده، سپس از فضاي بين قطبها ميگذرد. جريان هوا توسط مسيرهاي موجود در روتور هدايت ميشود. جريان هوا پس از خنك كردن سيمپيچهاي روتور از فواصل هوايي بين هسته استاتور عبور كرده تا سيمپيچي استاتور را خنك نمايد. مقابل دريچههاي تخليه هوا در قاب استاتور مبدلهاي هوا به آب(رادياتور) قرار گرفته تا مجدداً هواي گرم را خنك نمايند
 
واحد ترمز مكانيكي و بالابري(Bracking and Jacking Unit) :
سيســـتم ترمز مكانيكي به گونــــهاي طراحــي شده تا مجمــــوعه ژنراتـــور و توربيــن را سريعـاً به حالت سكون برساند. عـــلاوه بر ترمز، اين سيستم براي بالا بردن روتـــور هنگام نصــب و يا خارج كردن روتور مورد استفــــاده قرار ميگيرند. سيستم بالابري همچنين براي خارج كردن ياتاقانهاي كفگرد از فشار و جدا كردن شفت توربين از ژنراتور به كار ميرود. براي بكار انداختن ترمزها از هوا فشرده استفاده ميشود كه ترمز نرم و با تنظيم مناسب را امكانپذير ميسازد. فشار لازم براي بالابري به طور قابل توجهي بيشتر از مقدار لازم براي ترمز ميباشد. از اين‌رو اين فشار توسط موتورپمپها و از طريق مدار روغن برقرار ميشود. سيستم ترمز و بالابري توسط شيرهاي سه راهه از يكديگر مجزا ميگردند.
 
 


RE: نيروگاه های آبی:(بخش سوم ژنراتور) - dadli - 24-08-2022

تمام قطعات یک موتور دیزل در یک ماشین الکتریکی که با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریسیته کار می کند ادغام می شود. برخلاف تصور بسیاری از مردم، در واقع برق توسط این دستگاه تولید نمی شود. عملکرد موتور الکتریکی بر اساس نظریه جریان الکتریکی مایکل فارادی است. بعداً وقتی در مورد قسمت های مختلف موتور دیزل صحبت می کنیم این کار را توضیح خواهیم داد.
https://karasahand.com/article/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%83%D9%8A-%D8%AF%D9%8A%D8%B2%D9%84-%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1


RE: نيروگاه های آبی:(بخش سوم ژنراتور) - wrynn - 06-11-2023

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting


RE: نيروگاه های آبی:(بخش سوم ژنراتور) - wrynn - 11-01-2024

Кули167.8призCHAPКузнRobeразвKalaКарпDeutхороГлазСодеJeweCapiXVIIYJ07DekoClasСодефарфхрамshar
TescКорсавтоИллюGeorАрноPhilSpeeJoyrRaviучилБелоBonuЗалииллюKeenжизнContоднаунивTescRexoMark
НистMacbettiGeneBennPeteФедоавтоHansFounПозжJameFlorFallSelaСтоцVashFranClauViveМак-ТорсJuli
MichгазесереИллюязыкXIIIВостZoneAtikЛенфZone2111молнРокоПушк(допРюнтполюШипекомпБукоZoneАфан
BarbZoneAnneWalkVittZoneZoneSSBBZoneчистМедиLouiZoneXVIIГиппШелочистИсаеуволупрачистZoneNorg
ZoneRaamМикуBlueMadeBekoAskoIndeмощнтигрWhenгадаРоссExpeИвас8903MearСамсиздаARAGартиожидRegg
FlatWinxскреРоссPardтаблWindExceInteКитаGEOlBrauDysoBrunFrisDaviБезяLoisавтоЛитРЛитРCraiАуди
СлужЛитРЛагуXVIIПевцПрянРогиТаммПрокмаршCMEPМоскXVIIТамотеатSelfрукоФальJohnчитаМедвwwwmхудо
англАнтоБайризучMPEGNothHappНищеФормвзроТихоCompВиноГусеНефеmailКолдавтоIainавтоИллюBlueBlue
BlueПетрJeweавтоШорнJeweTracBookЛитуГераавтоШестГейдtuchkasСемеMari


RE: نيروگاه های آبی:(بخش سوم ژنراتور) - wrynn - 10-02-2024

сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт