تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
ثبت برند - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گروه حقوق (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=147)
+---- انجمن: عمومی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=149)
+---- موضوع: ثبت برند (/showthread.php?tid=41058)



ثبت برند - hoghoghimatlab - 05-05-2020

ثبت برند


برند چیست ؟
برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی شرکت استفاده می شود
برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح ،نماد ،عبارت،نام و … است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می شود. نشان تجاری یا برند همان چیزی است که مخاطب ،صفات و ویژگی های آن را با دیدن ،شنیدن ،حس کردن و……… به صورت ذهنی ،دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی می کند.
در واقع برند شامل همه احساسات مفاهیم و ویژگی هایی است که با یک نام گره خورده است.
واژه برند در جامعه ما به محصول یا خدمتی گفته می شود که اعتبار و ارزش اجتماعی داشته باشد. در واقع برند های دلخواه آن هایی هستند که دارای ماهیت و قدرت اجتماعی بالایی بوده و افراد نسبت به آن ها حس مالکیت داشته باشند.
پس یکی از مهمترین وظایف هر شرکت پیدا کردن راه برای جلب توجه و وفاداری مشتری است. از جمله خصوصیات یک برند معروف می توان به جذابیت ،الهام بخش بودن،تک بودن،تناسب،جایگاه و…… اشاره کرد.
از نظر مصرف کننده خرید از یک برند یعنی: کیفیت بالا ،خطر پذیری کمتر،سپردن مسئولیت به تولید کننده ،وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت .
اولین قدم در تجارت اعتماد است  و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می بخشد.
 
هدف از ثبت علامت چیست؟
هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند.
مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.
محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.
از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود  اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.
حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف،مثل متقلبان ،برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند. ابن نظام،آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد  و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند تجاری- ثبت علائم تجاری – ثبت علامت تجاری
مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی
[list]
[*]اصل شناسنامه و کپی کارت ملی
[*]امضای وکالت نامه و فرم تقاضای علامت
[*]داشتن جواز کسب و یا جواز تاسیس از صنایع
[*]ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
[*]داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)
[/list]مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی (شرکتی)
[list]
[*]کپی شرکتنامه و روزنامه رسمی و آخرین تغییرات
[*]کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
[*]داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)
[*]ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
[*]داشتن جواز تاسیس (جواز صنایع)
[/list] 
مزایای ثبت برند
1.[font=Times New Roman]    [/font]ثبت برند،ضمانت کننده این است که مشتریان قادر می باشند محصولات را از یکدیگر متمایز کنند.
2.[font=Times New Roman]    [/font]ثبت برند،برای محصولات،خدمات و شرکت شما شهرت و وجهه را به ارمغان می آورد.
3.[font=Times New Roman]    [/font]ثبت برند،شرکتها را تشویق می نماید تا در حفظ و بهتر شدن کیفیت محصولات سرمایه گذاری نمایند.
4.[font=Times New Roman]    [/font]ثبت برند،شرکتها را توانمند می نماید تا محصولات و خدماتشان را از یکدیگر متفاوت کنند.
5.[font=Times New Roman]    [/font]این امکان وجود دارد که ثبت برند جهت اخذ وام سودمند باشند.
6.[font=Times New Roman]    [/font]ثبت برند،قادر می باشد بای سهامداران هم ارزش افزوده سهام ایجاد نماید و سبب افزایش درآمد شرکت گردد.
7.[font=Times New Roman]    [/font]علامت تجاری که به ثبت رسیده است قابلیت نقل و انتقال را دارد،بنابراین می توان آن را نقل و انتقال داد.
8.[font=Times New Roman]    [/font]با ثبت برند اجازه استفاده از آن ها به شرکتهای ثالث داده می شود بنابراین می تواند منبع درآمد بیشتری جهت شخص یا شرکت به وجود بیاورد و یا پایه و اساس منعقد نمودن اعطای نمایندگی فروش باشد.
9.[font=Times New Roman]    [/font]این امکان وجود دارد که ثبت برند سرمایه و دارایی باارزش کسب و کار و فعالیت باشد.
10.ثبت برند،جزء الزامی و ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشد.
11.وقتی برندی به ثبت می رسد اجازه استعمال از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود که می تواند منشا درآمدی از محل حق امتیازها باشند.
12.ثبت برند،وسیله بازاریابی و پایه و اساس ایجاد مشهوریت و معروفیت شرکت ها می باشند.

مراحل ثبت برند
نخست باید به سایت اداره مالکیت معنوی به آدرس http:/iripo.ssaa.ir مراجعه کرده و فرم مربوط به تقاضانامه را تکمیل کنید. در این فرم، اطلاعات و مدارک شخص حقیقی یا حقوقی دارنده برند لازم است. خصوصیات کالا و خدمات در ۴۵ طبقه موجود گزینش شده و سپس مدارک شخص دریافت کننده ارسال می شود. در وارد کردن کلیه اطلاعات فرم دقت کنید.
زمانی که مراحل تکمیل فرم را انجام دادید،یک کد پنج رقمی دراختیار شما قرار داده می شود تا بتوانید به کمک آن از نحوه عملکرد پرونده ثبت برند خود مطلع شوید.
درنهایت، کارشناس مربوطه اطلاعات و مدارک وارد شده در سایت را بررسی میکند.درنتیجه بررسی،نتیجه های متفاوتی را میتوان مشاهده کرد که به بیان زیر می باشد:
1.[font=Times New Roman]    [/font]در اطلاعات واردشده یا اظهارنامه تهیه شده نقص و کاستی وجود دارد.(نتیجه:نهایت۳۰روز جهت رفع نواقص اطلاعات فرصت دارید).
2.[font=Times New Roman]    [/font]طرح نشان مغایر مقررات قانونی می باشد یا نام برند تکراری می باشد.(نتیجه:رد اظهارنامه).
3.[font=Times New Roman]    [/font]کالاهای مربوطه غیرقابل ثبت می باشند.(نتیجه:رد برخی از موارد تقاضایی در اظهارنامه).
4.[font=Times New Roman]    [/font]مدارک و اطلاعات وارد شده مطابق مقررات قانون و بدون نقص بوده وقابل ثبت می باشد.(آگهی نوبت اول).
چنانچه اظهارنامه تایید گردد و وضعیت آگهی نوبت اول ارسال شود،باید جهت تهیه مدارک و ارائه آن به ادارا مالکیت معنوی اقدام نمود.پس از آن هزینه روزنامه رسمی و حق الثبت را پرداخت کنید تا برند شما در اطلاع همگان قرارگیرد

https://www.saadatsabt.com