بررسی بازی The Outer Worlds - تنوع را احساس کنید - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: بازی های کامپیوتری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=68) +--- موضوع: بررسی بازی The Outer Worlds - تنوع را احساس کنید (/showthread.php?tid=37566) |
بررسی بازی The Outer Worlds - تنوع را احساس کنید - hossien heydari - 28-12-2019 The Outer Worlds، ساخته تازه آبسیدین یکی از متنوعترین ماجراجوییهایی است که میتوانید در سال ۲۰۱۹ تجربه کنید و از آن واقعا خسته نشوید. در ادامه با ویجیاتو و بررسی The Outer Worlds همراه باشید. The Outer Worlds برایم ترکیب جالبی بود از بازیهایی که دوستشان داشتم و دارم. بردرلندز، مس افکت و از همه مهمتر Fallout New Vegas. بازی واقعا شبیه این سه اثری است که از آنها نام بردم اما بیشتر از همه شبیه تجربه دلنشین فالوت نیو وگاس است.
بله آبسیدین برگشته و همان چیزی را جلویمان گذاشته که از Fallout 4 با آن همه تبلیغ و حواشی انتظار داشتیم. آبسیدین هر چیزی که به خاطرشان فالوت نیو وگاس را دوست داشتیم برداشته و آنها را به تکامل رسانده. نتیجه چه شده؟ یک بازی نقش آفرینی خوش رنگ و لعاب که هر چه بیشتر در قصه آن پیشروی میکنید، بیشتر جا میافتد و تجربهاش دلنشینتر میشود. بازی قصه آینده احتمالی انسانها را روایت میکند. بشر بالاخره پایش به کهکشانهای دور دست رسیده و در سیارات مختلف برای خودش شروع به شهر سازی کرده. البته بازی از همان لحظه اول نشان میدهد که سفر به فضا هم باعث نشده که انسانها دست از طمعکاری خود بردارند و دولتهای تازهای که شکل گرفتهاند فرق خاصی با آنهایی که روی زمین با آنها سر و کار داریم، ندارند. قصه بازی کاملا جریانی سیاسی دارد و در هر سیارهای که پا میگذارید باید با دولتمردان سر مسائل مختلف سر و کله بزنید. همین مسئله باعث این شده که انتخابهای زیادی سر راهتان قرار بگیرد. برخی از این انتخابها واقعا جریان خط داستانی را تغییر میدهند. البته فکر نکنید این انتخابها مثل انتخابهای بازیهای تلتیل هستند. نه این جا واقعا انتخاب روی قصه تاثیر میگذارند. آنقدر که برخی اوقات انتخاب بین دو گزینه، تبدیل به انتخاب ترسناکی میشود که آدم میماند به سراغ کدام یک برود. The Outer Worlds
در کنار این، دیالوگها هم عجیب خوب از آب در آمدهاند. میتوانید کلا با نیش و کنایه حرف بزنید و شخصیتتان را اینگونه به دیگران معرفی کنید. یا کاملا میتوانید در دیالوگهایتان جدیت داشته باشید و شخصیت محکم خودتان را به رخ تکتک کاراکترهای بازی بکشید.
حقیقتش را بخواهید انتخاب دیالوگ در The Outer Worlds یکی از بهترین تجربههایی بود که در این بازی داشتم. کاملا مشخص است که روی دیالوگهایی که برای کاراکترتان نوشته شده وقت گذاشته شده و این طوری نیست که نویسندهها همان اولین جملهای که به ذهنشان آمده را نوشته باشند. جالب اینکه ارتقا یک سری مهارتها روی دیالوگهایی که با دیگران دارید یا مجبورید داشته باشید تاثیر میگذارند. خصوصا موقع دزدی این مهارتها خوب به کار میآیند. البته کاش حداقل کمی روی هوش مصنوعی برخی NPCها بیشتر کار میشد تا رفتارهای متفاوتتری از آنها پس از انتخاب یک سری دیالوگها میدیدیم. مثلا همانطور که گفتم برخی دیالوگها موقع دزدی از اموال مردم کارایی دارند. چندین بار مشغول گشتن و زیر و رو کردن صندوقهای کاراکترهای مختلف بودم که یک دفعه سر و کلهشان پیدا میشد. اما وقتی از من میپرسیدند که دارم چه کار میکنم، کافی بود گزینه «هیچی دارم اینجا واسه خودم قدم میزنم» را انتخاب کنم تا همه چی حل و فصل میشد.
نکته جالب در مورد این همراهان این است که هر کدامشان توانایی خاص خودشان را هم دارند و با استخدامشان یک سری از تواناییهای خودتان هم بهتر میشود. بازی برای هر یک از این کاراکترهایی که در طول مسیر با آنها آشنا میشوید و به تیمتان اضافهشان میکنید، پرکهایی هم در نظر گرفته که با انتخاب درست آنها، نبردها و نحوه پیشرفت در مراحل آسانتر میشود.اگر چند بار مچم را میگرفتند بد نبود. بگذریم. در کل همانطور که گفتم مهارتها روی بازی تاثیر بسزایی دارند. مثل همه بازیهای نقشآفرینی موقعی که لولآپ شوید، میتوانید تواناییهای مختلف شخصیت خود را ارتقا دهید. البته بازی در کنار مهارتهایی چون دیالوگگویی، تیراندازی، دفاع و رهبری، پِرکهایی هم در اختیارتان قرار میدهد که انتخاب درست آنها روند بازی را عجیب تغییر میدهد. در ضمن همراه هم دارید و در مراحل مختلف حداقل یکی دو نفری هستند که پشت سرتان راه میآیند. در یک کلام طراحی مراحل بازی هم خوب از آب درآمده. بازی کلی مرحله اصلی و فرعی مختلف دارد که با این که در نگاه اول بسیاری از آنها چیز خاصی به نظر نمیرسند اما وقتی پا در مسیرشان میگذارید تازه جذاب میشوند و با خودتان میگویید کاش تعداد مراحلی که میتوانستم تجربه کنم از این هم بیشتر بود. در کل اگر بخواهم در یک جمله The Outer Worlds را توصیف کنم، میگویم بازی جدید آبسیدین آن بازی بینقص و منحصر به فردی نیست که شاید خیلیها فکر میکنند. اتفاقا در بسیاری از مواقع خیلی هم بازی معمولیای است اما توسعهدهندگانش بلد بودند از چیزی که دارند خوب استفاده کنند. همین موضوع باعث شده که The Outer Worlds به هیچ وجه تجربه خسته کنندهای نشود و تا انتهای مسیرش رنگارنگ و جذاب باقی بماند. البته فکر نکنید که این در مورد تمام بخشهای بازی صادق است. نه اصلا چنین نیست. بخواهم صادق باشم باید بگویم The Outer Worlds از نظر فنی به هیچ وجه در حد و اندازه دورهای که در آن هستیم نیست. مثلا لودینگهایش. واقعا چه کسی الان در بازیهایش لودینگ میگذارد؟ آن هم لودینگهایی اینقدر طولانی. تقریبا برای ورود به شهرها، ساختمانهای اصلی و بزرگ و هر جایی که نیاز به بارگذاری باشد، The Outer Worlds یک لودینگ کوتاه یا بلند دارد. این از یک جایی به بعد واقعا اذیت میکند و نمیدانم چرا آبسیدین با اینکه بازی تازهاش آنچنان گرافیک فنی خارقالعادهای ندارد، نتوانسته چنین چیزی را رفع و رجوع کند. تا صحبت از گرافیک شد بگذارید از حس دوگانهام در مورد آن بگویم. برخی موقعها بازی واقعا زیبا است. یک لحظه به خودتان میآیید و میبینید از میان دشتی سرسبز گذشتهاید و دارید در حالی درون یک چشمه کم عمق قدم میزنید که نور آفتاب چشمتان را نوازش میکند. ناگهان پا به سیاره دیگری میگذارید و همه چیز تغییر میکند و یک دفعه بازی ظاهری سایبرپانکی و براق به خودش میگیرد. این زیباست. تنوعی که محیطهای مختلف The Outer Worlds دارد، این روزها در کمتر عنوانی دیده میشود. اما میدانید چه چیزی در بازی The Outer Worlds زیبا نیست؟ گرافیک فنی. بازی خیلی بد از مشکلات فنی گرافیکی ضربه خورده. بافتها نه کیفیت خیلی بالایی دارند و نه به موقع و سریع بارگذاری میشوند. چهره کاراکترها و انیمیشنهای بدنشان اصلا خوب طراحی نشده و این قضیه واقعا توی ذوق میزند. البته از حق نگذریم انیمیشن صورت کاراکترها آنقدرها هم بد از آب در نیامده و با اینکه در کل چهرهها ناامیدکننده هستند اما میتوانند احساسات را خوب منتقل کنند. در کل گرافیک بازی چیز عجیبی از آب درآمده و خیلی از انتظاراتی که الان و در اواخر نسل هشتم داریم را برآورده نمیکند. گرافیک بازی حتی روی پیسی هم آش دهانسوزی نیست. برخی اوقات ممکن است فکر کنید تنظیمات گرافیکی بازی را روی پایینترین حالت ممکن گذاشتید اما وقتی به سراغ تنظیمات میروید، میبینید که همه چیز به سقف چسبیده. جالب اینجاست که بازی با اینکه آنقدرها گرافیک چشمنواز و پر جزئیاتی ندارد، پرفورمنس جالبی هم ندارد. البته تجربه من روی نسخه پیسی بود و امیدوارم حداقل روی کنسولها پرفورمنس بازی مشکل خاصی نداشته باشد. با این حال، برعکس چیزی که بسیاری از ما ایرانیها عادت داریم، گرافیک همهچیز نیست. The Outer Worlds یکی از متنوعترین بازیهایی است که در این چند سال اخیر تجربه کردم. این را از همان دقایق اولی که محو طراحی کاراکتر خود هستید میتوانید بفهمید و هر چه جلوتر میروید با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، در دست گرفتن سلاحهای متفاوت و به دست آوردن مهارتهای بیشتر، کاملا درک میکنید که The Outer Worlds چقدر بازی متنوعی است. The Outer Worlds از نظر من متنوعترین بازی امسال است و به جرات میتوانم بگویم که در سال ۲۰۱۹ یکی از معدود بازیهایی بود که احساس نکردم دارم وقتم را پایش میسوزانم. |