تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
رشته های علوم کامپیوتر - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: دانشگاه جامع علمی و کاربردی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=7)
+---- انجمن: **مرکز علمی و کاربردی کوشا** (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=42)
+----- انجمن: مهندسی نرم افزار - ساعت 8 - جمعه - ترم اول 98-99 (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=163)
+----- موضوع: رشته های علوم کامپیوتر (/showthread.php?tid=37168)



رشته های علوم کامپیوتر - مرتضی نماینده نیاسر - 24-12-2019

رشته های علوم کامپیوتر

اگر قصد تحصیل در علوم کامپیوتر را دارید باید بدانید که در دانشگاه های مختلف درس ها و دوره های یکسانی تدریس نمی شود. این دانشگاه ها حتی روی شاخه های موجود در علوم کامپیوتر هم باهم توافق ندارند چه برسد به اینکه دروس یکسانی را ارائه کنند.
در ادامه لیستی از رشته های مختلف علوم کامپیوتر که در دانشگاه های مختلف تدریس می شوند ارائه شده است. همانگونه که می بینید علوم کامپیوتر رشته های بسیار زیادی را در برمی گیرد:
هوش مصنوعی: توسعه ماشین هایی که دارای توانایی های شناختی مثل تفکر، صحبت کردن، استدلال و حل مسائل هستند در این زمینه قرار گرفته و موضوعاتی مثل زبانشناسی، رواشناسی و عصب شناسی را با علوم کامپیوتر ترکیب می کنند. یادگیری ماشینی نیز زیر مجموعه این شاخه است که به بررسی توانایی ماشین ها برای یادگیری، تکامل و تشخیص الگوها در داده ها می پردازد.
بیوانفورماتیک: دانش استفاده از علوم کامپیوتر برای اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، مدل سازی و درک پیچیدگی ها در زیست شناسی است و شامل تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاس وسیع، محاسبات سنگین، شبیه سازی داده ها، مدل سازی مولکولی و غیره می باشد.
نظریه محاسباتی: دانش مطالعه الگوریتم ها و شواهد ریاضیاتی است. این شاخه نه تنها به ایجاد الگوریتم های جدید و بهبود الگوریتم های موجود مربوط می شود بلکه به بهبود روش ها و اثبات نظریه ها نیزمی پردازد.
گرافیک کامپیوتری: شامل مطالعه روش های استفاده از داده ها و تبدیل آن ها به اشکالی است که برای افراد قابل مشاهده و درک باشد. این شاخه موضوعاتی مثل تصاویر واقع گرایانه، تصاویر پویا، مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و تصاویر تجسمی را دربرمی گیرد.
توسعه بازی: تولید بازی های کامپیوتری، موبایلی و مبتنی بر وب در این شاخه قرار می گیرند. موتورهای بازی از نظر قیمت و کاربرد با هم تفاوت دارند و اغلب شامل الگوریتم ها و ساختارهای منحصربفردی هستند که برای تعامل بلادرنگ بهینه سازی شده اند.
شبکه سازی: دانش مطالعه سیستم های کامپیوتری توزیع یافته و چگونگی بهبود محاسبات بین شبکه ها است.
رباتیک: دانش تولید و توسعه الگوریتم های مورد استفاده در ماشین های رباتیک بود و شامل بهبود علم حرکت ربات ها، تعامل بین انسان و ربات، تعاملات محیطی، تعاملات بین ربات ها، واسطه های مجازی و غیره می باشد.
ایمنی: توسعه الگوریتم ها، روش ها و نرم افزارهایی برای حفاظت از سیستم های کامپیوتری در برابر تهدیدات، بدافزارها و سواستفاده ها در این شاخه قرار می گیرند. این شاخه شامل ایمنی شبکه و محاسبات ابری، ایمنی کامپیوترهای شخصی، ایمنی گوشی ها، ایمنی ایمیل، نرم افزارهای آنتی ویروس و رمزنگاری و رمزگشایی می باشد.

برای فارغ التحصیل شدن در رشته علوم کامپیوتر از یک دانشکده یا دانشگاه باید مفاهیم زیر را آموخته باشید:
• چگونگی اجرای وظایف سیستم های کامپیوتری در سطوح سخت افزاری و نرم افزاری
• چگونگی نوشتن کد به زبان های برنامه نویسی مختلف
• ماهیت و کاربرد ساختارهای داده و الگوریتم ها
• مفاهیم محاسباتی (برای مثال منطق صوری، نظریه گراف و غیره)
• چگونگی طراحی یک کامپایلر، سیستم عامل و کامپیوتر