سئو یا بهینه سازی سایت چیست - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: اخبار علمی و فناوری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=51) +--- موضوع: سئو یا بهینه سازی سایت چیست (/showthread.php?tid=36999) |
سئو یا بهینه سازی سایت چیست - hamidmaboodi - 21-12-2019 سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود: سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتورهاي جستجو با روشهاي غير اخلاقي نيست. آنها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايتها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبهبندي بالا، ايجاد شدهاند. سئو را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژيک وب سايتها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، ميپردازد. سئو فرآيند سادهاي نيست که به راحتي پيادهسازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهاي رتبهبندي خود غير قابل پيشبيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط نویان وب البرز انجام می شود. الگوريتم رتبهبندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبهبندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو ميبايست مهمترين اين معيارها را جهت پيادهسازي موفق سئو بدانند. اوايل شروع سئو در اوايل سال 1990 اولين موتورهاي جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضي از محبوبترين آنها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه ميکردند که همانند صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام ميشد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند. با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديدتري ظاهر ميشدند که از الگوريتمهاي رتبهبندي پيچيدهتري استفاده ميکردند. اين الگوريتمها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايتها استفاده ميکردند. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايتها فعاليت خود را شروع کرد. با توسعه رتبهبندي صفحات توسط موتورهاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راههايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روشهاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند. يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب صحبت کرد که براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روشهاي غير اخلاقي سئو استفاده ميکردند. اين مقاله توضيح ميدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري ميکنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش ميدهند. همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبهبندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روشهاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتمهاي موتورهاي جستجو پيچيدهتر شدهاند و خيلي سخت است که مهندسين بهينهسازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، البته اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد. اهداف سئو چیست ؟ هدف سئو کمک به وب سايتها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرسوجوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا ميکند و موتور جستجو قابل اعتماد ميشود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان ميدهد. بعد از اينکه سئوبراي بهبود رتبهبندي سايتها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پيادهسازي روشهاي خود شد. زمان، بزرگترين سرمايهگذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است. بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار ميگيرند، سئو هفتهها يا ماهها طول ميکشد تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينهسازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبهبندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايتها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليکها را شامل ميشود، قرار گيرند. اين جاي تعجب نيست که وب سايتها با محصولات و خدماتي که بفروش ميرسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي “بيمه خودکار” 1.5 ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص ميدهد، اين بدين معني است که 3 جايگاه اول 58.4 درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول 36.4 درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص ميدهد. اين مسئله براي خيلي از سايتها سودمند است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه ميشود. يک مطالعه ديگر نشان ميدهد جستجو کنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص ميکند 72.3 درصد کاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک ميکنند و تنها 27.3 درصد کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک ميکنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکتها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف کنند. بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود: [list] [*]در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد. [*]باعث ایجاد برند می شود. [*]باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد. [*]باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد. [*]باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد. [*]بهترین ابزار برای تبلیغات است. [/list] سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO) سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط ميشود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري ميکنيد مربوط به SEO On Page ميشود. اين روش پايه تمام تلاشهاي بهينهسازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مينماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود. سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO) بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام ميشد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام ميشود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که ميتواند در بدست آوردن رتبهبندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايتهاي ديگر به سايت شما اشاره ميکنند) متمرکز ميشود سپس با استفاده از روشهايي که در خارج از وب سايت انجام ميشود به بهينهسازي موتور جستجو ميپردازد. SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره ميشود. سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat) در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيکها، روشها و استراتژيهاي که از قوانين و راهنماييهاي موتورهاي جستجو تبعيت ميکنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتورهاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد ميشود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعملها و سياستهاي صحيح جهت بدست آوردن رتبههاي بالا در نتايج موتورهاي جستجو استفاده ميکند. سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat) به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعهاي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتمهاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبهبندي بالا، بکار ميرود. اين مهم است که بدانيد اين روشها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نميشود و بکارگيري اين روشها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد. انجام تاکتيکهاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي ميتواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود. مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو در زیر به برخی از مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است: پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های بزرگدر این پژوهش محقق معتقد است که هنگامی که پیاده سازی وب سایت به پایان می رسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای معرفی وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس 77 معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید: [list] [*]بهبود ساختار سایت [*]استراتژی کلمات کلیدی [*]استراتژی URL [*]بهینه سازی کد [*]پردازش کردن متن [*]بهینه سازی لینک های ورودی [*]استراتژی نام دامنه و هاست [/list]آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجواین پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از: [list] [*]اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت [*]اضافه کردن URL به نقشه سایت [*]اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt [*]استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl [/list]بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایتدر این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش تقسیم بندی می کنند: [list] [*]شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود. [*]وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند [*]جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند. [/list]محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند. بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنیدر این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. : تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از: [list] [*]افزایش لینک های خارجی [*]تغییر اسم فایل ها [*]لینک یک طرفه [*]کلمات کلیدی [*]استفاده از Meta Tag [*]استفاده صحیح از عنوان [*]استفاده از robots.txt [*]بهینه سازی محتوا [/list] RE: سئو یا بهینه سازی سایت چیست - elnaz.moghimi - 08-02-2020 ۱- افراد زیادی در گوگل به دنبال محصولات و خدمات شما هستند. آمار بسیار بالایی است اما جالب است بدانید که بیش از 2 میلیارد نفر در فضای اینترنت همواره آنلاین هستند. 93 درصد از فعالیت های آنلاین از موتورهای جستجو آغاز می شود. 40 هزار جستجو در ثانیه و 3.5 میلیارد جستجو در روز انجام می شود. بنابراین مطابق این آمارهای عجیب و غریب و سرسام آور، میلیون ها فرصت برای کسب و کار شما وجود دارد. یکی از مزایای سئو این است که مشتریان و کاربران شما هر روز و به دلایل مختلفی از موتورهای جستجو استفاده می کنند و این فرصتی است که می بایست آن را غنیمت بشمرید و از آن نهایت استفاده را ببرید. ۲- بالا بودن کیفیت جذب ورودی های سئو، از مهم ترین مزایای سئو است. تصور می کنید چرا ترافیک موتورهای جستجو بهترین ترافیک است؟ به این دلیل که افراد زیادی از سراسر کشور یا دنیا به دنبال حل مشکلی هستند که به دست شما انجام می شود. بنابراین شما می توانید با بهینه سازی سئو سایت برای موتورهای جستجو، ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید. نکته جذاب تر در سئوی سایت این است: سئو به دنبال راهکاری است که شما نیازی به تبلیغات برای فروش محصولات یا خدمات خود نداشته باشید. همین نکته است که صنعت سئو را به صنعتی ارزشمند تبدیل کرده است. ۳- احتمال تبدیل کاربران ورودی از سئو به مشتری بسیار بالاست. می توان گفت که ترافیک دریافتی از موتورهای جستجو دارای بالاترین نرخ تبدیل به مشتری نهایی برای اکثر وب سایت هاست. با استفاده از تثبیت موقعیت خودتان در موتورهای جستجو، می توانید موقعیت های بیشتری برای کسب و کارتان ایجاد کنید. در واقع سئو تلاش می کند تا بازدید وب سایت شما به صورت هدفمند افزایش یابد و هنگامی که کاربر وارد صفحه ی شما شد، همان کاری را انجام دهد که شما پیش از این برای آنها طراحی کرده بودید. این یکی از مهمترین مزیت های سئو در بین دیگر مزایای سئو است. ۴- سئو تاثیر بالایی در افزایش فروش شما خواهد داشت. سئو افسانه نیست. اگر یک محصول قابل اعتماد برای مشتری داشته باشید، به طور قطع، سئو می تواند منجر به افزایش فروش و سبقت از رقبایتان شود. شما می بایستی بر روی بهترین استراتژی های سئو سرمایه گذاری کنید تا از مزایای سئو بهره مند شوید. با داشتن یک کمپین حرفه ای سئوی، کسب و کار شما بر روی افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری قدم خواهد گذاشت. ۵- افزایش اعتبار کسب و کار، از دیگر مزایای سئو به شمار می رود. مردم همواره به گوگل اعتماد دارند و در طول روز شاید بارها از آن استفاده کنند تا آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند. با کسب رتبه ی بالا در گوگل و دیگر موتورهای جستجو در بین مخاطبین خود اعتبار و اعتماد کسب خواهید کرد. چراکه طبق آمارها 37 درصد از کلیک های صورت گرفته در موتورهای جستجو مربوط به وب سایت های با رتبه بالاست. سئو به طرز قابل توجهی بر تصمیمات اتخاذ شده برای خریدهای مختلف تأثیرگذار است. این تأثیرگذاری به دلیل اعتبار و اعتماد به وجود آمده است. ۶- سئو هزینه های موجود برای کسب و کار را کاهش می دهد. یکی دیگر از مزایای سئو رایگان بودن آن است. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به مراتب ارزانتر از انجام تبلیغات و روش های مختلف بازاریابی برای خرید مشتریان است. تنها هزینه ی موجود مربوط است به بکارگیری یک شرکت معتبری که در زمینه ی سئوی سایت فعالیت کند. به جز تجربه در کدنویسی وب سایت و الگوریتم های گوگل، شما به یک شرکت معتبر و قابل اعتماد برای بهبود رتبه سایت خود نیاز دارید. در همین راستا، متاوب می تواند همراه کسب و کار شما باشد تا آن را از مزایای سئو بهرهمند سازد. ۷- در سئو با هیچ هزینه تبلیغاتی درگیر نخواهید شد. اگر رتبه خوبی در سئو داشته باشید نیازی به تبلیغات ندارید و مجبور به پرداخت هزینه برای نمایش سایت در لیست نتایج نیستید. شما می توانید ترافیک وب سایتتان را بدون پرداخت هیچ هزینه ای افزایش دهید. سئوی سایت به وضوح از نظر هزینه ها مقرون به صرفه تر از تبلیغات مختلف است. بنابراین با اطمینان از اینکه به دنبال رشد و رونق کسب و کار خود هستید، کمپین تبلیغات گوگل خود را متوقف کنید و با کسب رتبه خوب در سئوی سایت، نتایج بهتری به دست آورید و از مزایای سئو بهره مند شوید. یک استراتژی اصولی و حرفه ای بهینه سازی سایت به شما کمک می کند تا پول های تبلیغاتی و بودجه های خود در این بخش را کاهش دهید و کارآمدتر به سرمایه گذاری بپردازد. ۸- با بهینهسازی سئو، همیشه و در هر تایمی از روز و هفته در حال پیشرفت هستید. سئو فرآیندی شبانه روزی، 24 ساعته و در تمام روزهای سال است. سئو کاری به تعطیل بودن یا نبودن ندارد. در هر شرایطی ممکن است وب سایتتان رشد کند. بنابراین سئو خواب نیست و رنکینگ وب سایت شما یک شبه ناپدید نخواهد شد. شما می توانید درتمام طول روز به کسب رتبه ی بهتر بپردازید. ۹- سئو یک استراتژی بلندمدت است. سئو به عنوان یک استراتژی بلندمدت ممکن است برای کسب رتبه خوب برای وب سایت شما، 6 تا 12 ماه زمان بطلبد. با این وجود همین زمان یا حتی بیشتر از آن نیز برای از دست دادن رتبه ی شما در موتورهای جستجو نیاز است و می تواند مزیتی بزرگتر برای شما محسوب شود. هنگامی که استراتژی مناسبی برای دریافت رتبه های بالاتر پیدا کردید، به ندرت سقوط خواهید کرد. این مسأله از سویی با توجه به افزایش رقابت ها در بین الگوریتم های جستجوگر معروف مانند گوگل برجسته تر شده است و به راحتی امکان کاهش رتبه ی شما وجود ندارد. ۱۰- بهینه سازی سئو، سرعت وبسایتتان را بهبود می بخشد. همانطور که مشغول کار کردن روی بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو هستید، سرعت وب سایتتان را نیز بهبود می بخشید. وب سایت های با سرعت بالا به طور قطع تجربه های عالی و منحصر به فردی برای کاربران و بازدیدکنندگان در صفحات شما رقم خواهند زد. علاوه براین رتبه های خوب سئو همیشه سرعت بالایی در بارگذاری صفحات داشته اند. ۱۱- سئو باعث افزایش احتمال بازگشت مشتری می شود. هر چه بیشتر توسط مشتریان دیده شوید، با احتمال بیشتری از شما خرید می شود. رتبه خوب سئو به شما کمک می کند تا در معرض دید باشید و احتمال فروش و جذب کاربران و تبدیل آن ها به مشتری را بالا ببرید. ۱۲- سئو یک فرآیند مقرونبهصرفه و کاملاً اقتصادی است. سئو بسیار مقرون به صرفه تر از تبلیغات عمل می کند. اندکی جستجو در مورد قیمت های ارائه شده برای بهینه سازی وب سایت های مختلف، همواره رقم های پایین تری نسبت به هزینه های تبلیغات خواهد داشت. هنگامی که وب سایتتان در رتبه های بالای گوگل قرار می گیرد، هزاران بازدید کننده وارد صفحات مخالف وب سایت شما می شوند. این مورد یکی از مهم ترین مزایای سئو به شمار می رود. ۱۳- سئو آمار بازدید وب سایت شما را افزایش می دهد. همانطور که قدرت وب سایت شما با موتورهای جستجو افزایش می یابد، چند چیز دیگر نیز اتفاق می افتد. رتبه سایت شما در گوگل افزایش پیدا می کند. محتوای وبلاگ شما با احتمال بیشتری در گوگل یافت خواهد شد. سئوی سایت تعداد بازدید سایت را افزایش می دهد. با استفاده از سئو، بازدید بیشتری از موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد. علاوه بر این بازدید کنندگان وب سایت شما احتمالاً وب سایت شما را به دوستان خود نیز معرفی میکنند. حضور قدرتمند سئو در سازوکار شما به معنای واقعی کلمه و به شکلی عجیب موجب رشد بازدید و ورودی از سایت های دیگر خواهد شد.. منبع: پلازامگ |