تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
دفتر معین حسابداری چیست ؟ آنچه باید بدانید - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: مالی،اقتصاد و حسابداری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=77)
+--- موضوع: دفتر معین حسابداری چیست ؟ آنچه باید بدانید (/showthread.php?tid=34936)



دفتر معین حسابداری چیست ؟ آنچه باید بدانید - sharifi - 14-11-2019

[تصویر:  kishtech-6-1024x494.jpg]



دفتر معین چیست ؟

دفتر معین دفتری است که برای تفکیک و مجزی ساختن هر یک از حسابهای دفتر کل برحسب مقتضیات و شرایط ممکن است نگهداری شود . کارت های حساب اعم از آنکه بوسیله دست یا ماشین تهیه شده باشد در حکم دفاتر معین است . (دفتر معین یک دفتر کمکی می باشد که حسابهای جزء یک حساب کل را در آن نگهداری و ثبت می کنیم.)

روش ثبت در دفتر معین چگونه است ؟

همان طور که در ابتدای این مقاله گفتیم دفتر معین دفتری است که برای حساب های جزء دفتر کل استفاده می شود. نحوه تحریر دفتر معین به صورت کامل مشابه با دفتر کل است با این تفاوت که  ما در دفتر کل اطلاعات مربوط به حساب های اصلی خودمان را وارد می کنیم. ولی در دفتر معین اطلاعات مربوط به حساب های جزئی خودمان را ثبت می‌کنیم. پس در نتیجه نحوه نوشتن دفتر معین حسابداری مثل نحوه تحریر دفتر کل می باشد.

توضیحات بیشتر برای دفتر معین حسابداری

فرض کنید شما اطلاعات مربوط به حساب موجودی نقد و بانک خود را در دفتر کل ثبت می کنید. حساب های   حسابهای جذب دفتر این حساب شامل حساب تنخواه گردان ، موجودی بانک … یا موجودی بانک ها و یا صندوق می باشد. ما اطلاعات و رویدادهای مربوط به حسابهای جز خودمان را در دفتر کل نگهداری نمی کنیم و برای هر حساب جز خودمان یک صفحه در دفتر معین اختصاص می‌دهیم. و اطلاعات مربوط به هر حساب جزئی را در آن صحبت می‌کنیم.

تفاوت دفتر معین و کل چیست؟

دفتر کل یک دفتر قانونی است که تهیه و پلمپ کردن آن و ثبت رویدادهای مربوط به هر حساب در آن اجباری است. اما دفتر معین دفتر قانونی نیست و شرکت ها اجباری به تهیه آن ندارند و نیاز به پلمپ کردن هم ندارد و دفتر معین جنبه کمکی و فرعی برای دفتر کل دارد و اطلاعات مربوط به حسابهای جز در آن ثبت میشوند در صورتی که در دفتر کل رویدادها و اطلاعات مربوط به حساب های اصلی ثبت می شود. این دفاتر از  لحاظ شکل و نحوه تحریر کاملا به هم شبیه هستند.

صورت های مالی تلفیقی چیست ؟
صورتهای مالی تلفیقی عبارتند از صورتهای مالی ترکیبی شرکت مادر و شرکت های زیر مجموعه آن. اظهارات مالی کنونی، یک نگاه کلی به وضعیت مالی یک شرکت مادر و شرکت های زیر مجموعه آن را نشان می دهد، و تصویری از سلامت کل یک گروه شرکت ها را در مقایسه با موقعیت یک شرکت جداگانه ارائه می دهد.

ضرورت حسابداری تلفیقی چیست؟

شرکت‌های بزرگ با هدف گسترش دامنه فعالیت‌های اقتصادی خود و در راستای پاسخگویی به نیازهای مختلف فنی، مالی و علمی، می‌کوشند با خرید سهام شرکت‌های کوچکتر توانایی‌شان را بسط و توسعه دهند. با گسترش گروه شرکت‌ها و پدید آمدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مسأله تلفیق صورت‌های مالی این واحدهای اقتصادی مطرح گردید. مطابق استاندارد حسابداری شماره ۱۸ ایران تحت عنوان صورت‌های مالی تلفیقی و حسابداری سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری فرعی، تهیه و ارائه صورت‌های مالی تلفیقی از سال ۱۳۸۰ الزامی گردیده است.

هدف تهیه صورت حساب‌های تلفیقی

هدف تهیه صورت حساب‌های تلفیقی، جمع‌آوری اطلاعات درباره وضعیت و عملکرد مالی واحد تجاری اصلی و زیرمجموعه‌های آن برای اعضای سازمان است، زیرا در مواقعی که سازمان تجاری فرعی، زیرمجموعه سازمان تجاری اصلی قرار گیرد، صورت حساب‌های مالی واحد تجاری اصلی به تنهایی تصویر کاملی از فعالیت‌های اقتصادی و مالی خود نشان نمی‌دهد. همچنین امور مالی سازمان‌های تجاری برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی به اطلاعاتی درباره وضعیت مالی و شرایط جریان نقدینگی شرکت نیاز دارند که این نیازها با استفاده از صورتحساب‌های تلفیقی تهیه می‌شود. استفاده‌کنندگان حسابداری تلفیقی، سرمایه‌گذاران واحد اصلی سازمان‌های تجاری بوده که صورت‌های تلفیقی، اطلاعات جامعی را برای سایر استفاده‌کنندگان نیز فراهم می‌کند.