تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
کاربرد مدیریت بر مبنای فعالیت - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: مالی،اقتصاد و حسابداری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=77)
+--- موضوع: کاربرد مدیریت بر مبنای فعالیت (/showthread.php?tid=34787)



کاربرد مدیریت بر مبنای فعالیت - sharifi - 12-11-2019

کاربرد مدیریت بر مبنای فعالیت


[تصویر:  kishtech-2.jpg]

مدیریت برمبنای فعالیت،اطلاعات هزینه یابی برمبنای فعالیت را با هدف بهبود مدیریت فعالیت ها به کار می برد. دلیل توسعه موفقیت آمیز سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت به عنوان یک ابزار هزینه یابی،کاربرد گسترده ی آن توسط مدیریت برمبنای فعالیت است.برای مثال،زمانی که سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت هزینه های واقعی فعالیت ها را اندازه گیری وگزارش می کند،می توان بودجه هزینه ی فعالیت ها را در فرایند بودجه بندی بر مبنای فعالیت تعیین کرد. اتحادیه بین المللی بنگاه های تولیدی پیشرفته، مدیریت برمبنای فعالیت را فرایندی تعریف کرده است که برمدیریت فعالیت ها به عنوان مسیری برای بهبود ارزش محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان وسود حاصل از این ارزش متمرکز میشود.این فرایند شامل تحلیل محرک هزینه، تحلیل فعالیت ها و اندازه گیری عملکرد است.

مدیریت برمبنای فعالیت تغییرات اساسی در سیستم حسابداری :


مدیریت برمبنای فعالیت تغییرات اساسی در سیستم حسابداری بهای تمام شده ی سنتی ایجاد کرده است:  تخصیص هزینه ی دستمزد مستقیم به فعالیتهای وفرآیندهای تجاری. تاکید برکاهش بهای تمام شده ی خدمات. دراین سیستم یک مخزن فعالیت شامل مجموعه ای ازفعالیتهای مرتبط وهزینه ی آنهاست. میزان فعالیت استفاده شده توسط یک خدمت برمبنای مقدارفعالیت یافرآیندتجاری مورداستفاده توسط آن تعیین می شود. کاهش سربار تخصیص یافته. تمرکز روی کل هزینه ها. بهای تمام شده ی خدمت شامل همه ی هزینه ها می باشد. تغییردرحجم فعالیتهابربهای تمام شده ی خدمت تاثیرگذارست. هم سوبودن معیارهای غیرمالی عملکردبااستراتژی قضاوت وارزیابی نحوه ی عملکردفرآیندهای تجاری وفعالیتها.

فرآیندتعیین بهای تمام شده ی خدمات در سیستم سنتی:

گام اول: تخصیص موادمصرفی ودستمزد مستقیم به هریک ازخدمات.
گام دوم:درنظرگرفتن هزینه های باقی مانده به عنوان هزینه ی سربار.
گام سوم:محاسبه ی هزینه های عمومی,فروش واداری و…هزینه های فروش هزینه های هستندکه برای بازاریابی یک خدمت ایجادمی شوندمثل.

معایب هزینه یابی سنتی بهای تمام شده ی خدمات:

الف) تخصیص هزینه های سربار بدون در نظرگرفتن رابطه ی علت ومعلولی
ب ) رشدسریع هزینه های سربار
ج) الزامی شدن روشهای محاسبه ی بهای تمام شده
د) وسیع بودن دامنه ی بهای تمام شده
ه) یکسان نبودن شیوه ی برخورد بامخارج
ر) قابل تخصیص بودن هزینه های فعالیت های عمومی,اداری وفروش به خدمات