آینده حرکت افراد با آسانسورهای مغناطیسی - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: صنعت آسانسور و پله برقی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=100) +--- موضوع: آینده حرکت افراد با آسانسورهای مغناطیسی (/showthread.php?tid=33469) |
آینده حرکت افراد با آسانسورهای مغناطیسی - padraliftco - 21-09-2019 آسانسورها باعث تحول شهرهای مدرن شدهاند. با این نوآوری، آسمان خراشهای زیادی در سرتاسر جهان پدید آمدهاند و ساختمانهای متعددی سر به آسمان افراشتهاند. و سپس، این نوآوری راکد ماند؛ آسانسورها همچنان تا به امروز مشغول طی کردن همان مسیرهای قائم و عمودی مشابه نمونههای قرن نوزدهم هستند. شرکت آلمانی ThyssenKrupp در حال تکمیل سیستم آسانسور چند جهته بدون کابل خود است. با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، آسانسورهای مغناطیسی میتواند بار دیگر به عرصهای برای خلاقیت معماران و طراحان تبدیل شوند. آسانسورهای مغناطیسی یک راه حل خلاقانه برای یک مشکل رایج آسانسورهای مغناطیسی چند جهته ممکن است یک ایده آینده نگرانه و کاملا تخیلی به نظر برسند، اما کاملا گزینهای عملی هستند. تعمیر آسانسور مغناطیسی ساده بوده و همکاری با شرکتهای مناسب میتواند به طراحان و معماران کمک کند تا این توازن را برقرار کنند. سیستمهای آسانسور سنتی دائما با تنگناهایی مواجه بودند. این امر باعث شد تا معماران به دنبال راه حلهایی برای این چالشها باشند. پاسخ این بود: افزایش ظرفیت یا افزایش سرعت. هنگامی که سرعت را خیلی افزایش میدهید، بدن انسان به آن واکنش نشان میدهد. بنابراین راهحل افزایش ظرفیت است، اما چگونه؟ پاسخ، شناور شدن به شیوه مغناطیسی خواهد بود. قصد بالا رفتن دارید؟ چگونه به طرفین حرکت کنید؟ در حال حاضر، آسانسورها متکی به سیستم وزنهها، قرقرهها و کابلها هستند که به آنها امکان حرکت عمودی درون شافت را میدهد. این سیستم ابتدایی بیش از 160 سال قدمت دارد که در طی چندین سال تغییر چشمگیری نداشته است. گزینه جایگزین اجازه میدهد تا حرکت در چند بعد امکان پذیر باشد و پاسخی به این سوال معماران که چگونه میتوان با این تنگناها مواجه شد. به جای کابلها، سیستم آنها از فناوری مغناطیسی (یا ماگلوف) استفاده میکند. با استفاده از آهن ربا، این فناوری آسانسورهای مغناطیسی را در یک حلقه حرکت میدهد، به جای این که تنها در یک شفت عمودی ساده بالا و پایین بروند. به این ترتیب، چندین ماشین آسانسور میتوانند همزمان در این مسیر حرکت کنند، به صورت عمودی و یا افقی. مزیت سیستم: کابینها هر 15 تا 30 ثانیه متوقف میشوند و به طور چشمگیری زمان انتظار مسافران را کاهش میدهند. این چقدر مهم است؟ در نظر بگیرید که کارمندان ادارهای در شهر نیویورک، حدود 16.6 سال از عمر خود را در انتظار آسانسور میگذرانند. از آنها میتوانید بپرسید که زمان انتظار کوتاهتر چقدر مهم است! ThyssenKrupp تخمین میزند که سیستم MULTI میتواند ظرفیت حمل و نقل را تا 50٪ افزایش دهد. به راحتی مشکلات ترافیکی حل خواهند شد. آینده برای معماران، طراحان و آسانسورهای سنتی، چه شگفتانهای میتواند داشته باشد و چگونه میتوانند اطمینان حاصل کنند که در بالاترین حد نوآوری باقی ماندهاند؟ هیچ محدودیتی برای اجرای آسانسورهای مغناطیسی وجود ندارد آسانسورهای چند جهته ممکن است گزینهای عملی باشند، اما گستره آنها به ذهن خلاق طراحان و معماران بستگی دارد. MULTI نه تنها مسافران را حمل میکند بلکه سرعت انجام این کار را هم بالا میبرد. این تکنولوژی میتواند در تمامی ساختمانهای نسبتا بزرگ کارساز باشد. فضای بیشتر ThyssenKrupp تخمین میزند که سیستم آنها “اثرات مخرب آسانسور” را تا 50٪ کاهش میدهد. MULTI به شفتهای کوچکتر احتیاج دارد و میتواند مساحت قابل استفاده در ساختمانها را تا 25٪ افزایش دهد. در این 25٪ معماران و طراحان میتوانند خلاقیت خود را به کار بگیرند و پنت هاوسها، اتاق کنفرانس، فضای اداری، آپارتمانها و … هر آنچه را که مشتریان به آن نیاز دارند را عملی کنند. علاوه بر این، این کاهشها موجب صرفه جویی در هزینههای ساخت و ساز برای صاحبان و افزایش فرصتهای کسب درآمد از طریق اجاره فضا شود که باعث استفاده حداکثری از مزایای نوآوری میشود. بهره وری انرژی اندازه گیری مصرف انرژی آسانسور دشوار است زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از تعداد طبقات و نوع کابین گرفته تا نوع سیستم آسانسور و میزان ترافیک. در حالی که رسیدن به یک پاسخ کلی دشوار است، شکی نیست که آسانسورها از انرژی زیادی استفاده میکنند. یکی از دلایل آن نیاز به طراحی مناسب است. آسانسورهای سنتی هنگام حرکت، انرژی زیادی مصرف میکنند. این میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از سیستمهای MULTI بسیار پایینتر است. این آسانسورهای مغناطیسی، یک روش منطقی و آسان برای مصرف انرژی دارند. علاوه بر این، مصالح بسیار سبکتر هستند. این باعث میشود تا این آسانسورها در سیستمهای دارای گواهینامه و دوستدار محیط زیست LEED که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش ردپای کربن میشوند، مورد استفاده قرار بگیرند. نقطه پایانی برای انطباق ارتفاع ساختمان محدود به ارتفاع شفتهای آسانسور نخواهد بود و همچنین طراحیها محدود به تراز عمودی نمیشوند. معماران آزاد خواهند بود که با پویایی بیشتری فکر کنند و از محدودیتهای فیزیکی شفتهای آسانسور فعلی خلاص شوند. منظور از همه این موارد چیست؟ معماران و طراحان مجبور نیستند فقط به محدودیتهای بالا و پایین فکر کنند. آنها میتوانند واژگان غیر استاندارد، غیر ممکن و غیر عملی را از واژگان خود حذف کنند. در عوض، آنها میتوانند آنها را با لغاتی مانند، نسل بعدی، پیشرو و عملی جایگزین کنند. شرکتهای متفکر وخلاق در خط مقدم این صنعت میتوانند به معماران و طراحان کمک کنند تا در حاشیه اصلی مهندسی و فناوری بمانند. در حالی که این فرصت را به دست میآورند با جسارت بیشتری طراحیهای خود را انجام دهند که قبلا هیچ آسانسوری از آنها بهره نبرده است. ThyssenKrupp در حال ساختن یک برج آزمایش برای سیستم MULTI خود در آلمان است که پس از آن مسافران ممکن است پا فراتر از حرکت به سمت “بالا” یا “پایین” بگذارند. اما جالبتر از همه چیز نسل بعدی آسانسورها است. نسلی از ساختمانهای نوآورانه که به معماران و طراحان اجازه میدهد تا به ساختمانهای مدرن دست یابند و طرحهای جدیدی را در سراسر دنیا تعریف کنند. با همکاری با یک شرکت آسانسور آینده نگر، میتوانید از طبقه همکف وارد ساختمان شوید و در هر جهتی که میخواهید حرکت کنید. |