تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
ایزو 9001 - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گروه رشته های مدیریت (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- انجمن: مدیریت دولتی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=90)
+---- موضوع: ایزو 9001 (/showthread.php?tid=25361)



ایزو 9001 - sina58596061 - 27-08-2018

ایزو 9001
متن استاندارد ایزو 9001 ورژن 2008 را [font=datis, Roboto, tahoma, sans-serif]اینجا دانلود کنید[/font]
متن استاندارد ایزو  9001 ورژن 2015 را [font=datis, Roboto, tahoma, sans-serif]اینجا دانلود کنید.[/font]
 
خلاصه شرایط ایزو 9001 به زبانی عامیانه
سیاست حفظ کیفیت یک بیانیه رسمی از جانب مدیریت است که به صورت غیر قابل تفکیکی به برنامه‌ها
و طرح‌های بازرگانی و تولیدی موسسات و همچنین نیازهای مشتریان گره خورده‌است و این سیاست‌ها باید
در تمام لایه‌ها و بخش‌ها و همچنین کارکنان یک سازمان رعایت و تعهد گردند و برای این منظور هر یک از
کارکنان احتیاج به اهداف قابل اندازه گیری برای کارشان دارند.
تصمیمات مربوط به مدیریت کیفیت بر پایه اطلاعات و داده‌ها و همچنین سیستم، که شامل حسابرسی معمول

برای ارزیابی انطباق و کارایی است، بنا شده.
سوابق و اطلاعات می‌بایست نشان دهنده چگونه تولید شدن مواد خام و محصولات باشند تا از طریق ردیابی

منابع به مشکلات پی برده شود.
شمابه یک ملاک روند، برای کنترل کیفیت اسناد شرکت خود نیاز دارید. هرکسی می‌بایست به این اطلاعات

دسترسی داشته و چگونگی استفاده از آنها به صورت به روز، را بداند.
برای پایداری سیستم مدیریت کیفیت و تولید محصولات مرتبط به هم، شما احتیاج به فراهم کردن زیر ساخت

، منابع، اطلاعات، امکانات و تجهیزات، ابزارهای بررسی و کنترل و همچنین شرایط محیطی دارید.
شما احتیاج به استخراج تمام عناصر حیاتی روندهای تولیدی خود دارید که این کار از طریق کنترل و نمایش

بررسی‌ها و اطمینان حاصل کردن از تکمیل کننده بودن اهداف کیفیت تولید، دارید. اگر شما وسایل بررسی را
به صورتی کارا طراحی کرده باشید، می‌توانید مطمئن باشید که اهداف تعیین شده بلند مدت قابل دسترس
می‌شوند و این اهداف به صورت اهداف فردی در نمی‌آیند.
برای هر کدام از محصولاتی که شرکت تولید می‌کند شما نیاز به انتشار اهداف کیفی جدید دارید تا طرح روند،

اسناد و نتایج بررسی‌ها را به عنوان ابزاری برای بهبود و رشداستفاده کنید.
شما احتیاج به تعیین نقاط حساسی که هر کدام از روندها دارا می‌باشند دارید تا از طریق کنترل و بررسی این

نقاط اطمینان حاصل کنید که همه چیز تحت میزانهایی که شما تعیین کرده‌اید، پیش می‌رود.
شما احتیاج به شرایط واضحی از فروش محصول دارید.
شما نیاز به تصمیم گیری درباره الزامات مشتریان و طراحی سیستمی برای برقراری ارتباط مشتریان با اطلاعات

محصولات، پرس و جو، قرارداد، بازخورد و شکایت دارید.
زمان توسعه محصول جدید، شما احتیاج به برنامه ریزی مراحل بهبود جدید برای توسعه محصول و همچنین

آزمایش این مراحل دارید.
شما احتیاج به تجدید نظر در کاربردها و روندهای معمول در غالب حسابرسی داخلی و نشست‌ها دارید تا تصمیم

بگیرید که آیا مدیریت کیفیت کارا می‌باشد و این سیستم ما را به کدام جهت می‌برد (با توجه به مشکلات پیشین و بلفعل).
برای این منظور اطلاعات فعالیت‌ها را نگهداری کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را مورد بررسی قرار می‌دهید.
با توجه به مشکلات پنهانی و بلفعل (مشتریان، فراهم کنندگان مواد اولیه و مشکلات داخلی) شما نیاز به روندهای

ثبت شده‌ای دارید که اطمینان حاصل کنید که هیچ کسی محصولات بد شما را استفاده نمی‌کند و تصمیم بگیرید
که با این محصولات بعضاً معیوب چه کنید و این کار تنها با توجه به ریشه‌های به وجود آورندهٔ تولید این محصولات
بد و همچنین تهیه گزارش و نگهداری آن برای تکرار نکردن دوباره این ایراد تعبیه می‌شوند، قابل انجام است.
گواهینامه ایزو 9001: سیستم مدیریت کیفیت
استاندارد iso9001:2008 یکی از اعضای استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت است. امروزه نیاز بسیاری از سازمان‌ها
به این استانداردها بسیار تامل برانگیز است و به عبارتی یکی از شاخصه‌های استاندارسازی نحوه مدیریت کیفیت

سازمان‌ها در سطح جهانی می‌باشد. اولین شاخهٔ اصلی این خانواده iso9001 می‌باشد و شامل شاخصه‌های زیر می‌باشد:
iso 9001:2008 آخرین نسخه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت تدوین شده توسط سازمان جهانی ایزو می باشد.

این استاندارد نحوه مدیریت بر سازمان برای تامین نیازمندیها و انتظارات مشتری را در بر می گیرد و مستقل از
اندازه سازمان و نوع محصول یا خدمت برای کلیه بنگاهها و موسسات اقتصادی کاربرد دارد.
مشاوره ایزو 9001: سیستم مدیریت کیفیت
پذيرش يك سيستم مديريت كيفيت بايد يك تصميم گيري استراتژيك در سازمان باشد. طراحي و استقرار سيستم مديريت
كيفيت سازمان از عوامل زير تاثير مي پذيرد:
الف- محيط سازمان و تغييرات و ريسك هاي وابسته به محيط
ب- نيازهاي در حال تغيير
ج- اهداف ويژه
د- محصولات
ه- فرآيندهايي به كار گرفته شده
و- اندازه و ساختار سازماني آن
شكل يكسان در سيستم هاي مديريت كيفيت ويا شكل يكسان در مستندسازي از جمله اهداف و خواسته هاي

اين استاندارد بين المللي نمي باشد.
الزامات سيستم مديريت كيفيت كه در اين استاندارد تعيين شده است، مكمل الزامات مشخص شده براي محصول هستند.

اطلاعاتي كه تحت عنوان يادآوري آمده است، راهنمايي هايي براي درك بهتر و روشن ساختن الزامات مربوطه ارائه مي دهد.
اين استاندارد بين امللي مي تواند توسط طرف هاي داخلي و خارجي و از جمله مراجع صدور گواهينامه، براي ارزيابي توانايي

سازمان در برآورده ساختن الزامات مشتري، مراجع قانوني و مقررات قرار گيرد.
مباني مديريت كيفيت كه در ايزو 9000 و ايزو 9004 بيان شده اند، در حين ايجاد و توسعه اين استاندارد بين المللي در نظر

گرفته شده اند.