20-12-2023, 08:25 PM
هوش تجاری به کمک کسب و کارها می آید و خیلی اهمیت دارد. در صورتی که یک سازمان یا شرکت، بخواهد میزان سود و نحوه عملکرد خود را به شکل دستی بررسی کند، به نیروی انسانی و زمان زیادی نیاز خواهد داشت. در این روش، کسب و کارها به اطلاعات ناقص و پیش پا افتاده ای دست پیدا می کنند که کارآمدی چندانی ندارد. در حالی که هوش تجاری قادر است در زمانی کوتاه اطلاعات و آمار دقیقی از عملکرد شرکت ها ارائه دهد. هوش تجاری، عوامل مختلف مانند میزان خرید و فروش، تاریخ، ساعت، عوامل محیطی و... را مورد توجه و بررسی قرار می دهد. سپس به تفسیر داده ها می پردازد. مثلا مردم یک منطقه کدام محصول را بیشتر خریداری می کنند یا کدام محصولات در بین مردم یک شهر، تقاضاي چندانی ندارد. این داده ها و اطلاعات به مدیران کسب و کارها کمک می کند تا در زمینه سرمایه گذاری روی محصولات و خدمات خود، همچنین زمان و نحوه ارائه آن ها درست ترین تصمیم را بگیرند. سیستم هوش تجاری می تواند اطلاعات خود را از داده های موجود در گذشته یا داده هاي جدید تامین کند. این داده ها می تواند اطلاعات ذخیره شده در انبار داده ها و یا داده هایی باشد که به تازگی جمع آوری شده یا در حال تولید هستند. اگرچه هوش تجاری شامل فرایند های پیچیده ای است، اما در مدت زمان کوتاهی می تواند آمار دقیقی از عملکرد شرکت ها ارائه دهد. از این رو مدیران براي اتخاذ تصمیمات بزرگ می توانند از این داده ها استفاده کنند. اگر یک شرکت بدون استفاده از هوش تجاری بخواهد میزان سوددهی و عملکردش در زمینه های مختلف را به صورت دستی بررسی کند، به چندین نیروی انسانی و مدت زمان زیادی نیاز دارد تا چنین کاری را انجام دهد.