تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
مروری بر تعاریف پرفورمنس مارکتینگ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گفتگوی آزاد (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- موضوع: مروری بر تعاریف پرفورمنس مارکتینگ (/showthread.php?tid=70731)



مروری بر تعاریف پرفورمنس مارکتینگ - m.shamsi - 22-05-2022

پرفورمنس مارکتینگ در دنیا
سوال من این بود:
آیا در ترند امروز مارکتینگ دنیا اساسا چیزی به نام پرفورمنس مارکتینگ وجود دارد؟ یا اساسا تعریفی مشخص برای آن وجود دارد؟
برای اینکه دیدگاهم را در این موضوع با اطلاعات کامل شکل دهم، ابتدا سری زدم به گوگل اسکولار. من تصویر جستجویم را می گذارم.
[تصویر:  Google-Scholar-performance-marketing.png]
من نتایج این جستجو را اینطور تعبیر می کنم:
عبارتی که بعنوان یک ترند، سبک یا نوع بازاریابی خیلی جایگاهی ندارد. شاید حتی بتوانم بگویم اصلا جایگاهی ندارد.
به جستجوها نگاه کنید. دو کتاب می بینید. هر دوی این کتاب ها به زبان آلمانی هستند. باقی این لینک ها خیلی به آنچه که امروز از آن شناخت داریم ارتباطی ندارد.
مثلا در لینک آخر از عبارت Marketing Preformance استفاده کرده است که به معنای بازدهی بازاریابی ( پرفرومنس بازاریابی ) است. در حالی که وقتی می گوییم پرفورمنس مارکتینگ به معنای بازاریابی بازدهی محور است که کمی با هم فرق دارند.
حالا بیایید نگاهی به [font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]نتایج جستجو در HBR ( هاروارد بیزنس ریویو ) بنیدازیم.[/font]
[تصویر:  Performance-marketing-in-HBR.png]
اگر شما انسان آکادمیکی باشید، با این نتایح متوجه خواهید شد که ظاهرا در جوامع آکادمیک چیزی به عنوان پرفورمنس مارکتینگ ، به عنوان یک نوعی از مارکتینگ، آنطور که واژه های مانند دیجیتال مارکتینگ تعریف می شوند وجود ندارند.
البته عناوینی مانند Performance-oriented marketing یا preformance-oriented advertisement تعریف می شود که در جایی دیگر می توانیم در آن صحبت کنیم.
اما وقتی همین عبارت را در گوگل جستجو می کنیم و برخی نتایج را مرور می کنیم، ماجرا کمی تغییر می کند.
به طور عمومی پرفورمنس مارکتینگ به این معناست:
انجام یک فعالیت تبلیغاتی و برندینگ و پرداخت به ازای انجام کامل یک عمل ( اکشن ) مورد انتظار تعریف شده.
طبق این تعریف می توانیم اینطور بگوییم، [font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]زمانی که شما در ازای انجام تبلیغ انتظار یک عمل و اکشن خاصی را دارید، و مایلید به ازای انجام آن عمل پول پرداخت کنید، و در این راه سعی می کنید از بهترین کانال با بهینه ترین حالت ممکن استفاده کنید پرفورمنس مارکتینگ انجام داده اید.[/font]
بازدهی مارکتینگ ( مارکتینگ پرفورمنس)
مگر می شود به فکر عملکرد تبلیغات یا مارکتینگ نبود؟ همیشه باید در حال بهینه سازی روش ها بود.
بنابراین، توانایی اندازه گیری و سنجش عملکرد تبلیغات یا هر اقدام مارکتینگی دیگر، اهمیت زیادی دارد.
شما زمانی می توانید بازدهی تبلیغات را بهبود ببخشید که:
[list]

[*]از کدام کانال چطور و با چه کیفیتی ورودی دریافت می کنید.

[*]ورودی مورد نظر چه سیری را باید طی کند تا به فروش برسد.

[*]و بتوانید این ورودی را در هر کدام از مراحلی که تا مرحله فروش طی می کند بتوانید رصد و نرخ تبدیل ها را محاسبه کنید.
[/list]پرفورمنس مارکتینگ در ایران
در ایران اما مقالات کمی ممکن شما را به اشتباه بیندازند.
در برخی از وبسایت ها انواع روش های تبلیغاتی CPA را تنها روش یا نوع پرفورمنس مارکتینگ دانسته اند. احتمالا این اشتباه از آنجایی ناشی می شود که در برخی منابع خارجی آن هم در قسمتی از مقاله به این موضوع اشاره شده است.
بگذارید یکی دو مورد را بررسی کنیم:
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]مورد اول:[/font]
به طور مثال در مقاله ای که در دیدم، به وضوح اینطور گفته شده است که نوع پرداخت شما در تبلیغ یعنی پرفورمنس مارکتینگ. این نگاه، کمی ناقص است.
سوالی که در مواجهه با مطلب این سایت دارم این است که آیا مگر جز این نوع پرداخت ها، کار دیگری هم انجام می شود؟ به نظر میرسد توضیح بیشتری لازم بود تا مقصود نگارنده محترم منتقل شود. چون خواننده حرفه‌ای متوجه می‌شود که نگارنده می داند منظور چیست؟
[font=IRANSansX, Helvetica, Arial, sans-serif]مورد دوم:[/font]
یا ، مقاله ای در وبسایت bigcommerce.com عینا ترجمه شده است که سایت منبع نسبتا جامع در این باره صحیت کرده و دانش افزاست. شاید بهتر بود این مقاله کمی با تلخیص یا باز نگارش با توجه به سطح دانش عمومی قرارداده می شود. گرچه که ذکر منبع هم لازم بود.