تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
نحوه تاسیس دفاتر کاریابی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گفتگوی آزاد (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- موضوع: نحوه تاسیس دفاتر کاریابی (/showthread.php?tid=63721)



نحوه تاسیس دفاتر کاریابی - heyvagp1 - 09-11-2021

دفاتر کاریابی همان آژانس های داخلی، بین المللی و الکترونیکی هستند که وظیفه استخدام نیروی متعهد برای شرکت ها را بر عهده دارند. از جمله شرایط موسس دفتر کاریابی خارجی و داخلی، داشتن حداقل 30 سال سن و تحصیل در یکی از رشته های مرتبط با مدیریت، اقتصاد، روانشناسی و ... است.


بنگاه کاریابی (Employment agency) یا آژانس و دفاتر کاریابی داخلی و خارجی، از مفاهیم مدیریت منابع انسانی است و به سازمان یا شرکتی اطلاق می شود که کارفرمایان را به کارکنان متصل می کند. در تمامی کشورهای توسعه یافته، آژانس های کاریابی وظیفه استخدام و جذب کارکنان مورد نیاز شرکت ها را در مقیاس بزرگ و کوچک برعهده دارند.
تاسیس دفاتر کاریابی و اخذ مجوز برای تاسیس آن دارای شرایط مختلفی برای موسسان خارجی، داخلی و الکترونیکی است و وظایف هر کدام نیز با یکدیگر فرق دارند. در این مقاله برای آشنایی با نحوه دریافت مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی آشنا شده و روند صدور مجوز را شرح می دهیم.

شرایط تاسیس دفاتر کاریابی
تاسیس دفاتر کاریابی برای متقاضیانی که قصد دریافت مجوز آژانس های داخلی و بین المللی دارند با افرادی که قصد دریافت مجوز برای تاسیس دفتر کاریابی الکترونیکی دارند متفاوت است. در این بخش به شرایطی که هر یک از متقاضیان می بایست دارا باشد اشاره شده است.

شرایط تاسیس دفاتر کاریابی داخلی و بین الملل

تابعیت جمهوری اسلامی ایران و تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
داشتن حداقل سن (30 سال تمام)
نداشتن سابقه کیفری مؤثر به تأیید مراجع ذیصلاح.
دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ترجیحا در یکی از رشته های مدیریت، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، حقوق، علوم اقتصادی و روانشناسی
دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دایم (برای آقایان)
ارایه گواهی طی دوره آموزش آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به بازار کار و کاریابی از موسسات آموزشی معتبر
داشتن سابقه و تجربه کاری در زمینه فعالیت کسب و کار حداقل به مدت پنج سال
داشتن تسلط به یکی از زبان های خارجی معتبر دنیا متناسـب یا زبان های کشورهای هدف برای کاریابی های خارجی

از آنجایی که بخشی از شرایط تاسیس دفاتر کاریابی با دفاتر پیشخوان دولت مانند یکدیگر است، افرادی که علاقه مند به تاسیس دفاتر پیشخوان دولتی هستند می توانند از طریق مطالعه مقاله زیر به کسب مجوز برای تاسیس این مرکز اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: تاسیس دفاتر پیشخوان دولت
شرایط تاسیس دفاتر کاریابی الکترونیکی

تابعیت جمهوری اسلامی ایران و تدین به دین اسلام یا یکی از اقلیت های دینی شناخته شده
داشتن حداقل سن 24 سال تمام
نداشتن سابقه کیفری موثر به تایید مراجع ذیصلاح
دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ترجیحا در یکی از رشته های IT
دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)
اشخاص حقوقی متقاضی فعالیت در چهارچوب این آیین نامه باید موضوع فعالیت را در اساسنامه خود ثبت نمایند.
اعطای مجوز منوط به پیاده سازی و ارائه محصول نرم افزاری می باشد بطوریکه ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان را فراهم نماید.
متقاضی کاریابی الکترونیکی موظف است مکانی را با حداقل متراژ 10 متر مربع به عنوان محل دفتر کاریابی الکترونیکی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان معرفی نماید.
متقاضیان کاریابی الکترونیکی ملزم می باشند با اخذ معرفی نامه از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل فعالیت، نسبت به تکمیل فرم ثبت نام در طرح ساماندهی سایت های ایرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.
اشخاص حقوقی متقاضی کاریابی الکترونیکی موظفند فرد واجد شرایط عمومی متقاضیان ایجاد کاریابی الکترونیکی را به عنوان مدیر فنی معرفی نمایند.
متقاضیان کاریابی الکترونیکی ملزم به اخذ نماد اعتماد الکترونیک از سوی مراجع ذیربط می باشند.

از جمله دیگر مراکزی که بازارکار خوبی برای تاسیس دارد، مراکز آموزشی زبان های خارجه است که در متن مقاله زیر به نحوه کسب مجوز موسسه زبان پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس آموزشگاه زبان

[تصویر:  academy1.gif]

مدارک لازم برای تاسیس دفاتر کاریابی
تاسیس دفاتر کاریابی برای افرادی که واجد شرایط دریافت مجوز هستند به وسیله ارائه مدارک مختلفی انجام می شود که به برخی از آن ها در بخش زیر اشاره شده است:

مراجعه متقاضی به استان مربوطه و ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز مطابق با مدارک مندرج در سایت وزارت به آدرس karyabi-mojavve.mcls.gov.ir
بررسی اولیه پرونده متقاضی توسط استان مربوطه و ارسال اعلام نظر و مدارک به دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی
مصاحبه فنی با متقاضی اخذ مجوز توسط دفتر هدایت نیروی کار
استعلام از حراست در خصوص تعیین صلاحیت متقاضی
دریافت گواهی عدم سوء پیشینه و گزارش عملیاتی آینده کاریابی توسط دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها
طرح در هیئت مرکزی آیین نامه اجرایی کاریابی های غیردولتی
واریز مبلغ 100,000 ریال توسط متقاضی به حساب خزانه و ارائه رسید مربوطه جهت بایگانی در پرونده متقاضی
صدور مجوز جدید توسط دفتر هدایت نیروی کار

تاسیس مراکز آموزشی از جمله آموزش هنر از متقاضیان زیادی برخوردار است. در متن مقاله زیر اطلاعات جامعی در خصوص تاسیس مراکز آموزشی آزاد داده شده است.

بیشتر بخوانید: تاسیس آموزشگاه های هنری آزاد
مدارک لازم برای تاسیس دفاتر کاریابی بین المللی

ارائه درخواست متقاضی به استان و ارسال  نظر صریح استان به وزارت متبوع مبنی بر موافقت با صدور مجوز
تصویر برابر اصل شده مدارک تحصیلی، دوره های طی شده و کارت معافیت دائم یا پایان خدمت
تصویر برابر اصل شده تمام صفحات شناسنامه و تصویر دوطرف کارت ملی
تصویر  صفحه  مشخصات  گذرنامه و در  صورت  داشتن سفر خارج از کشور، تصویر  صفحات دارای برچسب ویزا و یا ممهور به مجوز ورود به کشور خارجی
دو قطعه عکس 4*3 جدید
اصل گواهی عدم سو پیشینه متقاضی
اصل گواهی عدم اعتیاد
رزومه تحصیلی و شغلی متقاضی
فرم پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی

ارائه  برنامه  کاری  و  طرح  توجیهی  در  خصوص  اعزام  نیروی  کار  به  خارج  از  کشور،  در  این  برنامه  باید حداقل به موارد زیر اشاره گردد :

تعیین کشور هدف جهت اعزام  
نحوه و مراحل اعزام  
چگونگی اخذ فرصت های شغلی
نوع ویزای دریافتی و انواع ویزاهای صادره در کشور مقصد
معرفی نماینده در کشور هدف (در صورت داشتن)
معرفی قوانین جذب مهاجر نیروی کار برای کشورهای نیرو پذیر هدف  
نحوه عقد قرار داد با کارفرمای خارجی

بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس مهدکودک


[تصویر:  arshad.gif]



وظایف دفاتر کاریابی
دفاتر کاریابی داخلی، خارجی و یا الکترونیکی می بایست وظایفی را در جهت شناخت و معرفی نیروی کار به شرکت ها و نهادهایی که قصد برگزاری آزمون استخدامی و یا مصاحبه و بکارگیری افراد دارند را انجام دهند. از جمله این وظایف در بخش زیر ارائه شده است.

شناخت بازار کار داخلی (ویژه موسسات کاریابی داخلی) و شناخت بازار کار خارجی (ویژه موسسات کاریابی خارجی)
ثبت نام از کارجو.
شناسایی فرصت های شغلی داخل در محدوده استقرار فعالیت موسسه کاریابی.
ارایه خدمات مشاوره و راهنمایی شغلی به جویندگان کار و کارفرمایان.
معرفی و بکارگماری کارجویان واجد شرایط در واحدهای پذیرنده.
تهیه گزارش های تخصصی دوره ای مربوط به بازار کار محدوده فعالیت موسسه کاریابی و ارایه آن به مراجع ذیربط.
راهنمایی و معرفی جویندگان کار فاقد مهارت به مراکز آموزش فنی و حرفه ای به منظور فراگرفتن مهارت های مورد نیاز بازار کار با هماهنگی اداره کل استان.
ورود اطلاعات بازار کار به سامانه اشتغال بازارکار به صورت به هنگام و بهـره برداری از اطلاعات آن.
ارسال به موقع اطلاعات و آمار عملکرد ماهانه بـه اداره کـل اسـتان براسـاس ضـوابط وزارت.
حفظ و نگهداری اطلاعات شغلی و هویتی جویندگان.
استفاده از سامانه اشتغال بازارکار
هماهنگی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور توسـعه دوره هـای آموزشـی مهارت متناسب با نیازهای داخلی و خارجی.
مبادله اطلاعات با سایر مؤسسات کاریابی به منظور تأمین نیروی کار مناسب کارفرمایان.

بیشتر بخوانید: ثبت نام دوره های فنی و حرفه ای

[تصویر:  1480617610_%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%8...%D8%AF.gif]



شرایط ساختمانی تاسیس دفاتر کاریابی
مدیر کاریابی غیردولتی پس از تشکیل پرونده و تایید صلاحیت های فردی و تخصصی توسط هیات استانی و همچنین شرکت در دوره های فنی و حرفه ای، موظف است مکان مناسب برای فعالیت کاریابی جهت بازدید به اداره کل استان معرفی نماید. این مکان باید دارای شرایط ذیل باشد:

موقعیت مکانی کاریابی باید به گونه ای باشد که کارجو از لحاظ دسترسی آسان به محل با مشکل مواجه نگردد.
متراژ محل کاریابی (با توجه به بالا بودن نرخ اجاره و تملک) حداقل 40 متر مشروط بر دارا بودن دو اتاق مجزا (مساحت بسته به مورد) و یک محوطه عمومی
کاربری ساختمان در دو قالب اداری و یا تجاری الزامی می باشد و تاسیس آن در ساختمان با کاربری مسکونی ممنوع است.
لوازم و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی از قبیل رایانه به انضمام لوازم جانبی مورد نیاز (پرینتر، اسکنر، دسترسی به اینترنت و  ) ...فاکس، تلفن با امکان حداقل 2 خط ، دستگاه کپی و ...
ملزومات اداری شامل: فایل بایگانی اسناد و مدارک، میز و صندلی ارباب رجوع و مشاور

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص نحوه تاسیس دفاتر کاریابی را با شما به اشتراک گذاشته و متقاضیان را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند.

در ادامه بخوانید: شرایط تاسیس مرکز مشاوره


سوالات متداول

1- ✔️ شرایط تاسیس دفاتر کاریابی چیست ؟
✔️ شرایط تاسیس دفاتر کاریابی بر اساس نوع خود (داخلی، خارجی، الکترونیکی) دارای شرایط مختلفی است که از جمله آن شرایط سنی و تحصیلی می باشد.


2- ✔️ مدارک لازم برای دریافت مجوز تاسیس دفتر کاریابی شامل چه مواردی است ؟
✔️ از جمله مدارک لازم برای دریافت مجوز ساخت دفتر کاریابی، ارسال درخواست کتبی به استان و اخذ گواهی های ذکر شده در متن مقاله می باشد.


3- ✔️ شرایط ساختمانی تاسیس دفاتر کاریابی چیست ؟
✔️ متراژ دفتر کاریابی، تعداد اتاق ها و تجهیزات داخل اتاق از جمله شرایط ساختمانی دفتر کاریابی است که جزئیات آن در متن مقاله ذکر شده است.
منبع : نحوه تاسیس دفاتر کاریابی