![]() |
نکات مهم در ادعا و مدیریت ادعای پروژه - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: باشگاه متخصصین و مشاورین صنعت (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=102) +--- موضوع: نکات مهم در ادعا و مدیریت ادعای پروژه (/showthread.php?tid=43398) |
نکات مهم در ادعا و مدیریت ادعای پروژه - motlagh - 04-08-2020 نکات مهم در ادعا و مدیریت ادعای پروژه
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_دپارتمان مدیریت : قبل از مطالعه این مقاله، پیشنهاد می شود تا مقالات زیر مطالعه شوند: [list] [*]سیستم مدیریت ادعا در پروژه های ایران [*]آنالیز تاخیرات و ادعا و نحوه تهیه لایحه ادعا (لایحه Claim) [/list]نکته اول: چرا ادعا ؟ یکی از مهمترین مشکلات در انواع پروژه ها، چه پروژه های کوچک و چه پروژه های بزرگ، موضوع مدیریت ادعا است که با دلایل متفاوتی در پروژه ها و قراردادهای اجرایی از سوی یکی از ذی نفعان پروژه (کارفرما، پیمانکار، مشاور، پیمانکار دست دوم و …) در قالب (جریمه یا جبران) و یا بخشش تاخیرات زمانی و همچنین جبران هزینه های ادعا و یا هر دو، با ادله واهی یا مستدل بیان می شود. نکته دوم: تعریف ادعا از منظر PMI الحاقیه ساختمانی موسسه PMI آمریکا، ادعا (نسخه ۲۰۱۶) در ضمیمه A1 خود؛ کلیم یا ادعا را اینطور تعریف می کند: ” ادعای تقاضا برای چیزی است که بنا به دلایل زیر انجام می شود: [list] [*]تأخیر [*]تغییر در مبنای اجرای پروژه [*]انحراف در تخصیص ریسک [*]درخواست تغییری که بر خلاف شرایط و ضوابط توافق شده قرارداد درخواست می شود. [*]بخشی از ساخت و ساز پروژه که شکست خورده است و یا اجرای آن به درستی انجام نمی شود و نمی تواند از لحاظ اقتصادی بین طرفین مورد توافق قرار گیرد. [/list] همچنین در این کتاب، بیان شده است که: “ادعاهای پروژه ممکن است به دلیل نادیده گرفتن شرایط قرارداد، زمان نامشخص، سوء تفاهمات و یا کاستی های قراردادی بیان شود. همچنین ادعا می تواند برای جبران خسارت اضافی برای کار که به نظر خارج از قرارداد است و یا درخواست زمان اضافی برای زمان های از دست رفته و یا تاخیرات پروژه و یا هر دو. باشد.” نکته سوم: ادعا و اختلاف! ادعا از دو منظر قابل تحلیل است، اول از دیدگاه ها درخواست کننده ادعا و دیگری از منظر پاسخ دهنده به ادعا. آنچه تمایز و تفاوت بین این دو طرف را ایجاد می کند، عنصری است به نام توافق. اگر ادعائی مطرح شود و طرف مقابل آن را مستدل نداند و نپذیرد، ادعا به اختلاف در پروژه می رسد و در صورت پذیرش آن از سوی طرف مقابل، به تغییر در پروژه می انجامد. نکته چهارم: حل و فصل ادعا! در صورت بروز ادعا، این ادعا ممکن است از طرق زیر حل شود: ![]() [list] [*]مذاکره [*]میانجی گری [*]داوری [*]محاکمه جزئی [*]دعوی قضایی [/list] در نمودار زیر؛ این روشها از منظرهای کنترل خروجی (توسط خود مطرح کنندگان ادعا و یا سپردن آن به شخص ثالت)، درجه خصومت (کمترین به بیشترین) و هزینه حل و فصل ادعا (کمترین به بیشترین) با هم مقایسه شده اند. ![]() شکل ۱: مراحل حل و فصل ادعا
نکته پنجم: نحوه ارائه ادعاادعاهای پروژه می توانند در قالب های مختلف (ایمیل که یک قالب غیررسمی است) یا لایحه آنالیز تاخیرات و یا لایحه ادعا (که یک قالب رسمی می باشد) با ضمائمی همچون، برنامه زمانبندی مصوب و واقعی، مکاتبات، مستندات، صورتجلسات و یا سایر مدارک از سوی یک یا چند ذی نفع پروژه در مقابل سایر ذی نغع یا ذی نفعان، درخواست گردد. نکته ششم: اجزای لایحه ادعا! مواردی که در یک لایحه ادعا وجود دارند، شامل و نه محدود به موارد زیر هستند: ![]() [list=1] [*]شرح مختصری از پروژه [*]شرح تغییرات انجام شده [*]آدرس دهی به مراجع (قرارداد و …) [*]تحلیل آثار زمانی تاخیر [*]کمی کردن ادعا [*]جمع بندی و نتیجه گیری [/list] نکته هفتم: کمی کردن ادعا! برای کمی کردن ادعاهای زمانی و هزینه ای، روش های مختلفی وجود دارد. مهم ترین روش جهت آنالیز تاخیرات زمانی، روش What-If Scenario می باشد که از منظر کارفرما، پیمانکار و یا سایر ذی نفعان پروژه، قابل تحلیل و بررسی است. برای کمی کردن هزینه های ادعا نیز روش های زیادی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: [list=1] [*]کمی کردن ادعا براساس قرارداد [*]کمی کردن ادعا به روش بالاسری [*]کمی کردن ادعا به روش نرخ ثابت (روزانه و …) [*]سایر روش های کمی سازی ادعا [/list] جهت اطلاعات بیشتر برای ثبت نام در کارگاه تخصصی مدیریت ادعا و آنالیز تاخیرات به سایت زیر مراجعه نمایید .
راه های ارتباطی : تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶ ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷ آدرس : بلوار کشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه ۵ واحد۹ |