![]() |
سنسورهای اتومبیل - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: دانشگاه جامع علمی و کاربردی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=7) +---- انجمن: **مرکز علمی و کاربردی کوشا** (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=42) +----- انجمن: درس کاربرد فناوری اطلاعات- ترم تابستان - صبح جمعه (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=153) +----- موضوع: سنسورهای اتومبیل (/showthread.php?tid=33065) |
سنسورهای اتومبیل - Hamid51rezaee - 29-08-2019 ۱-سنسور دور موتور چیست؟ ۲-وظیفه موقعیت دریچه گاز چیست؟ ۳-محل قرارگیری سنسور اکسیژن کجاست؟ ۴-سنسور ضربه چطور کار میکند؟ RE: سنسورهای اتومبیل - مصطفی - 30-08-2019 1.موقعیت حالت موتور.حالت سکون یاحرکت.خاموش یاروشن بودن و اینکه درچه حالت قبلی خاموش شده خودرو رانشان نیدهد 2.مقدارسوخت لازم جهت ترکیب بااکسژن لازم رانشان میدهد. 3.بین مانیفولد اکزوزوانباری اگزوز. 4.دراثرضربه شدیدمثل تصادف.شدیدیاترمزشدیدکارمیکند. RE: سنسورهای اتومبیل - 3359765745 - 30-08-2019 سوال۱ سنسوری است که با گردش فلایویل اطلاعات رابه ای سی یو می رساند جهت روشن شدن خودرو سوال۲ وظیفه موقعیت دریچه گازجهت بازوبسته بودن دریچه گازرانشان می دهد سوال ۳ مخل قرارگیری سنسوراکسیژن برروی منیفولددود ودربرخی خودروها روی اگزوزمی باشدسوال ۴ برروی بلوک سیلندرنصب شده است وضربه های ناشی ازاحتراق ناقص رابه ای سی یو اطلاع میده RE: سنسورهای اتومبیل - Matin Khosravi - 31-08-2019 1-سنسور دور موتور قطعه ایست الکتریکی مغناطیسی که در مقابل چرخ دندانه داری که روی فلایول قرار دارد، نصب شده است. اجزای تشکیل دهنده این سنسور، آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن می باشد. هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد شده در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند. سپس ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس دریافت شده، میزان دور موتور خودرو را بدست می آورد. این داده های ارسال شده علاوه بر تنظیم دور موتور باعث می شود تا ECU ، زمان دقیق جرقه زنی در موتور را نیز بدست آورده و از این طریق زمان دقیق پاشش سوخت را به انژکتورها اعلام نماید. در نسل های پیشین خودروها، وظیفه بدست آوردن زمان دقیق جرقه زنی بر عهده دلکو بود که باعث ایجاد مشکلاتی می گردید. به طور کلی محاسبه دور موتور، تنظیم دور موتور آرام و ارسال اطلاعات زمان جرقه زنی، از وظایف اصلی سنسور موقعیت می باشد. 2-وظیفه این قطعه باز و بسته کردن دریچه گاز و گزارش عملکرد آن به کامپیوتر خودرو یا همان ECU می باشد. این سنسور در موتورهایی که با سیستم انژکتور، پاشش سوخت را انجام میدهند در روی دریچه گاز نصب می شود. سنسور دریچه گاز نوعی مقاومت متغیر می باشد که با باز و بسته شدن دریچه گاز ماشین، مقدارش تغییر کرده و این تغییر مقدار اطلاعاتی را به ECU خودرو ارسال می کند. در حقیقت وظیفه این قطعه در یک خودرو این است که با اعلام موقعیت دریچه گاز به ECU گزارش کند که خودرو در چه وضعیتی قرار گرفته است. به نوعی می توان گفت بدون وجود سنسور دریچه گاز ، ECU شناخت کاملی از نحوه کارکرد خودرو نخواهد داشت و ممکن است در نحوه گاز خوردن خودرو و یا دور موتور آرام و تند خودرو مشکلاتی پیش بیاید. در خودروهای سمند EF7 این حسگر معمولا در پشت دریچه اصلی گاز و نزدیک استپر بسته می شود اما در برخی از خودروها در قسمت جلویی موتور ماشین قابل رویت است. البته اگر خودروی سمند یا پژو برقی باشد، حسگر سنسور گاز، داخل خود دریچه گاز تعبیه می شود و برای یک فرد معمولی به راحتی قابل تشخیص نیست. 3-این سیستم به منظور اندازه گیری نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز تعبیه شده است به همین منظور برای پیدا کردن این سنسور می بایست سیستم تخلیه دود و کنترل صدا را وارسی نمود. در بیشترین مواقع، سنسور اکسیژن، نزدیک منیفولد هوا نصب می شود، ولی در مواردی نیز این سنسور بر روی لوله های رابط و یا کاتالیست نصب میگردد. 4-این قطعه کوچک وظیفه چک کردن و اندازه گیری کردن مقدار لرزش موتور را به عهده دارد و این مقادیر اندازه گیری شده را پیوسته به ECU ارسال می کند. سنسور ضربه در خودرو معمولا در مکان هایی نصب می گردد که خودرو بیشترین لرزش ها را داشته تا بتواند سریعا شرایط غیر عادی را به ECU گزارش کند. این قطعه تمامی لرزش های موتور را اندازه گیری کرده و برای کامپیوتر خودرو ارسال می نماید. اگر مقدار محاسبه شده طبیعی باشد و با استانداردهای ECU مطابقت داشته باشد، کامپیوتر از خود عکس العملی نشان نخواهد داد، اما اگر مقدار اندازه گیری شده با مقدار استاندارد مطابقت نداشته باشد، ECU سریعا چراغ چک خودرو را روشن کرده و مقدار پاشش سوخت را کم کرده و نسبت سوخت به هوا را اصطلاحا غنی تر می نماید. این عملیات صرفا به این دلیل اتفاق می افتد که لرزش زیاد باعث از بین رفتن و کاهش عمر قطعات خودرو می گردد. برای دوری از این مشکل، ECU مقدار پاشش سوخت را از طریق انژکتورها کم می کند تا از این لرزش ها جلوگیری کند و میزان لرزش خودرو را به حداقل برساند. اما گاهی اوقات ممکن است بدون دلیل خاصی، سنسور ضربه اعلام وضعیت بحرانی کرده و ECU را ناگزیر به روشن نمودن چراغ چک خودرو بنماید. |