تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
مراحل قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: مالی،اقتصاد و حسابداری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=77)
+--- موضوع: مراحل قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی (/showthread.php?tid=25478)



مراحل قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی - mahdi naderi - 01-09-2018

مراحل قانونی رسیدگی به پرونده های مالیاتی
مراجع اداری
قطعا مودیان مالیاتی این حق را دارند که به میزان مالیات تشخیص داده شده توسط مقامات مالیاتی اعتراض کنند به این نحو که مؤدی ظرف سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص می‌تواند به مندرجات برگ تشخیص اعتراض نماید.
در مرحله اول برای تسریع رسیدگی به پرونده های مالیاتی، اعتراض به صورت اداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و طبق مقررات ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم، در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ میشود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا توسط وکیل تام‌الاختیار خود ( كارمند حقوق بگير و يا وكيل قانوني )  به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید.
مسئول مالیات باید در دفتر مربوطه درخواست مودی را ثبت نماید و ظرف مهلتی که نباید بیش از سی روز از تاریخ ثبت درخواست مودی می باشد به موضوع رسیدگی کند. به این صورت که اگر مدارک و اسناد ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی بداند آن را رد کند و مراتب را در ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید.
ودر صورتی که مسئول مربوط تشخیص دهد مدارک و اسناد موجود تاثیر بر تعدیل درآمد دارد و تشخیص او مورد قبول مودی قرار گیر مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضاء مسئول و مودی خواهد رسید همچنین سازمان امور مالیاتی کشور میتواند بنا به درخواست ادارات کل امور مالیاتی توافق با مودی موضوع این ماده را موقتا به رئیس گروه مالیاتی واگذار نماید. درواقع میتوان گفت قانون گذار برای جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی و اتلاف وقت و تاخیر در پرداخت مالیات از وارد شدن پرونده های مالیاتی در جریان حل اختلاف به روش شبه قضایی جلوگیر میکند و در صورتی که اختلاف بین مودی و دستگاه مالیاتی حل گردیده باشد برگ قطعی مالیات صادر و مودی موظف به پرداخت مالیات میباشد.
اما اگر مدارک و اسناد ابرازی مودی مورد قبول مسئول مربوطه در اداره امور مالیاتی قرار نگیرد و توافقی هم حاصل نشود باید در ظهر برگ تشخیص منعکس شود و پرونده های مالیاتی را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف ارجاع نماید .
هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی
امروزه برای حل و فصل اختلاف های پرونده های مالیاتی هیاتی تشکیل شده است به نام هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی که برای تسریع در رسیدگی، اجرای عدالت مالیاتی و جلوگیری از طولانی شدن دادرسی میباشد و  هم از طرفی این هیات به صورت تخصصی به موضاعات مالیاتی رسیگی میکند در واقع رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی به جز مواردی که قانون برای آن مرجع دیگری پیش بینی کرده است به عهده هیات حل اختلاف مالیاتی میباشد.
 
نوشته شده توسط مشاورین تهران و شرکا