تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
حسابداری هزینه - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گروه رشته های مدیریت (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- انجمن: مدیریت بازرگانی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=93)
+---- موضوع: حسابداری هزینه (/showthread.php?tid=25157)



حسابداری هزینه - sina58596061 - 19-08-2018

حسابداری هزینه
مراحل ردگیری ، ثبت و تجزیه و تحلیل هزینه های اخنصاص یافته به محصولات یا خدمات یک شرکت را حسابداری هزینه گفته میشود.
میتوان حسابداری هزینه را به این گونه تعریف کرد که نوعی حسابداری مدیریتی است که زنجیره منابع را به مقادیرمالی تبدیل میکند.
علت استفاده مدیران از حسابداری هزینه این است که بتوانند هزینه های شرکت را کاهش و میزان سود دهی را افزایش دهند.
روش های متفاوتی وجود دارد برای این فرایند به عنوان مثال :
حسابداری ظرفیت – حسابداری هزینه یابی استاندار- هزینه یابی نهایی و… .
چگونگی پیداش حسابداری هزینه:
برای تعیین هزینه های اجرایی یک شرکت برای مدت های طولانی از حسابداری هزینه استفاده میشد
حسابداری نوین هزینه در دوران انقلاب صنعتی ایجاد شد. زمانی که یک  شرکت بزرگ به خاطره
پیچیدگی های اجرایی باعث توسعه سیستمهای ثبت و ردگیری هزینه ها برای کمک به مالکان شرکت و
مدیران در تصمیم گیری شد .
انواع هزینه ها:
1-هزینه متغیر
2-هزینه ثابت
هزینه متغیر:
در اوایل عصر صنعتی بیشتر هزینه های انجام شده توسط یک شرکت ، از طرف حسابداران “هزینه های متغیر”نامیده میشدند ، علت این نام گذاری این است که آنها مستقیماً با مقدار تولید تغییر میکردند.مواردی مثله پول به کارگران ، مواد اولیه و برق و غیره به عنوان هزینه پرداخت میشد که مستقیماً در تولید نقش داشتند. مدیران میتوانستند مجموع هزینه های متغیر را برای یک محصول بدست آورده و از آن بعنوان یک معیار نادرست برای تصمیم گیری استفاده کنند.
هزینه ثابت:
برخی از هزینه ها در طی دوره فعالیت ثابت  هستن بر عکس هزینه های متغیر که با حجم کار افزایش و کاهش پیدا میکنند. در  این مدت ،مهم بودن این  “هزینه های ثابت” برای مدیران آشکار شد. برای مثال میتوان از
استهلاک تجهیزات و ماشین آلات و هزینه بخشها همانند نگهداری ، ابزارآلات ، کنترل تولید ، خرید ، کنترل کیفی انبارداری و حمل ونقل ، سرپرستی و مهندسی سایت نام برد..
در اوایل قرن بیستم ،این نوع هزینه ها اهمیت کمی برای اکثر شرکتها داشتند. با اینحال در قرن بیست و یکم ، این هزینه ها توسط مدیران بیشتر مورد توجه قرار گرفتن نسبت به هزینه های متغییر ، و اختصاص آنها به بیشتر محصولات باعث تصمیم گیری های اشتباه شد.
تحلیل واریانس یک بخش مهم در حسابداری هزینه یابی استاندارد است  که میتواند انحراف بین هزینه واقعی و هزینه استاندارد را به اجزای مختلف تقسیم کند مانند انحراف حجم ، انحراف هزینه مواد ، انحراف هزینه نیروی کار و … .
نوشته شده توسط مشاورین تهران و شرکا