تحلیل و بررسی بازار، یکی از مهم ترین گام ها در
بازاریابی رقابتی می باشد. در این آنالیز، بازاریابان باید بتوانند با روش های مختلفی که رقبا به کار می گیرند و یا نیازهای و خواسته های بازار هدف به خوبی آشنا شوند. در این میان، گاهی رقبایی وجود دارند که با عرضه خدمات و محصولات ارزان تر باعث می شوند که بازار هدف بزرگی را مورد مخاطب قرار دهند. در این موارد برای دیگر برندها چاره کار ارزان کردن خدمات آن برند نبوده و بازاریابان باید آنالیز ها و بررسی های بیشتری را به عمل آورند. این بازاریابان باید متوجه شوند که رقبای ارزان قیمت چه گروهی از بازار را مورد هدف قرار داده اند. همان طور که در مقاله
تعیین بازار هدف در دنیای دیجیتال مارکتینگ به آن اشاره شد، بازار هدف را می توان به دسته های مختلفی با ویژگی های مشترک تقسیم بندی کرد. ممکن است در این دسته بندی رقبای ارزان قیمت افراد کم در آمد جامعه را مورد هدف قرار داده باشند. پس با تحلیل این دسته بندی ها بازاریابان باید ببینند وجه مشترکی بین برند خود و رقبای ارزان قیمت وجود دارد یا نه. اگر دسته بندی رقبا با برند شما متفاوت باشد، نیاز به ایجاد تغییری در روند شما نمی باشد. اما اگر این رقبا بازار هدف مشترکی با شما را مورد هدف قرار داده باشند، باید از استراتژی های موثر به منظور رقابت با آن ها استفاده نمایید. به یاد داشته باشید در این رقابت ارزان کردن خدمات و محصولات شما نه تنها اثری ندارد، بلکه ممکن است نتیجه آن سودآوری کم برای همه افراد درگیر باشد. در ادامه روش هایی که می تواند در این مواقع برای برند شما بسیار تاثیر گذار بوده و در کم ترین زمان ممکن بتواند بازار مشترک با رقبای خود را به دست آورید به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
یکی از موثرترین روش ها که می توانید فاصله زیادی بین شما و رقبایتان برای مدتی طولانی بیندازید، ارائه خدمات متمایز به بازار می باشد. بازاریابان باید خدمات و محصولاتی که رقبا به بازار هدف ارائه می دهند را به دقت بررسی کرده و به دنبال نقطه ضعفی در آن ها باشد. این نقطه ضعف می تواند به عنوان نقطه قوت برند شما عمل کرده و به این ترتیب سکوی پرشی برای شما محسوب گردد. پس به صاحبان کسب و کار توصیه می گردد تا می توانند خدمات جدید و متمایز با پیشنهادات ویژه به بازار هدف خود ارائه دهند تا این گونه بتوانند افراد بیشتری را به سمت خود جذب نمایند.
روشی که می تواند به برندها کمک نماید که در بازاریابی خود نسبت به رقبا موفق تر عمل نمایند، استفاده از استراتژی هایی است که مرکز توجه آن مشتریان می باشد. اهمیت به خواسته ها، نظرات و انتقادات مشتریان به شما کمک خواهد کرد که مشتریان به مرور زمان به شما اعتماد کرده و جذب برند شما گردند. این مشتری مداری می تواند انواع گوناگونی داشته باشد. در
دیجیتال مارکتینگ با
طراحی سایت برای برند و قرار دادن فرم نظرسنجی در قسمت های مختلف سایت و یا پیگیری خدمات و محصولات ارائه شده به مشتریان به صورت تلفنی و یا ایمیل از مثال های مشتری مداری می باشد.
امروزه بسیاری از برندها در کنار خدمات و محصولات خود، به مشتریان خدمات ویژه ای را پیشنهاد می دهند که همین موضوع می تواند مشتریان را به سمت برند شما بکشانند. برای مثال سایت دیجی کالا، به عنوان سایتی که محصولات بیشماری را به مشتریان عرضه می کند، به ازای هر خرید محصول به مشتریان یک محصول مرتبط را به صورت رایگان می دهد. این نوع بازاریابی بسیاری از افراد را به سمت این سایت کشاند. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که در بازاریابی آنلاین، داشتن سایتی که رنج وسیعی از محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه دهد بسیار در جذب مشتریان تاثیرگذار خواهد بود. توصیه می گردد صاحبان کسب و کارها از همه این روش ها به صورت تلفیقی برای ارائه خدمات ویژه به مشتریان استفاده کنند.
در بعضی مواقع در دنیای رقابتی لازم است که شرکت ها در کنار شرکت اصلی خود، یک شرکت فرعی ایجاد نموده و به صورت محدود خدماتی که دارای رقابت بالا به دلیل قیمت ارزان هستند را ارائه دهند. در این روش باید دقت شود که این خدمات محدود در شرکت مادر نباید عرضه گردد و کاملا متمایز از هم باید عمل کنند. استراتژی های به کار برده در این دو شرکت دیگر شبیه هم نخواهد بود و باید دقت بیشتری در آن ها خرج نمایند. هدف شرکت فرعی تنها رقابت با رقبایی است که محصولات و خدمات ارزان به بازار ارائه می دهند. شما می توانید با ارائه این محصولات با قیمت مناسب و در کنار آن ارائه خدمات ویژه به سرعت بازار هدف را به سمت خود بکشانید.