تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
تعمیر آسانسور - نسخه قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: صنعت آسانسور و پله برقی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=100)
+--- موضوع: تعمیر آسانسور (/showthread.php?tid=18311)



تعمیر آسانسور - shahriar1 - 20-02-2018

آسانسور
آسانسور وسیله نقلیه است که برای حمل و نقل اشخاص یا کالا یا مجموع آنها بین طبقات ساختمان مورد استفاده بوده و دارای اتاقک و کابینی است که ساختار و تجهیزات آن به اشخاص به سهولت اجازه استفاده می دهد و حرکت مردم یا کالا را بین طبقات تسهیل می بخشد و تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که برای تمام گروه های سنی مورد استفاده است.آسانسور عمومی ترین وسیله جابه جائی عمودی است که به کمک موتور الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین میان ریلهای منصوبه عمودی می شود. کنترل آسانسور به یک سیستم سپرده شده و فرمان دادن به آن به اختیار مسافر است، اما ایستادن آن در محل مقرر توسط سیستم است.
در گذشته به علت عدم وجود آسانسور در آپارتمانها مشکلات عمده ای برای ساکنین آپارتمانها به وجود می آمد اما امروزه با گسترش علم و فناوری دیگر این مشکلات به وجود نخواهد آمد و داشتن آسانسورمهمترین رکن ساختمانهای چند طبقه است.
مهمترین نکاتی که  باید در استفاده از آسانسور مد نظر قرار دهیم این است که برای چه تعدادی از افراد، در چه ارتفاعی و به طور متوسط برای چه ظرفیتی در هر بار استفاده طراحی شده است.نمایندگی تعمیرات بوش
دسته بندی آسانسور:
تمامی آسانسورها در داشتن خصوصیاتی مانند اتاقک (کابین) و نوع حرکت و توقف بین طبقات مختلف با هم مشابه اند اما از لحاظ نوع اعمال نیروی محرکه به کابین متفاوت بوده و به دو دسته تقسیم می شوند:
۱-آسانسورهای کششی ۲-آسانسورهای هیدرولیکی
آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطحکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کششی به هنگام چرخش آن توسط موتور محرکه انجام می شود.
آسانسور هیدرولیک به آسانسوری گویند که با نیروی فشار روغن کار می کند. در کل سیستم های هیدرولیک سیستم هایی هستند که در آنها فشار روغن نیروی لازم را فراهم می کند. در آسانسورهای هیدرولیک قدرت اصلی که باعث حرکت عمودی کابین آسانسور به بالا یا پایین می شود از یک جک (پیستون) بالا یا پایین برنده بهمراه موتور تامین کننده قدرت ( پاوریونیت) تشکیل شده است.
روش کلی کار آسانسور هیدرولیک بدین صورت است که چرخیدن موتور در پاوریونیت باعث می شود دستگاه تلمبه ، روغن را از مخزن به سیلندر پمپاژ کرده و سپس با پر شدن ظرفیت سیلندر، روغن با فشاری که در آن ایجاد می شود کابین و پیستون را به طرف بالا به حرکت در می آورد.
موتور و گیربکس آسانسور
یک آسانسور توسط موتور آسانسور نیروی لازم برای حرکت عمودی کابین را فراهم می کند. نیروی لازم در آسانسور کششی از طریق سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیک از طریق جک هیدرولیک به کابین منتقل می شود.
برق آسانسور
موتور آسانسور با برق سه فاز کار می کند، لذا در صورتیکه حتی یکی از فازها قطع باشد، آسانسور از کار خواهد افتاد، گاهی اوقات برق واحدهای مسکونی وصل است ولی آسانسور کار نمی کند، زیرا ممکن است یکی از فازها (که تامین کننده برق واحدها نیست) قطع شده باشد.
ترمز موتور
سیستمی است که  اجازه حرکت را به موتور می دهد در صورت باز بودن حرکت انجام می شود و در صورت بسته بودن، موتور و در نتیجه کابین قفل می شود. زمانبندی باز و بسته شدن قفل موتور اهمیت بسیاری دارد و توسط تابلو فرمان کنترل می شود.
فلایویل
فلایویل چرخ توپر و سنگینی است که روی محور خروجی موتورهای دو سرعته آسانسور قرار می گیرد و شوکهای حرکتی(شتابهای ایجاد شده توسط موتور) را کاهش می دهد.
انواع موتور گیربکس آسانسور
در صورتی که نیروی محرکه انتقالی به قرقره کششی از طریق یک چرخ دنده حلزونی باشد موتور از نوع گیربکسی است اما چنانچه نیروی محرکه از طریق اتصال مستقیم از موتور به قرقره کشش منتقل گردد موتور از نوع بدون گیربکس است.
گیربکس نیروی موتور را دریافت کرده و قدرت آن را افزایش (در نتیجه سرعت چرخش را کاهش می دهد).
در یک دسته بندی، موتورهای آسانسور کششی به دو “نوع گیربکسی” و “بدون گیربکس” تقسیم می شوند.
در یک دسته بندی دیگر، موتورهای آسانسور به دو نوع “تک سرعته” و “دو سرعته” تقسیم می شوند.نمایندگی تعمیرات ال جی
انواع موتور و گیربکس قابل استفاده در آسانسورهای کششی عبارتند از:
موتور تک سرعته گیربکسی
این نوع موتور، نیروی خود را از طریق گیربکس به آسانسور منتقل می کند و شامل یک چرخدنده حلزونی است  و با برق مستقیم یا متناوب کار می کند، زمانی که کابین به فاصله کمی از پاگرد طبقات  میرسد، ترمز به صورت اتوماتیک عمل می کند تا اتاقک به شکل آرامی متوقف شود.
موتور دو سرعته گیربکسی
دراین حالت از یک موتور با دو سیستم سیم پیچ جداگانه یا از دو موتور جداگانه استفاده می شود در زمان شروع، موتور با سیم پیچ پرسرعت به کار می افتد و با نزدیک شدن به پاگرد طبقه موردنظر، موتور یا سیم پیچ پرسرعت از کار می افتد و موتور یا سیم پیچ کم سرعت شروع به کار می کند. سرعت کابین تا رسیدن به فاصله کمی از پاگرد به صورت تدریجی کاهش می یابد و در این زمان جریان برق قطع می شود و ترمز به صورت اتوماتیک کابین را به آرامی متوقف می سازد.
بمنظور کاهش ضربات ناشی از شتاب اولیه و یا توقف، چرخ فلزی بزرگ و سنگینی به نام فلایویل (یا چرخ طیار) به موتور متصل است که تکانه های موتور را جذب کرده و کمی حرکت را در این نوع سیستم نرمتر می کند.
موتورهای  گیربکسی ولتاژ متغیر کششی(Variable Voltage Variable Frequency):
در سیستم ولتاژ متغیر مزایایی وجود دارد که با دیگر سیستم ها نمی توان به آن دست یافت به طور مثال در این سیستم نیازی به فلایویل نیست همچنین شتاب گیری مثبت و منفی بسیار آرام، این سیستم را نسبت به سیستم های یک یا دو سرعته برتر می سازد. تجهیزات این سیستم  شامل موتوری با برق متناوب است که برق مستقیم موتور محرک ماشین گیر بکسی را تأمین می کند. در نتیجه سرعت حرکت موتور و در نهایت کابین که توسط مدار الکتریکی کنترل می شود  در یک بازه ۳ ثانیه ای، به آرامی از صفر به حداکثر سرعت می رسد و هنگام توقف نیز کابین در همین بازه ۳ ثانیه ای از حداکثر سرعت به توقف کامل می رسد.
موتورهای بدون گیربکس ولتاژمتغیر کششی (Variable Voltage Variable Frequency):
وجود این تجهیزات برای آسانسورهای پرسرعتی با سرعت ۱٫۷۵ متر بر ثانیه و بالاتر بسیار مهم است.این تجهیزات بیانگر بهترین روش جدید در برآورده ساختن شرایط ترافیکی با کارایی بالا است.
در این موتورها نیرو مستقیما و بدون گیربکس به کابین منتقل می شود و برای اینکه حرکت کابین نرم انجام شود، از طریق  ژنراتور رگلاتور و مدارهای الکتریکی سرعت حرکت موتور کنترل می شود.
کابین آسانسور
 کابین به قسمتی از آسانسور که شبیه اتاقک بوده  و افراد یا بار  یا مجموع آنها در درون آن قرار گرفته و جابجا می شوند اطلاق می شود و  از مطرح ترین بخش های آسانسور می باشد که زیبایی و کیفیت درون آن  در نگرش مصرف کننده به کیفیت آسانسور نقش بسزایی دارد.
ورقه پوشش دهنده کابین ها نباید از جنس سنگین باشد که در عملکرد آسانسور تأثیر منفی بگذارد.
  کابین بایستی حتما” مجهز به سیستم ایمنی (پاراشوت) مناسب باشد.
   ارتفاع درب کابین و همچنین ارتفاع مفید کابین بایستی حداقل ۲ متر باشد.
بجز درب ورودی کابین، سقف، دیواره ها و بدنه کابین باید کاملاً پوشیده باشد، دریچه اضطراری و محل های تهویه هوا.
  کابین باید دارای روشنایی لازم باشد.یو پی اس
دیواره ها، کف، سقف، قاب و کفشکهای کابین مقاومت کافی در برابر نیروهای وارده در هنگام کارکرد عادی، عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت) و برخورد احتمالی روی ضربه گیرها را داشته باشند و نباید از موادی ساخته شده باشند که سریع آتش بگیرند یا در اثر گرما گازهای خفه کننده ایجاد کنند.
آسانسور در محیطی نصب می شود که از سه قسمت تشکیل شده است:
موتورخانه: برای برقراری موتور و گیربکس و تابلو کنترل آسانسور و تابلو برق
چاه آسانسور: برای نصب درها، ریلها و همچنین محلی برای حرکت کابین و وزنه
چاهک: در پایین ترین قسمت چاه آسانسور، برای ضربه گیرها و بافرها
تعمیر آسانسور
مراحل نصب آسانسور
طراحی نقشه  آسانسور  
پایه و اساس نصب انواع آسانسور محاسبات و نقشه کشی آسانسور می باشد به این دلیل که مراحلی مانند آهنکشی و اندازه های چاه آسانسور و طراحی کابین آسانسور  و ریل گذاری آسانسور و حتی موتورخانه و مکان موتور و زاویه آلفا و… نیاز به طرح یک نقشه از پیش طراحی شده دارد.
بتون ریزی سقف چاه آسانسور
 نحوه بتون ریزی سقف چاه آسانسور یا ساخت دال بتونی سقف چاه آسانسور یکی از مراحل مهم در نصب آسانسور می باشد. ساخت این دال بتونی باید بگونه ای باریک بینانه و تخصصی باشد که ایمنی آسانسور به خطر نیافتد زیرا مجموع کل وزن شاسی موتور موتور آسانسور و وزن بخشهای مکانیکی آسانسور مانند کابین آسانسور و وزنه های تعادل و … بطور کامل روی همین دال بتونی سقف چاه آسانسور وارد می آید.
آهنکشی آسانسور
در این مرحله اسکلت و شاستی آسانسور درون چاه و چاهک نصب میگردد این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در هر آسانسوری، وزن بسیاری از قطعات آسانسور و تقریبا همه قطعات مکانیکی آسانسور مانند کابین آسانسور و وزنه های تعادل و ریل های راهنما و… بطور کامل روی بخش آهن کشی آسانسور قرار دارد بنابراین این مرحله باید طبق استاندارد نصب آسانسور انجام شود تا استقامت و دوام لازم برای تحمل این وزن های وارده و حفظ ایمنی آسانسور در حین حرکت کابین آسانسور را بخوبی داشته باشد.
نصب در و ریل اسانسور :
 بعد از اتمام مرحله ساخت آهنکشی اسانسور باید ریل اسانسور و درب طبقات اسانسور نصب شود  در این مرحله ریل قاب وزنه و ریل کابین اسانسور به بدنه شاسی اسانسور متصل شده و درب ورودی آسانسور در هر طبقه نصب می شود بجز درب طبقه همکف که پس از ورود کابین آسانسور به داخل چاهک نصب می گردد.
 ایجاد موتور خانه:
در این مرحله بعد از ساخت شاستی موتور  ، موتور اسانسور به موتور خانه حمل شده (معمولا توسط بالابرهای کلایمر یا جرثقیل)  و بر روی شاستی خود مستقر میگردد. سیم بکسل هایی که از روی شیارهای فلکه موتور عبور کرده اند کابین اسانسور و قاب وزنه را درون چاه اسانسور به هم مرتبط می سازند و نهایتا  فلکه گاورنر موتورخانه نیز نصب می گردد.
 پس از انجام مراحل بالا کابل کشی و سیم کشی الکتریکال آسانسور انجام می شود که شامل مواردی زیر می باشد و پس از آن آسانسور برای حرکت آماده می باشد.
تابلو فرمان آسانسور :
 اولین قدم سیم کشی اسانسور نصب تابلو فرمان در موتور خانه است. تابلو فرمان آسانسور یکی از مهمترین بخشهای الکتریکی و کنترلی آسانسور می باشد و شامل قطعات الکترونیکی است که وظیفه هدایت حرکت کابین و نیز اعلام وضعیت های مختلف را بر عهده دارد. تابلوفرمان آسانسور معمولا در موتورخانه نصب میگردد.طلاق
تعدادی از وظایف اصلی تابلو فرمان آسانسور به شرح زیر است:
پردازش درخواستها از کابین و طبقات آسانسور، نظارت دقیق بر حرکت کابین آسانسور و حفظ ایمنی های لازم، پاسخگویی و پردازش درخواستهای الکتریکی بخشهای مختلف آسانسور، تشخیص وضعیت ها و موقعیت کابین در هر لحظه، کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی، پاسخگویی و پردازش درخواستهای الکتریکی بخشهای مختلف آسانسور، حفاظت الکتریکی از تجهیزات آسانسور، کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : ترمز ها، سوئیچ ها، درب کابین و …
تابلو برق سه فاز :
در حوالی تابلو فرمان (طبق موارد استاندارد) تابلو سه فاز را به دیوار محکم می بندیم. نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور انجام می شود. و همچنین نصب سیم ارت (Earth) هم انجام می شود.
بعد از انجام مراحل بالا سیم کشی تراول کابل، کابل کشی موتور اسانسور، شستی داخل کابین و طبقات، قفل درهای اسانسور و دیگر موارد انجام می شود.
عواملی که در خرابی آسانسور مؤثر است:
سوار شدن بیش از حد ظرفیت آسانسور از رایج ترین و مهمترین دلایل خرابی آسانسور است.
بسته شدن درب های آسانسور با سرعت و شتاب بیش از حد
زدن مکرر شاستی احضار هنگامی که چراغ شاستی روشن است
تکان دادن کابین آسانسور توسط استفاده­ کنندگان به صورت عمدی
اقدام به باز کردن درب های لولایی آسانسور قبل از رسیدن به طبقه موردنظر
روشن ماندن دائمی فن آسانسور و لامپ آسانسور
عدم تعویض قطعات فرسوده و بی توجهی به تعمیر به موقع آسانسور
بی توجهی به اخطارها و صداهای غیرعادی آسانسور
نفوذ آب به داخل چاه کابین و مکانیزم درب آسانسور
در صورت بی توجهی به رعایت نکات بالا قطعا به تعمیرات آسانسور نیاز خواهد بود.
تعمیرات آسانسور کار پیچیده ایست چرا که در میان قطعات بیشمارنصب شده یافتن به موقع خرابی اهمیت بالایی دارد و در صورتیکه پیمانکار تجربه کافی در زمینه رفع خرابی نداشته باشد تعمیر آسانسور دشوارتر خواهد بود. بنابراین نباید کار را به افراد نابلد یا آماتور سپرد.
تعمیرات آسانسور در دو مقوله زیر طبقه بندی می شود:
۱- تعمیرات تخصصی قطعات و یا تعویض قطعه معیوب
۲- تنظیم مجدد قطعه سالم
غالب خرابی های آسانسور شامل مورد دوم می باشند.تعمیرات آسانسور نیازمند دانش کامل آسانسور است زیرا تعویض هر قطعه معیوب مستلزم نصب صحیح آن است.
تعمیرات آسانسور به دو صورت انجام می شود: تعمیرات و نگهداری دوره ای و تعمیرات موردی
تعمیرات دوره ای شامل آسانسورهایی است که تحت قرار داد سرویس و نگهداری یک شرکت بوده و به صورت دوره ای  توسط تعمیرکاران آن شرکت سرویس می شود.
تعمیرات موردی آسانسورهایی است که تحت نظارت هیچ شرکتی نیستند و به طور مرتب سرویس و نگهداری نمی شود از لحاظ ایمنی و کیفیت درسطح قابل قبولی نمی باشند مشکلات یک آسانسور به دلیل پیچیدگی و گستردگی قطعات موجود در یک آسانسور همیشه آشکار نیست و الزاماً با یک بار تعمیر و سرویس انتظار ارتقای بالای سطح کیفیت آن را نمی توان داشت، در نتیجه نادیده گرفتن سرویس و نگهداری دوره ای منظم منجر به ایجاد صدمات و خسارات جبران ناپذیری به قطعات آسانسور می شود که در اینصورت  متحمل هزینه های بسیار بالا خواهید شد.مشاور حقوقی
استفاده از قطعات مرغوب و استاندارد در هنگام راه اندازی آسانسور می تواند تا حد زیادی از به وجود آمدن مشکلات و در نتیجه انجام تعمیرات شما را بی نیاز کند.
قیمت آسانسور
عوامل زیادی در تعیین قیمت آسانسور نقش دارند از جمله  قطعات به کار برده شده  در آسانسور از نظر کیفیت و کمیت جنس و نوع  قطعه ای که در مونتاژ آسانسور استفاده می شود  قیمت آسانسور بسته به قطعات استفاده شده  به قطعات اساسی آسانسور و تجهیزات تکمیلی آسانسور تقسیم می شوند. قطعات اساسی آسانسور شامل موتور آسانسور ، کابین آسانسور، تابلوی آسانسور و درب ها و ریل آسانسور می شود و تجهیزات تکمیلی آسانسور که می توان به مواردی مانند قفل در آسانسور،تابلو سه فاز، پاراشوت(سیستم ایمنی) آسانسور و گاورنر و غیره اشاره کرد.


RE: تعمیر آسانسور - majidghorbani7798 - 07-03-2018

در آخرین سفری که به دبی داشتم، دبی مال یکی از بهترین مراکز خرید دبی بود که آسانسور های بزرگ و خیلی خفنی داشت.