ثبت شرکت تعاونی، اولین قدم برای همیاری اقتصادی - نسخهی قابل چاپ +- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir) +-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1) +--- انجمن: گفتگوی آزاد (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- موضوع: ثبت شرکت تعاونی، اولین قدم برای همیاری اقتصادی (/showthread.php?tid=115039) |
ثبت شرکت تعاونی، اولین قدم برای همیاری اقتصادی - yegane@27 - 13-01-2025 ثبت شرکت تعاونی یکی از مواردی است که افراد زیادی به دنبال انجام آن هستند. در این مطلب قصد داریم ابتدا شرکت تعاونی و اعضای تشکیل دهنده آن را معرفی نماییم و در ادامه به مراحل و مدارک و هر آنچه برای ثبت شرکت تعاونی نیاز دارید، بپردازیم. مطالعه این مطلب را از دست ندهید. ثبت شرکت تعاونی چیست؟ ثبت شرکت تعاونی در ایران به فرآیند ثبت قانونی یک شرکت با هدف تعاون و همیاری میان اعضای آن اشاره دارد. در این نوع شرکتها، اعضا به منظور تأمین نیازهای اقتصادی، اجتماعی، یا فرهنگی خود به صورت مشترک عمل کرده و از منابع، دانش، و تجربههای یکدیگر بهرهمند میشوند. مراحل ثبت شرکت تعاونی: مراحل ثبت این شرکت به این شرح است: تعیین نوع تعاونی : اولین قدم، تعیین نوع تعاونی (تولیدی، مصرفی، مسکن و غیره) است. تهیه مدارک لازم : لازم است مدارک از جمله تقاضای کتبی برای ثبت شرکت، اساسنامه پیشنهادی شرکت، فهرست اعضای مؤسس و اطلاعات آنها (شامل نام، شماره ملی، تاریخ تولد و آدرس)، سرمایه اولیه شرکت، آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و مدارک شناسایی اعضا و مسئولین شرکت را تهیه کنید. تنظیم اساسنامه: اساسنامه شرکت تعاونی باید مطابق با قوانین تنظیم و در آن اهداف، نحوه اداره شرکت، حقوق و تعهدات اعضا، و نحوه تقسیم سود و زیان مشخص شود. ثبت در اداره تعاون: پس از تنظیم مدارک و اساسنامه، درخواست ثبت شرکت باید به اداره تعاون استان ارسال شود. این اداره مدارک را بررسی و در صورت تایید، شرکت را ثبت میکند. دریافت گواهی ثبت پس از تایید و ثبت اطلاعات، گواهی ثبت شرکت تعاونی صادر میشود. برای ثبت شرکت تعاونی به کجا مراجعه کنیم؟ اگر قصد ثبت شرکت تعاونی در ایران را دارید، می توانید همین حالا به بهترین موسسه ثبت شرکت در ایران، پتروکاران فردا تماس بگیرید. این موسسه بیشتر از 10 سال است که به صورت تخصصی در زمینه ثبت شرکت ها و امور مربوطه فعالیت می نمایند و تاکنون به بیش از 10000 شرکت کمک کرده است. نیروهایی پتروکاران فردا به صورت تخصصی در زمینه امور ثبت شرکت ها فعالیت کرده و می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن و به صرف هزینه ای اندک شرکت تعاونی شما را ثبت کنند. اهداف شرکت های تعاونی برای ثبت شرکت تعاونی باید قبل از هرچیز نوع آن و همچنین هدف از ثبت آن را مشخص نمایید. در ادامه مفصلاً اهداف ثبت شرکت را معرفی کرده ایم، تا مطابق با نیاز خود آن را تعیین نمایید: کاهش هزینهها از طریق خرید و تأمین مشترک مواد اولیه، کالاها یا خدمات افزایش بهرهوری ایجاد فرصتهای شغلی تقویت بنیه مالی اعضا از طریق ارائه وام و تسهیلات اعتباری با شرایط مناسب ارتقای سطح زندگی اعضا و تقویت همکاری و همبستگی اجتماعی ترویج فرهنگ تعاون ارتقای سطح آموزش و آگاهی اعضا حفظ و تقویت ارزشهای انسانی انواع شرکت های تعاونی در ایران، شرکتهای تعاونی بهطور کلی به چند نوع مختلف تقسیم میشوند که هرکدام با هدف خاصی تأسیس میشوند. این شرکتها با هدف تحقق اصول تعاون و بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی اعضا شکل میگیرند. انواع شرکتهای تعاونی عبارتند از: شرکت تعاونیهای تولیدی : این نوع شرکتها برای تامین و تولید کالاها مورد استفاده قرار گرفته و هدف آنها تولید و عرضه محصولات یا خدمات در مقیاس کوچک و یا بزرگ است. مثل تعاونیهای کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تعاونیهای مصرفی : این نوع شرکتها برای تأمین نیازهای مصرفی اعضا، نظیر خرید کالاهای مصرفی و مواد غذایی با قیمت مناسب، تشکیل میشوند. این تعاونیها میتوانند در قالب فروشگاهها و مراکز خرید مواد اولیه برای اعضا فعالیت کنند. مثل تعاونیهای مصرفی در زمینه مواد غذایی و لوازم خانگی تعاونیهای مسکن : این نوع شرکتها برای فراهم کردن شرایط مناسب مسکن برای اعضای خود تأسیس میشوند. اعضای این تعاونیها بهطور مشترک اقدام به ساخت، خرید یا اجاره ملک برای سکونت میکنند. تعاونیهای توزیعی : تعاونیهای توزیعی بهمنظور توزیع کالا و خدمات بین اعضای خود و در سطح وسیعتر تأسیس میشوند. این شرکتها معمولاً با هدف کاهش هزینههای توزیع و عرضه کالا به اعضا با قیمت مناسبتر ایجاد میشوند. تعاونیهای اعتباری : این تعاونیها با هدف تامین منابع مالی و تسهیلات اعتباری برای اعضا تشکیل میشوند. اعضا میتوانند از این نوع تعاونیها برای دریافت وام یا تسهیلات با شرایط مناسبتر بهرهمند شوند. قوانین اساسنامه شرکت تعاونی اساسنامه شرکت تعاونی سندی حقوقی است که چارچوب فعالیتها، وظایف و حقوق اعضای شرکت تعاونی را مشخص میکند. این سند بر اساس قوانین و مقررات مرتبط با تعاونیها در ایران تنظیم میشود و تمامی اعضا موظف به رعایت آن هستند. این سند باید شامل مشخصات کلی مثل نام، اهداف و مدت فعالیت باشد. همچنین باید در اساسنامه شرکت تعاونی مواردی مثل شرایط لازم برای عضویت (سن، شغل، تخصص، میزان سرمایه)، حقوق و تعهدات اعضا و نحوه پذیرش عضو جدید ذکر شود. از دیگر موارد ضروری که باید در اساسنامه به آن پرداخته شود، میزان سرمایه اولیه تعاونی است. تعداد و ارزش سهام هر فرد هم باید تعیین گردد. حتی در اساسنامه شرکت تعاونی مواردی مثل نحوه انحلال شرکت و تقسیم دارایی ها هم تعیین شده است. اعضا یا ارکان شرکت تعاونی اعضا یا ارکان شرکت تعاونی ساختار اصلی این نوع شرکتها را تشکیل میدهند و هر کدام نقش ویژهای در اداره، نظارت، و فعالیتهای شرکت دارند. ارکان شرکت تعاونی به سه بخش اصلی تقسیم میشوند: مجمع عمومی مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیمگیری در شرکت تعاونی است و به دو شکل عادی و فوقالعاده برگزار میشود. این رکن از کلیه اعضای تعاونی یا نمایندگان منتخب آنها تشکیل شده است. مجمع عمومی عادی این مجمع حداقل سالی یکبار تشکیل شده و وظایف و اختیارات شامل موارد زیر میشود: تصویب بودجه، ترازنامه و حساب سود و زیان انتخاب و عزل اعضای هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان تعیین خطمشی و برنامههای سالانه تعاونی تعیین میزان سود و نحوه تقسیم آن بین اعضا مجمع عمومی فوقالعاده این مجمع در مواقع ضروری و بر اساس درخواست هیئت مدیره یا بازرس/بازرسان تشکیل میشود و وظایف آن شامل موارد زیر است: تغییر در اساسنامه تصمیمگیری درباره انحلال یا ادغام تعاونی تصمیمگیری در مواردی که خارج از وظایف مجمع عمومی عادی است هیئت مدیره هیئت مدیره مسئولیت اداره امور جاری شرکت تعاونی را بر عهده دارد. اعضای هیئت مدیره از بین اعضای تعاونی و توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند. تعداد اعضا هیئت مدیره بر اساس اساسنامه بین 3 تا 7 نفر است و مدت فعالیت آنها معمولاً 2 تا 3 سال است. انتخاب رئیس و نایبرئیس از میان اعضای هیئت مدیره انجام میشود. وظایف و اختیارات هیئت مدیره به این شرح است: اجرای مصوبات مجمع عمومی تنظیم و پیشنهاد بودجه و برنامههای سالانه نظارت بر عملکرد کارکنان و بخشهای مختلف تعاونی افتتاح حسابهای بانکی به نام شرکت انعقاد قراردادها و نظارت بر اجرای آنها ارائه گزارش عملکرد به مجمع عمومی و بازرس/بازرسان اتخاذ تصمیمات اجرایی برای تحقق اهداف تعاونی بازرس یا بازرسان بازرس یا بازرسان، مسئول نظارت بر عملکرد هیئت مدیره و امور مالی شرکت تعاونی هستند و از میان اعضا یا افراد واجد شرایط دیگر انتخاب میشوند. معمولاً یک یا دو بازرس اصلی و یک بازرس علیالبدل توسط مجمع عمومی عادی انتخاب شده و معمولاً 1 تا 2 سال فعالیت می کنند. وظایف و اختیارات بازرس به این شرح است: بررسی حسابها، ترازنامه، و گزارشهای مالی تعاونی نظارت بر انطباق فعالیتهای هیئت مدیره با اساسنامه و قوانین ارائه گزارشهای دورهای به مجمع عمومی بررسی شکایات اعضا و ارائه نظر مشورتی در خصوص آنها اطلاعرسانی به مراجع ذیصلاح در صورت مشاهده تخلف اعضای تعاونی اعضای تعاونی بنیانگذاران و صاحبان اصلی شرکت هستند و از حقوق و مسئولیتهای مشخصی برخوردارند. حقوق اعضا: شرکت در جلسات مجمع عمومی و رأیدادن انتخاب و انتخاب شدن در ارکان تعاونی دریافت سود به نسبت سرمایه یا فعالیت دسترسی به اطلاعات مالی و اجرایی تعاونی دریافت خدمات و مزایای تعاونی تعهدات اعضا: رعایت مفاد اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی تأمین سرمایه و سهم مقرر در اساسنامه همکاری در تحقق اهداف تعاونی ادامه در لینکز یر https://www.avllist.com/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%88%d9%86%db%8c/ |