تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: طریقه کالیبره کردن باتری در گوشی و تبلت اندرویدی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  ANDROIDPIT-battery-1-w782.jpg]
مشکلاتی که برای باتری به وجود می آید همواره یکی از بزرگ ترین نگرانی های کاربران تلفن های هوشمند بوده است. به همین دلیل است که تصمیم گرفته ایم تا چند راهنمایی مفید که موجب افزایش طول عمر باتری و حل مساله تخلیه باتری می شود را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر متوجه شدید که طول عمر باتری شما به نسبت قدیم کاهش پیدا کرده است زمان آن فرا رسیده تا باتری گوشی خود را کالیبره کنید. بنابراین در نظر داریم که ابتدا مفهوم کالیبره کردن باتری را شرح دهیم و سپس روش هایی برای کالیبره کردن باتری بدون نیاز به روت کردن گوشی و یا در صورت روت بودن را در اختیار شما قرار دهیم.
از کجا بفهمیم که باتری گوشی ما نیاز به کالیبره کردن دارد؟
اول از همه شما باید مطمئن شوید که به چه علتی عملکرد باتری شما دچار کاهش شده است؟ آیا این مشکل به خاطر سیستم عامل اندروید است یا به خاطر خود باتری؟ بنابراین اول باید مشکل را ریشه یابی کنیم و دلیل این اختلال در عملکرد باتری را پیدا کنید.
اگر گوشی هوشمند شما دارای باتری با قابلیت جابجایی است ابتدا گوشی خود را خاموش کنید سپس پوشش روی باتری را بردارید. حالا به دنبال شکستگی، برآمدگی و یا نشت بر روی آن باشید. همانطور که در تصویر زیر می بینید، باتری گوشی گلکسی S6 دچار تورم شده است و به علت غیر قابل جابجایی بودن باتری،  قاب گوشی به خاطر فشار زیاد بیرون زده است. سایر مشکلات باتری هم تقریبا چیزی شبیه به همین مورد هستند. اگر گوشی شما کامل بر روی میز قرار نمی گیرد و وقتی آن را روی سطح صاف می گذارید که پشت گوشی کامل بر روی سطح صاف قرار نگرفته است می تواند دلیل بر متورم شدن باتری و دفورمه شدن گوشی باشد. که در این صورت باید باتری گوشی خود را با یک باتری جدید عوض کنید.

[تصویر:  Galaxy-s6-back-taking-off-3-w782.jpg]

در صورت نقص باتری بهتر است که تعمیر آن را به عهده یک شخص متخصص قرار دهید و در صورت لزوم برای تعویض باتری از یک نمونه اصلی و قابل اعتماد به عنوان باتری جایگزین استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که عوامل دیگری هم هستند که باعث می شود شما اینطور برداشت کنید که باتری گوشی شما خراب شده است. ایراد در پورت برای شارژ کردن گوشی هم می تواند از جمله عواملی باشد که مانع عملکرد خوب شارژ کردن باتری می شود. بنابراین بررسی این بخش را هم برای ریشه یابی فراموش نکنید.
از طرف دیگر اگر سیستم عامل گوشی خود را به روز رسانی کرده باشید تخلیه سریع باتری امری طبیعی و خیلی شایع است. که در این صورت می توان با حذف کردن پارتیشن های دستگاه و پاک کردن حافظه پنهان این مشکل را برطرف کرد.

[تصویر:  AndroidPIT-Nexus-6-wireless-charging-w628.jpg]

کالیبره کردن باتری چیست؟
سیستم عامل اندروید دارای قابلیتی به نام Battery Stats است که وضعیت مصرف و ظرفیت باتری را وقتی که پر یا خالی است، نظارت می کند. اما مشکل زمانی آغاز می شود که این بخش دچار نقص شده است و آمار و اطلاعات غلطی و غیر واقعی را نمایش می دهد برای مثال دیوایس را پیش از آنکه باتری تمام شود خاموش می کند. کالیبراسیون باتری اندروید به این معنی است که شما اصلاحاتی انجام می دهید تا اطلاعات صحیحی از سطح مصرف باتری خود دریافت کنید.
البته لازم است بدانید که شما نمی توانید باتری گوشی خود را کالیبره کنید چرا که باتری تنها یک محفظه است که قدرت را در خود ذخیره و تخلیه می کند. اگر چه در باتری هایی با جنس لیتیوم از تخته مدار چاپی استفاده شده است که با وجود آن می توان از خراب شدن و یا زود تخلیه شدن باتری جلوگیری کرد.

[تصویر:  Battery_DEAD_ON_fire_ANDROIDPIT-w628.jpg]
باتری گوشی های هوشمند
باتری های لیتیوم یون فاقد حافظه هستند بنابراین شما نیازی به نگداشتن و اجرای آن ها ندارید و مشکل اصلی هم اینجاست که سیستم عامل اندروید و صفحه نمایش، ظرفیت فعلی باتری را محاسبه می کند نه خود باتری.
بنابراین می توان با حذف فایل های batterystats.bin باتری گوشی را کالیبره کرد. این فایل بر روی بسیاری از دیوایس های اندرویدی وجود دارد و به سادگی اطلاعات مربوط به استفاده از باتری را در زمانی که شارژ نمی شود را ذخیره می کند. در واقع این بخش از سیستم عامل زمانی که گوشی در حال شارژ شدن است و شارژ به 80 درصد رسیده است استراحت می کند.
فایل batterystats.bin شامل اطلاعاتی که در بخش باتری وجود دارد می شود و در واقع این سیستم عامل اندروید است که آهنگ مصرف باتری گوشی شما را در هر سری شارژ کردن تحت نظر دارد. بنابراین وقتی که ما در مورد کالیبره کردن باتری یا کالیبراسیون صحبت می کنیم در واقع منظور ما، میزان مصرفی از باتری است که نیاز به تعمیر دارد.

[تصویر:  whatever-w782.jpg]

طریقه کالیبراسیون باتری دیوایس اندرویدی بدون روت
لازم است پیش از ارائه این روش به شما هشدار دهیم که انجام دادن این عملیات در باتری های لیتیوم اثرات منفی خود را در طول عمر باتری به همراه دارد. اما اگر باتری گوشی شما دچار یک مشکل جدی شده است ارزش آن را دارد که این خطر را به جان بخرید.
روش اول
[list=1]
[*]شارژ گوشی خود را تا حدی تخلیه کنید که دستگاه خاموش شود.
[*]دوباره گوشی را روشن کنید و اجازه دهید که دیوایس دوباره خاموش شود.
[*]گوشی خود را بدون روشن کردن به شارژر متصل کنید و تا زمانی که نشانگر دستگاه پر شدن شارژ تا 100 درصد را نشان می دهد صبر کنید.
[*]پس از پر شدن باتری، گوشی را از شارژر جدا کنید.
[*]گوشی را روشن کنید. در این شرایط اگر نشانگر باتری کمتر از 100 درصد است در حالیکه گوشی روشن است دوباره آن را به شارژر وصل کنید و اجازه دهید تا شارژ گوشی به 100 در 100 برسد.
[*]حالا گوشی خود را آنپلاگ و ری استارت یا همان راه اندازی مجدد کنید. بعد از راه اندازی مجدد اگر باتری آن زیر صد در 100 بود دوباره آن را به شارژر وصل کنید و اجازه دهید تا به صد در صد برسد.
[*]این چرخه را آنقدر تکرار کنید تا زمانی که نشانگر شارژ 100 درصد یا نزدیک به آن را نشان دهد.
[*]حالا اجازه دهید تا همه باتری گوشی تا 0 درصد مصرف شود و خاموش شود.
[*]دوباره گوشی را بدون قطع کردن و فاصله به طور کامل شارژ کنید و درصد باتری سیستم عامل اندروید را دوباره راه اندازی کنید.
[/list]توجه داشته باشید که اجرای این فرایند در هر شرایطی پیشنهاد نمی شود. چون زمانی که باتری گوشی شما کاملا خاموش شده و گوشی شما روشن نمی شود همچنان باتری مقداری شارژ برای جلوگیری از آسیب به سیستم عامل اندروید ذخیره دارد. بنابراین این فرآیند هر سه ماه یکبار انجام دهید. اما اگر نیاز دارید تا این عملیات را بیشتر انجام دهید پس حتما باتری گوشی شما با مشکل جدی همراه است.
تخلیه شدن کامل باتری برای دیوایس خیلی خطرناک است و تلاش برای بیش از حد شارژ کردن باتری هم به نوبه خود بد است. اما خبر خوب اینکه شارژ باتری ها زمانی که به حد کافی پر شود به صورت خودکار متوقف می شود و در زمان خاموشی هم مقداری شارژ می ماند. اما توجه داشته باشید که باید زمانی این کار را بکنید که انجام دادن آن واقعا ضروری و لازم است.

[تصویر:  AndroidPIT-Galaxy-S6-Ping-Pong-Root-w782.jpg]

طریقه کالیبراسیون باتری گوشی روت شده
شاید به نظر رسد که حذف کردن فایل batterystats.bin تاثیر چندانی بر کالیبره کردن باتری گوشی های هوشمند جود نداشته باشد اما این روش می تواند در بهبود عملکرد باتری موثر باشد. بنابراین این روش را در گوشی های روت شده به شما گنجانده ایم.
روش دوم
[list=1]
[*]شارژ باتری را تخلیه کنید تا گوشی خاموش شود.
[*]گوشی را روشن کنید و اجازه دهید که دوباره خاموش شود.
[*]گوشی خود را بدون روشن کردن تا جایی که نشانگر LED صفحه نمایش به 100 در 100 برسد، شارژ کنید.
[*]سپس گوشی را از شارژ بکشید.
[*]گوشی خود را روشن کنید. اگر در این شرایط نشانگر باتری کمتر از 100 در 100 بود دستگاه را در حالت روشن شارژ کنید تا جایی که نشانگر شارژ گوشی به 100 در 100 برسد.
[*]گوشی خود را از شارژ جدا کنید و آن را restart کنید. اگر بعد از راه اندازی مجدد نشانگر باتری 100 در 100 نبود دوباره گوشی خود را به شارژ بزنید تا به صد در صد برسد.
[*]این روند را انقدر تکرار کنید تا زمانی که وقتی دیوایس را از شارژر جدا می کنید باتری گوشی شما صد در صد یا نزدیک به آن باشد.
[*]حالا برنامه کالیبراسیون باتری را نصب کنید و قبل از راه اندازی آن مطمئن شوید که باتری به 100 درصد رسیده است و گوشی را restart کنید. می توانید برنامه را از گوگلپلی دانلود کنید.
[*]بلافاصه برنامه را اجرا کنید و باتری گوشی خود را دوباره کالیبره کنید.
[*]هنگامی که باتری گوشی خد را کالیبره کردید، اجازه دهید تا باتری گوشی کامل تخلیه و گوشی خاموش شود.
[*]باتری گوشی را در حالیکه خاموش است بدون وقفه کامل شارژ کنید و درصد باتری سیستم عامل اندروید reset خواهد شد.
[/list]
ممنون از مطالب خوبتون  Heart Heart Heart
مرسی از نظرتون Rolleyes
خیلی ممنون از مطلبتون ولی من این روش و روش های دیگه رو تست کردم و باتری تبلتم درست نشد و مجبور شدم از پلازا (https://www.plaza.ir/search/category-battery-tablet) باتری تبلت بخرم. خدا رو شکر تا الان که راضی کننده بوده
خیلی ممنون از مطلبتون ولی من این روش و روش های دیگه رو تست کردم و باتری تبلتم درست نشد و مجبور شدم از پلازا (https://www.plaza.ir/search/category-battery-tablet) باتری تبلت بخرم. خدا رو شکر تا الان که راضی کننده بوده