تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کار گروهی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  6d11099e-a92f-44cb-aeba-fdaabf73117c.jpg]



همان‌طور که از نامش پیدا است، کار تیمی تنها با تلاش تمام اعضای تیم محقق می‌شود. رعایت کردن یک سری نکات به موفقیت شما و تیمتان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.



کار گروهی به‌صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد، بلکه حاصل تعهد همه اعضای تیم به موفقیت گروه و پیروی از یک سری قوانین است. غیبت کردن هیچ جایگاهی در میان اعضای گروه نباید داشته باشد و سوءتفاهم‌ها باید مستقیما حل شوند. این قوانین جایی چاپ نشده‌اند اما همه اهمیت آن را درک می‌کنند. در ادامه این مقاله ۱۰ قانون آورده شده است که رعایت کردن آن‌ها به موفقیت گروه کمک بسیار زیادی می‌کند.


[تصویر:  9c39caca-6bad-4ba6-91bb-5900964163c6.jpg]


[font=IRANSans, Tahoma]۱- همیشه مهربان باشید
[/font]
زمانی گروه به بالاترین سطح عملکرد خود می‌رسد که همه اعضای تیم، خشم و احساسات خود را کنار بگذارند و با مهربانی با یکدیگر برخورد کنند. سعی کنید لحن تند، خشم و سخن طعنه‌آمیز را از خود و اعضای تیم دور کنید. مهربان بودن به شما انگیزه می‌دهد و باعث خوش‌برخورد شدن شما می‌شود. همه دوست دارند بخشی از یک اتفاق مثبت باشند؛ بنابراین مطمئن باشید که همه از این رفتار استقبال خواهند کرد.
۲- مستقیم صحبت کنید
[font=IRANSans, Tahoma]زمانی که بین شما و یکی دیگر از اعضای تیم مشکلی پیش بیاید، مستقیما باید با خود او صحبت کنید. اغلب اوقات غیبت کردن اعضای تیم پشت سر یکدیگر باعث عملکرد ضعیف کل گروه می‌شود. به‌عنوان مثال تصور کنید یک نفر مرتکب کار اشتباهی شده است و شما متوجه اشتباه او شده‌اید؛ بدترین کار این است که نزد رئیس شرکت بروید و در مورد این موضوع با او صحبت کنید. اما بهترین کار این است که نزد همان شخص بروید و نظر خودتان را مستقیما با او در میان بگذارید. هدف از انجام کار تیمی دقیقا همین است؛ اینکه تلاش کنید با کمک همدیگر مشکل موجود را از بین ببرید.
[/font]


[تصویر:  c0541c98-91eb-44a7-b5cb-9b64c80becce.jpg]


[font=IRANSans, Tahoma]۳- به پیروزی‌ها توجه کنید
[/font]
افرادی که بیشتر از شکست‌ به دستاورد توجه می‌کنند، عملکرد بهتری در کار تیمی دارند. طبیعت انسان به‌گونه‌ای است که دوست دارد به ‌دلیل کاری که انجام داده از او قدردانی شود نه اینکه به ‌خاطر اشتباهاتش مورد قضاوت قرار بگیرد. اگر یکی از اعضای تیم شما قبل از تمام شدن مهلت انجام پروژه، کاری را انجام می‌دهد؛ بابت این موضوع از او تشکر و قدردانی کنید.
۴- به محصول نهایی فکر کنید
[font=IRANSans, Tahoma]یکی از کارهایی که باعث می‌شود مطمئن شوید برخوردی بین شما پیش نمی‌آید این است که به محصول یا کار نهایی توجه کنید. اگر ۲ دونده که عضو یک تیم هستند دائما عملکرد خودشان را باهم مقایسه کنند، هیچ‌ موقع به پیروزی نخواهند رسید. اما زمانی که هر دوی آن‌ها به هدف نهایی فکر می‌کنند، می‌توانند راحت‌تر یکدیگر را حمایت کنند و به پیروزی برسند. در شرکت هم روال کار به این صورت است؛ شما باید تمرکز خود را بر هدف شرکت یعنی بالا بردن میزان فروش متمرکز کنید نه اینکه بخواهید بیشتر از دیگر کارمندان پاداش بگیرید. این طرز تفکر همه‌چیز را تحت تأثیر قرار خواهد داد.[/font]



[تصویر:  973618b3-c05e-4f3d-aff8-2a5addc68387.jpg]



[font=IRANSans, Tahoma]۵- اعضای تیم خود را بشناسید
[/font]
عبارت شخصی کردن کارها تأثیر خوبی بر ذهن نمی‌گذارد و بیشتر به معنای این است که دیگران و کارهایشان را به‌صورت شخصی نقد کنید و درباره آن‌ها قضاوت کنید. اما این عبارت در کار تیمی معنای بدی ندارد؛ بلکه به معنای این است که درک درستی از شرایط افراد تیم خود داشته باشید. زمانی که جنبه‌ی شخصیتی اعضای تیم را کنار بگذارید، اعضای تیم تبدیل به دندانه‌های عادی و بی‌هویت یک چرخ‌دنده می‌شوند که هیچ ویژگی خاص و منحصربه‌فردی ندارند. در عوض سعی کنید شناخت خوب و درستی از اعضای تیم خود داشته باشید و بدانید که چه چیزهای می‌تواند به آن‌ها انگیزه‌ی بیشتری بدهد.
۶- دیگران را با خودتان همراه کنید
[font=IRANSans, Tahoma]بهترین تیم‌ها آن‌هایی هستند که انحصاری نباشند و دیگران را نیز در کار خود سهیم کنند. سعی کنید افراد دیگر را نیز وارد پروژه‌‌ی خود کنید و برای رسیدن به اهدافتان با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. همه دوست دارند خودشان را عضو تیم احساس کنند تا بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را شکوفا کنند. بنابراین تا جای ممکن دیگران را نیز درجریان کار گروه و پیشرفت‌های آن قرار دهید. کار گروهی به معنای اشتیاق برای سهیم شدن در کارها است.
[/font]



[تصویر:  5a000ded-22fb-4a13-8872-9c9a189ad650.jpg]



۷- پیوسته در حال تلاش باشید
اگر همه اعضای تیم این کار را انجام دهند، گروه به بالاترین میزان کارکرد خود خواهد رسید. زمانی که شما بخشی از یک تیم هستید، باید بهترین و باکیفیت‌ترین کار خود را ارائه دهید. مطمئن باشید دیگران نیز متوجه تلاش‌های سخت شما خواهند شد و سعی خواهند کرد رفتار مشابه شما داشته باشند. این کار همچنین میزان کارایی افراد را بیشتر خواهد کرد و بعد از مدتی متوجه خواهید شد که رفتار خوب شما روی دیگران نیز تأثیر گذاشته است.
۸- زیاد با دیگران ارتباط برقرار کنید
مطمئن شوید که همه اعضای تیم درک درست و دقیقی درباره کارها داشته باشند. حتی اگر این موضوع  باعث شود اعضای تیم زیاد با هم صحبت کنند. افراد درون‌گرا معمولا اطلاعات را داخل ذهن خود نگه می‌دارند و انتظار دارند دیگران فکر آن‌ها را بخوانند. خوشبختانه اپلیکیشن‌هایی مانند Slack و Microsoft Teamss برقراری ارتباط از طریق نوشتن را  برای این افراد آسان‌تر کرده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهند راحت‌تر با دیگران در ارتباط باشند.


[تصویر:  44bcfbe6-8a3b-40d3-a763-1e48f34b0ccd.jpg]


۹- شایعه درست نکنید
یکی دیگر از نکات کلیدی برای موفقیت یک تیم این است که اعضای آن از ساختن یا منتشر کردن شایعات خودداری کنند. شایعات بی‌اساس انگیزه، پیشرفت و موفقیت شما را از بین می‌برند و اجازه نمی‌دهند که افراد بتوانند بهترین عملکرد خود را نشان دهند. شایعه مثل یک سم است که همه افراد تیم را آلوده و درگیر می‌کند.
۱۰- خرابی‌ها را ترمیم کنید
اعضای تیم هرچقدر تلاش کنند، بازهم یک سری اختلاف نظر و کمبود ارتباطات باعث بروز مشکل در میان آن‌ها خواهد شد. اتحاد نداشتن زمانی به ‌وجود می‌آید که اعضای تیم هر کدام به‌نوعی قوانین را نقض کنند. در عوض به دنبال راه‌هایی برای شناسایی مشکلات باشید و آن‌ها را هرچه سریع‌تر حل کنید.
#کارگروهی#ارتباطات