تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سئوال 25-01-96 یادگیری در انسان و رباتها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
یادگیری در انسان و رباتهای هوشمند چه شباهت و تفاوتهایی دارد؟

 

 

 

 

 

 

به نظر شما تفاوت انسان و کامپیوتر در چیست ؟


مقایسه­ ی پردازش اطلاعات در مغز انسان و کامپیوتر

 مغز انسان حدود یکصد میلیارد سلول عصبی دارد که وظیفه­ی پردازش و ذخیره کردن اطلاعات را  بر عهده دارد. نام این سلول­ها نورون (
Neuron
) است و فقط 10 درصد حجم مغز را تشکیل می­دهند. این صد میلیارد سلول مثل صد میلیارد
CPU
هستند که هر کدامشان به چند هزار
CPU
مجاور مثل شبکه متصل شده­اند.

 این مجموعه را میتوان با شبکه­ای از کامپیوترهای متصل یه اینترنت مقایسه کرد ، منتها تفاوت در این است که کامپیوتری که ما با آن کار میکنیم هم خیلی سریعتر است ، هم حجم حافظه­ی بیشتری دارد. علاوه بر این سلول­های مغز ما در انجام کارهای کارهای مختلف ، هماهنگ با هم  و در جهت یک هدف مشخص فعالیت می­کنند ولی کامپیوترها در جهت رسیدن به هدف مشترک کار نمی­کنند و فعالیت هر کدام به صورت مستقل است.

 در نتیجه با اینکه تک تک سلول­های مغز ما از هر کدام از این کامپیوترها ضعیف­ تر هستند ، ولی در مجموع  پردازش موازی اطلاعات  را به نحو بسیار قوی­تری انجام میدهند. بسیاری از دانشمندان معتقدند تنها یک شبکه­ ی موازی از کامپیوترها قابلیت این را خواهند داشت که عملکرد مغز انسان را شبیه سازی کنند ، ولی این امکان نیز وجود دارد که سرعت پردازش اطلاعات در کامپیوترها آنقدر زیاد شود که در عمل بتوانند همه­ ی کارهایی که مغز انسان به صورت موازی انجام میدهد را به صورت سریال انجام دهند و از نظر سرعت هم کم نیاورند.

 مثلأ برنامه­ ی شطرنج بازی که " کاسپاروف " قهرمان جهان را شکست داد ، تقریبأ بیشتر حالات ممکن بازی را در هر مرحله به صورت فوق­ العاده سریع محاسبه میکرد ، در حالی که مغز شطرنج باز از استراتژی استفاده میکند و دنبال تمام حالت­ها نمیرود ، چون اساسأ خیلی از آنها بی ارزش هستند. استفاده از این استراتژی کمتر وقت شطرنج باز را میگیرد ولی در مقابل ، کامپیوتر چون سرعت پردازش زیادی دارد میتواند این اضافه کاری که در اثر انجام محاسبات بیشتر به وجود می آید را به راحتی جبران کند و حتی وقت هم اضافه بیاورد.

 ما کارهایی مانند دیدن ، شنیدن ، لمس کردن ، فکر کردن و سایر اعمال را میتوانیم همزمان انجام دهیم ، چون سلول­های مغز ما بصورت موازی کار می­کنند و هر کدام وظیفه­ی خاصی دارند ، ولی درانجام همین کارها نیز مغز ما سرعت نامحدود ندارد. همین جاست که یک پردازشگر سریع خواهد توانست این کارها را به نوبت انجام دهد و در مجموع سرعتی مانند انسان از خود نشان دهد. مثلأ اول ببیند ، بعد بشنود ، بعد بو کند و... و تمام این کارها را در کسری از ثانیه تمام کند و نتیجه­ ی کار از نظر زمانی درست مثل همان کارهایی خواهد بود که مغز انسان بصورت موازی انجام می­دهد.

بخش2

شکی نسیت که در ذهن عموم مردم اینگونه جا افتاده که کامپیوترها قویتر و سریعتر از مغز انسان هستند ، البته در حال حاضر این ماشین شگفت انگیز محاسبات را بسیار سریعتر و دقیق تر از مغز انسان انجام میدهد اما آیا کامپیوتر قابلیت های مغز انسان را داراست ؟؟؟ اکنون به مقایسه می پردازیم.

اگرچه هنوز راهی برای تخمین دقیق قدرت پردازش مغز انسان وجود ندارد اما اطلاعاتی وجود دارد که به ما در تعین قدرت نسبی مغز انسان در هنگام پردازش اطلاعات کمک می کند.

شبکه ی بافت عصبی انسان که نور را دریافت می کند و تصاویر را به مغز می فرستد در پشت کره ی چشم قرار گرفته و ضخامتی حدود نیم میلی متر دارد و حدودا از صد میلیون نرون تشکیل شده است. شبکیه ی چشم بخش های خاصی از تصاویر را به مغز میفرستد که تفاوت شدت نور را که از طریق عصب بینایی منتقل می شود با یک میلیون فیبر منتقل می کند ، در نتیجه شبکیه ده تصویر یک میلیون نقطه ای را در ثانیه پردازش می کند.

مغز انسان حدودا هزار و پانصد سانتی متر مکعب است (البته این میزان نسبی است و اندازه ی مغز زنان و مردان کمی متفاوت است) و تقریبا صد هزار مرتبه بزرگتر از شبکیه است  بنابراین قدرت پردازش مغز حدود صد میلیون دستور کامپیوتر در ثانیه است و شاید در آینده تراشه های ریز پردازنده بتوانند به قدرتی برابر با مغز انسان برسند. سریعترین و جدیدترین کامپیوترها قادر به محاسبه ی یک ترلیون عبارت در ثانیه هستند و می توانند حدود یک ترلیون بایت حافظه هم داشته باشند اما مغز یک انسان معمولی حدود هزار میلیون مگابایت حافظه دارد. البته این نکته هم قابل ذکر است که اطلاعات در مغز انسان به صورت دسته ایی از فایل ها نیست که بتوان آنها آرشیو ، کپی و یا حذف کرد ، اما با استفاده از تکنیک های تقویت حافظه که در همین وبلاگ هم ذکر شده اند می توان سرعت دسترسی به آنها را افزایش داد.

در واقع میزان سرعت دسترسی به اطلاعات در مغز انسان بستگی به میزان استفاده از آنها دارد ، اما در کامپیوتر چنین نیست و شما اگر از فایلی برای مدت های طولانی استفاده نکنید آن فایل در جای خود با قی خواهد ماند ، مگر اینکه شما خود آن را پاک کنید. شاید این ویژگی  مغز انسان را بتوان با حافظه ی کش یک مرورگر مقایسه کرد. در مرورگرها زمانی که شما برای اولین بار آدرس سایتی را وارد می کنید مدتی طول می کشد تا آن سایت برای شما باز شود ، اما به تدریج که میزان استفاده ی شما از آن سایت بیشتر می شود زمان دستیابی شما به اطلاعات آن سایت نیز افزایش می یابد.مغز انسان هم چنین علکردی دارد.با توجه به نکات گفته شده مغز انسان حدود صد میلیون قدرت پردازش دارد در حالی که قویترین کامپیوترهای موجود هنوز به این ت
(15-04-2017, 02:05 PM)hamed adib نوشته است: [ -> ]یادگیری در انسان و رباتهای هوشمند چه شباهت و تفاوتهایی دارد؟
اولین موضوع اینست که رباتها به آن اندازه ای که ما فکر می کنیم  هیجان انگیز نیستند . چون رباتها تحت یک برنامه نویسی و دانشی که به ان انتقال می گردد برای رفع مشکلات احتمالی،  در اختیار سیستم قرار می گیرد و توانایی پیدا میکند و مشکلات را حل می نماید .

علیرضا حق دوست - مهندسی فناوری جوش
شاید امکان داشته باشد خیلی کارها را به ربات یاد داد اما کارهایی که ربات توان انجام دادن آنها را دارد از برنامه ای که به ربات داده شده فراتر نرفته و محدود میباشد ،درصورتی که انسان هم از راه یادگیری و هم از راه کسب تجربه ،هر روز بر دانش و تواناییهای خود اضافه می کند و هیچگونه حد و مرزی برای کسب دانش انسان وجود ندارد.
انسان قادر به مشاهده و تجزيه و تحليل مسايل در جهت قضاوت و اخذ تصميم مي‌باشد در حالي که هوش مصنوعي مبتني بر قوانين و رويه هايي از قبل تعبيه شده بر روي کامپيوتر است.
هوشمندي انساني، نوعي هوشمندي بيولوژيک است که با استفاده از مکانيسم‌هاي طبيعي ايجاد شده، ولی یادگیری ماشین نه استفاده از عناصر و مدارهاي منطقي
در مقام هوش مصنوعي و هوش انساني بايد گفت ما امروزه ميدانيم که حتي افراد کودن هم به مراتب از ماشينهايي که امروزه طراحي شده اند پيشرفته تر و آگاه تر هستند.بسياري از محققين سعي ميکنند که موارد فوق را بدرستي درک کنند و براي آنها مکانيسمهايي طراحي کنند. طراحي شبکه هاي عصبي و مترجم‌هاي چند زبانه راه‌هايي هستند که محققين براي رسيدن به اين اهداف بزرگ پي گرفته اند. همچنين محققين در تلاشند روشهايي براي ساختن سيستمهايي با مکانيزمي که بتواند انگيزه و احساس را دريافت و درک کند، ميباشند.


يادگيري تغييري است كه بر اثر تجربه يا آموزش در رفتار موجود زنده پديد مي‌آيد
فرآيند يادگيري به ايجاد مداوم مسيرهاي عصبي جديد در ميان شبكه‌ي وسيع نورون‌هاي مغز وابسته است.
بااینکه رباتهاازبرخی توانایی های انسان نظیرهوش هیجانی برخوردارنیستندامادربسیاری ازکارهای تکراری میتوانندعملکردی بادقت بالایی داشته باشند
انسان تعقل و تفکر دارد در باره آنچه میبیند اندیشه میکند در حالی که رباتها فقط مسائل و کارهایی که از قبل به آنها یاداوری شده است انجام میدهد.
در رباتها هنوز احساس در آنها شکل نگرفته در حالی که انسان احساس دارد به طوری که اگر کودک یتیمی را ببیند با او احساس همدردی میکند.
از طرفی دیگر رباتها خستگی ناپذیر ودقت بالا در محاسبات را دارند در حالی که انسان در کارهای خود دچار خطا میشود.
یادگیری در انسان با دیدن و تجربه کردن و همچنین با مطالعه کردن شکل میگیرد ولی در رباتها فقط از طریق نرم افزار و برنامه نویسی که انسان آن را مینویسد انجام میدهد.
(15-04-2017, 02:05 PM)hamed adib نوشته است: [ -> ]یادگیری در انسان و رباتهای هوشمند چه شباهت و تفاوتهایی دارد؟

هوشمندي انساني، نوعي هوشمندي بيولوژيک است که با استفاده از مکانيسم‌هاي طبيعي ايجاد شده، ولی یادگیری ماشین نه استفاده از عناصر و مدارهاي منطقي

در مقام هوش مصنوعي و هوش انساني بايد گفت ما امروزه ميدانيم که حتي افراد کودن هم به مراتب از ماشينهايي که امروزه طراحي شده اند پيشرفته تر و آگاه تر هستند.بسياري از محققين سعي ميکنند که موارد فوق را بدرستي درک کنند و براي آنها مکانيسمهايي طراحي کنند. طراحي شبکه هاي عصبي و مترجم‌هاي چند زبانه راه‌هايي هستند که محققين براي رسيدن به اين اهداف بزرگ پي گرفته اند. همچنين محققين در تلاشند روشهايي براي ساختن سيستمهايي با مکانيزمي که بتواند انگيزه و احساس را دريافت و درک کند، ميباشند.
(15-04-2017, 02:05 PM)hamed adib نوشته است: [ -> ]یادگیری در انسان و رباتهای هوشمند چه شباهت و تفاوتهایی دارد؟

ربات هایی که توانایی یادگیری دارند و به انسان نیازی ندارند . از آن جمله تولیداتی است که از سال ها پیش در ذهن بشر بوده و در فیلم های تخیلی به وفور دیده شده و بالاخره در آستانه ی عملی شدن قرار گرفته است.

[تصویر:  %D8%B1%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D9...a634509519]
 
ساخت ربات هایی که توانایی یادگیری دارند
دانشمندان ایتالیایی در بخشی از پروژه جدید خود قصد دارند نسل جدیدی از ربات‌های مستقل را طراحی کنند که قادرند اهداف و تجربیات خود را تعیین کرده و از فرآیند یادگیری انسان تقلید کنند.
این ربات‌ها که GOAL – مخفف یادگیری خودکار مبتنی بر هدف بی انتها – نام دارند، مانند کودکان از ابتدا شروع به یادگیری و ایجاد مهارت می‌کنند و در نهایت می‌توانند اهدافشان را خود تعیین کنند.
بیش از ۳٫۷ میلیون دلار توسط اتحادیه اروپا برای ساخت رباتهای این پروژه در نظر گرفته شده که قرار است از این ماه آغاز شود. انتظار می‌رود پروژه مذکور تا سال ۲۰۲۰ تکمیل شود.
این برنامه تحت رهبری آزمایشگاه علوم اعصاب محاسباتی (LOCEN) موسسه علوم و فناوری‌های شناختی در ایتالیا انجام می‌شود.
ربات‌های دارای تفکر مستقل بر اساس اهداف خود تصمیم‌گیری می‌کنند و تحت تاثیر تیم تحقیقاتی نخواهند بود، بلکه بر تجربیات و هوششان تکیه دارند. تصور می‌شود این روش توسعه به ربات‌ها اجازه خواهد داد تا کارهایی مانند تمیز کردن یک اتاق را بطور مستقل انجام دهند.
 
اولا روبات هر اندازه پیش رفته باشد یک مصنوع انسانی است وکار های ان بر اساس مکانسیم ماشنی انجام می شود .
ولی انسان را خداوند به عنوان یک موجود مختار خلق نموده که عمل او از روی اراده خودش انجام می شود .
ثانیا _ در کار های آدمی هر اندازه محکم باشد ممکن است نقص وکوتاهی وقصور وتقصیر رخ دهد که ساز ند ه آن مسول خواهد بود ولی کار های خداوند محکم وبی نقص وعیب است لذا خود فرمود : «ما تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ؛ (1) در آفرینش آن خداى بخشایشگر هیچ گونه اختلاف و تفاوتى نمى‏بینى . باز بنگر آیا خلل و نقصانى مى‏بینى؟».
ثالثا_باید فرق گذاشت بین خلقت وصنعت روبات هر چه باشد یک صنعت است .
صفحه‌ها: 1 2