تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آیا واریس بازو خطرناک است؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
واریس بازو، که به عنوان واریس اندام فوقانی نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن رگ‌های بازو بزرگ، متورم و پیچ‌خورده می‌شوند. این رگ‌ها می‌توانند آبی یا بنفش به نظر برسند برخی موارد ممکن است برجسته یا برآمده باشند.
واریس بازو می‌تواند باعث درد، خستگی، سنگینی و احساس سوزش در بازو شود. همچنین ممکن است منجر به لخته شدن خون، زخم و مشکلات پوستی شود.
در حالی که واریس بازو به طور کلی کشنده نیست، می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند، به خصوص اگر درمان نشود.

خطرات واریس بازو

لخته شدن خون: یکی از مهم‌ترین خطرات واریس ابتلا به dvt (ترومبوز وریدی عمیق)است. لخته خون با حرکت به سمت ریه‌ها باعث آمبولی ریه می‌شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

زخم: معمولاً زخم واریس در صورت عدم درمان به‌موقع واریس رخ می‌دهد. زخم به خصوص در اطراف مچ پا با ورم نسبتاً شدید و دائمی همراه است و  تغییرات پوستی قابل توجهی به وجود می‌آورد.  این زخم‌ها می‌توانند التیام نیابند و منجر به عفونت شوند.

مشکلات پوستی: واریس باعث خشکی، خارش و تغییر رنگ پوست می‌شود. درماتیت استاز وریدی که اگزمای وریدی نیز نامیده می‌شود، یک بیماری پوستی است که اغلب در ناحیه پایین پا نمایان می‌شود. وریدهای بیمار قادر به گردش خون مؤثر نیستند و باعث تجمع خون و ایجاد فشار در داخل وریدها می‌شوند. در نتیجه افزایش فشار، خون ممکن است از وریدها به داخل پوست نشت کند و باعث تحریک پوست، قرمزی، خشکی، ترک خوردن، خارش، التهاب یا تورم پوست شود. در موارد شدید، پوست ممکن است ضخیم، تیره و چرمی شود.

اگر هر یک از علائم یا عوارض واریس بازو را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درمان واریس بازو 
درمان رگ‌هی واریسی بازو به شدت و علائم آن بستگی دارد. درمان‌های رایج عبارتند از:

اسکلروتراپی: در روش اسکلروتراپی ، پس از وارد شدن محلول اسکلروتراپی رگ واریسی آن را مسدود می‌کند.

لیزر واریس:درمان واریس با لیزر به‌عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده است. لیزر واریس روشی مؤثر و سالم است که هم برای درمان رگ‌های برجسته طنابی و هم برای برطرف‌کردن مویرگ‌های ریز عنکبوتی کاربرد دارد

جراحی: در موارد شدید، ممکن است برای از بین بردن رگ‌های واریسی نیاز به جراحی باشد.

علاوه بر درمان‌های پزشکی، اقداماتی وجود دارد که برای کمک به کاهش خطر ابتلا به واریس و عوارض آن انجام توصیه می‌شود از جمله:

حفظ وزن سالم: اضافه وزن با وارد کردن فشار بر رگ‌ها خطر بروز بیماری واریس را افزایش می‌دهد.

ورزش منظم: ورزش با تقویت عضلات به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید: اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید یا بنشینید، به طور مرتب پاهای خود را حرکت دهید.

از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید: لباس‌های تنگ باعث آسیب به دریچه‌های لانه کبوتری شده جریان خون را در رگ‌ها محدود می‌کنند. 

پاهای خود را بالا نگه دارید: زمانی که در حال استراحت هستید، پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.

اگر نگران واریس بازو هستید، به بهترین دکتر واریس پا در تهران مراجعه کنید. پزشک متخصص واریس با تشخیص علت واریس بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب می‌کند.