تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: عمل کیست مویی باز بهتر است یا بسته؟ فیلم جراحی سینوس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
هدف از عمل جراحی کیست مویی، تخلیه و برداشتن بافت عفونی تشکیل شده در زیر پوست و ترمیم محل است. عمل کیست مویی برایتان ترسناک است؟ به دنبال راه درمان کیست مویی بدون جراحی هستید؟ متاسفانه برای جلوگیری از عودهای مکرر این بیماری، جراحی تنها راه است و استفاده از داروها و روشهای خانگی فقط درمان را به تعویق میاندازد.
البته برای افرادی که از تیغ جراحی هراس دارند، عمل سرپایی کیست مویی با لیزر بهترین گزینه است. زیرا بدون بیهوشی و در زمانی حدود 20 تا 30 دقیقه انجام میشود و احتمال عود بیماری در این روش بسیار پایین است.
جراحی کیست مویی با توجه به شدت پیشرفت بیماری با روشهای باز، بسته، فلپ، لنسینگ و عمل سرپایی لیزر انجام میشود که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد:
کیست مویی چیست؟ کیست پیلونیدال یک کیسه کوچک است که از داخل پوست به بالا میچسبد و معمولا در نزدیکی استخوان دنبالچه در بالای چین باسن قرار دارد. این کیستها میتوانند حاوی مو، قطعات پوست و سایر بافتها باشند.
عمل کیست مویی باز
این جراحی معمولا در بیمارستان و با بیهوشی یا بی حسی نخاعی (کمر به پایین) انجام میشود و ممکن است نیاز به یک روز بستری باشد.

در مرحله اول پزشک با ایجاد برشی تخم مرغی شکل در دهانه مجرای سینوس، چرک، مو و مواد زائد تشکیل شده در زیر پوست را بطور کامل تخلیه میکند.
بسته به میزان پیشرفت عفونت، این برش میتواند بسیار کوچک یا حتی اندازه یک کف دست باشد.
پس از شستشو و تمیز کردن کامل مجرای سینوس، پزشک محل برش را بخیه نمیزند و داخل آن را با گاز پر میکند تا به مرور زمان از داخل ترمیم شود. این امر برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل کیست مویی است. حتی اگر عفونت ایجاد شود، به دلیل باز بودن زخم میتوان متوجه آن شد و عفونت را تخلیه کرد.
معمولا دستورالعملهایی در مورد تمیز کردن زخم و تعویض پانسمان سینوس مویی به شما داده میشود، زیرا تا یک هفته خروج خونابه و ترشحات از محل جراحی را خواهید داشت.

در روش جراحی باز کیست مویی احتمالا درد بیشتری را متحمل میشوید و میانگین زمان برای بهبودی کامل زخم را میتوان 6 تا 8 هفته تخمین زد.
جراحی کیست مویی به روش بسته
این روش هم مشابه جراحی باز، با بیهوشی یا بی حسی نخاعی انجام میشود. اما پس از تخلیه کامل سینوس مویی، برش ایجاد شده با بخیه بسته میشود. به همین دلیل سرعت بهبود محل جراحی کیست مویی در روش بسته بیشتر است، اما احتمال عفونت محل جراحی هم در این روش افزایش مییابد.

رعایت دستورالعملها و مراقبت بعد از عمل کیست مویی مثل مصرف آنتی بیوتیک برای تکمیل روند درمان کیست مویی بسیار مهم است.
عمل سرپایی لیزر کیست مویی
جراحی لیزری برای کیست پیلونیدال شامل استفاده از انرژی لیزر برای از بین بردن آبسه در عمق کیست پیلونیدال است. این روش برای به حداقل رساندن جای زخم و ناراحتی بعد از عمل طراحی شده و یک جایگزین پیشرفته برای روشهای جراحی سنتی است که شامل بیهوشی عمومی، برش گسترده، بخیه و نقاهت طولانی میشود.

عمل آندوسکوپی سینوس پیلونیدال (EPSiT)
در این عمل که با ایجاد برشهای جزئی انجام میشود، پزشک جراح لوله نازک و منعطف آندوسکوپ را برای بررسی داخل سینوس استفاده میکند. همچنین دوربینی که در سر آندوسکوپ قرار دارد به همراه سایر ابزارهای مورد استفاده در این روش، جراح کمک میکند که تا با مشاهده دقیق مجرای سینوس، داخل آن را تمیز کند.
البته این روش چندان شایع نیست اما دوران نقاهت آن کوتاه است.

https://clinicdarman.com/%d8%af%d8%a7%d9...%8c%db%8c/