تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آیا مشاوره ازدواج موثر است؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آیا مشاوره ازدواج موثر است؟
در اینجا نحوه عملکرد مشاوره ازدواج و اینکه چگونه می تواند برای ازدواج شما مفید باشد، آمده است
 
آیا مشاوره ازدواج موثر است؟
 
مشاوره ازدواج زمانی است که زوج ها برای رسیدگی به مسائل مربوط به رابطه مانند مسئولیت های مشترک، خیانت و غیره از یک متخصص راهنمایی می گیرند.
 
دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک زوج ممکن است برای رابطه خود به دنبال کمک حرفه ای باشند. مشاوره ازدواج و زوج درمانی می تواند بسیار موثر باشد، به خصوص زمانی که زودتر شروع شود.
 
هنگامی که تصمیم گرفتید درمان را امتحان کنید، گام بعدی این است که مشاوری را پیدا کنید که در ازدواج یا زوج درمانی متخصص باشد. ممکن است مجبور شوید با بیش از یک درمانگر ملاقات کنید تا تناسب مناسب را پیدا کنید. مهم است که هر دو طرف احساس راحتی کنند، بنابراین تا زمانی که فرد مناسب را پیدا کنید به تلاش خود ادامه دهید.
 
این مقاله در مورد اثربخشی مشاوره ازدواج، دلایل مراجعه افراد به مشاوره و اینکه چه کسانی می توانند از آن بهره مند شوند، بحث می شود. او همچنین در مورد اینکه اگر شریک زندگی شما نمی‌خواهد به مشاوره برود (اما شما می‌خواهید) چه کاری باید انجام دهید، به علاوه چند نکته برای حل سالم تعارض.
 
مطالعه شده ترین و مؤثرترین شکل زوج درمانی، زوج درمانی متمرکز بر عاطفی (ETF) است که توسط دکتر سو جانسون توسعه یافته است. تحقیقات نشان می دهد که این درمان طولانی مدت است و همچنین برای افراد با پیشینه های مختلف قومیتی و فرهنگی مفید است.
 
به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2017، اثربخشی زوج درمانی را در گروهی از جانبازان، که بر اساس سن و نژاد متفاوت است، بررسی کرد و دریافت که به طور کلی مؤثر است و حتی 18 ماه پس از درمان، روابط بهتری نیز برقرار می‌کند.
 
مطالعه دیگری در سال 2017 نیز بهبودهایی را در 24 ماه پس از درمان نشان داد. تحقیقات منتشر شده در سال 2015 نشان داد که TFE برای زوج هایی که ناباروری را تجربه می کنند مفید است.
آیا واقعاً مشاوره ازدواج مؤثر است؟
 
مشاوره ازدواج می تواند برای بهبود رابطه شما موثر باشد. با این حال، عوامل زیادی وجود دارد که به اثربخشی آن کمک می کند، مانند تمایل شما به کار بر روی رابطه خود.
 
به طور کلی، محققان ازدواج و روابط پیشنهاد می کنند که هدف زوج درمانی باید تغییر الگوهای تعامل، ارتباط عاطفی و ارتباط بین شریک زندگی باشد.
آیا مشاوره ازدواج ارزشش را دارد؟
 
مشاوره ازدواج می تواند برای هر زوجی که می خواهد راه هایی برای بهبود شراکت خود بیابد، مفید باشد. این می تواند در نقاط مختلف یک رابطه مفید باشد و می تواند به طیف گسترده ای از مسائلی که ممکن است در ازدواج وجود داشته باشد، کمک کند.
 
زوج‌های جوان‌تر می‌توانند از مشاوره بهره‌مند شوند: مشاوره می‌تواند به آنها کمک کند تا در اوایل ازدواجشان ارتباط سالم برقرار کنند. یک مطالعه نشان داد که مشاوره قبل از ازدواج می تواند زوج ها را قادر سازد تا رابطه خود را در دراز مدت حفظ کنند.
 
شرکایی که می‌خواهند روی خودشان کار کنند می‌توانند سود ببرند: مشاوره زمانی می‌تواند مؤثرتر باشد که هر دو طرف باز باشند و مایل به بررسی عیوب خود و ایجاد تغییرات باشند.
 
زوج هایی که زودتر به دنبال کمک هستند، ممکن است نتایج بهتری ببینند: به گفته دکتر جان گاتمن، متخصص روابط و ازدواج، زوج هایی که قبل از جدی شدن مشکلات مشاوره دریافت می کنند، می توانند از مشاوره بهره مند شوند.
 
حتی زوج هایی که به مرحله طلاق رسیده اند باز هم می توانند از مشاوره ازدواج بهره مند شوند.
آیا به مشاوره ازدواج نیاز دارید؟
 
دلایل زیادی وجود دارد که یک زوج ممکن است به دنبال مشاوره ازدواج باشند. اگرچه برخی از افراد به دلیل عواملی مانند ازدواج در سنین پایین، داشتن والدین طلاق گرفته یا قرار گرفتن در گروه درآمد کمتر در معرض خطر طلاق بیشتری قرار دارند، اما هیچ کدام از این موارد نشانه نیاز به مشاوره نیست.
 
در عوض، باید جنبه هایی از رابطه خود را در نظر بگیرید که ممکن است به پریشانی، نارضایتی یا درگیری کمک کند. سوالات زیر را در مورد خود، شریک زندگی و ازدواجتان در نظر بگیرید:
 
    آیا شما و شریک زندگی تان در مورد اعتقادات یا ارزش های مذهبی تضاد دارید؟
    آیا اغلب از یکدیگر انتقاد می کنید؟
    آیا در ازدواج شما حالت تدافعی زیادی وجود دارد؟
    آیا تمایل دارید از یکدیگر دور شوید؟
    آیا نسبت به یکدیگر احساس تحقیر، خشم یا کینه دارید؟
    آیا فکر می کنید ارتباط شما بد است؟
    آیا نسبت به شریک زندگی خود احساس بی تفاوتی می کنید؟
    آیا احساس می کنید که شما و شریک زندگی تان هیچ نقطه اشتراکی ندارید؟
    آیا احساس می کنید از شریک زندگی خود فاصله می گیرید؟
    آیا در ازدواج شما خیانت، اعتیاد یا سوء استفاده وجود دارد؟
 
اگر به چند مورد از این سؤالات پاسخ «بله» داده اید، ممکن است در معرض خطر بالاتری برای نارضایتی از رابطه و طلاق باشید. این به این معنی نیست که طلاق اجتناب ناپذیر است، اما می تواند به این معنی باشد که برای حفظ سلامت و شادی رابطه خود باید سخت تر تلاش کنید. یک مشاور ازدواج می تواند در این کار به شما کمک کند.
 
دلایل زیادی وجود دارد که ازدواج ممکن است به جایی برسد که مشاوره ضروری باشد. استرس های زندگی روزمره همراه با خواسته های کار و خانواده می تواند احساس صمیمیت و ارتباط را برای زوج ها دشوارتر کند.
 
مهم است که به یاد داشته باشید که فکر کردن به مشاوره ازدواج نشانه ای نیست که رابطه شما محکوم به فنا است. در عوض، نشان دهنده تمایل به انجام کار برای بهبود ازدواج، تقویت ارتباطات و نزدیک شدن به شریک زندگی تان است.
 
همسرانی که انتظارات واقع بینانه ای از یکدیگر و ازدواج خود دارند، ارتباط خوبی برقرار می کنند، از مهارت های حل تعارض استفاده می کنند و با یکدیگر سازگار هستند، کمتر در معرض خطر طلاق قرار دارند.
 
و حتی این زوج‌ها می‌توانند از مشاوره در زمان انتقال یا صرفاً برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و ارتباط قوی خود بهره ببرند.
چه زمانی مشاوره ازدواج را شروع کنیم
 
اگر شما و همسرتان در رابطه خود احساس نارضایتی می کنید، ممکن است زمان خوبی برای شروع مشاوره باشد - به خصوص اگر با یک مشکل زناشویی خاص، مانند مشکلات مالی، خیانت، مسائل مربوط به مراقبت از کودک یا چالش های دیگر روبرو هستید.
 
این یک افسانه است که مشکلات شما باید برای مشاوره "به اندازه کافی بد" باشد. حتی اگر در حال حاضر با مسائل جدی سر و کار ندارید، مشاوره می‌تواند راهی عالی برای بررسی رابطه زناشویی و یادگیری نکاتی برای حفظ یک رابطه سالم باشد.
 
یک مطالعه نشان داد که شرکایی که تعداد زیادی تلاش برای بهبود روابط خود به تنهایی انجام می‌دهند، نسبت به شریکی که تلاش کمتری انجام می‌دهند، در رابطه خود احساس ناراحتی و رضایت کمتری می‌کنند.
 
به عبارت دیگر، اگر مشاوره در دسترس شما باشد، ممکن است برای شما و شریک زندگیتان مفید باشد که در صورت بروز مشکلات، نظر حرفه ای را به دست آورید تا بتوانید با موانع آینده کنار بیایید.
اگر شریک زندگی شما از رفتن به مشاوره ازدواج امتناع می ورزد
 
برای یک شریک در یک رابطه غیر معمول نیست که مایل به رفتن به درمان نباشد. در زیر برخی از نگرانی های رایج و نحوه رفع آنها با شریک زندگی خود در صورت تمایل به مشاوره آورده شده است.
 
    شریک زندگی شما قبلاً هرگز تحت درمان نبوده است : به همسر خود اطمینان دهید که معمولاً زوجین تحت درمان یا مشاوره قرار می گیرند. سعی کنید ترس آنها را باطل نکنید، بلکه آنها را در مورد آنچه در طول یک جلسه اتفاق می افتد آموزش دهید تا کمتر احساس ترس کنند.
    شریک زندگی شما نگران است که رابطه شما تغییر کند : سعی کنید به آرامی به همسرتان یادآوری کنید که هدف از مشاوره ایجاد تغییر مثبت در رابطه برای هر دوی شما است.
    شریک زندگی شما مشاور را دوست ندارد : اگر شریک زندگی شما با درمانگر یا مشاور احساس ناراحتی می کند، سعی کنید یک حرفه ای جدید را با هم انتخاب کنید.
    شریک زندگی شما صحبت نمی کند : اگر شریک زندگی شما مایل نیست احساسات خود را با یک متخصص در میان بگذارد، سعی کنید صبور باشید.
 
ممکن است برای آنها مفید باشد که قبل از جلسه یک تماس تلفنی با مشاور داشته باشند تا سؤالات خود را بپرسند و احساس راحتی کنند. در نهایت، شما نمی توانید کنترل کنید که آیا شریک زندگی شما می خواهد به مشاوره ازدواج برود یا نه.
 
اگر همسرتان تصمیم گرفت به مشاوره مراجعه نکند، می توانید به تنهایی بروید. یک مشاور همچنان می‌تواند راه‌های مؤثری را برای حل مشکلات در زندگی مشترک به شما بیاموزد که به نفع شما و شریک زندگی‌تان باشد.
چگونه زوج های شاد با تعارض کنار می آیند
 
مهم است که بدانیم حتی افرادی که در روابط سالم و شاد هستند مشکلاتی را تجربه می کنند و در روابط خود با تعارض مواجه می شوند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که این زوج‌های خوشبخت نیز تمایل دارند در مورد مسائل مشابهی با همتایان ناراضی خود بحث کنند.
 
زوج های خوشبخت در مورد پول، فرزندان، همسر و صمیمیت نیز بحث می کنند. رمز موفقیت این زوج ها در نحوه برخورد آنها با این اختلافات نهفته است.
 
تحقیقات جان گاتمن به زوج های خوشبخت می پردازد. او دریافت که اگرچه همه زوج‌ها در ازدواج خود دچار تعارض می‌شوند، اما زوج‌های شاد ظاهراً می‌دانند که چگونه با اختلافات خود به دلیل محبت و دوستی کنار بیایند.
 
زوج های ناراضی ممکن است با این مجموعه مهارت دست و پنجه نرم کنند. مسائل دقیقی که زوجین در مورد آنها بحث می کنند نیز می تواند تأثیر بگذارد. در مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی «فرایند خانواده» منتشر شد، محققان دریافتند که زوج‌های شادتر روی مسائلی تمرکز می‌کنند که می‌توانند سریع‌تر حل شوند.
 
در عوض، ناراضی ترین زوج ها، درگیری های خود را بر روی مسائل طولانی مدتی متمرکز می کنند که نیاز به حل فوری دارند.
 
امی راوئر، نویسنده اصلی این مقاله در بیانیه‌ای مطبوعاتی پیشنهاد کرد: «توانایی تمایز موفقیت‌آمیز بین مسائلی که باید حل شوند و مواردی که می‌توان فعلاً کنار گذاشت، ممکن است یکی از کلیدهای یک رابطه شاد و طولانی‌مدت باشد».
آخرین نکته
 
اگرچه مردم اغلب منتظر می‌مانند تا مشکلات رابطه‌شان غیرقابل تحمل شود، جستجوی کمک در مراحل اولیه می‌تواند مفید باشد و تجربه شما را بهبود بخشد.
 
یادگیری کار بر روی ارتباطات، یافتن راه های موثر برای حل تعارض و بازسازی صمیمیت عاطفی می تواند به تقویت ارتباط شما کمک کند و به شما کمک کند تا احساس نزدیکی به شریک زندگی خود داشته باشید.
 
هیچ ازدواجی کامل یا کاملاً عاری از تعارض نیست. اگر فکر می کنید ممکن است به عنوان یک زوج با مشکلی روبرو شوید، مشاوره ازدواج می تواند ابزار مفیدی باشد تا به شما کمک کند تا رابطه خود را به مسیر درست برگردانید.
//////////////////////////////////