تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: راهنمای رژیم فستینگ : سلامتی و کاهش وزن از طریق روزه داری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
رژیم فستینگ چیست؟ 
فستینگ یا همان رژیم روزه داری، یکی از انواعرژیم لاغریاست. روش های گوناگون و متنوعی برای اجرای رژیم فستینگ وجود دارد. گاهی دوره های روزه داری، در حد چند ساعت هستند و گاهی این دوره ها طولانی تر شده و تا چند روز ادامه پیدا می کنند. برخی نیز مدل های رژیمی خاصی مثل چند روز روزه داری در هفته و چند روز رژیم آزاد اعمال می کنند. اما آیا به راستی با این رژیم چقدر میتوانیم لاغر شویم؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود تا انتها با ما همراه باشید.
رژیم فستینگ
احتمالا شما هم تاکنون نام رژیم فستینگ را شنیده اید اما به طور دقیق، رژیم فستینگ چیست؟ فستینگ یا رژیم روزه داری، روشی است که با هدف کاهش وزن زیاد اجرا می شود. اما این رژیم، شرایط پیچیده ای دارد که نباید به طور سرخود اعمال شود. چرا که می تواند عوارض و اثرات نا مطلوبی ایجاد کند. برای مثال در یک مطالعه صورت گرفته، افرادی طی 168 روز تحت رژیم نیمه روزه داری متناوب (semi fasting) قرار گرفتند که این رژیم غذایی باعث کاهش 24 درصدی وزن بدن این افراد شد. اما زمانی که متعاقبا از روزه داری خارج شدند به شدت پرخور شدند. این نتیجه منجر به ایجاد این فرضیه شد که پرخوری تا زمانی که توده بدون چربی بدن تکمیل نشود، غلبه دارد. در آن زمان توده چربی (FM)، از سطح اولیه خود فراتر رفت. پدیده ای که پژوهشگران این مطالعه آن را "چاقی پس از گرسنگی" نامیدند. این پدیده در روند تنظیم وزن به هیچ عنوان مطلوب نیست و باعث بروز مشکل در حفظ وزن شده و احتمال برگشت وزن را افزایش می دهد.


فواید رژیم فستینگ
فواید رژیم فستینگ یکی از دلایل اصلی افراد برای پیروی از این رژیم می باشد. بنابراین حال که به اطلاعات ارزشمندی در این خصوص دست یافته ایم و می دانیم که رژیم فستینگ چیست، بر اصلی ترین فواید آن هم مروری می کنیم.

افزایش چربی سوزی: خوردن، مانع اصلی چربی سوزی بدن است بنابراین زمانی که شما از رژیم روزه داری پیروی می کنید، به بدن فرصت می دهید تا از چربی های ذخیره شده استفاده کند و با سوزاندن آن ها به کاهش وزن شما کمک نماید.
کنترل اشتها: در شرایط عادی کنترل اشتها و اجتناب از خوردن بسیار دشوار می باشد اما زمانی که از این رژیم پیروی می کنید و یا روزه می گیرید، موظف می شوید تا در مقابل خوردن مقاومت کنید. این به شما کمک می کند تا پس از پایان رژیم هم بهتر بتوانید اشتهای خود را کنترل نمایید.
سم زدایی دستگاه گوارش: وقتی دائما در حال خوردن هستید، دستگاه گوارش شما خالی نمی شود و فرصتی برای سم زدایی پیدا نمی کند اما چنانچه ساعاتی از روز را از خوردن و یا حتی از آب نوشیدن در طول رژیم اجتناب کنید، این فرصت برای سیستم گوارش فراهم می شود. بنابراین بدن سالم تری خواهید داشت. علاوه بر این، رژیم غذایی کره ای ها نیز تاثیر مطلوبی بر سلامت انسان دارد.


عوارض رژیم فستینگ
اما با وجود مزایای بسیار این نوع رژیم، باید گفت که فستینگ برای همه توصیه نمی شود. به عبارتی "گرسنگی" یک گزینه درمانی بالینی عالی برای چاقی نیست و فقط باید تحت نظارت پزشک انجام شود چرا که گرسنگی با عوارض جدی همراه است و به سندرم مرگ ناگهانی در طول روزه داری یا تغذیه مجدد مرتبط است. همینطور لازم به ذکر است که در صورت پیروی از این رژیم، باید براساس کالری شماری غذاها، تغذیه خود را نیز تغییر دهید. از این رو پیش از رعایت این رژیم باید بدانید که رژیم فستینگ مناسب چه کسانی نیست؟ با توجه به آنچه که تاکنون گفتیم، در ادامه مروری بر عوارض اصلی این رژیم خواهیم داشت:
فیبریلاسیون بطنی
اسیدوز لاکتیک
کمبود ویتامین و الکترولیت
سردرد و سرگیجه
یبوست
افزایش قند خون

همچنین مشکل و ضعف در حفظ وزن کاهش یافته هم از جمله دلایل دیگری است که سبب شده از این گونه رژیم ها برای درمان اضافه وزن استفاده نشود.
منبع توضیحات