تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ژئوتکستایل چیست و چه کاربردی دارد؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ژئوتکستایل چیست و چه کاربردی دارد؟
پارچه [font='Arial', sans-serif]ژئوتکستایل در حال استفاده[/font]
ژئوتکستایل چیست و چه کاربردی دارد؟
 
*سلب مسئولیت*
اطلاعات موجود در این صفحه فقط برای اهداف تبلیغاتی و اطلاعاتی است. تمام تجهیزات باید توسط بازرگانان حرفه ای آموزش دیده استفاده شود که نحوه استفاده از تجهیزات شرح داده شده در این صفحه را آموزش دیده اند و خطرات کار خود را درک می کنند. پاورپک هیچ مسئولیتی در قبال خطاها یا اشتباهات در استفاده یا سوء استفاده از هر محصول خریداری شده ندارد. پاورپک به هیچ وجه در قبال خسارات مستقیم، خاص، غیرمستقیم، تبعی یا اتفاقی یا هر گونه خسارت، اعم از یک قرارداد، سهل انگاری یا سایر تخلفات ناشی از یا در ارتباط با استفاده از این اطلاعات، مسئولیتی ندارد. مطالب این صفحه پاورپک این حق را برای خود محفوظ می دارد که در هر زمان بدون اطلاع قبلی، در مطالب این صفحه اضافه، حذف یا اصلاح کند.
 
کمربندهای ایمنی خود را ببندید زیرا در شرف سوار شدن به سواری وحشی هستید که در غیر این صورت به عنوان ژئوتکستایل شناخته می شود. می دانم به چه فکر می کنید، "آیا این خسته کننده نیست"؟
 
نمیدونم رفیق آیا مبحث مکانیک خاک شما را خسته می کند؟ آیا درک کاربردهای مختلف ژئوتکستایل شما را خسته می کند؟ آیا درک تفاوت بین مواد بافته شده و نبافته شما را خسته می کند؟
 
صبر کن صبر کن الان میشنوم به نظر خسته کننده میاد
 
اما گوش کن، گاهی اوقات خسته کننده خوب است. ما در مورد ژئوتکستایل صحبت می کنیم. ژئوتکستایل ها مانع از گرفتگی آبراه های ما، غرق شدن بزرگراه ها در زمین و تبدیل شدن زیرزمین های ما به استخرهای سرپوشیده نمی شوند. بنابراین، دست و پنجه نرم کنید. این یک سواری ایمن و آموزنده خواهد بود.
ژئوتکستایل چیست؟
 
هیچ جایی بهتر از درک "چی" برای شروع وجود ندارد؟ ژئوتکستایل نوعی پارچه بادوام است که در اشکال، اشکال، وزن ها و اندازه های مختلف وجود دارد، زیرا ژئوتکستایل ها برای حل طیف وسیعی از مسائل فرسایش استفاده می شوند.
 
چه در ساخت و ساز کار کنید یا نه، احتمالاً در مقطعی با ژئوتکستایل ها مواجه شده اید. یک نمونه مسکونی رایج از یک ژئوتکستایل شامل پارچه مانع علف های هرز در زیر باغ شما یا یک رول سیاه زیرپوش زیر سنگفرش شما است.
 
در مورد ما، ما در مورد پروژه های ساختمانی بزرگ صحبت می کنیم. ژئوتکستایل ها راه حلی برای بسیاری از مسائل مربوط به خاک هستند و در ظرفیت های موقت و نفوذپذیر استفاده می شوند. ژئوتکستایل ها در پرداختن به چهار کاربرد کلیدی فرسایش و خاک بسیار عالی هستند: فیلتراسیون، جداسازی، تقویت و تثبیت.
فیلتراسیون
 
اکثر مردم وقتی به ژئوتکستایل فکر می کنند به فکر فیلتر کردن رسوبات از آب هستند. این یکی از ویژگی های کلیدی انواع ژئوتکستایل ها و دلیل اصلی موثر بودن آن است. یک کاربرد رایج فیلتراسیون با نرده های سیلت است. نرده‌های سیلت پارچه فیلتراسیون ژئوتکستایل هستند که به پست‌های حصار بسته می‌شوند و از محل کار یا هر مکان با خاک آشفته کاهش رتبه دارند.
 
هنگامی که یک طوفان باران وارد می‌شود و خاک و رسوبات را به سمت پایین می‌شوید، آن آب روان از طریق حصار گل و لای عبور می‌کند و از آسیب به زه‌کشی‌های طوفان و آبراهه‌های محلی جلوگیری می‌کند.
 
یک مورد استفاده دائمی برای فیلتراسیون ژئوتکستایل شامل سیستم های تخلیه فرانسوی است. پارچه ژئوتکستایل ترانشه را می‌پوشاند یا به دور لوله تخلیه می‌پیچد تا از رسوب در داخل و گرفتگی سیستم جلوگیری کند.
جدایش، جدایی
 
جداسازی یکی از رایج ترین کاربردهای ژئوتکستایل است و تغییر بزرگی در صنعت ساخت و ساز بوده است. با استفاده از راهسازی به عنوان مثال، جاده های مدرن در لایه هایی از مصالح مختلف ساخته می شوند. وقتی خاک زیر جاده خیس می شود، لایه زیرین سنگ و شن در گل فرو می رود. افزودن یک لایه ژئوتکستایل به عنوان لایه زیرین باعث ایجاد جدایی می شود و از فرورفتن جاده جلوگیری می کند.
 
چرا به جای آن از آستر پلاستیکی استفاده نمی کنید؟ از ژئوتکستایل ها به جای پوشش های پلاستیکی یا برزنت ها استفاده می شود زیرا آب می تواند از ژئوتکستایل ها عبور کند. اگر آب نتواند از لایه ها عبور کند، در بین لایه ها ایجاد می شود و جاده را از داخل تخریب می کند.
 
از همان اصول جداسازی در محل های دفن زباله، راه آهن و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود.
تقویت
 
هنگامی که مهندسان با وظیفه چالش برانگیز جلوگیری از شکست ساختارهای ذاتاً ناپایدار مانند خاکریزها و دیوارهای حائل روبرو می شوند، آنها بار دیگر برای تامین تقویت به ژئوتکستایل ها تکیه می کنند.
دست ساز بر روی خاکریزهای ، می توان ژئوتکستایل ها را به صورت لایه لایه نصب کرد تا مقاومت برشی خاک را افزایش دهد. مقاومت برشی مقاومت یا اصطکاک ذرات خاک را که روی یکدیگر می لغزند را اندازه گیری می کند. مهندسان می خواهند تا حد امکان از لغزش روی یک خاکریز جلوگیری کنند.
 
ژئوتکستایل ها نیز اغلب در اطراف بیرونی یک خاکریز پیچیده می شوند و با توری سیمی تقویت می شوند تا از فرسایش وجه عمودی خاکریز جلوگیری شود. شما اغلب این سیستم را روی دیوارهای صخره ای مجاور جاده ها خواهید دید.
پایدارسازی
 
ژئوتکستایل ها می توانند یک پایه ناپایدار مرطوب را به یک سطح پایدار تبدیل کنند. قرار دادن ژئوتکستایل ها بر روی خاک تراکم پذیر مرطوب یک روش رایج تثبیت است. مایع موجود در خاک می تواند از طریق لایه ژئوتکستایل خارج شود زیرا خاک به یک لایه پایدار فشرده می شود.
 
قبل از اجرای ژئوتکستایل ها، روش هایی مانند این اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.
انواع ژئوتکستایل
 
دو نوع آدم در دنیا وجود دارد، افرادی که در مورد ژئوتکستایل ها می دانند و افرادی که نمی دانند. به همین ترتیب دو نوع ژئوتکستایل بافته شده و غیر بافته شده وجود دارد. هر دو گزینه مزایا و معایب دارند و ویژگی هایی را ارائه می دهند که آنها را برای برنامه های خاص بهتر می کند.
ژئوتکستایل بافته شده
 
شرط می بندم که می توانید حدس بزنید ژئوتکستایل های بافته شده چگونه ساخته می شوند. شما با نخ‌هایی شروع می‌کنید، که معمولاً از تک رشته‌ها یا لایه‌های سیلت ساخته می‌شوند، و آن نخ‌ها … بله، به هم بافته می‌شوند. مانند اکثر پارچه های بافته شده، ژئوتکستایل های بافته شده بسیار قوی هستند و ظرفیت بارگذاری بالایی دارند. آنها برای ساخت و ساز جاده و سایر کاربردها با بارهای بالا ایده آل هستند. نحوه تولید ژئوتکستایل های بافته شده، آنها را در برابر خوردگی بسیار مقاوم می کند.
 
نقطه ضعف گزینه بافته این است که متخلخل کمتری دارند و باعث می شود زهکشی آنها کندتر باشد. این باعث می شود بافته شده گزینه بدی برای کاربردهایی باشد که در آن زهکشی سریع مورد نیاز است. زهکشی آهسته همیشه چیز بدی نیست. هنگام پوشاندن خاکریزها، باید اجازه دهید به همان اندازه آب از روی پارچه ژئوتکستایل عبور کند نه اینکه به خاک زیرین نفوذ کند.
ژئوتکستایل غیر بافته
 
به هر حال، احتمالاً متوجه شده اید که ژئوتکستایل های نبافته از پیوند دادن الیاف به یکدیگر به جای بافتن نخ ها ساخته می شوند. این پارچه ها معمولا از مواد مصنوعی ساخته می شوند و بسیار متخلخل هستند.
 
من کمی نسبت به ژئوتکستایل های غیر بافته شده نگاه گرمی دارم. فکر کنم اسمش تنبله معنایی ندارد که چیزی را به عنوان «نه چیزی» توصیف کنیم. اگر دو بچه داشتی اسم یکی را جاستین و دیگری را نه جاستین نمی گذاشتی. ژئوتکستایل های غیر بافته را باید ژئوتکستایل پیوندی نامید.
 
به دلیل نحوه تولید آنها، ظرفیت بارگذاری بالایی ندارند و چندان بادوام نیستند. علیرغم داشتن نامی که منطقی نیست، آنها برای کاربردهایی که فیلتراسیون و زهکشی در آنها کلیدی است عالی هستند. بنابراین، در مثال زهکشی فرانسوی که قبلاً ذکر شد، یک ژئوتکستایل غیر بافته ایده آل خواهد بود.
ژئوتکستایل ها چگونه کار می کنند
 
علم و مهندسی زیادی پشت توسعه و اجرای ژئوتکستایل ها نهفته است و همه حول محور اصطلاح مکانیک خاک می چرخد. ژئوتکستایل ها برای کمک به کنترل و بهبود مکانیک های کلیدی خاک، به ویژه فشار، کشش و مقاومت برشی خاک طراحی شده اند.
فشرده سازی خاک
 
یک لایه ژئوتکستایل به بهینه سازی فشرده سازی لایه بالایی خاک کمک می کند و در عین حال تراکم غیر ضروری خاک را در زیر آن کاهش می دهد. در پروژه های خاص، یک لایه مسطح از خاک فشرده مورد نیاز است و می تواند بدون ژئوتکستایل دشوار باشد. به پی ریزی یک ساختمان یا یک جاده فکر کنید. تلاش برای فشرده سازی خاک سطحی فقط به طور مداوم به سمت پایین فشار می آورد. یک لایه ژئوتکستایل به جلوگیری از آن کمک می کند.
کشش خاک
کشش خاک اندازه گیری میزان حفظ آب است. در هر پروژه ای، شما نمی خواهید خاک خیلی مرطوب باشد و نمی خواهید خیلی خشک شود. خاک خشک به شدت مستعد فرسایش است و خاک بیش از حد مرطوب گلی است.
 
قبلاً در مورد ژئوتکستایل های بافته شده صحبت کردیم که نفوذپذیری کمتری نسبت به غیر بافته شده دارند. کنترل کشش خاک جایی است که این نفوذپذیری وارد عمل می شود. بسته به نیاز پروژه خود، ژئوتکستایلی را انتخاب می کنید که بتواند سطح نفوذپذیری مورد نیاز را فراهم کند.
مقاومت برشی خاک
 
قبلاً به طور خلاصه به این موضوع پرداختیم. این اندازه گیری مقاومت اصطکاک ذرات خاک است که روی یکدیگر می لغزند. اندازه گیری چیز عجیبی به نظر می رسد، اما در مواردی که واقعاً نمی خواهید آن خاک حرکت کند، بسیار مهم است.
اجرای صحیح ژئوتکستایل ها می تواند مقاومت برشی خاک را به شدت افزایش دهد . وقتی میلگرد اضافه می کنید، به این فکر کنید که سیمان چقدر قوی تر است، این در اصل همان کاری است که شما با ژئوتکستایل ها و خاک انجام می دهید.
خرید ژئوتکستایل
 
ژئوتکستایل یک دسته از محصولات است، بنابراین شما نمی خواهید در پیشخوان حاضر شوید و درخواست "یک ژئوتکستایل، لطفا". اینها محصولات هدفمند هستند و شما محصولات مورد نیاز خود را بر اساس شرایط پروژه خود انتخاب خواهید کرد.
نرده های سیلت یکی از رایج ترین کاربردهای محصولات ژئوتکستایل هستند و همه نرده های سیلت یکسان نیستند. شما می توانید نرده های گل و لای مقرون به صرفه پیمانکار را برای پروژه های کوچکتر تهیه کنید، اما اگر در یک جاده یا پروژه تاسیساتی کار می کنید، حصار سیلت شما باید مشخصات مورد نیاز محلی را برآورده کند.
در PowerPak ما نرده‌های سیلتی را ارائه می‌کنیم که با مشخصات DOT نیویورک مطابقت دارند و گزینه‌هایی که با DOT نیوجرسی مشخصات ، مشخصات DOT دلاور و DOT پنسیلوانیا مشخصات مطابقت دارند. همانطور که گفتم، ژئوتکستایل ها به طور هدفمند ساخته می شوند، و مهم است که مطمئن شوید آنچه را که نیاز دارید دارید.
و به همین جا ختم نمی شود. ممکن است لازم باشد حصار سیلت تقویت شده با سیم برای مناطق فرسایشی شدید، را انتخاب کنید. در امتداد حصارهای گل و لای، ممکن است به یک محصول کنترل فرسایش نیاز داشته باشید که از جریان آب پر از رسوب به داخل زهکش طوفان جلوگیری کند و احاطه زهکشی با حصار سیلت امکان پذیر نباشد.
اینجاست که کیسه‌های دندی و سایر محصولات شیک وارد می‌شوند. این محصولات مواد ژئوتکستایل به شکل کیسه/کیسه هستند که برای قرار گرفتن در اطراف پوشش‌های فاضلاب طوفان به عنوان آخرین خط دفاعی در برابر رسوب طراحی شده‌اند.
و البته، رول های بزرگ پارچه ژئوتکستایل معمولا برای تثبیت استفاده می شود. بسته به بار و نفوذپذیری مورد نیاز برای پروژه خود، می توانید گزینه های بافته شده یا غیر بافته را خریداری کنید . در هر صورت، PowerPak آنچه شما نیاز دارید را دارد.
با ما تماس بگیرید
ژئوتکستایل یک موضوع بزرگ است و می تواند بسیار گیج کننده باشد. اگر پروژه شما به محصولات کنترل فرسایش نیاز دارد و این مقاله به سوالات شما پاسخ نداد، با ما تماس بگیرید . ما خوشحالیم که کمک می کنیم و اعضای تیم ما در پروژه های تاسیساتی و زیرساختی متخصص هستند. بنابراین، امروز با ما تماس بگیرید!
توسط مانداو ساینی
ارسال شده در:
کنترل فرسایش و رسوب
0 نظر
 
نظرات
نظر خود را بگذارید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد
 
ژئوتکستایل
ممنون میشم که از سایت کار در ارتفاع کهکشان کامبادن بازدید کنید.
جهت استعلام قیمت با شماره 09126991646 تماس بگیرید.
[تصویر:  kardarertefajavad.com]
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт